Märkligt att de lägger sig så tätt med effektnivåerna..
Istället för att introducera en 265 hk ID4 borde de ha introducerat en 400 hk ID4 för att komplettera de befintliga på 200 hk och 299 hk.
Skillnaden mellan 265 och 299 hk borde bli nästan försumbar i de flesta anvöndningsfallen om de inte väljer någon konstig mappning av vridmomentet. Båda blir halvslöa jämfört med många konkurrenter och motsvarar en normal instegsnivå i bilklassen.
Den nya har samma främre motor som de använder på AWD versionen av Enyaq, Skoda som saknar en 299hk version.
Sen när det gäller MED så är dubbla motorer nog mer för de som söker AWD och inte prestanda.
Jag tycker den tuffar på fullt tillräckligt, men det är ju knappast en raket.
Vad är det för idioti att man skall betala månadsavgifter för att sedan få betala kWh?
Jag gillar inte att man har ett fast dränage från min plånbok. Jag köpte tesla då el och app ingick. Service krävs ej för att garantin skall gälla. Inte servat den formellt på 16 500 mil men givetvis kollat bromsar, bromsvätska och kylvätskenivåer. Bildjävulen är nu betald och jag åker ”gratis”. Känns bra! Bara solceller som saknas så skulle jag kunna köra helt gratis!
Har VW krav på service/ serviceavtal och massa abonnemang som man i praktiken inte klarar sig utan?
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Har VW krav på service/ serviceavtal och massa abonnemang som man i praktiken inte klarar sig utan?
Typ ja. Krav på service vartannat år eller 3000 mil.
Vill man få lägre pris på IONITY så måste man binda upp sig 12 mån och pynta 99kr/mån(eller 129 om det inte är en ny bil).
Någon som vet om det poppar upp nån ”dags för service” notis i bilen förresten? När isf? Jag närmar mig 3000 mil…
Har VW krav på service/ serviceavtal och massa abonnemang som man i praktiken inte klarar sig utan?
Typ ja. Krav på service vartannat år eller 3000 mil.
Vill man få lägre pris på IONITY så måste man binda upp sig 12 mån och pynta 99kr/mån(eller 129 om det inte är en ny bil).
Någon som vet om det poppar upp nån ”dags för service” notis i bilen förresten? När isf? Jag närmar mig 3000 mil…
Fria mil men 2 år.. Vi har kört över 4000 mil med vår men ca 1/2 år kvar till service, dvs 2 år..
Vet inte vad som händer om man skippar service men haratin går ju ändå ut efter 2 år.
Sen behöver såklart även tesla service på även om inte tesla kräver ellwr säger de.. Service handlar om att kolla över bilen idag och kanske byta bromsolja. Den klassiska servicien med motorolja och tändstift finns såklart inte på idbilarna hellre.
Har VW krav på service/ serviceavtal och massa abonnemang som man i praktiken inte klarar sig utan?
Typ ja. Krav på service vartannat år eller 3000 mil.
Vill man få lägre pris på IONITY så måste man binda upp sig 12 mån och pynta 99kr/mån(eller 129 om det inte är en ny bil).
Någon som vet om det poppar upp nån ”dags för service” notis i bilen förresten? När isf? Jag närmar mig 3000 mil…
Fria mil men 2 år.. Vi har kört över 4000 mil med vår men ca 1/2 år kvar till service, dvs 2 år..
Vet inte vad som händer om man skippar service men haratin går ju ändå ut efter 2 år.
Sen behöver såklart även tesla service på även om inte tesla kräver ellwr säger de.. Service handlar om att kolla över bilen idag och kanske byta bromsolja. Den klassiska servicien med motorolja och tändstift finns såklart inte på idbilarna hellre.
Vill man ha goodwill (något som inte täcks av garantin eller att garantin har gått ut) så är dom väldigt noga med att bilen är servad. Tips
Har VW krav på service/ serviceavtal och massa abonnemang som man i praktiken inte klarar sig utan?
Typ ja. Krav på service vartannat år eller 3000 mil.
Vill man få lägre pris på IONITY så måste man binda upp sig 12 mån och pynta 99kr/mån(eller 129 om det inte är en ny bil).
