Esterox skrev:Blipblop skrev:470 000 innan bonus.
Det hade ju vara blivit billigare för min del att leasa den på 3 årmenar jag.
Ja såklart hade det blivit så när du nu ser kostnaden. Så är det ju med allt när man har facit. Jag tycker allt verkar rimligt i hur systemet fungerar.
Du valde 2 år från start, då används 70k under denna tid och du får en summa. Nästa person som kanske leasar får då lite högre kostnad för att beta ner till 45-50% restvärde. Precis som vilken företagsleasing som helst. Om du nu tecknat 2 år och sen vill ha 1/2 år till, vad har det för skyldighet att rabattera dig för att du ångrar dig ?
Funkar det lika med elabonemanget också ?
Ja men nu är det privatleasing och inte företagsleasing för det första och för det andra så är det ju "bara" att köpa loss bilen till ett av handlaren bestämt värde, eller förlänga leasingen. Nya bilar har inte varit ett problem att få tag på om man bara bokar i tid. Bokar man en VW så får man nuvarande pris tills leverans av den nya bilen också.
Efter snart 1,5 år med en id3 så är ju bilen långt ifrån värd 470 minus miljöbonus. Den är ju som en golf, men på el... Och mer buggar
Lägg till VWs riktigt dåliga bemötande hos flera verkstäder så blir ju valet ganska lätt att byta modell också.
Roligt att veta: Bilen kunde lösas ut för 360 000 den 15/4 dvs efter ett år och 4,5 månad. Elbilsbonusen var nog bara 60 000 när den togs i trafik också? Värdeminskning på ca 3100 per månad alltså.
Ja med allt sagt förstår jag att det är mest gamla gubbar som är elbilsentusiaster.