VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Leo skrev:
taliz: Nej 4% i topp och 6% i botten. ;)

Min-nivå är bara inblandad som en tillfällig ”platånivå” innan den slutladdar till inställd maxnivå då man har en aktiv avgångstid/tidur. Annars laddar de (åtminstone tidigare) direkt och alltid till 100% utan avgångstid.
C44C6F79-9E06-4E68-A31D-582538E8A13C.png
ID3 1st har ju ett batteri på 62kwh, där 58kwh är usable.
Dvs 4kwh, eller 6,4%, är total buffer.
Så det går inte riktigt ihop.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Tittar jag på min egen ID.3 där jag mätt och kollat lite olika värden under 1000mil tror jag det hänger ihop så här.

62 kWh totalt

58 kWh användbart totalt

MEN samtidigt anger de

4% i toppen

6% i botten där min bedömning är att en del av den undre bufferten är en slags ”köra förbi 0%” på mätaren. (Tesla har samma tänk med ”Zero mile protection, se bild. Stämde bra enligt bild med 76kWh användbart körsträcka x förbrukning på min tidigare P85)

Dvs tar jag förbrukning x uppnådd räckvidd (100% ner till närmare 0% på mätaren) så blir det drygt 55,5 kWh användbart på min ID.3. Så när det står 0% på batteri/räckviddsmätaren så går det köra ytterligare en bit. Har dock aldrig provat det. Då stämmer det att det finns 6% i botten när mätaren står på 0% men man kan nagga av den bufferten och i nödfall hanka sig fram ytterligare en bit under vissa förhållanden.

På min tidigare e-Niro stod det t ex i instruktionsboken en uppskattning hur långt man kom efter 0%. På den fick jag på samma sätt att bara ut 62kWh (64kWh användbart) när mätaren stod på 0%.

Jämför jag med mina tidigare e-up och e-Golfar x 4 så var det på samma sätt där också.

Sen kan man få aningens olika resultat vintertid jämfört med sommartid. (Körsträcka x förbrukning)

Så min bedömning är att det finns 4% i toppen som buffert. Sen har man olika sätt att räkna buffert % i botten.
2465BEAE-A209-4934-B5C7-44B107794CED.png
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 2 gång.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.

Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.

Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil. :evil:
Kul, vad blev det för version? Någon mer kritisk ID4 ägare och samtidigt positiv f.d. Teslaägare har jag svårt att tänka mig, så det ska bli intressant att höra om dina intryck och jämförelser med Tesla framöver (förutom uppenbara saker som att den är mycket slöare).
En grå 1st, icke max. Men vi får som sagt se nu om det blir någon. Jag har meddelat dom att jag inte är så sugen på att acceptera en bil som stått 3 dagar på 100%(om dom nu verkligen sänkt SOC nu, annars blir det ännu längre..).
Varför inte Max? Tycker 1st kändes väldigt basic utrustningsmässigt. Ska du sälja den snabbt känns det inte som ett jätteproblem om den stått fulladdad i tre dagar, även om det skulle irriterat mig också.
Tycker att för de pengar Max kostar så borde man fått 4wd och 300+hk.
Tog den billigaste just för att jag ser den som något temporärt, förhoppningsvis kan jag sälja den när bonusen trillat in utan mkt förlust.
Tror inte heller det är något problem på kort sikt, men varför ska jag acceptera en bil dom misshandlat...
Jag betalade 578 000 kr för min id4 1st max, vilken elbil med AWD, 300+Hk, likvärdig utrustning och storlek skulle jag få för dom pengarna?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Leo skrev:
taliz: Nej 4% i topp och 6% i botten. ;)

Min-nivå är bara inblandad som en tillfällig ”platånivå” innan den slutladdar till inställd maxnivå då man har en aktiv avgångstid/tidur. Annars laddar de (åtminstone tidigare) direkt och alltid till 100% utan avgångstid.
C44C6F79-9E06-4E68-A31D-582538E8A13C.png
ID3 1st har ju ett batteri på 62kwh, där 58kwh är usable.
Dvs 4kwh, eller 6,4%, är total buffer.
Så det går inte riktigt ihop.
Fast det beror ju på hur de beräknat bruttokapaciteten. Om de beräknat bruttokapaciteten baserat på maximalt 4,2V per cell (vilket är det vanligaste) men cellerna i själva verket har en kemi som medger att batterierna laddas till 4,35-4,4V, då har de 4% buffert i toppen (+6% i botten).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
taliz skrev:
Leo skrev:
taliz: Nej 4% i topp och 6% i botten. ;)

