VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Hur kommer det sig att man inte kan beställa en ID3 48kWh än i Sverige, då man kan det i Tyskland och Norge?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
det är inte så stor skillnad i pris mellan 44 och 58. 31500 och 34900. runt 35000 kr skillnad mellan Pure och Pro. (sedan är det säkert tillval som är med i Pro).
Vad är fördel/nackdel Pure och Pro? Lite dyrare men man kommer längre, laddar snabbare (?).
Vad är fördel/nackdel Pure och Pro? Lite dyrare men man kommer längre, laddar snabbare (?).
Re: VW I.D
När jag var hos bilhandlaren i fredags så visade han priset på id3 pure city så om den inte går att beställa redan så är det nog inte långt borta. Jag vill minnas att priset var 399,000kr.Zalman3 skrev:Hur kommer det sig att man inte kan beställa en ID3 48kWh än i Sverige, då man kan det i Tyskland och Norge?
Re: VW I.D
Kan nån förklara de mycket höga priserna på elbilar?
För de har inte särskilt mycket att göra med tillvekningskostnad.
Man vill tydligen till varje pris få folk att privatleasa elbilen.
Är det för att det krävs att man servar bilen om man privatleasar?
För om man köper bilen så struntar folk att serva.
Eller är det för att man på ett friare sätt kan ändra priset?
För de har inte särskilt mycket att göra med tillvekningskostnad.
Man vill tydligen till varje pris få folk att privatleasa elbilen.
Är det för att det krävs att man servar bilen om man privatleasar?
För om man köper bilen så struntar folk att serva.
Eller är det för att man på ett friare sätt kan ändra priset?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Zalman3 skrev:Kan nån förklara de mycket höga priserna på elbilar?
För de har inte särskilt mycket att göra med tillvekningskostnad.
Man vill tydligen till varje pris få folk att privatleasa elbilen.
Är det för att det krävs att man servar bilen om man privatleasar?
För om man köper bilen så struntar folk att serva.
Eller är det för att man på ett friare sätt kan ändra priset?
Låga volymer. Utvecklingskostnaderna slås ut på relativt få bilar.
Tror inte folk struntar i att serva om det är ett krav för att få behålla garantierna.
Re: VW I.D
Räckvidd och förbrukningstest av ID4 med två olika släpvagnar. Helt ok resultat med tanke på förutsättningarna tycker jag (kallt och blött). Har dock ingen egen erfarenhet eller uppfattning vad andra elbilar har för konsumption med släp.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW I.D
men ändå billigare än en elbilFredrik j skrev:Nä, dom fortsätter skicka en avgift på 65kr/år...Bruno skrev:När de blir 30 år blir det gratistaliz skrev:Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: VW I.D
Det där ser bra ut. Nu har jag iofs inte tittat på klippet, vad är det för släp de drar? I Tyskland får ju ID4 dra 1200kg om jag minns rätt. Det är bara svenska Transportstyrelsen som tycker att 1000 kg räcker.iAkita skrev:Räckvidd och förbrukningstest av ID4 med två olika släpvagnar. Helt ok resultat med tanke på förutsättningarna tycker jag (kallt och blött). Har dock ingen egen erfarenhet eller uppfattning vad andra elbilar har för konsumption med släp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Men inte lika billigt som en ”miljödiesel”...Bruno skrev:men ändå billigare än en elbilFredrik j skrev:Nä, dom fortsätter skicka en avgift på 65kr/år...Bruno skrev:När de blir 30 år blir det gratistaliz skrev:Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
Den kostar 0kr.
Re: VW I.D
Det är tillverkaren som typar sina fordon med den vikt de vill att den skall ha. Inom EU är det nog samma vikt som gäller...mati skrev:Det där ser bra ut. Nu har jag iofs inte tittat på klippet, vad är det för släp de drar? I Tyskland får ju ID4 dra 1200kg om jag minns rätt. Det är bara svenska Transportstyrelsen som tycker att 1000 kg räcker.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: VW I.D
BrooklynS skrev:Det är tillverkaren som typar sina fordon med den vikt de vill att den skall ha. Inom EU är det nog samma vikt som gäller...mati skrev:Det där ser bra ut. Nu har jag iofs inte tittat på klippet, vad är det för släp de drar? I Tyskland får ju ID4 dra 1200kg om jag minns rätt. Det är bara svenska Transportstyrelsen som tycker att 1000 kg räcker.
Precis. Det är ju knappast transportstyrelsen som hittar på bilarnas dragvikter. Troligtvis kommer siffrorna från vad biltillverkarna deklarerat vid typning.
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: VW I.D
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Re: VW I.D
Mycket bra med tanke på de yttre förhållandena med snö/regn och +1 grad.iAkita skrev:Räckvidd och förbrukningstest av ID4 med två olika släpvagnar. Helt ok resultat med tanke på förutsättningarna tycker jag (kallt och blött). Har dock ingen egen erfarenhet eller uppfattning vad andra elbilar har för konsumption med släp.
Re: VW I.D
Mercedes EQC har väl justerbar regenerering med hjälp av paddel bakom ratten. Jag har aldrig kört någon men tolkar det som att man i praktiken har två olika bromsar. En på golvet som aktiverar skivorna och en bakom ratten som regenererar.markuswesterberg skrev:För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Re: VW I.D
Konan som jag har, har också "paddlar". Tycker det är helt överlägset. Kör på låg reg och kan bara bromsa in till stillastående genom att hålla in paddeln. Sen blir den stillastående tills jag gasarFredrik j skrev:Mercedes EQC har väl justerbar regenerering med hjälp av paddel bakom ratten. Jag har aldrig kört någon men tolkar det som att man i praktiken har två olika bromsar. En på golvet som aktiverar skivorna och en bakom ratten som regenererar.markuswesterberg skrev:För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Re: VW I.D
OT
Hade för mig att registreringsavgiften alltid måste betalas?
