Mickep skrev:När jag ber om offert har jag fått 7%+ utan att ens vara i närheten av någon förhandling.
Är det privat och på en id4? Vanliga 1st eller 1st Max?
Moderator: Redaktion
Mickep skrev:När jag ber om offert har jag fått 7%+ utan att ens vara i närheten av någon förhandling.
Hejtaliz skrev:Fungerar appen för ID3 bra?
För eGolfen funkade den nästan alltid. För Zoen ytterst sällan.
Här är en med ID4 som fått problem(ska väl vara samma som ID3):
Störigt om det inte funkar, särskilt på vintern.
Varför bli medlem bara för att få rabatt på elbil när medlemskapet kostar mer än rabatten?Zalman3 skrev:Alla skogsägare kan bli medlemmar i LRF.pingflood skrev:Hur fungerar det med LRF rabatten, måste man bedriva skogsbruk eller liknande för att kvalificera för företagarrabatten?
Detta är löst i 783 mjukvaran (bilens mjukvara) ..Davidswe skrev:Hejtaliz skrev:Fungerar appen för ID3 bra?
För eGolfen funkade den nästan alltid. För Zoen ytterst sällan.
Här är en med ID4 som fått problem(ska väl vara samma som ID3):
Störigt om det inte funkar, särskilt på vintern.
Man önskar väl att appen ska funka bättre. Oftas visar appen lägre % på batteriet än vad bilen säger. Har en skillnad på ca 3-7% ibland och andra gånger visar den samma som i bilen.
När jag laddar så kan jag följa hur % ändras/ökar och det har stämt dom gångerna jag har jämfört bil och app.
Sen ibland så har appen ingen koppling till bilen osv.
Kan starta ventilationen från appen men det funkar bara för mig när bilen laddas. Så gissar att det är så det ska vara.
Men då känns det ju helt rimligt att nämna den rabatten överallt, det är väll säkert så att en stor del av medlemmarna här är skogsägare...Leo skrev:Rabattglada Zalman3 skrev ”Alla skogsägare kan bli medlemmar i LRF”...
Så först måste man köpa lite skog för att bli skogsägare och sen betala en årlig medlemsavgift på 2000kr och uppåt (beroende på storlek och omsättning). Allt för att kunna få åtnjuta den ofta nämnda ”LRF-rabatten”.
Hade ingen koll på att den avrundade värdet. Nu har jag lärt mig det och då är det ju inget fel på appen med % värdet.chaffis75 skrev:Detta är löst i 783 mjukvaran (bilens mjukvara) ..Davidswe skrev:Hejtaliz skrev:Fungerar appen för ID3 bra?
För eGolfen funkade den nästan alltid. För Zoen ytterst sällan.
Här är en med ID4 som fått problem(ska väl vara samma som ID3):
Störigt om det inte funkar, särskilt på vintern.
Man önskar väl att appen ska funka bättre. Oftas visar appen lägre % på batteriet än vad bilen säger. Har en skillnad på ca 3-7% ibland och andra gånger visar den samma som i bilen.
När jag laddar så kan jag följa hur % ändras/ökar och det har stämt dom gångerna jag har jämfört bil och app.
Sen ibland så har appen ingen koppling till bilen osv.
Kan starta ventilationen från appen men det funkar bara för mig när bilen laddas. Så gissar att det är så det ska vara.
Tidigare mjukvara så avrundas alltid värdet ner till närmaste 5% intervall (mm säger man så?)
Bara du har ett medlemskort i LRF så kan du gå in till handlaren i smoking och ändå få rabatten.Mickep skrev:Gör de någon kontroll att man är bonde? Jag menar man kan klä ut sig i jeans och stövlar och väst och ta på sig en lrf keps. (som jag tänker mig att en bonde ser ut)
LRF har ramavtal med generalagenten så det är inte den enskilda återförsäljaren som ger dig den rabatten. Därför kan de få svårt att matcha priset om man inte har tillgång till ramavtalet.BrooklynS skrev:VW-försäljaren vill sälja bilar. Om den kan ge LRF-medlemmar x% rabatt så kan de ge dig också samma rabatt, var så säker.
Vissa ramavtal har större rabatt än återförsäljarens marginal. En del av ramavtalets rabatt står säkert återförsäljaren för men en del måste ligga på generalagenten eller kanske till och med tillverkaren.BrooklynS skrev:Jag hävdar att det är säljarens marginal som bestämmer rabatten, inte hur man säljer...
Och vad för information bygger du att den kommer komma för 400 000 kr, alltså 250 000 kr mindre än idag? Eller är det ren spekulation?Zalman3 skrev:Men vem köper en ID3 kontant?
När privatleasing kostar runt 3.000kr i månaden?
Intressant är om Polestar 2 kommer med en snik 2wd version för samma pengar som en ID3.
Då väljer jag Polestar 2 alla dar i veckan.
Utgår ifrån att den har drag som klarar förhoppningsvis 1.500kg.
Men ID3 kommer ju också med en billigare version för ca 350.000kr. Om då Polestar 2 kostar 400.000kr blir det ett svårare val.
Zalmans mellannamn är "Spekulation".vigge50 skrev:Och vad för information bygger du att den kommer komma för 400 000 kr, alltså 250 000 kr mindre än idag? Eller är det ren spekulation?Zalman3 skrev:Men vem köper en ID3 kontant?
När privatleasing kostar runt 3.000kr i månaden?
Intressant är om Polestar 2 kommer med en snik 2wd version för samma pengar som en ID3.
Då väljer jag Polestar 2 alla dar i veckan.
Utgår ifrån att den har drag som klarar förhoppningsvis 1.500kg.
Men ID3 kommer ju också med en billigare version för ca 350.000kr. Om då Polestar 2 kostar 400.000kr blir det ett svårare val.
Om vi inte behöver något som stödjer våra påståenden så kan vi ju börja spekulera i vad som händer om Tesla släpper en snikversion av Model 3 för 250 000 kr?
Polstra valde att sätta precis samma pris för Polstar 2 som Model 3 med ungefär samma storlek på batteriet och fyrhjulsdrift. Om du ska släppa en med mindre batteri och endast bakhjulsdrift, finns det då inte en chans att de lägger sig igen på liknande nivå som Tesla. Alltså 180 000 kr mer än vad du skrev.
Så dyrt? Enligt min information så ska den kosta 203 200:-....vigge50 skrev:Och vad för information bygger du att den kommer komma för 400 000 kr, alltså 250 000 kr mindre än idag? Eller är det ren spekulation?
Om vi inte behöver något som stödjer våra påståenden så kan vi ju börja spekulera i vad som händer om Tesla släpper en snikversion av Model 3 för 250 000 kr?
viewtopic.php?f=12&t=19852&p=489392&hil ... 2+#p489392Zalman3 skrev:Kommer Tesla 2? redan nästa år?
Pris från 160.000 yuan=203.200kr.
vigge50 skrev:Och vad för information bygger du att den kommer komma för 400 000 kr, alltså 250 000 kr mindre än idag? Eller är det ren spekulation?Zalman3 skrev:Men vem köper en ID3 kontant?
När privatleasing kostar runt 3.000kr i månaden?
Intressant är om Polestar 2 kommer med en snik 2wd version för samma pengar som en ID3.
Då väljer jag Polestar 2 alla dar i veckan.
Utgår ifrån att den har drag som klarar förhoppningsvis 1.500kg.
Men ID3 kommer ju också med en billigare version för ca 350.000kr. Om då Polestar 2 kostar 400.000kr blir det ett svårare val.
Om vi inte behöver något som stödjer våra påståenden så kan vi ju börja spekulera i vad som händer om Tesla släpper en snikversion av Model 3 för 250 000 kr?
Polstra valde att sätta precis samma pris för Polstar 2 som Model 3 med ungefär samma storlek på batteriet och fyrhjulsdrift. Om du ska släppa en med mindre batteri och endast bakhjulsdrift, finns det då inte en chans att de lägger sig igen på liknande nivå som Tesla. Alltså 180 000 kr mer än vad du skrev.
viewtopic.php?f=27&t=14814&start=3730
Den nya billigare varianten av Polestar 2:
Front wheel drive
204 HP
58-60 kWh
Ungefär samma pris som ID.3
Lanseras nästa månad
Ungefär samma pris som ID.3 tolkar jag som ca 50 kkr mer än ID.3 för 434 900 kr (om det är grundversion vilket det inte behöver vara), dvs mycket närmare 500 kkr än 450 kkr och verkligen inga 400 kkr.Zalman3 skrev:Citat från Polestar tråden så kommer det en billig 2wd Polestar 2 redan i februari.viewtopic.php?f=27&t=14814&start=3730
Den nya billigare varianten av Polestar 2:
Front wheel drive
204 HP
58-60 kWh
Ungefär samma pris som ID.3
Lanseras nästa månad
Svenssons skrev:Ungefär samma pris som ID.3 tolkar jag som ca 50 kkr mer än ID.3 för 434 900 kr (om det är grundversion vilket det inte behöver vara), dvs mycket närmare 500 kkr än 450 kkr och verkligen inga 400 kkr.Zalman3 skrev:Citat från Polestar tråden så kommer det en billig 2wd Polestar 2 redan i februari.viewtopic.php?f=27&t=14814&start=3730
Den nya billigare varianten av Polestar 2:
Front wheel drive
204 HP
58-60 kWh
Ungefär samma pris som ID.3
Lanseras nästa månad
https://www.dagensps.se/motor/polestar- ... -en-succe/Rykten har florerat vad gäller en framhjulsdriven instegsmodell runt 400.000 kr som kan konkurrera med Volkswagens ID-modeller och efter att ha stressat frågan så konfirmerade Thomas Ingenlath dessa rykten.
Det bästa är väl egentligen att en hyfsat vettig elbil i mellanklassen nu inte kostar mer i inköp än avgasditon. De lär inte gå ner så mkt mer i pris framöver.Zalman3 skrev:Jag skulle inte köpa en ID4 utan 4wd och 170kW laddning, som kommer i höst.
Problemet är bara att i höst så finns både Tesla modell Y och Ioniq 5 ute.
Problemet är bara att ID4 får stryk av Tesla och Ioniq 5 på i stort sett allt.
Invändningen är då, vilket pris får dessa bilar?
Åtminstone Tesla kommer sänka priset så de kan sälja allt de tillverkar.
Vilka volymer/priser Ioniq 5 kommer i återstår att se.
Härligt för oss elbilister, snart finns det riktigt mycket att välja på!