VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Lite förvånande så fortsätter VW med privatleasing till bra pris.
Och sätter press på sina konkurrenter.
[/quote]
Volkswagen ID3 Life 204hk 58 kWh
2 995 kr/mån
[/quote]
https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... h/93783678
Och sätter press på sina konkurrenter.
[/quote]
Volkswagen ID3 Life 204hk 58 kWh
2 995 kr/mån
[/quote]
https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... h/93783678
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: VW I.D
Förmodligen registrerad i trafik innan nyår, sett att en del handlare gjort så.Zalman3 skrev:Lite förvånande så fortsätter VW med privatleasing till bra pris.
Och sätter press på sina konkurrenter.
Volkswagen ID3 Life 204hk 58 kWh
2 995 kr/mån
https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... h/93783678
Senast redigerad av TobbeTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: VW I.D
Min lokale VW-handlare annonserar fortfarande privatleasing för 3495/månad för id3. Antar att det är ett ”ordinarie” pris.
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: VW I.D
Ja det är ju det priset som står På VWs hemsida?Fredrik j skrev:Min lokale VW-handlare annonserar fortfarande privatleasing för 3495/månad för id3. Antar att det är ett ”ordinarie” pris.
Re: VW I.D
Ok. Jag läste det på dekaler över hela sidan på demobilarna.TobbeTesla skrev:Ja det är ju det priset som står På VWs hemsida?Fredrik j skrev:Min lokale VW-handlare annonserar fortfarande privatleasing för 3495/månad för id3. Antar att det är ett ”ordinarie” pris.
Re: VW I.D
Fast det där med att de knappt skulle tjäna något på E-golfarna beror helt på hur de räknat och vad de menat med det uttalandet. När de tidigare sagt att de knappt gör någon vinst så beror det nog på att de räknade med att tillverka relativt få vilket gjorde att den beräknade utvecklingskostnaderna per bil blev hög. När de nu kunde göra ett antal ”bonusbilar” på slutet som de inte hade räknat med gör de säkert en rejäl vinst på varje extra bil eftersom utvecklingskostnaderna och investeringar redan är betalda. Tillverkningskostnaden för varje extra bil ligger säkert en bra bit under försäljningspriset.mati skrev:VW har varit ganska tydliga med att de inte gör någon större vinst på e-Golf, och det var innan den vräktes ut till rabatterat pris. Vi kan nog utgå ifrån att vinsten på e-Golf var närmare noll. Enda vinsten var i så fall att de kanske slipper betala böter.vigge50 skrev:Att ID3 kan byggas betydligt billigare än EGolf betvivlar jag inte en sekund på men utan tydliga indikationer på att de faktiskt göjorde vinst på EGolf så säger försäljningspriset av den ingenting.
De kan alltså göra en rejäl bruttovinst på varje bil men samtidigt ha en låg nettovinst på de bilar de från början planerat tillverka. Tillverkningskostnaden bör också vara betydligt lägre 2020 än 2015, om inte annat på grund av sjunkande batteripriser, men även pga effektiviseringar i övrigt.
Re: VW I.D
I en effektiv planerad produktionsapparat är det inte alltid ökad volym innebär lägre kostnad per artikel. Det skulle i så fall kräva att man har tillgänglig extrakapacitet utan investeringar.
Re: VW I.D
Desto fler bilar som produceras, desto fler bilar kan dela på utvecklingskostnaden.. och då blir bilarna också billigare i internkostnad per styck...Fredrik j skrev:I en effektiv planerad produktionsapparat är det inte alltid ökad volym innebär lägre kostnad per artikel. Det skulle i så fall kräva att man har tillgänglig extrakapacitet utan investeringar.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: VW I.D
Någon som vet hur det ser ut med vägtullar i Europa (tänker främst på Tyskland, Schweiz, Italien och Frankrike) när man kör med Elbil. Slipper man några tullar eller får man betala likadant som fossilbilarna?
Re: VW I.D
Sådant här tycker jag bidrar till en lite "skev" syn på elbilen, eller räckvidden, överlag.
Tycker att 50 mil (testet på vintern gav ca 40) är för lite i förhållande till priset. Vad förväntar sig en bilreporter? 100 mil?
Tycker att 50 mil (testet på vintern gav ca 40) är för lite i förhållande till priset. Vad förväntar sig en bilreporter? 100 mil?
Re: VW I.D
Så här skrev en rapporter på teknikens värd.Elexotico skrev:Sådant här tycker jag bidrar till en lite "skev" syn på elbilen, eller räckvidden, överlag.
Tycker att 50 mil (testet på vintern gav ca 40) är för lite i förhållande till priset. Vad förväntar sig en bilreporter? 100 mil?
Är det rimligt att betala 300 000 kronor extra för att få det eldrivet?Är den värd priset?
– Bilen jag kör just nu, en ID.4 1st Max kostar 614 900 kronor och sett till konkurrensen kanske den ligger rätt prismässigt. Det finns ingen lika rymlig elbil med nästan 50 mils räckvidd just nu. Om man vänder på det och tänker sig att ID.4 skulle vara en helt vanlig familjebil med fyrcylindrig bensinmotor så är den svindyr. Då skulle den snarare ha fått ett pris på drygt 300 000 kronor, om ni förstår hur jag menar. Jag ska försöka vidareutveckla resonemanget i nummer 3/2021 av Teknikens Värld som utkommer den 28 januari.
Nu skrev han inte direkt att han förväntade sig just längre räckvidd för priset, utan att kvalitén och funktionerna i bilen i allmänhet inte var i närheten av vad man kan förvänta sig för en bil i den prisklassen. Det verkar alltså fortfarande vara några år bort innan en elbil kostar ungefär detsamma som motsvarande fossilbil.
Re: VW I.D
Som alltid är det ju skillnad på pris och kostnad. Vad har elbilen kostat när man haft den i tre år och vad har bensinbilen kostat? Beror förstås lite på hur många mil man kör men gissar att man får bra betalt för en begagnad id4 år 2024, och inte så mycket betalt för en beg bensinbil då...vigge50 skrev:Så här skrev en rapporter på teknikens värd.Elexotico skrev:Sådant här tycker jag bidrar till en lite "skev" syn på elbilen, eller räckvidden, överlag.
Tycker att 50 mil (testet på vintern gav ca 40) är för lite i förhållande till priset. Vad förväntar sig en bilreporter? 100 mil?
Är det rimligt att betala 300 000 kronor extra för att få det eldrivet?Är den värd priset?
– Bilen jag kör just nu, en ID.4 1st Max kostar 614 900 kronor och sett till konkurrensen kanske den ligger rätt prismässigt. Det finns ingen lika rymlig elbil med nästan 50 mils räckvidd just nu. Om man vänder på det och tänker sig att ID.4 skulle vara en helt vanlig familjebil med fyrcylindrig bensinmotor så är den svindyr. Då skulle den snarare ha fått ett pris på drygt 300 000 kronor, om ni förstår hur jag menar. Jag ska försöka vidareutveckla resonemanget i nummer 3/2021 av Teknikens Värld som utkommer den 28 januari.
Nu skrev han inte direkt att han förväntade sig just längre räckvidd för priset, utan att kvalitén och funktionerna i bilen i allmänhet inte var i närheten av vad man kan förvänta sig för en bil i den prisklassen. Det verkar alltså fortfarande vara några år bort innan en elbil kostar ungefär detsamma som motsvarande fossilbil.
Jag skulle säga att kostnaden är samma, förutsatt att man har möjlighet att lägga ut för det högre priset.
Re: VW I.D
Rimligt eller inte, jag betalar utan att tveka extra för en elbil. Är det det det kostar och gamla bilen håller på att dö så är alternativen få. Skulle vara en helt absurd tanke att köpa en ny fossil-bil.vigge50 skrev:Så här skrev en rapporter på teknikens värd.Elexotico skrev:Sådant här tycker jag bidrar till en lite "skev" syn på elbilen, eller räckvidden, överlag.
Tycker att 50 mil (testet på vintern gav ca 40) är för lite i förhållande till priset. Vad förväntar sig en bilreporter? 100 mil?
Är det rimligt att betala 300 000 kronor extra för att få det eldrivet?Är den värd priset?
– Bilen jag kör just nu, en ID.4 1st Max kostar 614 900 kronor och sett till konkurrensen kanske den ligger rätt prismässigt. Det finns ingen lika rymlig elbil med nästan 50 mils räckvidd just nu. Om man vänder på det och tänker sig att ID.4 skulle vara en helt vanlig familjebil med fyrcylindrig bensinmotor så är den svindyr. Då skulle den snarare ha fått ett pris på drygt 300 000 kronor, om ni förstår hur jag menar. Jag ska försöka vidareutveckla resonemanget i nummer 3/2021 av Teknikens Värld som utkommer den 28 januari.
Nu skrev han inte direkt att han förväntade sig just längre räckvidd för priset, utan att kvalitén och funktionerna i bilen i allmänhet inte var i närheten av vad man kan förvänta sig för en bil i den prisklassen. Det verkar alltså fortfarande vara några år bort innan en elbil kostar ungefär detsamma som motsvarande fossilbil.
Re: VW I.D
E-Golf har ju huvudsakligen producerats mer eller mindre för hand i VW:s så kallade transparenta fabrik. Ett skrytbygge helt i glas med parkettgolv, som en gång i tiden har skapats för att tillverka lyxbilen Phaeton, en bil som aldrig blivit en succé. Eftersom fabriken inte användes så bestämde man sig för att bygga e-Golf där. Man skulle ju ändå inte bygga så många av dem.Maw skrev:De kan alltså göra en rejäl bruttovinst på varje bil men samtidigt ha en låg nettovinst på de bilar de från början planerat tillverka. Tillverkningskostnaden bör också vara betydligt lägre 2020 än 2015, om inte annat på grund av sjunkande batteripriser, men även pga effektiviseringar i övrigt.
Alla e-Golfar tillverkades inte där, men de flesta. Våran är ett sådant exemplar. Vi kan alltså påstå att vi har en bil som har byggts för hand, vilket faktiskt är lite coolt. Men billigt är det inte. Vinsten som VW har gjort med e-Golf är nog en annan. De slapp ha en snordyr fabrik ståendes oanvänd, samt att de slapp betala utsläppsböter. Hela idén med MEB-plattformen är ju att kunna massproducera elbilar till en rimlig peng och så småningom tjäna pengar på dem. För det har man inte kunnat hittills.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Dodde skrev:Kan det verkligen vara så illa som han skriver eller överdriver han grovt?
Äh, typisk gubbe som lever kvar i framhjulsdriftsvurmen...
Re: VW I.D
Med tanke på att det ser ut att vara Aftonblaskans + så är det väl det där Collin som hasplar ur sig något...MWall skrev:Dodde skrev:Kan det verkligen vara så illa som han skriver eller överdriver han grovt?
Äh, typisk gubbe som lever kvar i framhjulsdriftsvurmen...
Sen när har han haft något vettigt att skriva?
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: VW I.D
De sista e-Golf tillverkades i december, blir ID som tar över nu. Dyr tillverkning eller inte.mati skrev:E-Golf har ju huvudsakligen producerats mer eller mindre för hand i VW:s så kallade transparenta fabrik. Ett skrytbygge helt i glas med parkettgolv, som en gång i tiden har skapats för att tillverka lyxbilen Phaeton, en bil som aldrig blivit en succé. Eftersom fabriken inte användes så bestämde man sig för att bygga e-Golf där. Man skulle ju ändå inte bygga så många av dem.Maw skrev:De kan alltså göra en rejäl bruttovinst på varje bil men samtidigt ha en låg nettovinst på de bilar de från början planerat tillverka. Tillverkningskostnaden bör också vara betydligt lägre 2020 än 2015, om inte annat på grund av sjunkande batteripriser, men även pga effektiviseringar i övrigt.
Alla e-Golfar tillverkades inte där, men de flesta. Våran är ett sådant exemplar. Vi kan alltså påstå att vi har en bil som har byggts för hand, vilket faktiskt är lite coolt. Men billigt är det inte. Vinsten som VW har gjort med e-Golf är nog en annan. De slapp ha en snordyr fabrik ståendes oanvänd, samt att de slapp betala utsläppsböter. Hela idén med MEB-plattformen är ju att kunna massproducera elbilar till en rimlig peng och så småningom tjäna pengar på dem. För det har man inte kunnat hittills.
Re: VW I.D
Gå in och bygg en Tiguan på VWs site...vigge50 skrev:Är det rimligt att betala 300 000 kronor extra för att få det eldrivet?
Om man drar av miljöbonus så hamnar de på nästan exakt samma pris.
En Tiguan med 2l 200hk diesel, automat och samma utrustning som ID4 1st kostar strax över 440.
ID4 1st 445 efter bonus.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Jag gjorde samma sak och kom fram till exakt samma slutsats. Det skulle vara intressant att veta vilken bil för 300 000 kr det är han jämför med.taliz skrev:Gå in och bygg en Tiguan på VWs site...vigge50 skrev:Är det rimligt att betala 300 000 kronor extra för att få det eldrivet?
Om man drar av miljöbonus så hamnar de på nästan exakt samma pris.
En Tiguan med 2l 200hk diesel, automat och samma utrustning som ID4 1st kostar strax över 440.
ID4 1st 445 efter bonus.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW I.D
Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Ja, kombinationen med grå och brun klädsel och vit ratt och display är inte vacker (snällt sagt). Det går bättre ihop med den ljusa klädsel som erbjuds i USA.taliz skrev:Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW I.D
Hoppas inte det hon säger stämmer. Den id4 1st som jag har offert på framgår det inte att ratt och paneler framför är vita. Snarare tvärtemot, bilden som är med i offerten så är ratt och paneler precis som i 1st Max.iAkita skrev:Ja, kombinationen med grå och brun klädsel och vit ratt och display är inte vacker (snällt sagt). Det går bättre ihop med den ljusa klädsel som erbjuds i USA.taliz skrev:Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.