Och en veteran behöver du inte besikta... där sparar du ännu mer
Har de inte admavgift ens?Fredrik j skrev:Men inte lika billigt som en ”miljödiesel”...Bruno skrev:men ändå billigare än en elbilFredrik j skrev:Nä, dom fortsätter skicka en avgift på 65kr/år...Bruno skrev:När de blir 30 år blir det gratistaliz skrev:Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
Den kostar 0kr.
Hade för mig att registreringsavgiften alltid måste betalas?
Och en veteran behöver du inte besikta... där sparar du ännu mer
Senast redigerad av Bruno, redigerad totalt 1 gånger.
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: VW I.D
Ja denna regen är mycket bra.. Jag kör alltid i D lägen på min id3.markuswesterberg skrev:För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Nej. 0kr på miljödiesel i 5år var det. Kostar ingenting.Bruno skrev:Har de inte admavgift ens?Fredrik j skrev:Men inte lika billigt som en ”miljödiesel”...Bruno skrev:men ändå billigare än en elbilFredrik j skrev:Nä, dom fortsätter skicka en avgift på 65kr/år...Bruno skrev:
När de blir 30 år blir det gratis
Den kostar 0kr.
Hade för mig att registreringsavgiften alltid måste betalas?
Och en veteran behöver du inte besikta... där sparar du ännu mer
Till och med registreringsavgiften vill man bjuda på som tack för att jag valde rätt bil. Efter dom 5 åren blir även skatten ganska låg.
Bara 1259kr.
Re: VW I.D
OT
Det är bara att gratulera
Det är bara att gratulera
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: VW I.D
Fungerar inte Teslor (och ID3 i B-läget) så redan nu? Förvånande, min e-Niro genererar gradvis mer ju mer man släpper på gasen. Jag var övertygad om att det var likadant med alla elbilar.markuswesterberg skrev:För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: VW I.D
Jo, det är precis som du beskriver tror jag på de allra flesta. Att såfort man släpper lite på gasen så börjar den regenrerera, mer eller mindre. Det jag önskar är att den i första läget inte ska regenerera alls Tänker att det borde vara optimalt förbrukningsmässigt. Att frirullningsläget/spannet är större så att säga. Inte enbart i läget halv gas, typ. Förstår du vad jag menar?iAkita skrev:Fungerar inte Teslor (och ID3 i B-läget) så redan nu? Förvånande, min e-Niro genererar gradvis mer ju mer man släpper på gasen. Jag var övertygad om att det var likadant med alla elbilar.markuswesterberg skrev:För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Re: VW I.D
Ok, så du menar att mappingen av gaspedalen skulle vara annorlunda, och det fanns ett lite större spann där den varken accelererar eller regenererar? Det kan kanske vara en idé. Men jag tycker att man när man lärt sig bilen blir ganska bra på att balansera på gasen så att bilen i princip frirullar om man så önskar.markuswesterberg skrev:Jo, det är precis som du beskriver tror jag på de allra flesta. Att såfort man släpper lite på gasen så börjar den regenrerera, mer eller mindre. Det jag önskar är att den i första läget inte ska regenerera alls Tänker att det borde vara optimalt förbrukningsmässigt. Att frirullningsläget/spannet är större så att säga. Inte enbart i läget halv gas, typ. Förstår du vad jag menar?iAkita skrev:Fungerar inte Teslor (och ID3 i B-läget) så redan nu? Förvånande, min e-Niro genererar gradvis mer ju mer man släpper på gasen. Jag var övertygad om att det var likadant med alla elbilar.markuswesterberg skrev:För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Det ska bli spännande att testa VW's system när jag får min ID4. e-Niro har också ett automatiskt läge där bilen väljer graden av regenerering utifrån förutsättningarna. Tycker det fungerar sådär faktisk, hoppas VW's system är bättre. Men jag föredrar nog att reglera graden av regenerering själv, med hjälp av gaspedalen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW I.D
Tesla funkar då på det sättet... hur skulle det annars fungera tänker jag.iAkita skrev:Fungerar inte Teslor (och ID3 i B-läget) så redan nu? Förvånande, min e-Niro genererar gradvis mer ju mer man släpper på gasen. Jag var övertygad om att det var likadant med alla elbilar.markuswesterberg skrev:För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Tesla Y LR -22 EAP
Re: VW I.D
Det verkar stämma, 399 900kr.Maw skrev:När jag var hos bilhandlaren i fredags så visade han priset på id3 pure city så om den inte går att beställa redan så är det nog inte långt borta. Jag vill minnas att priset var 399,000kr.Zalman3 skrev:Hur kommer det sig att man inte kan beställa en ID3 48kWh än i Sverige, då man kan det i Tyskland och Norge?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... l/93928969
Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 1 gånger.
Ioniq 5 FE AWD
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: VW I.D
Som jag skrev i inlägget ovan så regenererar den direkt. Spannet med frirullning borde vara större.BrooklynS skrev:Tesla funkar då på det sättet... hur skulle det annars fungera tänker jag.iAkita skrev:Fungerar inte Teslor (och ID3 i B-läget) så redan nu? Förvånande, min e-Niro genererar gradvis mer ju mer man släpper på gasen. Jag var övertygad om att det var likadant med alla elbilar.markuswesterberg skrev:För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.
Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:
- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt