Jag har dessa nordiska däck Continental Viking Contact 7 på min Volvo.. Upplevde de som fruktansvärda när jag körde första gången in till Malmö från min lilla förort..
Efter att nu ha kör dem XX mil så fungerar de mycket bättre..
Ge de lite tid..
Har dock valt en central Europa däck på vår id3 eftersom vi kommer köra den nästan uteslutande i Skåne..
Ok, får väl se. Vilka däck har du då på ID3? Spinner dom nånting när du gasar hårt med dom däcken?
Ett tips till chaffis75 ang din signatur. Volkswagen förkortas VW, inte WV
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ett tips till chaffis75 ang din signatur. Volkswagen förkortas VW, inte WV
Hoppsan..
Får nog fixa till de där..
Sedan är det tydligen emot forumreglerna att ha referallänkar i signaturen, om du ändå skall inte och uppdatera den. Hade det själv tidigare, utan att jag kände till den regeln.
Någon som förresten vet var dessa forumregler står någonstans, eller är det bara något som man lär sig med tiden?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ett tips till chaffis75 ang din signatur. Volkswagen förkortas VW, inte WV
Hoppsan..
Får nog fixa till de där..
Sedan är det tydligen emot forumreglerna att ha referallänkar i signaturen, om du ändå skall inte och uppdatera den. Hade det själv tidigare, utan att jag kände till den regeln.
Någon som förresten vet var dessa forumregler står någonstans, eller är det bara något som man lär sig med tiden?
Antar du hittade forum reglerna för du har ju själv en hel hög länkar i din profil.
Jag tolkar reglerna som att min signatur ska vara helt ok..
"Din Tesla referralkod kan du ange i din profil. Du får inte använda referralkoder någon annanstans på forumet! Du får inte göra reklam för referralkoder."
Chaffis75 :
Testade igen igårkväll. Med låst id.3. Och nu ser jag på appen att den INTE laddat, allt övrigt lika. Så det är en bugg som är kvar. Prova du med bilen olåst, om den startar ladda efter avbrott.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Chaffis75 :
Testade igen igårkväll. Med låst id.3. Och nu ser jag på appen att den INTE laddat, allt övrigt lika. Så det är en bugg som är kvar. Prova du med bilen olåst, om den startar ladda efter avbrott.
Ok.. Så tråkigt, jag som hade hoppet uppe..
Nej jag har inte provat när den är upplåst men ska göra de ikväll.. Jag har dock provat när jag satt i bilen(och körde en lite kurs för min pappa ) men då är ju bilen aktiv så de är inte så konstigt de fungerade då..
Chaffis75 :
Testade igen igårkväll. Med låst id.3. Och nu ser jag på appen att den INTE laddat, allt övrigt lika. Så det är en bugg som är kvar. Prova du med bilen olåst, om den startar ladda efter avbrott.
Jag har nu provat med bilen olåst.. Allt funkar då som förväntat så uppenbarligen stängs mer saker ner när man låser bilen så våra bilar verkar ha precis samma beteende..
Ja jag är ju inte sugen på att lämna bilen olåst under nätterna precis.
Synd du inte kommer in i first movers klubben längre för att få mer info där..
Är det så att förvärmningen inte funkar om man inte samtidigt laddar? Verkar vara så för mig men den funkar inte alltid med sladden i heller. När kommer den göra det i så fall, någon som vet?
Oj, jag har ju lyxen av varmgarage och kör bara lyxbilen (jag har leaf till vardags) vid långkörning och på helger. Men de typ 4-5 ggr jag förvörmt med app utan laddkabel ansluten har alltid funkat.
Edit :
Testade nu, bilen i garaget utan laddkabel. Startade värmen inom 30 s, och avslutade på kommando via app.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Är det så att förvärmningen inte funkar om man inte samtidigt laddar? Verkar vara så för mig men den funkar inte alltid med sladden i heller. När kommer den göra det i så fall, någon som vet?
Samma för mig. Försökt härleda när och varför det funkar men hittar inget mönster.
Är det så att förvärmningen inte funkar om man inte samtidigt laddar? Verkar vara så för mig men den funkar inte alltid med sladden i heller. När kommer den göra det i så fall, någon som vet?
Samma för mig. Försökt härleda när och varför det funkar men hittar inget mönster.
Kan det vara så att det krävs en viss nivå i batteriet för att värmningen ska gå igång? Min Zoe kräver t.ex. minst 40% SoC för att låta mig starta värmen via appen (men detta framgår också i appen, men VW kanske missat den detaljen).
Är det så att förvärmningen inte funkar om man inte samtidigt laddar? Verkar vara så för mig men den funkar inte alltid med sladden i heller. När kommer den göra det i så fall, någon som vet?
Samma för mig. Försökt härleda när och varför det funkar men hittar inget mönster.
det kanske är samma som i eGolf, att man måste deaktivera läget där den kräver laddkabel för att förvärma? Det finns en inställning där man så att säga låser förvärmning till kriteriet inkopplad laddkabel.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Är det så att förvärmningen inte funkar om man inte samtidigt laddar? Verkar vara så för mig men den funkar inte alltid med sladden i heller. När kommer den göra det i så fall, någon som vet?
Samma för mig. Försökt härleda när och varför det funkar men hittar inget mönster.
det kanske är samma som i eGolf, att man måste deaktivera läget där den kräver laddkabel för att förvärma? Det finns en inställning där man så att säga låser förvärmning till kriteriet inkopplad laddkabel.
Testat med inkopplad kabel men är lika random då som utan tyvärr. Rätt irriterande eftersom appen alltid säger att det funkar men verkligheten är en annan.
Facebook stängde mitt konto igår utan att berätta varför eller ge mig ngn chans att tala med dem. Så nu är jag utestängd från VW.
Märkligt. Vad hade de för anledning att göra så?
Själv så undviker jag Facebook så mycket som möjligt, och hatar de företag eller tjänster som "tvingar" en att använda det. Tycker VW skall flytta sådan viktig kundkommunikation till egen sajt/forum som de själva kontrollerar. Nu är de, och användarna, helt i händerna på (ibland) helt nyckfulla stora företag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Idag fick jag ett erbjudande på ID4 1st Max som kommer bli svårt att motstå, så med största sannolikhet säger jag hej då till min e-Niro om några månader. Det känns nästan inte rimligt att man kan få en fullutrustad ID med dragkrok billigare än den billigaste Model 3 SR som går att få tag på, utan dragkrok. Även priskillnaden till andra elbilar, till exempel e-Niro (eller för den delen ID3), känns för liten. Kommer vi äntligen börja få se lite prispress på elbilar det kommande året tro? Det känns som det om VW ligger kvar på den här prisnivån.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Idag fick jag ett erbjudande på ID4 1st Max som kommer bli svårt att motstå, så med största sannolikhet säger jag hej då till min e-Niro om några månader. Det känns nästan inte rimligt att man kan få en fullutrustad ID med dragkrok billigare än den billigaste Model 3 SR som går att få tag på, utan dragkrok. Även priskillnaden till andra elbilar, till exempel e-Niro (eller för den delen ID3), känns för liten. Kommer vi äntligen börja få se lite prispress på elbilar det kommande året tro? Det känns som det om VW ligger kvar på den här prisnivån.
Kan du inte säga vad det var för erbjudande och varifrån du fick det? Blir inte så mycket diskussionsvärde om du är så vag...
Idag fick jag ett erbjudande på ID4 1st Max som kommer bli svårt att motstå, så med största sannolikhet säger jag hej då till min e-Niro om några månader. Det känns nästan inte rimligt att man kan få en fullutrustad ID med dragkrok billigare än den billigaste Model 3 SR som går att få tag på, utan dragkrok. Även priskillnaden till andra elbilar, till exempel e-Niro (eller för den delen ID3), känns för liten. Kommer vi äntligen börja få se lite prispress på elbilar det kommande året tro? Det känns som det om VW ligger kvar på den här prisnivån.
Kan du inte säga vad det var för erbjudande och varifrån du fick det? Blir inte så mycket diskussionsvärde om du är så vag...
Ja berätta gärna mer. Jag själv kommer byta närmaste 6 månaderna. Fick ett pris på ID4 som jag tyckte var OK varken mer eller mindre. Men när jag fick se 45% restvärde på den kalkylen blev jag fundersam. Skulle det vara satt till 55 % som dom flesta ger vid 3 års avtal hade jag bokat en. Men nu avvaktar jag..10% i skillnad betyder 60K på 3 år vilket gör en hel del...(ja vi har avtal med garanterat restvärde så har bara månadskostnad att ta hänsyn till)
Idag fick jag ett erbjudande på ID4 1st Max som kommer bli svårt att motstå, så med största sannolikhet säger jag hej då till min e-Niro om några månader. Det känns nästan inte rimligt att man kan få en fullutrustad ID med dragkrok billigare än den billigaste Model 3 SR som går att få tag på, utan dragkrok. Även priskillnaden till andra elbilar, till exempel e-Niro (eller för den delen ID3), känns för liten. Kommer vi äntligen börja få se lite prispress på elbilar det kommande året tro? Det känns som det om VW ligger kvar på den här prisnivån.
Kan du inte säga vad det var för erbjudande och varifrån du fick det? Blir inte så mycket diskussionsvärde om du är så vag...
587 kkr och ett bra inbytespris på min e-Niro. Men de kan fortfarande göra en del pengar på inbytet, så tveksamt om jag fått så mycket rabatt annars.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Idag fick jag ett erbjudande på ID4 1st Max som kommer bli svårt att motstå, så med största sannolikhet säger jag hej då till min e-Niro om några månader. Det känns nästan inte rimligt att man kan få en fullutrustad ID med dragkrok billigare än den billigaste Model 3 SR som går att få tag på, utan dragkrok. Även priskillnaden till andra elbilar, till exempel e-Niro (eller för den delen ID3), känns för liten. Kommer vi äntligen börja få se lite prispress på elbilar det kommande året tro? Det känns som det om VW ligger kvar på den här prisnivån.
VW har panik då de gjort bort sig när de planerat för, och räknat med, försäljning av ID3 under hela 2020, för att undvika EU-böterna. Nu kommer de sälja i panik till stora förluster (för att förlusterna av böterna är ännu större).
Så bra läge att köpa ID3 i slutet av december nu i år skulle jag säga. Priserna kommer snarare att gå ner är jag övertygad om. Detta då köparna har övertaget och stryptaget om säljarna och VW.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Idag fick jag ett erbjudande på ID4 1st Max som kommer bli svårt att motstå, så med största sannolikhet säger jag hej då till min e-Niro om några månader. Det känns nästan inte rimligt att man kan få en fullutrustad ID med dragkrok billigare än den billigaste Model 3 SR som går att få tag på, utan dragkrok. Även priskillnaden till andra elbilar, till exempel e-Niro (eller för den delen ID3), känns för liten. Kommer vi äntligen börja få se lite prispress på elbilar det kommande året tro? Det känns som det om VW ligger kvar på den här prisnivån.
VW har panik då de gjort bort sig när de planerat för, och räknat med, försäljning av ID3 under hela 2020, för att undvika EU-böterna. Nu kommer de sälja i panik till stora förluster (för att förlusterna av böterna är ännu större).
Så bra läge att köpa ID3 i slutet av december nu i år skulle jag säga. Priserna kommer snarare att gå ner är jag övertygad om. Detta då köparna har övertaget och stryptaget om säljarna och VW.
Så kan det kanske vara men det förklarar inte varför det är så pass bra pris på ID4 (även jämfört med ID3), eftersom ID4 inte börjar levereras förrän nästa år.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Idag fick jag ett erbjudande på ID4 1st Max som kommer bli svårt att motstå, så med största sannolikhet säger jag hej då till min e-Niro om några månader. Det känns nästan inte rimligt att man kan få en fullutrustad ID med dragkrok billigare än den billigaste Model 3 SR som går att få tag på, utan dragkrok. Även priskillnaden till andra elbilar, till exempel e-Niro (eller för den delen ID3), känns för liten. Kommer vi äntligen börja få se lite prispress på elbilar det kommande året tro? Det känns som det om VW ligger kvar på den här prisnivån.
VW har panik då de gjort bort sig när de planerat för, och räknat med, försäljning av ID3 under hela 2020, för att undvika EU-böterna. Nu kommer de sälja i panik till stora förluster (för att förlusterna av böterna är ännu större).
Så bra läge att köpa ID3 i slutet av december nu i år skulle jag säga. Priserna kommer snarare att gå ner är jag övertygad om. Detta då köparna har övertaget och stryptaget om säljarna och VW.
Så kan det kanske vara men det förklarar inte varför det är så pass bra pris på ID4 (även jämfört med ID3), eftersom ID4 inte börjar levereras förrän nästa år.
Är det någon som vet hur en försäljning räknas av en bil ur EU-reglernas perspektiv? Måste de leverera bilen ut till kund (så att kund kan börja rulla med den i år), eller räcker det med att kontraktet och försäljningen är gjord på "pappret", för att de skall räknas in som försäljning under 2020?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Idag fick jag ett erbjudande på ID4 1st Max som kommer bli svårt att motstå, så med största sannolikhet säger jag hej då till min e-Niro om några månader. Det känns nästan inte rimligt att man kan få en fullutrustad ID med dragkrok billigare än den billigaste Model 3 SR som går att få tag på, utan dragkrok. Även priskillnaden till andra elbilar, till exempel e-Niro (eller för den delen ID3), känns för liten. Kommer vi äntligen börja få se lite prispress på elbilar det kommande året tro? Det känns som det om VW ligger kvar på den här prisnivån.
VW har panik då de gjort bort sig när de planerat för, och räknat med, försäljning av ID3 under hela 2020, för att undvika EU-böterna. Nu kommer de sälja i panik till stora förluster (för att förlusterna av böterna är ännu större).
Så bra läge att köpa ID3 i slutet av december nu i år skulle jag säga. Priserna kommer snarare att gå ner är jag övertygad om. Detta då köparna har övertaget och stryptaget om säljarna och VW.
Så kan det kanske vara men det förklarar inte varför det är så pass bra pris på ID4 (även jämfört med ID3), eftersom ID4 inte börjar levereras förrän nästa år.
Är det någon som vet hur en försäljning räknas av en bil ur EU-reglernas perspektiv? Måste de leverera bilen ut till kund (så att kund kan börja rulla med den i år), eller räcker det med att kontraktet och försäljningen är gjord på "pappret", för att de skall räknas in som försäljning under 2020?
Bra fråga, det tänkte jag inte på. Jag är också nyfiken, så hoppas någon vet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)