Min-nivå är bara inblandad som en tillfällig ”platånivå” innan den slutladdar till inställd maxnivå då man har en aktiv avgångstid/tidur. Annars laddar de (åtminstone tidigare) direkt och alltid till 100% utan avgångstid.
C44C6F79-9E06-4E68-A31D-582538E8A13C.png
ID3 1st har ju ett batteri på 62kwh, där 58kwh är usable.
Dvs 4kwh, eller 6,4%, är total buffer.
Så det går inte riktigt ihop.
Fast det beror ju på hur de beräknat bruttokapaciteten. Om de beräknat bruttokapaciteten baserat på maximalt 4,2V per cell (vilket är det vanligaste) men cellerna i själva verket har en kemi som medger att batterierna laddas till 4,35-4,4V, då har de 4% buffert i toppen (+6% i botten).
Det vore minst sagt udda.
Normalt anger man ju den totala kapaciteten som bruttokapacitet.
Om inte annat av marknadsföringsskäl.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Bjelke skrev:
taliz skrev:
Jo, det stämmer. Jag förstår också att skadeglädjen är stor när jag var dum nog att beställa en VW. :lol:
Kul å testa lite annat ibland också ju :) :mrgreen:
Ja, jag är en sån person som aldrig reser till samma ställe 2ggr.
Skulle inte köpa samma bil 2ggr heller, hur bra den än var.
Livet är för kort för att inte prova nya grejer.
Håller med till fullo! :) (förutom att jag är inne på tredje model S men inget annat har funkat hittills helt enkelt).
Får man fråga, enbart ren nyfikenhet, hur vet du att din bil verkligen har laddats till 100%? Med lite tur så
är det ju bara vad någon antar tänkte jag... :) eller har du t.o.m. fått kika på den irl redan?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Bjelke skrev:
taliz skrev:
Jo, det stämmer. Jag förstår också att skadeglädjen är stor när jag var dum nog att beställa en VW. :lol:
Kul å testa lite annat ibland också ju :) :mrgreen:
Ja, jag är en sån person som aldrig reser till samma ställe 2ggr.
Skulle inte köpa samma bil 2ggr heller, hur bra den än var.
Livet är för kort för att inte prova nya grejer.
Jag kan bara instämma. Det är också därför jag aldrig är märkestrogen. Vad är vitsen med att byta till en exakt likadan bil liksom? Då kan man ju lika väl behålla den gamla.
Sen får jag dra hatten för dig. Jag hade aldrig i mina vildaste drömmar kunnat föreställa mig att du skulle köpa en ID4, med tanke på allt negativt du har skrivit de senaste åren kring VW. Även om du säger att det är tillfälligt så blir jag positivt överraskad att du uppenbarligen har ändrat din inställning. Respekt. Själv skulle inte kunna tänka mig att köpa en ID4 "så länge" i väntan på bättre alternativ, trots att jag inte alls är lika negativt inställd mot VW som du alltid har varit. Varför skulle man bli skadeglad tycker du? Vari består skadan?
Det blir roligt att få läsa vad du tycker om bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Bjelke skrev:
taliz skrev:
Bjelke skrev:
taliz skrev:
Jo, det stämmer. Jag förstår också att skadeglädjen är stor när jag var dum nog att beställa en VW. :lol:
Kul å testa lite annat ibland också ju :) :mrgreen:
Ja, jag är en sån person som aldrig reser till samma ställe 2ggr.
Skulle inte köpa samma bil 2ggr heller, hur bra den än var.
Livet är för kort för att inte prova nya grejer.
Håller med till fullo! :) (förutom att jag är inne på tredje model S men inget annat har funkat hittills helt enkelt).
Får man fråga, enbart ren nyfikenhet, hur vet du att din bil verkligen har laddats till 100%? Med lite tur så
är det ju bara vad någon antar tänkte jag... :) eller har du t.o.m. fått kika på den irl redan?
Har diskuterat med dem såväl på plats som via mail. Efter diskussioner med säljaren, som hade kontakt med VW centralt(som kom med massa felaktiga uppgifter), så sänkte dom SOC på min bil till 80% genom att dra igång värmaren.

