En bakhjulsdriven ID.4 är inte fullutrustad enligt mitt förmenande.Fredrik j skrev:Men Golf är ju en storsäljare i sverige. Inte är väl alla dom bilarna "fullsmetade"?
Kanske är det inte samma kund som efterfrågar en basutrustad ID3 resp. en bättre utrustad ID4?
En fullutrustad ID3 kommer ju säkert tappa mer i värde än en fullutrustad ID4.
VW I.D
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7580
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: VW I.D
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: VW I.D
Tycker/tror jag med, vi har beställt en gulMartin E-tron skrev:Jag gillar det stenhårt!
Snygg, bra utrymme, 50 mil (ish)
Ser ut som en stark vinnare för VW.
Re: VW I.D
Grattis. En max?JorgenM skrev:Tycker/tror jag med, vi har beställt en gulMartin E-tron skrev:Jag gillar det stenhårt!
Snygg, bra utrymme, 50 mil (ish)
Ser ut som en stark vinnare för VW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: VW I.D
Va fint! Vilket pris fick ni?JorgenM skrev:Tycker/tror jag med, vi har beställt en gulMartin E-tron skrev:Jag gillar det stenhårt!
Snygg, bra utrymme, 50 mil (ish)
Ser ut som en stark vinnare för VW.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: VW I.D
ID4 skulle nog passa mina behov som hand i handsken, precis som en Model Y.
Men så är det det här med laddnätverk... vi behöver bara en bil, men då behöver den bilen fungera till även de 10+ längre resor vi gör varje år.
I en perfekt värld hade den fått dra mer också men det går att leva med.
Men så är det det här med laddnätverk... vi behöver bara en bil, men då behöver den bilen fungera till även de 10+ längre resor vi gör varje år.
I en perfekt värld hade den fått dra mer också men det går att leva med.
Model Y LR AWD 2022
Re: VW I.D
Tanken är att den skulle vara billigare än en Y (och levereras innan vi måste lämna tillbaks S:en) så det är en vanlig 1st, skulle gärna ha max om det inte var 100k extra, betalar självklart listpris, pruta känns så pre-tesla , (tror det var 515k).mati skrev:Grattis. En max?JorgenM skrev:Tycker/tror jag med, vi har beställt en gulMartin E-tron skrev:Jag gillar det stenhårt!
Snygg, bra utrymme, 50 mil (ish)
Ser ut som en stark vinnare för VW.
Re: VW I.D
Ok, så en ID4 Max i Sverige hamnar på ca 615 om jag förstått det rätt?JorgenM skrev:Tanken är att den skulle vara billigare än en Y (och levereras innan vi måste lämna tillbaks S:en) så det är en vanlig 1st, skulle gärna ha max om det inte var 100k extra, betalar självklart listpris, pruta känns så pre-tesla , (tror det var 515k).mati skrev:Grattis. En max?JorgenM skrev:Tycker/tror jag med, vi har beställt en gulMartin E-tron skrev:Jag gillar det stenhårt!
Snygg, bra utrymme, 50 mil (ish)
Ser ut som en stark vinnare för VW.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Japps! Iaf listpriset, har ingen aning om det går att pruta eller inte, kan tänka mig att det är svårt i början när tillgången är mindre än efterfrågan...martinot skrev:Ok, så en ID4 Max i Sverige hamnar på ca 615 om jag förstått det rätt?
Re: VW I.D
Kan ju i så fall vara första gången någon betalat listpris för en VW...JorgenM skrev:Japps! Iaf listpriset, har ingen aning om det går att pruta eller inte, kan tänka mig att det är svårt i början när tillgången är mindre än efterfrågan...martinot skrev:Ok, så en ID4 Max i Sverige hamnar på ca 615 om jag förstått det rätt?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7580
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: VW I.D
Men inte ens Max är fyrhjulsdriven?martinot skrev:Ok, så en ID4 Max i Sverige hamnar på ca 615 om jag förstått det rätt?JorgenM skrev:Tanken är att den skulle vara billigare än en Y (och levereras innan vi måste lämna tillbaks S:en) så det är en vanlig 1st, skulle gärna ha max om det inte var 100k extra, betalar självklart listpris, pruta känns så pre-tesla , (tror det var 515k).mati skrev:Grattis. En max?JorgenM skrev:Tycker/tror jag med, vi har beställt en gulMartin E-tron skrev:Jag gillar det stenhårt!
Snygg, bra utrymme, 50 mil (ish)
Ser ut som en stark vinnare för VW.
Hur mycket kommer då en Max AWD kosta?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: VW I.D
Tror inte de har berättat vad 4wd kommer att kosta ännu, men som du säger alla id4:or är idag bakhjulsdrivna!mikebike skrev:Men inte ens Max är fyrhjulsdriven?
Hur mycket kommer då en Max AWD kosta?
Re: VW I.D
Vi går i samma tankar men tyvärr har inte 1st keyless access eller elstolar. Men 100 k för detta då är det ganska nära en m3 lr eller Y som har 4wd, bättre laddkurva samt suc.JorgenM skrev:Tanken är att den skulle vara billigare än en Y (och levereras innan vi måste lämna tillbaks S:en) så det är en vanlig 1st, skulle gärna ha max om det inte var 100k extra, betalar självklart listpris, pruta känns så pre-tesla , (tror det var 515k).mati skrev:Grattis. En max?JorgenM skrev:Tycker/tror jag med, vi har beställt en gulMartin E-tron skrev:Jag gillar det stenhårt!
Snygg, bra utrymme, 50 mil (ish)
Ser ut som en stark vinnare för VW.
Egentligen skulle nog en 3a sr+ funka för oss bortsett från när vi ska till fjällen med takbox. Id4 1 är ju billigare med mer range och ok laddkurva så känns segt att betala 80 k mer för teslan
Jag tyckte inte riktigt om touchknapparna på id3 heller, dock kan jag tänka mig att leva med det. Frågan är om jag kan leva med att jag behöver trycka på nyckeln varje gång jag ska in i bilen när jag köper en ny bil 2021 för en halv miljon... känns typiskt vw sniket att inte ha det som standard.
.
Re: VW I.D
Andra. Jag var först!Fredrik j skrev:Kan ju i så fall vara första gången någon betalat listpris för en VW...JorgenM skrev:Japps! Iaf listpriset, har ingen aning om det går att pruta eller inte, kan tänka mig att det är svårt i början när tillgången är mindre än efterfrågan...martinot skrev:Ok, så en ID4 Max i Sverige hamnar på ca 615 om jag förstått det rätt?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Volkswagen är med i Car Connectivity Consortium, så en så pass ny bil borde du kunna öppna med mobil eller smartklocka.jbark skrev:Vi går i samma tankar men tyvärr har inte 1st keyless access eller elstolar. Men 100 k för detta då är det ganska nära en m3 lr eller Y som har 4wd, bättre laddkurva samt suc.JorgenM skrev:Tanken är att den skulle vara billigare än en Y (och levereras innan vi måste lämna tillbaks S:en) så det är en vanlig 1st, skulle gärna ha max om det inte var 100k extra, betalar självklart listpris, pruta känns så pre-tesla , (tror det var 515k).mati skrev:Grattis. En max?JorgenM skrev:Tycker/tror jag med, vi har beställt en gulMartin E-tron skrev:Jag gillar det stenhårt!
Snygg, bra utrymme, 50 mil (ish)
Ser ut som en stark vinnare för VW.
Egentligen skulle nog en 3a sr+ funka för oss bortsett från när vi ska till fjällen med takbox. Id4 1 är ju billigare med mer range och ok laddkurva så känns segt att betala 80 k mer för teslan
Jag tyckte inte riktigt om touchknapparna på id3 heller, dock kan jag tänka mig att leva med det. Frågan är om jag kan leva med att jag behöver trycka på nyckeln varje gång jag ska in i bilen när jag köper en ny bil 2021 för en halv miljon... känns typiskt vw sniket att inte ha det som standard.
.
https://support.apple.com/en-nz/HT211234
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: VW I.D
Om vi tar en ID4 vill jag ha allt..
Keyless dörr samt lampblinkningen, 360 - kamera (läste att den kanske kommer) o hela faderullan..
Tur att vi kan vänta tills juli -2022 innan det e dax att köpa ny , kanske trillat ner i pris
Keyless dörr samt lampblinkningen, 360 - kamera (läste att den kanske kommer) o hela faderullan..
Tur att vi kan vänta tills juli -2022 innan det e dax att köpa ny , kanske trillat ner i pris
Re: VW I.D
Kan man säkert men man tvingas säkert välja max-versionen då :p
Senast redigerad av jbark, redigerad totalt 1 gånger.
Re: VW I.D
Känns som om en 2WD ID4 Max närmar sig farligt nära en 2WD Model Y i pris. Mycket närmare än vad jag trodde/hoppades på.jbark skrev:Vi går i samma tankar men tyvärr har inte 1st keyless access eller elstolar. Men 100 k för detta då är det ganska nära en m3 lr eller Y som har 4wd, bättre laddkurva samt suc.JorgenM skrev:Tanken är att den skulle vara billigare än en Y (och levereras innan vi måste lämna tillbaks S:en) så det är en vanlig 1st, skulle gärna ha max om det inte var 100k extra, betalar självklart listpris, pruta känns så pre-tesla , (tror det var 515k).mati skrev:Grattis. En max?JorgenM skrev:Tycker/tror jag med, vi har beställt en gulMartin E-tron skrev:Jag gillar det stenhårt!
Snygg, bra utrymme, 50 mil (ish)
Ser ut som en stark vinnare för VW.
Egentligen skulle nog en 3a sr+ funka för oss bortsett från när vi ska till fjällen med takbox. Id4 1 är ju billigare med mer range och ok laddkurva så känns segt att betala 80 k mer för teslan
Jag tyckte inte riktigt om touchknapparna på id3 heller, dock kan jag tänka mig att leva med det. Frågan är om jag kan leva med att jag behöver trycka på nyckeln varje gång jag ska in i bilen när jag köper en ny bil 2021 för en halv miljon... känns typiskt vw sniket att inte ha det som standard.
.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: VW I.D
Någon som köpt vinterdäck+fälg till sin ID3 som kan rekommendera vad man ska välja?
Jag har tittat på Continental Viking Contact 7 då dessa ska vara tysta och bra enligt flera tester. VW säljer själva Goodyear ultragrip g1 med fälg för 18 000 kr vilket jag tycker är lite väl mkt.
Tacksam för tips på vilken kombo och sida som kan tänkas ha ett bra alternativ...
Jag har tittat på Continental Viking Contact 7 då dessa ska vara tysta och bra enligt flera tester. VW säljer själva Goodyear ultragrip g1 med fälg för 18 000 kr vilket jag tycker är lite väl mkt.
Tacksam för tips på vilken kombo och sida som kan tänkas ha ett bra alternativ...
Re: VW I.D
Har Conti CVC7 på vår ID.3 (Stockholmstrakten) Supernöjd så här långt efter 200mil på de.
Krängde om däcken på originalfälgarna.
Krängde om däcken på originalfälgarna.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: VW I.D
Låter bra!Leo skrev:Har Conti CVC7 på vår ID.3 (Stockholmstrakten) Supernöjd så här långt efter 200mil på de.
Krängde om däcken på originalfälgarna.
Antar att du fick hjälp på verkstad att flytta över fälgarna? Kostnad?
Re: VW I.D
Om man kollar VWs Usa-sida så tar dom $3680 för AWD. https://www.vw.com/models/id.4/trims/20 ... or/n4c-ax/.JorgenM skrev:Tror inte de har berättat vad 4wd kommer att kosta ännu, men som du säger alla id4:or är idag bakhjulsdrivna!mikebike skrev:Men inte ens Max är fyrhjulsdriven?
Hur mycket kommer då en Max AWD kosta?
Ioniq 5 FE AWD
Re: VW I.D
Privat kontakt som hjälpte till.
Normalt kostar det nog 800-1500kr för fyra däck skulle jag tro. (4x Skruva lös, kränga av, kränga på, balansera, montera). Problemt bli ofta om du ”köpt däck själv” och sen dyker upp och vill ha hjälp kränga på. Då är däcksfirmorna måttligt intresserade att hjälpa till när det är högsäsong.
Så köper du på nätet köp gärna där de har ”lokala samarbetspartners” då går det ofta bättre och blir billigare/enklare.
Normalt kostar det nog 800-1500kr för fyra däck skulle jag tro. (4x Skruva lös, kränga av, kränga på, balansera, montera). Problemt bli ofta om du ”köpt däck själv” och sen dyker upp och vill ha hjälp kränga på. Då är däcksfirmorna måttligt intresserade att hjälpa till när det är högsäsong.
Så köper du på nätet köp gärna där de har ”lokala samarbetspartners” då går det ofta bättre och blir billigare/enklare.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: VW I.D
Ok, svårt att motivera 1500 kr om man ska göra det 2 ggr varje år tänker jag. Blir ju billigare att skaffa egna fälgar direkt då.Leo skrev:Privat kontakt som hjälpte till.
Normalt kostar det nog 800-1500kr för fyra däck skulle jag tro. (4x Skruva lös, kränga av, kränga på, balansera, montera). Problemt bli ofta om du ”köpt däck själv” och sen dyker upp och vill ha hjälp kränga på. Då är däcksfirmorna måttligt intresserade att hjälpa till när det är högsäsong.
Så köper du på nätet köp gärna där de har ”lokala samarbetspartners” då går det ofta bättre och blir billigare/enklare.
Re: VW I.D
Låter orimligt dyrt med 1500kr men säkert inte omöjligt på Euromaster, Vianor och dyl.Elektrifierad skrev:Ok, svårt att motivera 1500 kr om man ska göra det 2 ggr varje år tänker jag. Blir ju billigare att skaffa egna fälgar direkt då.Leo skrev:Privat kontakt som hjälpte till.
Normalt kostar det nog 800-1500kr för fyra däck skulle jag tro. (4x Skruva lös, kränga av, kränga på, balansera, montera). Problemt bli ofta om du ”köpt däck själv” och sen dyker upp och vill ha hjälp kränga på. Då är däcksfirmorna måttligt intresserade att hjälpa till när det är högsäsong.
Så köper du på nätet köp gärna där de har ”lokala samarbetspartners” då går det ofta bättre och blir billigare/enklare.
Leta upp nån mindre däckfirma istället. Köpte däck på nätet och gjorde samma manöver på min Tesla för 500kr. Inget snack om att jag köpt däcken själv. Tror han tyckte det var bra för då slapp han och jag fick vad jag ville ha. Båda blev nöjda.
Finns många firmor du kan hitta på däck365s sida. Läs recensionerna. Köpte dock inte däcken där.
https://www.dack365.se/kundtjanst/monteringsverkstader