Samma här, många av oss tänker med hjärtat istället för hjärnan...chaffis75 skrev:Spännande rapport, synd bara att nästan alla bilmärken under medel är bilmärken jag inte är så intresserad avBruno skrev:Det stämmer inte... 14% av maskinskador vissa av nedan kan drabba en elbil men inte allt. Men med många elbilar så kommer säkert den procentuella fördelningen att ändras.dd88 skrev:Elfel är dock inte lika kritiska, många gånger kan man fortsätta bruka bilen men utan påverkad funktion.taliz skrev:Snarare är det elektronikproblem som sticker ut. Det drabbar väldigt många.dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
Motor och växellåda kostar dock mer i absoluta kronor.
Sen är det lite kul hur motor och växellåda länge har lyfts fram som problem jämfört med elbilar, men nu när det snart är ett ickeproblem så är elfel högst på listan (kommer dock ofta tvåa efter motorfel). Det drabbar dock alla.
Elektroniska komfortsystem 25%
Generator 18%
Styrdon/styrenhet 18%
Övrigt elektronik 12%
Kommunikations-/infosystem 10%
Säkerhetssystem/airbag 6%
Tändspolar 4%
Startmotor 3%
Kombiinstrument 3%
Luftmassemätare 1%
https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: VW I.D
Det blir ju "lite" snett att titta på statistik hos ett försäkringsbolag. Snittåldern på en svensk bil ligger väl på 10+ år. Hur många av de har helförsäkring?dd88 skrev:För tydlighets skull så tror jag definitivt att ny teknik kommer innebära nya problem, men inte på samma nivå.Bruno skrev:dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
En länk till hur olika bilmärken drabbas https://www.dagensps.se/motor/bilarna-s ... EOjSed02ut
Volkswagen
Kyl- och värmesystemet är det som krånglat mest. Mer specifikt är det vattenpumpar till 1,4 liters TSI-motorn. Även vattenpumpar på TDI-motorer har haft fel på vattenpumpar. 2,5 bilar av 100 är drabbade.
Så detta borde man som VW elbilsägare slippa nu?
Lite komiskt dock att enligt Länsförsäkringars maskinskaderapport så står elektronik för 14% (varav den största posten är ”Elektroniska komfortsystem”)
https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
De flesta rullar nog på halvförsäkring.
Bättre att titta på ägarundersökningar hos tex AMS. Där är just elektronikproblem överrepresenterade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Från rapporten:taliz skrev:Det blir ju "lite" snett att titta på statistik hos ett försäkringsbolag. Snittåldern på en svensk bil ligger väl på 10+ år. Hur många av de har helförsäkring?dd88 skrev:För tydlighets skull så tror jag definitivt att ny teknik kommer innebära nya problem, men inte på samma nivå.Bruno skrev:dd88 skrev:Läser man rapporterna om vilka garantiåtgärder som utförts på fossilbilar så är det i regel motor och växellåda som drar med sig problem.
Med dessa borta ur ekvationen så tyder mycket på att många har ett mer eller mindre problemfritt ägande att se fram emot.
En länk till hur olika bilmärken drabbas https://www.dagensps.se/motor/bilarna-s ... EOjSed02ut
Volkswagen
Kyl- och värmesystemet är det som krånglat mest. Mer specifikt är det vattenpumpar till 1,4 liters TSI-motorn. Även vattenpumpar på TDI-motorer har haft fel på vattenpumpar. 2,5 bilar av 100 är drabbade.
Så detta borde man som VW elbilsägare slippa nu?
Lite komiskt dock att enligt Länsförsäkringars maskinskaderapport så står elektronik för 14% (varav den största posten är ”Elektroniska komfortsystem”)
https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
De flesta rullar nog på halvförsäkring.
Bättre att titta på ägarundersökningar hos tex AMS. Där är just elektronikproblem överrepresenterade.
Är väl ett rimligt antagande att snittåldern i rapporten är runt 5 år, oavsett inte i närheten av snittet på den svenska fordonsparken (runt 10 år)Våra skadespecialister har granskat alla de maskinskador där vi betalat ut ersättning under år 2018 för personbilar, lätta lastbilar och husbilar som är två till åtta år gamla eller har körts högst 12 000 mil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: VW I.D
Mötte idag en ID.3 som körskolebil. Både intressant och kul att man använder elbil i verksamheten
Re: VW I.D
Även om man har helförsäkring på en äldre bil - jag har det t.ex. på min Octavia -11 som gått 23000 mil - gäller inte maskinskadeförsäkringen efter en viss ålder eller körsträcka. Vanligt är 10.000 mil har jag för mig. Så maskinskador ersätts alltså inte på äldre bilar, men man kan ju ha helförsäkring ändå för att ha vagnskadeförsäkring.taliz skrev:Det blir ju "lite" snett att titta på statistik hos ett försäkringsbolag. Snittåldern på en svensk bil ligger väl på 10+ år. Hur många av de har helförsäkring?
De flesta rullar nog på halvförsäkring.
Bättre att titta på ägarundersökningar hos tex AMS. Där är just elektronikproblem överrepresenterade.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: VW I.D
https://www.volkswagen.de/de/modelle-un ... 22%7D#MOFAPure 45 kWh: Ihr Einstieg in die Elektromobilität
Ab 31.495,00 € inkl. MwSt 21
https://www.electrive.net/2021/01/21/vw ... u-startet/
VW: ID.3-försäljningen börjar med ett litet batteri.
VW ID.3 finns nu också i Tyskland med den minsta av de tre batterivarianterna. Efter versionerna med 77 kWh och 58 kWh nettokapacitet kan ID.3 nu också konfigureras med 45 kWh batteri - till bruttopriser från 31 495 euro.
Som meddelats av VW heter basmodellen ID.3 Pure, medan versionen med 58 kWh batteri säljs som ID.3 Pro och 77 kWh toppmodell som ID.3 Pro S. Sammantaget erbjuder Volkswagen det nya 45 kWh-batteriet i tre utrustningsvarianter, varav vissa också skiljer sig åt när det gäller tekniska data.
ID.3 Pure, City och Style har gemensamt inte bara batteriet utan också drivkraften på 110 kW och accelerationen till 100 km / h på 8,9 sekunder. Till skillnad från versionerna med ett större batteri har de tre nya modellerna endast en laddningskapacitet på 7,2 kW (tvåfas), medan de andra batterierna är utrustade med en trefas 11 kW laddare från fabrik.
Med ID.3 Pure uppnåddes bruttopriset på 31 495 euro med en mager konfiguration. Denna modell kan ladda maximalt 50 kW vid en DC-laddstation. Enligt utrustningsjämförelselistan har ID.3 Pure bara navigationssystemet "Discover Pro" installerat - och som fotnoten avslöjar, troligen bara under modellår 2021. För modellår 2022, som kommer att byggas från vecka 25 2021, kunde det inte tillämpa mer - och navigationssystemet blir en extra mot en extra kostnad. Dessutom har navigationsversionen i ID.3 Pure inte "Comfort" -telefongränssnittet med en induktiv laddningshållare för smarttelefonen. Med den här konfigurationen är WLTP-räckvidden 352 kilometer. Förresten: Vid premiären av ID.3 vid IAA 2019 tillkännagav VW ID.3 Pure med "upp till 330 kilometer".
Från ID.3 City, som är tillgänglig från 34.415 euro, är 100 kW DC-laddaren installerad, men ingenting förändras i AC-laddningseffekten. Förutom den högre DC-laddningseffekten inkluderar detta infotainment (inklusive telefongränssnittet) och bekvämlighetspaket. Den senare erbjuder bland annat elektriskt justerbara och uppvärmda ytterbackspeglar, den automatiskt avbländande inre spegeln, uppvärmda säten fram, regnsensorn och det uppvärmda multifunktionsratten. Dessutom är fjärrkontrollen en del av standardutrustningen. Med bättre utrustning är WLTP-räckvidden 350 kilometer.
ID.3 Style (från 38 375 euro) motsvarar till stor del utrustningsnivån för ID.3 med ett 58 kWh batteri - bortsett från panoramaglastaket. Den högsta utrustningen med det lilla batteriet erbjuder dock interiören "Style" (inklusive den 30-färgade omgivande belysningen och pedalerna i "Play / Pause" -designen), designpaketet med LED-matrisstrålkastare, LED-lamporna -Taillights och även den upplysta LED-baren mellan strålkastarna. Förutom komfortpaketet, som redan ingår i ID.3 City, finns även komfortpaketet ”Plus”, som inkluderar luftkonditioneringssystemet ”AirCareClimatronik” och den avtagbara bagagehyllan. WLTP-intervallet anges som 349 kilometer.
Med det nya batteriet kommer ID.3 nära det tidigare annonserade priset på 30 000 euro, men det faller bara under detta märke med kampanjen. Om du drar av miljöbonusen och innovationsbonusen börjar ID.3 på 21 925 euro i framtiden. En Golf 8 är tillgänglig från 20 395 euro, men den här modellen har bara 66 kW och är mindre välutrustad än grund-ID.3.
Det är oklart hur många kunder som faktiskt väljer ID.3 Pure - eftersom stadsutrustningen redan har en laddningskapacitet på 100 kW och komfortfunktioner som uppvärmda säten fram och en uppvärmd ratt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Så man behöver köpa den uppdaterade varianten för att få uppvärmda säten fram
Men visst, så länge det är man får lågt pris och bra räckvidd så räcker det kanske?
Men visst, så länge det är man får lågt pris och bra räckvidd så räcker det kanske?
Re: VW I.D
Skulle inte bli förvånad, men samtidigt så är det sannolikt inte den svenska grundutrustningen som specificeras.vigge50 skrev:Så man behöver köpa den uppdaterade varianten för att få uppvärmda säten fram
Men visst, så länge det är man får lågt pris och bra räckvidd så räcker det kanske?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: VW I.D
Hos Carinfo står följande.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Sedan är det väl så att de flesta el och motorproblem går på garantin de första åren, dvs de kommer inte med i statistiken hos försäkringsbolagen.StefL skrev:Även om man har helförsäkring på en äldre bil - jag har det t.ex. på min Octavia -11 som gått 23000 mil - gäller inte maskinskadeförsäkringen efter en viss ålder eller körsträcka. Vanligt är 10.000 mil har jag för mig. Så maskinskador ersätts alltså inte på äldre bilar, men man kan ju ha helförsäkring ändå för att ha vagnskadeförsäkring.taliz skrev:Det blir ju "lite" snett att titta på statistik hos ett försäkringsbolag. Snittåldern på en svensk bil ligger väl på 10+ år. Hur många av de har helförsäkring?
De flesta rullar nog på halvförsäkring.
Bättre att titta på ägarundersökningar hos tex AMS. Där är just elektronikproblem överrepresenterade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Jag tror faktiskt inte uppvärmda säten igår i grund utrustningen men i Sverige/norden så har man lagt med etta som grundutrustning precis som värmepumpen som inte heller är standard normalt utan även detta är någon som man lagt till som standard i norden.dd88 skrev:Skulle inte bli förvånad, men samtidigt så är det sannolikt inte den svenska grundutrustningen som specificeras.vigge50 skrev:Så man behöver köpa den uppdaterade varianten för att få uppvärmda säten fram
Men visst, så länge det är man får lågt pris och bra räckvidd så räcker det kanske?
Tror ju inte många i södra Spanien bryr sig om uppvärmda stolar tex.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Ja det är bara avgasbilarna som strulartaliz skrev:Sedan är det väl så att de flesta el och motorproblem går på garantin de första åren, dvs de kommer inte med i statistiken hos försäkringsbolagen.StefL skrev:Även om man har helförsäkring på en äldre bil - jag har det t.ex. på min Octavia -11 som gått 23000 mil - gäller inte maskinskadeförsäkringen efter en viss ålder eller körsträcka. Vanligt är 10.000 mil har jag för mig. Så maskinskador ersätts alltså inte på äldre bilar, men man kan ju ha helförsäkring ändå för att ha vagnskadeförsäkring.taliz skrev:Det blir ju "lite" snett att titta på statistik hos ett försäkringsbolag. Snittåldern på en svensk bil ligger väl på 10+ år. Hur många av de har helförsäkring?
De flesta rullar nog på halvförsäkring.
Bättre att titta på ägarundersökningar hos tex AMS. Där är just elektronikproblem överrepresenterade.
Hela tiden svart och vitt, jag tycker att det finns flera färger.
https://www.vibilagare.se/nyheter/trend ... de-elbilar
Re: VW I.D
Det var inte vad jag skrev. Diskussionen startade med att d88 påstod att motorproblem var vanligast. Jag påstod att det är elproblem.nek0 skrev:Ja det är bara avgasbilarna som strulartaliz skrev:Sedan är det väl så att de flesta el och motorproblem går på garantin de första åren, dvs de kommer inte med i statistiken hos försäkringsbolagen.StefL skrev:Även om man har helförsäkring på en äldre bil - jag har det t.ex. på min Octavia -11 som gått 23000 mil - gäller inte maskinskadeförsäkringen efter en viss ålder eller körsträcka. Vanligt är 10.000 mil har jag för mig. Så maskinskador ersätts alltså inte på äldre bilar, men man kan ju ha helförsäkring ändå för att ha vagnskadeförsäkring.taliz skrev:Det blir ju "lite" snett att titta på statistik hos ett försäkringsbolag. Snittåldern på en svensk bil ligger väl på 10+ år. Hur många av de har helförsäkring?
De flesta rullar nog på halvförsäkring.
Bättre att titta på ägarundersökningar hos tex AMS. Där är just elektronikproblem överrepresenterade.
Hela tiden svart och vitt, jag tycker att det finns flera färger.
https://www.vibilagare.se/nyheter/trend ... de-elbilar
Men om du klickar vidare i länken där så hittar du texten "Tesla Model 3 är överlägsen vinnare i listan med ett driftsäkerhetsbetyg på imponerande 99,4 procent". Vilket också råkar matcha vad jag påstod.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
taliz skrev:Det var inte vad jag skrev. Diskussionen startade med att d88 påstod att motorproblem var vanligast. Jag påstod att det är elproblem.nek0 skrev:Ja det är bara avgasbilarna som strulartaliz skrev:Sedan är det väl så att de flesta el och motorproblem går på garantin de första åren, dvs de kommer inte med i statistiken hos försäkringsbolagen.StefL skrev:Även om man har helförsäkring på en äldre bil - jag har det t.ex. på min Octavia -11 som gått 23000 mil - gäller inte maskinskadeförsäkringen efter en viss ålder eller körsträcka. Vanligt är 10.000 mil har jag för mig. Så maskinskador ersätts alltså inte på äldre bilar, men man kan ju ha helförsäkring ändå för att ha vagnskadeförsäkring.taliz skrev:Det blir ju "lite" snett att titta på statistik hos ett försäkringsbolag. Snittåldern på en svensk bil ligger väl på 10+ år. Hur många av de har helförsäkring?
De flesta rullar nog på halvförsäkring.
Bättre att titta på ägarundersökningar hos tex AMS. Där är just elektronikproblem överrepresenterade.
Hela tiden svart och vitt, jag tycker att det finns flera färger.
https://www.vibilagare.se/nyheter/trend ... de-elbilar
Men om du klickar vidare i länken där så hittar du texten "Tesla Model 3 är överlägsen vinnare i listan med ett driftsäkerhetsbetyg på imponerande 99,4 procent". Vilket också råkar matcha vad jag påstod.
En annan undersökning kring kvalité/antal problem från USA.
https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... study/amp/
Re: VW I.D
Shit vad sugen man blir på att köra så. Har gjort de med fossila awd bilar på en stor bana. De är en av de roligast saker jag gjort i mitt liv.MarkusL skrev:Äntligen lite konsumentupplysning värd namnet!
Kul att de är så "enkelt" att stänga esp systemen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Fast jag menar inte specifikt Tesla utan elbilar. Allt går sönder och vi vet inte vad som kommer med tiden.taliz skrev:Det var inte vad jag skrev. Diskussionen startade med att d88 påstod att motorproblem var vanligast. Jag påstod att det är elproblem.nek0 skrev:Ja det är bara avgasbilarna som strulartaliz skrev:Sedan är det väl så att de flesta el och motorproblem går på garantin de första åren, dvs de kommer inte med i statistiken hos försäkringsbolagen.StefL skrev:Även om man har helförsäkring på en äldre bil - jag har det t.ex. på min Octavia -11 som gått 23000 mil - gäller inte maskinskadeförsäkringen efter en viss ålder eller körsträcka. Vanligt är 10.000 mil har jag för mig. Så maskinskador ersätts alltså inte på äldre bilar, men man kan ju ha helförsäkring ändå för att ha vagnskadeförsäkring.taliz skrev:Det blir ju "lite" snett att titta på statistik hos ett försäkringsbolag. Snittåldern på en svensk bil ligger väl på 10+ år. Hur många av de har helförsäkring?
De flesta rullar nog på halvförsäkring.
Bättre att titta på ägarundersökningar hos tex AMS. Där är just elektronikproblem överrepresenterade.
Hela tiden svart och vitt, jag tycker att det finns flera färger.
https://www.vibilagare.se/nyheter/trend ... de-elbilar
Men om du klickar vidare i länken där så hittar du texten "Tesla Model 3 är överlägsen vinnare i listan med ett driftsäkerhetsbetyg på imponerande 99,4 procent". Vilket också råkar matcha vad jag påstod.
Re: VW I.D
ID3 45kWh går att beställa i Tyskland och Norge nu.Zalman3 skrev:https://www.volkswagen.de/de/modelle-un ... 22%7D#MOFAPure 45 kWh: Ihr Einstieg in die Elektromobilität
Ab 31.495,00 € inkl. MwSt 21
https://www.electrive.net/2021/01/21/vw ... u-startet/
VW: ID.3-försäljningen börjar med ett litet batteri.
VW ID.3 finns nu också i Tyskland med den minsta av de tre batterivarianterna. Efter versionerna med 77 kWh och 58 kWh nettokapacitet kan ID.3 nu också konfigureras med 45 kWh batteri - till bruttopriser från 31 495 euro.
Som meddelats av VW heter basmodellen ID.3 Pure, medan versionen med 58 kWh batteri säljs som ID.3 Pro och 77 kWh toppmodell som ID.3 Pro S. Sammantaget erbjuder Volkswagen det nya 45 kWh-batteriet i tre utrustningsvarianter, varav vissa också skiljer sig åt när det gäller tekniska data.
ID.3 Pure, City och Style har gemensamt inte bara batteriet utan också drivkraften på 110 kW och accelerationen till 100 km / h på 8,9 sekunder. Till skillnad från versionerna med ett större batteri har de tre nya modellerna endast en laddningskapacitet på 7,2 kW (tvåfas), medan de andra batterierna är utrustade med en trefas 11 kW laddare från fabrik.
Med ID.3 Pure uppnåddes bruttopriset på 31 495 euro med en mager konfiguration. Denna modell kan ladda maximalt 50 kW vid en DC-laddstation. Enligt utrustningsjämförelselistan har ID.3 Pure bara navigationssystemet "Discover Pro" installerat - och som fotnoten avslöjar, troligen bara under modellår 2021. För modellår 2022, som kommer att byggas från vecka 25 2021, kunde det inte tillämpa mer - och navigationssystemet blir en extra mot en extra kostnad. Dessutom har navigationsversionen i ID.3 Pure inte "Comfort" -telefongränssnittet med en induktiv laddningshållare för smarttelefonen. Med den här konfigurationen är WLTP-räckvidden 352 kilometer. Förresten: Vid premiären av ID.3 vid IAA 2019 tillkännagav VW ID.3 Pure med "upp till 330 kilometer".
Från ID.3 City, som är tillgänglig från 34.415 euro, är 100 kW DC-laddaren installerad, men ingenting förändras i AC-laddningseffekten. Förutom den högre DC-laddningseffekten inkluderar detta infotainment (inklusive telefongränssnittet) och bekvämlighetspaket. Den senare erbjuder bland annat elektriskt justerbara och uppvärmda ytterbackspeglar, den automatiskt avbländande inre spegeln, uppvärmda säten fram, regnsensorn och det uppvärmda multifunktionsratten. Dessutom är fjärrkontrollen en del av standardutrustningen. Med bättre utrustning är WLTP-räckvidden 350 kilometer.
ID.3 Style (från 38 375 euro) motsvarar till stor del utrustningsnivån för ID.3 med ett 58 kWh batteri - bortsett från panoramaglastaket. Den högsta utrustningen med det lilla batteriet erbjuder dock interiören "Style" (inklusive den 30-färgade omgivande belysningen och pedalerna i "Play / Pause" -designen), designpaketet med LED-matrisstrålkastare, LED-lamporna -Taillights och även den upplysta LED-baren mellan strålkastarna. Förutom komfortpaketet, som redan ingår i ID.3 City, finns även komfortpaketet ”Plus”, som inkluderar luftkonditioneringssystemet ”AirCareClimatronik” och den avtagbara bagagehyllan. WLTP-intervallet anges som 349 kilometer.
Med det nya batteriet kommer ID.3 nära det tidigare annonserade priset på 30 000 euro, men det faller bara under detta märke med kampanjen. Om du drar av miljöbonusen och innovationsbonusen börjar ID.3 på 21 925 euro i framtiden. En Golf 8 är tillgänglig från 20 395 euro, men den här modellen har bara 66 kW och är mindre välutrustad än grund-ID.3.
Det är oklart hur många kunder som faktiskt väljer ID.3 Pure - eftersom stadsutrustningen redan har en laddningskapacitet på 100 kW och komfortfunktioner som uppvärmda säten fram och en uppvärmd ratt.
Går den att beställa i Sverige nu?
Om nu ID3 45kWh kostar från 349.900kr i Sverige.
Rabatt
Kampanj dubbelbonus (gäller bilar som beställs 1 januari–30 april 2021): Personbilar villkor
Polo 8 % rabatt, 5 200 kr bonus (2 x 2 600 kr)
ID.3 4 % rabatt, 9 000 kr bonus 2 x 4 500 kr)
ID.4 4 % rabatt, 10 600 kr bonus (2 x 5 300 kr)
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/
Blir 326.904kr efter rabatt.
Minus 70.000kr i elbilsstöd.
Netto 256.904kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
”Tesla’s quality issues are primarily with cosmetic items, such as paint imperfections, poorly fitting body panels, and squeaks and rattles – rather than core powertrain or infotainment functions.”backe skrev:taliz skrev:Det var inte vad jag skrev. Diskussionen startade med att d88 påstod att motorproblem var vanligast. Jag påstod att det är elproblem.
Men om du klickar vidare i länken där så hittar du texten "Tesla Model 3 är överlägsen vinnare i listan med ett driftsäkerhetsbetyg på imponerande 99,4 procent". Vilket också råkar matcha vad jag påstod.
En annan undersökning kring kvalité/antal problem från USA.
https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... study/amp/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Hur fungerar det med LRF rabatten, måste man bedriva skogsbruk eller liknande för att kvalificera för företagarrabatten?
Re: VW I.D
Får ursäkta att jag dementerade Taliz påståenden och hamnade OT, han har uppenbarligen ingen känsla för när han ska ge sig.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: VW I.D
Kan du inte sluta samma om LRF rabatten i flertalet trådar? Det är nästan ingen som kvalificerar sig för den här skulle jag tro...Zalman3 skrev:ID3 45kWh går att beställa i Tyskland och Norge nu.Zalman3 skrev:https://www.volkswagen.de/de/modelle-un ... 22%7D#MOFAPure 45 kWh: Ihr Einstieg in die Elektromobilität
Ab 31.495,00 € inkl. MwSt 21
https://www.electrive.net/2021/01/21/vw ... u-startet/
VW: ID.3-försäljningen börjar med ett litet batteri.
VW ID.3 finns nu också i Tyskland med den minsta av de tre batterivarianterna. Efter versionerna med 77 kWh och 58 kWh nettokapacitet kan ID.3 nu också konfigureras med 45 kWh batteri - till bruttopriser från 31 495 euro.
Som meddelats av VW heter basmodellen ID.3 Pure, medan versionen med 58 kWh batteri säljs som ID.3 Pro och 77 kWh toppmodell som ID.3 Pro S. Sammantaget erbjuder Volkswagen det nya 45 kWh-batteriet i tre utrustningsvarianter, varav vissa också skiljer sig åt när det gäller tekniska data.
ID.3 Pure, City och Style har gemensamt inte bara batteriet utan också drivkraften på 110 kW och accelerationen till 100 km / h på 8,9 sekunder. Till skillnad från versionerna med ett större batteri har de tre nya modellerna endast en laddningskapacitet på 7,2 kW (tvåfas), medan de andra batterierna är utrustade med en trefas 11 kW laddare från fabrik.
Med ID.3 Pure uppnåddes bruttopriset på 31 495 euro med en mager konfiguration. Denna modell kan ladda maximalt 50 kW vid en DC-laddstation. Enligt utrustningsjämförelselistan har ID.3 Pure bara navigationssystemet "Discover Pro" installerat - och som fotnoten avslöjar, troligen bara under modellår 2021. För modellår 2022, som kommer att byggas från vecka 25 2021, kunde det inte tillämpa mer - och navigationssystemet blir en extra mot en extra kostnad. Dessutom har navigationsversionen i ID.3 Pure inte "Comfort" -telefongränssnittet med en induktiv laddningshållare för smarttelefonen. Med den här konfigurationen är WLTP-räckvidden 352 kilometer. Förresten: Vid premiären av ID.3 vid IAA 2019 tillkännagav VW ID.3 Pure med "upp till 330 kilometer".
Från ID.3 City, som är tillgänglig från 34.415 euro, är 100 kW DC-laddaren installerad, men ingenting förändras i AC-laddningseffekten. Förutom den högre DC-laddningseffekten inkluderar detta infotainment (inklusive telefongränssnittet) och bekvämlighetspaket. Den senare erbjuder bland annat elektriskt justerbara och uppvärmda ytterbackspeglar, den automatiskt avbländande inre spegeln, uppvärmda säten fram, regnsensorn och det uppvärmda multifunktionsratten. Dessutom är fjärrkontrollen en del av standardutrustningen. Med bättre utrustning är WLTP-räckvidden 350 kilometer.
ID.3 Style (från 38 375 euro) motsvarar till stor del utrustningsnivån för ID.3 med ett 58 kWh batteri - bortsett från panoramaglastaket. Den högsta utrustningen med det lilla batteriet erbjuder dock interiören "Style" (inklusive den 30-färgade omgivande belysningen och pedalerna i "Play / Pause" -designen), designpaketet med LED-matrisstrålkastare, LED-lamporna -Taillights och även den upplysta LED-baren mellan strålkastarna. Förutom komfortpaketet, som redan ingår i ID.3 City, finns även komfortpaketet ”Plus”, som inkluderar luftkonditioneringssystemet ”AirCareClimatronik” och den avtagbara bagagehyllan. WLTP-intervallet anges som 349 kilometer.
Med det nya batteriet kommer ID.3 nära det tidigare annonserade priset på 30 000 euro, men det faller bara under detta märke med kampanjen. Om du drar av miljöbonusen och innovationsbonusen börjar ID.3 på 21 925 euro i framtiden. En Golf 8 är tillgänglig från 20 395 euro, men den här modellen har bara 66 kW och är mindre välutrustad än grund-ID.3.
Det är oklart hur många kunder som faktiskt väljer ID.3 Pure - eftersom stadsutrustningen redan har en laddningskapacitet på 100 kW och komfortfunktioner som uppvärmda säten fram och en uppvärmd ratt.
Går den att beställa i Sverige nu?
Om nu ID3 45kWh kostar från 349.900kr i Sverige.
Rabatt
Kampanj dubbelbonus (gäller bilar som beställs 1 januari–30 april 2021): Personbilar villkor
Polo 8 % rabatt, 5 200 kr bonus (2 x 2 600 kr)
ID.3 4 % rabatt, 9 000 kr bonus 2 x 4 500 kr)
ID.4 4 % rabatt, 10 600 kr bonus (2 x 5 300 kr)
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/
Blir 326.904kr efter rabatt.
Minus 70.000kr i elbilsstöd.
Netto 256.904kr.
Re: VW I.D
Alla skogsägare kan bli medlemmar i LRF.pingflood skrev:Hur fungerar det med LRF rabatten, måste man bedriva skogsbruk eller liknande för att kvalificera för företagarrabatten?
Eller så får du skaffa 2 höns och bedriva en grön näring.
Många föreningar ger rabatt.
viewtopic.php?f=29&t=17745&p=366958&hil ... na#p366958
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Jag skulle få 4% på en ID4 efter bara ett par minuters diskussion med en handlare i samband med provkörning av ID3.
Ingen betalar listpriser.
Ingen betalar listpriser.