VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

Auto Motor & Sports test av ID4 är nu ute. Överlag bra omdömen och de påpekar särskilt att ljuddämpningen är bra. Helt i linje med de flesta tester alltså.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

iAkita skrev:
Auto Motor & Sports test av ID4 är nu ute. Överlag bra omdömen och de påpekar särskilt att ljuddämpningen är bra. Helt i linje med de flesta tester alltså.
Kan du ta en bild på artikeln och lägga upp? Pallar inte köpa abonnemang :D
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: VW I.D

Inlägg av Revoltra »

Bra mycket billigare i kina :)



Bild

( 199,900 = 257.811 kr )
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Utgår ifrån att billigare versioner kommer för ID4.

Priser i Tyskland.
52kWh VW ID.4 Pure: 36.995€
Elbilsstöd 9.000 euro
Nettopris 27.995 euro
https://www.ludego.com/vw-id-4-crozz/

Skoda ENYAQ iV 50
33.800 listpris i euro
24.270 pris efter rabatt och stöd
https://www.ludego.com/skoda-vision-iv/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

Yeahman82 skrev:
iAkita skrev:
Auto Motor & Sports test av ID4 är nu ute. Överlag bra omdömen och de påpekar särskilt att ljuddämpningen är bra. Helt i linje med de flesta tester alltså.
Kan du ta en bild på artikeln och lägga upp? Pallar inte köpa abonnemang :D
Nja, vill inte lägga upp en copyright-skyddad artikel i Tibors forum. Köp ett abonnemang hos Readly för 99 kr/mån. Då ingår AMS.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

iAkita skrev:
Yeahman82 skrev:
iAkita skrev:
Auto Motor & Sports test av ID4 är nu ute. Överlag bra omdömen och de påpekar särskilt att ljuddämpningen är bra. Helt i linje med de flesta tester alltså.
Kan du ta en bild på artikeln och lägga upp? Pallar inte köpa abonnemang :D
Nja, vill inte lägga upp en copyright-skyddad artikel i Tibors forum. Köp ett abonnemang hos Readly för 99 kr/mån. Då ingår AMS.
Läste recensionen nu och känner mig ännu mer sugen på att få bilen! Sällan har tiden gått så långsamt :cry:
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: VW I.D

Inlägg av Revoltra »

Yeahman82 skrev:
iAkita skrev:
Yeahman82 skrev:
iAkita skrev:
Auto Motor & Sports test av ID4 är nu ute. Överlag bra omdömen och de påpekar särskilt att ljuddämpningen är bra. Helt i linje med de flesta tester alltså.
Kan du ta en bild på artikeln och lägga upp? Pallar inte köpa abonnemang :D
Nja, vill inte lägga upp en copyright-skyddad artikel i Tibors forum. Köp ett abonnemang hos Readly för 99 kr/mån. Då ingår AMS.
Läste recensionen nu och känner mig ännu mer sugen på att få bilen! Sällan har tiden gått så långsamt :cry:
Samma här. De skrev i princip inget negativt alls, utan det var idel lovord.
4,5/5 i betyg.
Bild
Slår tesla model Y i kvalitet, komfort och pris
...så rustad bemästrar den tunga suven även riktigt dåliga underlag utan att blinka.
Dessutom går ID.4 genom kurvorna som om man hade lagt räls på ideallinjen."


Låter betryggande!
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av BrooklynS »

VW har mycket att bevisa när det gäller "kvalitet"... Teslorna har ju visat sig hålla rätt bra när man lägger mil på dem, även om de är lite ojämnt ihopsatta från början. Så vi skall nog ta jämförelser därvidlag med en hyfsat stor nypa salt.

När bilarna är 5 år och har lagt 20.000 mil kan man börja bedöma kvaliteten.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW I.D

Inlägg av Legato »

BrooklynS skrev:
VW har mycket att bevisa när det gäller "kvalitet"... Teslorna har ju visat sig hålla rätt bra när man lägger mil på dem, även om de är lite ojämnt ihopsatta från början. Så vi skall nog ta jämförelser därvidlag med en hyfsat stor nypa salt.

När bilarna är 5 år och har lagt 20.000 mil kan man börja bedöma kvaliteten.
Jag tycker det är slående hur ofta kvalitet likställs med kvalitetskänsla. Kvalitetskänsla är tyskarna duktiga på, men att bygga bilar som är problemfria och som rullar många mil är japanerna betydligt bättre på imo.

Tror precis som du skriver att Tesla har högt driftsäkerhet över tid, men oproportionerligt mycket fel i samband med leverans.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

BrooklynS skrev:
VW har mycket att bevisa när det gäller "kvalitet"... Teslorna har ju visat sig hålla rätt bra när man lägger mil på dem, även om de är lite ojämnt ihopsatta från början. Så vi skall nog ta jämförelser därvidlag med en hyfsat stor nypa salt.

När bilarna är 5 år och har lagt 20.000 mil kan man börja bedöma kvaliteten.
Vilka elbilar från VW syftar du på då?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.

Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.

Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Du svarade på nedersta stycket i det översta...
Hursomhelst är det ju tydligt att Tesla kommit längre på den fronten än övriga.
ID3 och PS2 har tex drabbats av liknande problem med 12v som Model S gjorde för några år sedan. Model 3, som ju är "nästa generation", har klarat sig ifrån sådant.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
DonElon
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 sep 2015 10:41

Re: VW I.D

Inlägg av DonElon »

Zalman3 skrev:
DonElon skrev:
12man skrev:
Aftonbladet och Vibilägare kan ju inte frångå sin PRINCIP att kontinentala vinterdäck utan dubb i storlek >17" med bredare däck bak än fram är värdelöst.....
Collin är en ökänd dubbdäcksförespråkare. Men vill minnas att Vi Bilägare själva kör dubbfritt på sina långtestbilar sedan många år tillbaka.

Lyssnade på ViB-podden imorse från deras vintertest och ID.3:s väguppträdande på vinterväg fick en rejäl känga. Tror inte de skyllde på däcken eller bakhjulsdriften, uppfattade det mest som dålig styrkänsla på halt väglag jämfört med de andra bilarna. Plus att hjulen frös fast. Och många felmeddelanden.
Vi Bilägare skyllde på bakhjulsdriften.
Nej, de pratade väl aldrig ens om bakhjulsdriften i podden? Förutom när ESP-systemet slutade fungera pga fastfruset däck och de gjorde en 180-gradare på vägen. :D
Jag tyckte mest de ogillade kurvbeteendet med växlande under- och överstyrning.

De pratade om att de gjorde start i backe test och nämnde inget negativt om ID.3. Det var väl Leon laddhybrid som fick kritik för att bensinmotorn var klumpig med dåligt antispinn. Den gick bättre när de bara körde på el :mrgreen:
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.

Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Du svarade på nedersta stycket i det översta...
Hursomhelst är det ju tydligt att Tesla kommit längre på den fronten än övriga.
ID3 och PS2 har tex drabbats av liknande problem med 12v som Model S gjorde för några år sedan. Model 3, som ju är "nästa generation", har klarat sig ifrån sådant.
Ja för Model 3 är ju verkligen felfri :D
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
lav1
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 jan 2020 16:04

Re: VW I.D

Inlägg av lav1 »

iAkita skrev:
ZedZ skrev:
Yeahman82 skrev:
tomlars skrev:

Tack! Reserverade bilen i början av veckan, vår ekonomichef har inte fått fingret ur men det är paxad av återförsäljaren. Bilen som sådan byggdes vecka 52 och skall enligt återförsäljaren finnas för upphämtning i slutet av februari/början av mars hos dom. :D
Det är ju intressant att jag som beställde i oktober får höra leverans i april av min säljare... Men jag är inte bitter :-)
+1 på den! Men jag är inte heller bitter. Inte alls. Nästan ingenting. :)
Säljarna gissar bara. Bilarna kommer inte börja levereras förrän mjukvaran (version 2.1) är klar. När det blir vet ingen. Någon gång första kvartalet, eller senast i början av april var det besked min säljare fått. Så den uppskattade leveranstiden beror just nu antagligen mest på om man har en optimistisk eller pessimistisk säljare.
När fick du denna information, nyligen? Kom det genom din säljare?

Verkar som att flera Volkswagen-handlare beställt hem ”lagerbilar” som de beräknar kunna leverera i början av mars (hört samma från 2 olika återförsäljare).

Frågan är hur bilarna som byggts/byggs nu hanteras, skeppas de till återförsäljarna i Sverige eller stoppas de i fabriken för att invänta nya mjukvaran i så fall? Skulle ju vara frustrerande med drösvis av bilar stående hos återförsäljarna bara för att vi inte kan få köra runt med samma mjukvara som de gör i Nederländerna?

EDIT: Hittade ett nytt test som nämner lite om att 2.1 ska fixas innan leverans, som du säger.
https://www.dn.se/motor/trevlig-bekants ... -for-id-4/
Senast redigerad av lav1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.

Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Du svarade på nedersta stycket i det översta...
Hursomhelst är det ju tydligt att Tesla kommit längre på den fronten än övriga.
ID3 och PS2 har tex drabbats av liknande problem med 12v som Model S gjorde för några år sedan. Model 3, som ju är "nästa generation", har klarat sig ifrån sådant.
Ja för Model 3 är ju verkligen felfri :D
Väldigt lite driftsproblem, vilket är vad vi diskuterar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Elfel kan göra bilen obrukbar. Batteri är huvudsakligenanledning till att bärgare tillkallas. Generatorn likaså.
Åter till vw.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:

Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.

Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Du svarade på nedersta stycket i det översta...
Hursomhelst är det ju tydligt att Tesla kommit längre på den fronten än övriga.
ID3 och PS2 har tex drabbats av liknande problem med 12v som Model S gjorde för några år sedan. Model 3, som ju är "nästa generation", har klarat sig ifrån sådant.
Ja för Model 3 är ju verkligen felfri :D
Väldigt lite driftsproblem, vilket är vad vi diskuterar.
Kan berätta för dig att få tillverkare har problem med elfel som orsakar rena driftstopp idag.

Tror fortfarande att ägande av en ID3 eller ID4 bör vara förhållandevis problemfritt nu när fossilmotor och växellåda är borta ur bilden, då detta historiskt är vad VW-gruppen haft mest problem med.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Ja tittar man på id3 idag så är de 12 volts problem som sticker ut, tror inte där är några andra saker som gör att de är total stopp. Dessutom är ju detta problem ful fixat i senaste tillgängliga mjukvara och en bättre fix lär komma under första halvan på denna året.

Sen kan de ju alltid uppkomma andra svagheter som vi inte känner till idag, titta bara på tidiga modell s med sina emmc problem där de dröjde flera år innan man upptäckte de.

Men visst denna platform är helt ny och vw första riktiga elbils platform så de skulle förvåna mig om där inte finns några misstag men man får hoppas vw hanterar de på ett bra sätt om de är så.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: VW I.D

Inlägg av Bruno »

MarkusL skrev:
Fattar inget av alla artiklar om sladdrighet och bakhjulsdrift. Kört runt en del med id3an och försökt få den att sladda. DagensPS hade i och för sig bestämt sig för att bakhjulsdrift var omodernt på förhand om man läser mellan raderna. Det går så dåligt att sladda med id3an att jag letar workaround på hur man stänger av antisladd men inte hittat något än. Om man gör en ”scaninavian flick” så kan man få en minimal sladd men Tesla m3 DM är betydligt bättre att sladda med!
Svårare att sladda med en så slö bil? :lol:
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: VW I.D

Inlägg av Bruno »

dd88 skrev:
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.

En länk till hur olika bilmärken drabbas https://www.dagensps.se/motor/bilarna-s ... EOjSed02ut

Volkswagen
Kyl- och värmesystemet är det som krånglat mest. Mer specifikt är det vattenpumpar till 1,4 liters TSI-motorn. Även vattenpumpar på TDI-motorer har haft fel på vattenpumpar. 2,5 bilar av 100 är drabbade.

Så detta borde man som VW elbilsägare slippa nu?
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: VW I.D

Inlägg av Bruno »

iAkita skrev:
Yeahman82 skrev:
iAkita skrev:
Auto Motor & Sports test av ID4 är nu ute. Överlag bra omdömen och de påpekar särskilt att ljuddämpningen är bra. Helt i linje med de flesta tester alltså.
Kan du ta en bild på artikeln och lägga upp? Pallar inte köpa abonnemang :D
Nja, vill inte lägga upp en copyright-skyddad artikel i Tibors forum. Köp ett abonnemang hos Readly för 99 kr/mån. Då ingår AMS.
Han kan säkert även prova gratis i en månad? Tror Readly brukar ha det...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: VW I.D

Inlägg av Bruno »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.

Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.

Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Det stämmer inte... 14% av maskinskador vissa av nedan kan drabba en elbil men inte allt. Men med många elbilar så kommer säkert den procentuella fördelningen att ändras.

Elektroniska komfortsystem 25%
Generator 18%
Styrdon/styrenhet 18%
Övrigt elektronik 12%
Kommunikations-/infosystem 10%
Säkerhetssystem/airbag 6%
Tändspolar 4%
Startmotor 3%
Kombiinstrument 3%
Luftmassemätare 1%

https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Skriv svar