Citat från försäljningschefen:
"Vi laddar bilarna till upp mellan 80 till 100%, de flesta får nog 100%.
Efter att vi laddat går bilarna till leveransutrustning och under tiden de gör leveransutrustning kommer batteriet att gå ner under 100%, så det är ingen lång period som bilen står med 100%."

Efter alla diskussioner och mail har jag förstått det som att de gör detta av logistiska skäl. Många kunder uppskattar garanterat att få en fulladdad bil. Men det är många bilar som skall iväg nu närmsta veckorna, och de har helt enkelt inte tillräckligt med laddare för att ladda upp alla precis innan leverans. Därför sätter de dem på laddning när de ankommer från fabriken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

backe skrev:
taliz skrev:

Tycker att för de pengar Max kostar så borde man fått 4wd och 300+hk.
Tog den billigaste just för att jag ser den som något temporärt, förhoppningsvis kan jag sälja den när bonusen trillat in utan mkt förlust.
Tror inte heller det är något problem på kort sikt, men varför ska jag acceptera en bil dom misshandlat...
Jag betalade 578 000 kr för min id4 1st max, vilken elbil med AWD, 300+Hk, likvärdig utrustning och storlek skulle jag få för dom pengarna?
600k för en 2wd 200hk VW är för mkt IMO. För det priset får jag en Tesla med ca 300hk.
500k är på smärtgränsen för VWn, åtminstone för mig(499 får jag pynta för min).
Sägs ju att Audi Q4 presenteras om några veckor, med 4wd från start. Hade nog valt den framför en välutrustad ID4.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
backe skrev:
taliz skrev:

Tycker att för de pengar Max kostar så borde man fått 4wd och 300+hk.
Tog den billigaste just för att jag ser den som något temporärt, förhoppningsvis kan jag sälja den när bonusen trillat in utan mkt förlust.
Tror inte heller det är något problem på kort sikt, men varför ska jag acceptera en bil dom misshandlat...
Jag betalade 578 000 kr för min id4 1st max, vilken elbil med AWD, 300+Hk, likvärdig utrustning och storlek skulle jag få för dom pengarna?
600k för en 2wd 200hk VW är för mkt IMO. För det priset får jag en Tesla med ca 300hk.
500k är på smärtgränsen för VWn, åtminstone för mig(499 får jag pynta för min).
Sägs ju att Audi Q4 presenteras om några veckor, med 4wd från start. Hade nog valt den framför en välutrustad ID4.

Gissar att Audi Q4 kommer döda e-tron 55/50 Quattro!

Tar faktiskt en Audi Q4 före BMW iX3, Mercedes EQA, Polestar och Volvo också.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
taliz skrev:

Tycker att för de pengar Max kostar så borde man fått 4wd och 300+hk.
Tog den billigaste just för att jag ser den som något temporärt, förhoppningsvis kan jag sälja den när bonusen trillat in utan mkt förlust.
Tror inte heller det är något problem på kort sikt, men varför ska jag acceptera en bil dom misshandlat...
Jag betalade 578 000 kr för min id4 1st max, vilken elbil med AWD, 300+Hk, likvärdig utrustning och storlek skulle jag få för dom pengarna?
600k för en 2wd 200hk VW är för mkt IMO. För det priset får jag en Tesla med ca 300hk.
500k är på smärtgränsen för VWn, åtminstone för mig(499 får jag pynta för min).
Sägs ju att Audi Q4 presenteras om några veckor, med 4wd från start. Hade nog valt den framför en välutrustad ID4.

Gissar att Audi Q4 kommer döda e-tron 55/50 Quattro!

Tar faktiskt en Audi Q4 före BMW iX3, Mercedes EQA, Polestar och Volvo också.
Well, det är ju en mindre bil. Men visst kommer den ta en stor del av de kunderna.
Mitt grundkrav är att bilen skall vara byggd som elbil från grunden, det är varken iX3, EQA, PS2 eller XC40. Så de är helt ointressanta för mig också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

taliz skrev:
backe skrev:
taliz skrev:

Tycker att för de pengar Max kostar så borde man fått 4wd och 300+hk.
Tog den billigaste just för att jag ser den som något temporärt, förhoppningsvis kan jag sälja den när bonusen trillat in utan mkt förlust.
Tror inte heller det är något problem på kort sikt, men varför ska jag acceptera en bil dom misshandlat...
Jag betalade 578 000 kr för min id4 1st max, vilken elbil med AWD, 300+Hk, likvärdig utrustning och storlek skulle jag få för dom pengarna?
600k för en 2wd 200hk VW är för mkt IMO. För det priset får jag en Tesla med ca 300hk.
500k är på smärtgränsen för VWn, åtminstone för mig(499 får jag pynta för min).
Sägs ju att Audi Q4 presenteras om några veckor, med 4wd från start. Hade nog valt den framför en välutrustad ID4.

Jag står på kö för en Q4(vill ha AWD), enligt säljaren så kommer den släppas som RWD först trots att man sagt att den ska släppas med AWD från början. Men v16 skulle dom veta mer om paketering och om det kommer något liknande 1st edition, personligen hoppas jag att dom släpper en AWD max eller liknande för leverans om ca 7-8 månader när bonus kommer så kan jag byta in min id4 då.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

mati skrev:
taliz skrev:
Bjelke skrev:
taliz skrev:
Jo, det stämmer. Jag förstår också att skadeglädjen är stor när jag var dum nog att beställa en VW. :lol:
Kul å testa lite annat ibland också ju :) :mrgreen:
Ja, jag är en sån person som aldrig reser till samma ställe 2ggr.
Skulle inte köpa samma bil 2ggr heller, hur bra den än var.
Livet är för kort för att inte prova nya grejer.
Jag kan bara instämma. Det är också därför jag aldrig är märkestrogen. Vad är vitsen med att byta till en exakt likadan bil liksom? Då kan man ju lika väl behålla den gamla.
Leasar man bil på firma så är det ju normalt att byta vart 3:e år (eller vart 2:a eller 4:e), och då är det ju inte ovanligt att folk fortsätter på samma modell. Är ju rätt praktiskt då tillbehör som takräcken och annat fortsätter fungera.

Brukar oftast resa till nya ställen, men klassiker som New York, Lodon, Milano, Berlin och Paris har man ju ändå ofta besökt flera gånger. Finns ju alltid nya saker att upptäcka.

Så det finns väl en kombination. Ser man inom Norden så har jag även rest flera gånger till både Oslo, Köpenhamn, Trysil, Hemsedal, Bergen, Narvik, mflr. Apropå skidorter (som de norska ovan) är det kul att testa nya, men har ju även åkt tillbaka till klassiker i Alperna som Chamonix, Val d Isere, mflr.

Så jag är väl en sådan där som gärna upptäcker nya saker, men har ändå inget problem att ibland besöka samma stad eller skidort igen. Är alltså ingen "boja" att jag inte får ge mig lov att besöka samma ställe igen (som ni verkar ha), men gillar oftast att upptäcka nytt. Dvs. precis som jag normalt gillar att gå min egna väg med mina val gentemot majoriteten, så innebär det inte att jag måste välja annorlunda.

Är det något som jag gillar, så kommer jag inte att avstå och låta bli att skaffa det även om det är något massan/svensson köper (är ingen boja för mig gällande det heller).

Är det bra och passar mig, så är det bra, oavsett vad andra köper eller tycker.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Har du aldrig varit i Götene? Då har du tamigfan inte varit överallt.
Jag har däremot aldrig varit på något av alla ställen du listar upp. Jo, i Oslo och Köbenhaun har jag faktiskt varit. That's it. Duger för mig. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

Tivoli i Köpenhamn är ett måste, speciellt bergodalbana i trä, det är
av kulturellt värde ju :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Tivoli i Köpenhamn är ett måste, speciellt bergodalbana i trä, det är
av kulturellt värde ju :mrgreen:
Tivoli är väl värt att besöka mer än 1 gång (apropå de som säger att de aldrig kan tänka sig åka tillbaka till samma ställe). Dessutom skön dansk uppsluppen stämning. :)

Apropå gamla träbanor så minns jag Lisebergs gamla bana. Den var grym!

Senaste gången vi var i NYC med familjen (2018) så åkte jag och dottern ut till Coney Island för en heldag med gamla klassiska åkattraktioner i klassisk kultförklarad nöjesparksmiljö (som att komma 40 år tillbaka i tiden), och där hade de en riktigt fin gammaldags träbana som jag verkligen kan rekommendera! Tror vi åkte den 4-5 gånger. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Nån som dumpar sin ID3 så fort bonusen kom:
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-3-58kwh-204hk-103526

Första på kvd? Blir intressant att se vad marknaden värderar den till.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW I.D

Inlägg av pingflood »

taliz skrev:
Nån som dumpar sin ID3 så fort bonusen kom:
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-3-58kwh-204hk-103526

Första på kvd? Blir intressant att se vad marknaden värderar den till.
Verkligen, har funderat lite på vad ID4an skulle gå för om jag inte kommer överens med den efter ett halvår...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Prissänkning i Norge.
https://www.elbil24.no/nyheter/kraftig- ... 3/73576403

Skarp prissänkning på VW ID.3
Alla utrustningsversioner klipps med mellan 22 000 och 28 000 kronor.
id3 sänkt.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

pingflood skrev:
taliz skrev:
Nån som dumpar sin ID3 så fort bonusen kom:
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-3-58kwh-204hk-103526

Första på kvd? Blir intressant att se vad marknaden värderar den till.
Verkligen, har funderat lite på vad ID4an skulle gå för om jag inte kommer överens med den efter ett halvår...
Spännande att se vad den går för.. Vi har haft tanker på en id4 om vi skulle få bra betalt där vår id3 men efter vi provat en id4 så bestämde vi att den nog inte var för oss.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

Om någon är intresserad så har vi en ID.3 First Plus Mangan Grey med original vinterhjul till salu. Kommer annons på Blocket snart. Gått 1000 mil, utplockad 11/9-20. Kontant köpt så ej avdragbar moms/går ej att leasa. Pris kan diskuteras men tänker oss nånstans 400 TSEK. Fungerar fint. Haft en 12V-bärgning men batteriet testat och OK. I övrigt inget strul då vi fick 2.0 väldigt tidigt. Har 2.1 nu. Byter då vi känner att vi måste ha 4WD på båda våra bilar.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

markuswesterberg skrev:
Om någon är intresserad så har vi en ID.3 First Plus Mangan Grey med original vinterhjul till salu. Kommer annons på Blocket snart. Gått 1000 mil, utplockad 11/9-20. Kontant köpt så ej avdragbar moms/går ej att leasa. Pris kan diskuteras men tänker oss nånstans 400 TSEK. Fungerar fint. Haft en 12V-bärgning men batteriet testat ok OK. I övrigt inget strul då vi fick 2.0 väldigt tidigt. Har 2.1 nu. Byter då vi känner att vi måste ha 4WD på båda våra bilar.
Vad blir det för bil istället för ID3:an?
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

Maw skrev:
markuswesterberg skrev:
Om någon är intresserad så har vi en ID.3 First Plus Mangan Grey med original vinterhjul till salu. Kommer annons på Blocket snart. Gått 1000 mil, utplockad 11/9-20. Kontant köpt så ej avdragbar moms/går ej att leasa. Pris kan diskuteras men tänker oss nånstans 400 TSEK. Fungerar fint. Haft en 12V-bärgning men batteriet testat ok OK. I övrigt inget strul då vi fick 2.0 väldigt tidigt. Har 2.1 nu. Byter då vi känner att vi måste ha 4WD på båda våra bilar.
Vad blir det för bil istället för ID3:an?
M3 och en begagnad Mazda CX5 vi haft i företaget ett bra tag men som åker ut först när vår Y kommer.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: VW I.D

Inlägg av Hertsh »

Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?

Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).
MX LR (Raven) 2019
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inlägg av Kubi »

Hertsh skrev:
Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?

Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).
Istället för D så växla över till B så bromsar den in själv.
Det är inget i närheten av resten av one pedal.
Borde finnas autohold nånstans i inställningarna?
Skriv svar