Någon som vet om det poppar upp nån ”dags för service” notis i bilen förresten? När isf? Jag närmar mig 3000 mil…
Fria mil men 2 år.. Vi har kört över 4000 mil med vår men ca 1/2 år kvar till service, dvs 2 år..
Vet inte vad som händer om man skippar service men haratin går ju ändå ut efter 2 år.
Sen behöver såklart även tesla service på även om inte tesla kräver ellwr säger de.. Service handlar om att kolla över bilen idag och kanske byta bromsolja. Den klassiska servicien med motorolja och tändstift finns såklart inte på idbilarna hellre.
Vill man ha goodwill (något som inte täcks av garantin eller att garantin har gått ut) så är dom väldigt noga med att bilen är servad. Tips
Jo jag skulle tro de också.. Jag kommer göra min service dels för att de ska kolla igenom bilen men dela för just goodwill.. När de sen är dags om ytterligare 2 år så får vi se, ja vi har kanske inte kvar bilen ens eftersom den då är 4 år gammal..
– Första leverans av produktionsversionen när då? Q4 2023?
Förstår inte hur du resonerar när du tycker det är ett minus att VW skeppar den inom 18 mån från första lansering.
Jag tycker det vore bättre om de hade haft en produktionsklar bil snabbare. På vilket sätt skulle Q1 2023 vara sämre än Q4 2023?
Det är så biltillverkare gör. Man ”lanserar” bilmodeller flera år innan dom finns att leverera. Vissa börjar t.o.m. sälja dom lång tid innan.
Det gör att presumtiva kunder kanske avstår från att köpa något annat.
Det är så biltillverkare gör. Man ”lanserar” bilmodeller flera år innan dom finns att leverera. Vissa börjar t.o.m. sälja dom lång tid innan.
Det gör att presumtiva kunder kanske avstår från att köpa något annat.
Det förstår jag också. Tycker fortf. att det hade varit bättre med produktionsstart Q1 2023 istället för Q4 2023.
Det är så biltillverkare gör. Man ”lanserar” bilmodeller flera år innan dom finns att leverera. Vissa börjar t.o.m. sälja dom lång tid innan.
Det gör att presumtiva kunder kanske avstår från att köpa något annat.
Det förstår jag också. Tycker fortf. att det hade varit bättre med produktionsstart Q1 2023 istället för Q4 2023.
18 månader är väl riktigt bra jfr Tesla som lanserade och t o m sålde Roadster, Semi och CT för 3-5 år sedan?
Volkswagen Commercial Vehicles (part of the Volkswagen Group) has halted production of the Volkswagen ID. Buzz model in Hanover, Germany.
The surprising news comes just a few weeks after production started on June 2, 2022. According to media reports from Germany, the company has a problem with batteries.
Hannoversche Allgemeine Zeitung (via Electrive) reports that the company noted quality problems with the batteries for the ID. Buzz. According to the article, there are some faulty cells/modules from a new supplier, which forced the stoppage of production - "for initially one week."
The unofficial info says that battery performance falls short of the target, including voltage drops, which affect range.
The Volkswagen ID. Buzz is reportedly the only model that got the batteries from this particular new undisclosed supplier. There should be no issues with other MEB-based models, as they are equipped with batteries from other manufacturers.
+ Halvkombilucka.
– Första leverans av produktionsversionen när då? Q4 2023?
Dragvikt?
Tycker inte strålkastardesignen är något vidare med det där 'X:et' Annars ser det väl bra ut...
Here are some the of specs and other details VW has shared so far:
It will sit upon the MEB Platform at a length of five meters (16 feet)
Built to be aerodynamic, offering a drag coefficient of 0.23
22″ two-tone wheels integrated flush into their housings
Door handles replaced by illuminated touch surfaces
77 kWh lithium-ion battery pack delivering up to 620 km (385 mi) WLTP range
First deliveries are expected in China in the second half of 2023
Aero ser riktigt snygg ut. (men påminner det inte om något?)
Bra att de försökt förättra effektiviteten.
Ang den nya batterileverantören för buzz. Har de gått ut med något namn? (tanker for till NorthVolt)