Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav elbilist chaffis75 » 15 jul 2020 08:55

BEV[e-Rage] skrev:
mati skrev:
Leo skrev:Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.

Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.

Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.

Ja, med 3-fas i elbilar menar man inte 400V mellan faserna utan 3x230V, alltså varje fas var för sig. Detta har fördelen att det är flexibelt, dvs att bilen med samma hårdvara även kan ladda på 1 eller 2 faser, beroende på hur många faser som finns tillgängligt. Alla typ2 laddstolpar kör ju t.ex. inte med alla tre faser. Och laddar man med schuko så är det ju alltid bara en fas. Och även om bilens interna laddare pajar, dvs en fas ryker (hände 3 gånger för mig med Teslan) så kan man fortfarande ladda.

Så, en bil med 11kW 3-fas laddare kan inte ladda med 7,4kW på ett 1-fas 32A Typ2 uttag, utan Max 3,7kW (16A). Dvs, ingen mening med att skaffa en Typ2-Typ2 3-fas kabel för 32A isåfall, går inte fortare på nån laddare än med en Typ2 3-fas 16A kabel. (Om man inte har en Zoe förstås)

Nja, de funkar också på många bilar men jag vet inte om de gäller alla. Bilen får via laddbox reda på hur många amper den får dra (per fas) och kommer de bara ström på en fas så antar jag laddaren kopplar samman två av laddarna dvs om laddboxen kan ge så hög ström på en fas..
Ja detta är nog en förenklad beskrivning men typ så funkar de..

Inte helt lätt att förstå men i Sverige blir de mer flexibelt med möjlighet att ladda från alla 3 faser.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
Tibber länk för 500kr att handla för hos Tibber.
https://invite.tibber.com/68fdc8d9
chaffis75
elbilist
 
Inlägg: 2267
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Laban » 15 jul 2020 14:22

Zalman3 skrev:Intressant är att ID3 Pro S med 550 km WLTP räckvidd kostar
31.936 euro netto.
Imponerande!

Det tvingar konkurrenterna att sänka priset!


Först var det väl tal om 30, 40, 50k euro för 39, 58 respektive 77 kWh varianterna. Nu verkar det snarare bli 30, 36 samt 41k. Enorm skillnad. Sen var personen i videon lite missnöjd för det skiljde väldigt lite mellan den 1'st edition han hade beställt och en fullt utrustad Pro S, tror han nämnde 2000 euro.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 3080
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare 12man » 15 jul 2020 17:36

ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 21 jun 2014 12:40
Ort: Norrviken, Sollentuna
Referralkod: hanjo2756

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Leo » 15 jul 2020 18:52

T ex e-Golf kan dels ta 16 A på två separata faser eller 32 A på en fas för att "mata båda 1-fas laddarna med". Däremot är original Typ2-Typ2 kabeln till de bara klassad för 3 x 20A. Så använder man den blir det antingen 2 x 16 A eller 1 x 20 A som resultat. Bilen väljer dock alltid 2 x 16 A i första hand. Så det finns lite olika lösningar på hur det fungerar.
Skoda Enyaq, iV80 150mil
Roadster-10 2.0 Signature Edt, gått 1260mil
Tidigare VW ID.3 1:st, 58kWh, 1100mil
Tidigare Kia e-Niro-19, 3700mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2953
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 16 jul 2020 06:00

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 10131
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: VW I.D

Inläggav Swede1 » 16 jul 2020 08:26



Vw kanske skulle ta hjälp av Tesla för att få ordning på programmen? Undrar när vw lyckas få fram sina elbilar? Hur svårt kan det vara?
Swede1
 
Inlägg: 892
Blev medlem: 01 apr 2016 14:57

Re: VW I.D

Inläggav granlundii » 17 jul 2020 08:23

Vet någon hur det tyska stödsystemet fungerar? När kan man börja hämta hem ID.3:or från Tyskland utan att tidigare ägaren tappar bonusen? Känns ganska sannolikt att jag kommer att fara efter en begagnad ID.3:a om något år.
Nissan Leaf 2014
granlundii
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 10 apr 2019 07:35

Re: VW I.D

Inläggav nek0 » 17 jul 2020 08:27

Swede1 skrev:


Vw kanske skulle ta hjälp av Tesla för att få ordning på programmen? Undrar när vw lyckas få fram sina elbilar? Hur svårt kan det vara?

Som om Tesla inte har tillräckligt med problem med egna programvaror.
Användarvisningsbild
nek0
 
Inlägg: 3076
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inläggav Elektrifierad » 17 jul 2020 08:44

Någon som vet om 330 km-versionen också kommer göra 0-100 km/h på 7.5 sekunder?

Känns som en ganska pigg bil för det priset isåfall.
Elektrifierad
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 17 jul 2020 08:53

Varför så många olika hk?
124 hk
143 hk
150 hk
201 hk

2 versioner på 150hk och 201hk hade räckt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 10131
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Fredrik j, iAkita, lawe, ObscureEconomist och 15 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.