VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Hok skrev:
12man skrev:
Walker skrev:
Hok skrev:
12man skrev:
Ge dem lite slack, please, tyska stora bilutställningen 20-27/9 IAA 2018, så då kan de ju visa nåt där i Hannover...
Utställningen i Hannover i år är för bussar och lastbilar.

Den stora bilutställningen är i Frankfurt 2019.

I år är det bilutställningen i Paris i stället. Frankfurt och Paris turas om vartannat år.
Dessutom ställer inte VW ut i Paris i år.
vet du vad orsaken att de uteblir från Paris är? Men okejrå då kommer den 2020 alltså.
Snarare 2019 i Frankfurt.
Nu var det ju inte Neo (I.D) vi pratade om utan de 3 elbilarna som skulle presenteras i år (2018). Då är 2019 redan för sent. Jag är också övertygad om att elbilarna kommer, bara inte lika säker att man snyter dem ur näsan över natten och sedan ”ger” bort dem till fyndpriser.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: VW I.D

Inlägg av Hok »

Walker skrev:
Nu var det ju inte Neo (I.D) vi pratade om utan de 3 elbilarna som skulle presenteras i år (2018). Då är 2019 redan för sent. Jag är också övertygad om att elbilarna kommer, bara inte lika säker att man snyter dem ur näsan över natten och sedan ”ger” bort dem till fyndpriser.
Jag håller med om att de inte håller utlovad tidplan. Men det vet vi ju fler tillverkare som inte heller gör. :lol: :lol: Jag behöver väl inte skriva ut vilken jag tänker på :?: :roll:

Vi får vänta och se vad som presenteras i Frankfurt nästa år. Förhoppningsvis fler elbilar än bara Neo.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Hok skrev:
Walker skrev:
Nu var det ju inte Neo (I.D) vi pratade om utan de 3 elbilarna som skulle presenteras i år (2018). Då är 2019 redan för sent. Jag är också övertygad om att elbilarna kommer, bara inte lika säker att man snyter dem ur näsan över natten och sedan ”ger” bort dem till fyndpriser.
Jag håller med om att de inte håller utlovad tidplan. Men det vet vi ju fler tillverkare som inte heller gör. :lol: :lol: Jag behöver väl inte skriva ut vilken jag tänker på :?: :roll:

Vi får vänta och se vad som presenteras i Frankfurt nästa år. Förhoppningsvis fler elbilar än bara Neo.
Jag håller tummarna!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

Laban skrev:
Kan väl också tycka att ex rapidgate är 2 magnituders mindre problem än dieselgate. Och man får anstränga sig rätt hårt för att till att börja med hitta på ”betagate” och sedan nämna det tillsammans med dieselgate.
Mer nöjd nu?
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... pssiffror/
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Ja det gjorde mig inte direkt mer intresserad av att köpa någonting från de traditionella tillverkarna. Jag ska fundera på att förlåta VW då de släpper I.D Buzz :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

Laban skrev:
Ja det gjorde mig inte direkt mer intresserad av att köpa någonting från de traditionella tillverkarna. Jag ska fundera på att förlåta VW då de släpper I.D Buzz :-)
Jag är rädd att vi inte har något val. Alla biltillverkare fuskar med något :(
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW I.D

Inlägg av Surfaren »

nek0 skrev:
Jag är rädd att vi inte har något val. Alla biltillverkare fuskar med något :(
Nåja, vi har väl valet att inte köpa någon bil alls...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

Surfaren skrev:
nek0 skrev:
Jag är rädd att vi inte har något val. Alla biltillverkare fuskar med något :(
Nåja, vi har väl valet att inte köpa någon bil alls...
Jo eller att blunda för alla ....gate :)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW I.D

Inlägg av TeslaTissel »

Här är artikeln om att VW missade målsnöret i ett försök köpa ”Aurora”.
- Med referens till det vi diskuterade kring vad de gjort hitills.

https://www.motorauthority.com/news/111 ... g-car-race

Hepp!
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Volkswagen har nu upptäckt att det är dyrare än vad de tidigare tänkt att ta fram deras kommande elbilar och en del av anledningen är att konkurrenterna kommit så långt.

https://electrek.co/2018/09/13/vw-ceo-h ... -progress/
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW I.D

Inlägg av Surfaren »

vigge50 skrev:
Volkswagen har nu upptäckt att det är dyrare än vad de tidigare tänkt att ta fram deras kommande elbilar och en del av anledningen är att konkurrenterna kommit så långt.
Hoppsan, så det kan gå :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

vigge50 skrev:
Volkswagen har nu upptäckt att det är dyrare än vad de tidigare tänkt att ta fram deras kommande elbilar och en del av anledningen är att konkurrenterna kommit så långt.

https://electrek.co/2018/09/13/vw-ceo-h ... -progress/
Nähä?!?! :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW I.D

Inlägg av Surfaren »

Jag tycker nog ändå att det är ett gott tecken att VW är öppna med såna här saker. Det känns som att flera andra traditionella tillverkare helst stretar på i tysthet och drar på smilbanden lite lagom (hej Mercedes) ut mot media och hoppas att ingen ska se hur illa ställt det är.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: VW I.D

Inlägg av 12man »

Tror vw försöker sig på lite FUD också

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/FUD
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Ja, det kan ju vara klädsamt för VW att hålla sig till sanningen från och med nu. Jag tror inte (hoppas?) att de vågar komma med nya lögner och mörkläggningar. Visserligen uppdagas det fortfarande en del skit i kölvattnet av dieselgate, men det känns ju ändå som att det är mest gammal ballast som hänger kvar sen tidigare. Man får väl hoppas att de har lärt sig nånting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Volkswagen har nu upptäckt att det är dyrare än vad de tidigare tänkt att ta fram deras kommande elbilar och en del av anledningen är att konkurrenterna kommit så långt.

https://electrek.co/2018/09/13/vw-ceo-h ... -progress/
Ja vad hände med "Vorsprung durch technik" egentligen ?

Att VW gärna nämner Model 3 som jämförelse för I.D Neo känns väl heller inte speciellt förtroendeingivande med tanke på att Neo är några storleksklasser mindre.

Men nog med klagomålen, vad jag vill se är en billig bil. En 60 kWh version för låt säga 350k samt en 30 kWh version för 250k. Är supernöjd med Zoe'n (22 kWh versionen, haft den i någon vecka nu) , väldigt rolig att köra trots på pappret låg effekt. Noll räckviddsångest hittills och då har jag testat att köra 3 x tur och retur till jobbet utan att ladda, ca 10-12 mil totalt. Så ett litet batteripack med matchande pris vill jag se, blir VW först med det ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Problemet är nog att folk i allmänhet inbillar sig att de behöver minst 50 mils räckvidd. Helst 100 mil. Skulle VW nu lansera en elbil med 30kWh-batteri skulle ingen vilja köpa den, oavsett hur billig den blir. Runt 60kWh blir nog det minsta som kommer att finnas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: VW I.D

Inlägg av Jerka »

30 kWh är kanske lite lite för en modern elbil som lanseras om något år, men 40-50 tror jag skulle funka som instegsmodell. Redan nu har ju E-golfen 35,8 kWh.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Problemet är nog att folk i allmänhet inbillar sig att de behöver minst 50 mils räckvidd. Helst 100 mil. Skulle VW nu lansera en elbil med 30kWh-batteri skulle ingen vilja köpa den, oavsett hur billig den blir. Runt 60kWh blir nog det minsta som kommer att finnas.
Ja många vill ha ett stort bateri inkulsive jag själv om de nu ska vara en första bil. De bästa vore om man lanserar flera batterier, jag kan helt klart se nytta med både ett säg 30KWh batteri och ett 60kWh batteri, dvs den ena bilen är ens andra bil som man bara pendlar till jobbet med och med stort batteri kan man ta både på semester och resta till släkten osv...
Sen kan jag tycker att 50 mil är lite överdrivet men jag är fullt medveten om att många tycker att de inte går att använda en elbil förrän den har en räckvidd på 50 mil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Provade igår en Renault Zoe 41kWh, Sveriges mest sålda elbil i augusti.
Den kostar ca 220.000kr efter rabatt och stöd.
Om batterier kostar ca 1000kr per kWh, så borde en bil med 60kWh batteri kosta ca 240.000kr idag.
Få skulle då välja det mindre batteriet om prisskillnaden är så liten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Provade igår en Renault Zoe 41kWh, Sveriges mest sålda elbil i augusti.
Den kostar ca 220.000kr efter rabatt och stöd.
Om batterier kostar ca 1000kr per kWh, så borde en bil med 60kWh batteri kosta ca 240.000kr idag.
Få skulle då välja det mindre batteriet om prisskillnaden är så liten.
Sant, men ut till kund kostar ju batterierna betydligt mer än så. Sen kanske det inte har så mycket med kostnaden i sig utan tillgången (celler) men då hjälper det förstås att ha ett litet batteri som tillval.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: VW I.D

Inlägg av FredrikR »

Zalman3 skrev:
Provade igår en Renault Zoe 41kWh, Sveriges mest sålda elbil i augusti.
Den kostar ca 220.000kr efter rabatt och stöd.
Om batterier kostar ca 1000kr per kWh, så borde en bil med 60kWh batteri kosta ca 240.000kr idag.
Få skulle då välja det mindre batteriet om prisskillnaden är så liten.
Vilken får man för 220 000:-? Life eller Intens? Var av en slump inne och tittade prislistan tidigare idag och undrade bara hur bra rabatt man kan få hos handlarna. :D

https://www.cdn.renault.com/content/dam ... slista.pdf
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Nu har ju e-tron från Audi visats upp och ser ju riktigt bra ut både till utseende och teknik. Jag skulle gissa att de finns en gemensam tidplan för elbilar inom VW koncernen. Hur ser de ut nu då med att visa upp denna bilen då? Ja inte koncept bilen då utan produktions bilen som jag tror ska heta NEO. Någon som vet något eller vad är de senaste ryktena?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

Här är lite bilder på nya vw i.d neo utan skal BildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW I.D

Inlägg av Henrik Torphammar »

Synd att det också blev en bensinbil av I.D. De första bilderna på plattan såg ju riktigt lovande ut, men nu har dom lyckats fylla på alla utrymmen med "bensinmotor och startbatteri", Otroligt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar