VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

VoltAmpere skrev:
Nyland verkar gilla den:
En av de mest effektiva bilar han testat. Tyst är den med.
+1 på det! Ja den verkar vara en väldigt kompetent elbil på flera punkter.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: VW I.D

Inlägg av modelg »

Enda egentliga felet med id3 enligt mig är priset. Steget upp till 3sr+ är inte stort och räknar man värde per krona och inte bara lägst pris så vinner inte id3, just nu.

Men som någon annan skrev, i slutet av året kanske de får börja ge rabatt på bilarna, 5 -10 % skulle göra rätt stor skillnad.
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

Har beställt en och valde att privatleasa. Strax under 4000 kr/månad för 1500 mil och halvförsäkring. Jag kände snarare att priset var attraktivt för en elbil med den räckvidden och komforten, men då nöjde jag mig också med standardutrustning.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: VW I.D

Inlägg av filippb »

Id3 verkar onekligen vara en effektiv bil på lågresa. Lite synd att de inte fick till varken dragkrok eller taklast vilket begränsar bilens potential som första/enda bil.
Davidswe
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 sep 2020 11:41

Re: VW I.D

Inlägg av Davidswe »

Elektrifierad skrev:
Har beställt en och valde att privatleasa. Strax under 4000 kr/månad för 1500 mil och halvförsäkring. Jag kände snarare att priset var attraktivt för en elbil med den räckvidden och komforten, men då nöjde jag mig också med standardutrustning.
Hej
Hur lyckades du få till det priset? Jag hamnade på 4200 utan försäkring.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Elektrifierad skrev:
Har beställt en och valde att privatleasa. Strax under 4000 kr/månad för 1500 mil och halvförsäkring. Jag kände snarare att priset var attraktivt för en elbil med den räckvidden och komforten, men då nöjde jag mig också med standardutrustning.
Väldigt bra pris för en elbil - grattis!
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

Davidswe skrev:
Elektrifierad skrev:
Har beställt en och valde att privatleasa. Strax under 4000 kr/månad för 1500 mil och halvförsäkring. Jag kände snarare att priset var attraktivt för en elbil med den räckvidden och komforten, men då nöjde jag mig också med standardutrustning.
Hej
Hur lyckades du få till det priset? Jag hamnade på 4200 utan försäkring.
Jag landade på 4090 inkl försäkring. Bor i ett område där det är dyrt att försäkra bil. Så 4’ papp är väl helt rimligt.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: VW I.D

Inlägg av modelg »

Då tog du inte med vinterdäck väl? Bara de är ju 495 kr/mån
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW I.D

Inlägg av Surfaren »

modelg skrev:
Då tog du inte med vinterdäck väl? Bara de är ju 495 kr/mån
495x36 blir 17820 kr. Då tänker jag att man kan köpa något själv vid sidan om, som då kanske fortfarande har ett värde över 0 efter 3 år.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: VW I.D

Inlägg av modelg »

Ja, absolut och det är det jag vill komma till.

Men om vi inte har gjort det klart i diskussionen om priserna är med eller utan vdäck så jämför vi äpplen och päron.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Har nu provkört ID.3 och tyckte kort sagt den var riktigt trevlig. Kändes på nåt vis mer ”vuxen” jämfört med tex Model 3.

Tyvärr stördes jag av ett resonansljud i alla hastigheter över 50 km/h vilket jag tror berodde på de 20-tummare som satt på bilen (1st Max). Jag skulle nog välja en variant med 18-tum och hoppas att man då slipper det. Däremot var det knappt något vindljud alls även på motorväg.

Privatleasing av en standard ID.3 Life (inkl 1500 mil, vinterhjul, service och försäkring) via Volkswagen verkar kosta precis samma som att ta den som personalbil via Volvofinans (inkl att förmånsvärdet ökar med 10-tusen per år vid årsskiftet).

Life saknar dock:
- Backkamera
- LED Matrix strålkastare
- Variabelt lastgolv
- Ljuddämpande vindruta
- Genomlastningslucka i baksätet
- Högtalare bak
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: VW I.D

Inlägg av slugger75 »

Finns det en elefant i rummet? Eller, i bilen kanske man säger?

Enligt mig så är elefanten i bilen att ID3 med det stora batteriet bara rymmer fyra personer (Två fram, två bak).

Det innebär ju att målgruppen krymper kraftigt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jag har också tänkt på detta med privatleasing/finansiering kontra företagsleasing. Jag börjar ana att företagsleasing inte längre lönar sig, framförallt inte efter 1 juli. Då blir det förmodligen totalt ointressant. Mellan 1 januari och 1 juli får man räkna vad som är bättre. Men det är inte självklart längre.
Fördelen med företagsleasing kan ändå vara att man kan ta löpande kostnader, däck osv, på företaget. Samtidigt får man högre milersättning för en privatägd bil. Reser man mycket i tjänsten är det nog bättre med privatleasing. Hittills gällde detta bara för riktigt dyra bilar med extremt högt förmånsvärde, som Model X. Från nästa år kommer det troligen gälla även billigare elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

slugger75 skrev:
Finns det en elefant i rummet? Eller, i bilen kanske man säger?

Enligt mig så är elefanten i bilen att ID3 med det stora batteriet bara rymmer fyra personer (Två fram, två bak).

Det innebär ju att målgruppen krymper kraftigt.
Är det verkligen ett problem? Hur ofta sitter man med 5 personer i en så pass liten bil? De har ju gjort detta för att inte behöva dra ner för mycket på lastvikten. Du kan alltså fortfarande packa bilen full med 4 personer i utan att riskera överlast. Model 3 LR har visserligen plats för 5 personer, men du får knappt lasta nånting i det fallet. Det är ju inte heller så bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: VW I.D

Inlägg av slugger75 »

mati skrev:
slugger75 skrev:
Finns det en elefant i rummet? Eller, i bilen kanske man säger?

Enligt mig så är elefanten i bilen att ID3 med det stora batteriet bara rymmer fyra personer (Två fram, två bak).

Det innebär ju att målgruppen krymper kraftigt.
Är det verkligen ett problem? Hur ofta sitter man med 5 personer i en så pass liten bil? De har ju gjort detta för att inte behöva dra ner för mycket på lastvikten. Du kan alltså fortfarande packa bilen full med 4 personer i utan att riskera överlast. Model 3 LR har visserligen plats för 5 personer, men du får knappt lasta nånting i det fallet. Det är ju inte heller så bra.
För vår familj skulle det vara ett problem. Vi har bara en bil (Model 3), och vår bil måste ha (minst) fem platser.

Därmed går ID.3 bort för oss när det är dags för byte av bil om två år.

För familjer som har flera bilar kanske det inte är ett problem. Men familjer som köper ID.3 som andrabil kanske ändå oftast väljer det lilla batteriet.

Hur som helst så anser jag att det är en nackdel vid jämförelser mot andra bilar, att ID.3 med stora batteriet bara får plats med fyra personer.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

mati skrev:
slugger75 skrev:
Finns det en elefant i rummet? Eller, i bilen kanske man säger?

Enligt mig så är elefanten i bilen att ID3 med det stora batteriet bara rymmer fyra personer (Två fram, två bak).

Det innebär ju att målgruppen krymper kraftigt.
Är det verkligen ett problem? Hur ofta sitter man med 5 personer i en så pass liten bil? De har ju gjort detta för att inte behöva dra ner för mycket på lastvikten. Du kan alltså fortfarande packa bilen full med 4 personer i utan att riskera överlast. Model 3 LR har visserligen plats för 5 personer, men du får knappt lasta nånting i det fallet. Det är ju inte heller så bra.
Ja jag tror inte att den tilltänkta kundgruppen är en familj på 5 personer. Jag håller med Björn Nyland om att den med 58 kWh batteri räcker mer än väl. Tror inte att Id3 med det största batteriet kommer att bli en storsäljare.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

mati skrev:
När/hur/var visas ID.4? Det skulle väl ske idag? Jag hittar ingenting än.
Det kommer att livesändas kl 17.00 i dag :) Se länk nedan:

Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Batterisnubben i tyskland åkte 1000 km på autobahn (ionity) på 10.30 h. och det med minsta batteriet (120km/h, laddade i 1.5 timmar). Det är jämföbart med nyland sr+ (och S85) i Norge (suc) .
Så frågan är om största batteriet behövs. Det känns som en bruksbil där syftet är att ta sig från a - b.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

slugger75 skrev:
mati skrev:
slugger75 skrev:
Finns det en elefant i rummet? Eller, i bilen kanske man säger?

Enligt mig så är elefanten i bilen att ID3 med det stora batteriet bara rymmer fyra personer (Två fram, två bak).

Det innebär ju att målgruppen krymper kraftigt.
Är det verkligen ett problem? Hur ofta sitter man med 5 personer i en så pass liten bil? De har ju gjort detta för att inte behöva dra ner för mycket på lastvikten. Du kan alltså fortfarande packa bilen full med 4 personer i utan att riskera överlast. Model 3 LR har visserligen plats för 5 personer, men du får knappt lasta nånting i det fallet. Det är ju inte heller så bra.
För vår familj skulle det vara ett problem. Vi har bara en bil (Model 3), och vår bil måste ha (minst) fem platser.

Därmed går ID.3 bort för oss när det är dags för byte av bil om två år.

För familjer som har flera bilar kanske det inte är ett problem. Men familjer som köper ID.3 som andrabil kanske ändå oftast väljer det lilla batteriet.

Hur som helst så anser jag att det är en nackdel vid jämförelser mot andra bilar, att ID.3 med stora batteriet bara får plats med fyra personer.
ID.3 får 3 batteristorlekar, 45-58-77kWh. De ID.3 som nu levereras är mellanstorleken med 58kWh. Det är modellen med 77kWh som blev för tung med 5 passagerare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Rätt udda det där. ID4, Enyaq och alla andra bilar som skall byggas på samma platta kan ju ha fem platser.
Vad är det som är underdimensionerat i ID3? Hjulupphängning?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Mickep skrev:
Batterisnubben i tyskland åkte 1000 km på autobahn (ionity) på 10.30 h. och det med minsta batteriet (120km/h, laddade i 1.5 timmar). Det är jämföbart med nyland sr+ (och S85) i Norge (suc) .
Så frågan är om största batteriet behövs. Det känns som en bruksbil där syftet är att ta sig från a - b.
Det är väl mellanbatteriet han har ? Dvs, 58 kWh. Minsta är 45 kWh. Tror inte det finns på marknaden ännu.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
Rätt udda det där. ID4, Enyaq och alla andra bilar som skall byggas på samma platta kan ju ha fem platser.
Vad är det som är underdimensionerat i ID3? Hjulupphängning?
VW pratade om klassificering av modellen. Vet inte riktigt vad det innebär måste jag säga. Kan man spara pengar på något sätt om man klassificerar bilen med en lägre totalvikt ? Tänkte om det var något specifikt för den tyska marknaden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

thnis skrev:
Ja jag tror inte att den tilltänkta kundgruppen är en familj på 5 personer. Jag håller med Björn Nyland om att den med 58 kWh batteri räcker mer än väl. Tror inte att Id3 med det största batteriet kommer att bli en storsäljare.
Mellanbatteriet ger ju en räckvidd som är ganska så jämförbar med en e-tron. Kanske till och med lite bättre. Och e-tron är en underbar långfärdsbil. För ID3 räcker detta gott och väl.
Jag tror att det är lite av en marknadsföringsgrej. De hade från början inte tänkt att stoppa in det stora batteriet i ID3. Men sen kom konkurrenterna med bilar som hade längre räckvidd och då var VW-nissarna tvungna att göra nånting. Men karosseriet var redan färdigt och det gick inte längre att ändra så mycket. Det funkade att knöla in 77-kWh-batteriet, men karossen var inte dimensionerad för den ökade vikten som det större batteriet innebär. Och så fick man helt enkelt kompromissa och begränsa bilen till 4 personer. Alternativet hade varit att begränsa lastmöjligheterna. Och då tycker jag faktiskt att de tog rätt beslut. För vem vill ha en fem-sitsig bil som bara får lasta 30kg? Det är lättare att kommunicera till kund att bilen är fyrsitsig. Men att man inte får ta med sig nåt bagage när det sitter 5 personer i bilen är svårare att förklara.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

Davidswe skrev:
Elektrifierad skrev:
Har beställt en och valde att privatleasa. Strax under 4000 kr/månad för 1500 mil och halvförsäkring. Jag kände snarare att priset var attraktivt för en elbil med den räckvidden och komforten, men då nöjde jag mig också med standardutrustning.
Hej
Hur lyckades du få till det priset? Jag hamnade på 4200 utan försäkring.
För 1000 mil har dom erbjudandet 3495 kr/månad atm. Lägg till 500 mil för ca 220 kr (minns inte exakta siffran).

Förstår inte de som tycker att detta är dyrt. Du får en bekväm elbil med mycket bra fjädring och relativt bra ljudisolering. Den är pigg och relativt rolig att köra, framför allt 0-60 km/h. Den är modern och med uppdateringen av mjukvaran i januari kommer du få allt du behöver för att känna dig nöjd. Den är dessutom så pass rymlig att den lilla familjen kan ha den. Snabbladdningen gör att räckvidden i stort sett aldrig kommer bli ett problem.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Rätt udda det där. ID4, Enyaq och alla andra bilar som skall byggas på samma platta kan ju ha fem platser.
Vad är det som är underdimensionerat i ID3? Hjulupphängning?
Man använder gärna ordet "platta", men det finns i själva verket inget sådant. Man har slutat bygga bilar med "bottenplatta" för länge sedan. Det är bara pickup:ar och liknande bilar som har en bärande ram som karossen vilar på. Alla morderna personbilar har en självbärande kaross, så även ID-bilarna. Det man menar när man säger att bilarna delar samma bottenplatta är egentligen att det finns en uppsättning av olika komponenter som kan sättas ihop på ett fördefinerat sätt. MEB betyder "Modularer E-Antriebs-Baukasten", alltså "Modulär Eldrivline-Byggsats". Det är inte en bärande ram som man skruvar karossen på, så som i Bubblan och Kübelwagen. Karossen på en modern bil är den del som håller ihop allting, och den utvecklas utifrån vad plattformen föreskriver, dvs fästpunkter, avstånd osv. Samtidigt måste den klara av att bära bilens vikt. MEB-plattformen är skalbar, dvs axelavstånd, spårvidd, osv är variabelt. Men t.ex. avståndet mellan ratt och framaxel kan vara fast. Kablarna har samma längd, motorerna är alltid samma, men man kan välja om man vill ha en eller två motorer, osv osv.
När man säger att ID4 och Enyaq är samma bil, bara med en annan kaross, så stämmer detta kanske till viss del, men för ID3 stämmer det definitivt inte. ID3 är en mindre bil. Karossens bärighet är inte dimensionerad på samma sätt som för ID4 eller Enyaq. Det är nog också skälet varför den inte har fått någon dragkrok.
Tänk en ID Buzz. Den bygger på samma MEB-"plattform" men den blir mycket större än ID3. Det är klart att den kommer att få en helt annan karosskonstruktion, som måste vara så stark att den kan bära en så pass stor bil.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar