VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Enligt vissa medier i somras så skall även svenska kunder på kompensation men oklart hur och vad.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av R_Edvinsson »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
Bra, men ändå en extremt svag kompensation för en dålig värmepumpslösning (hade jag tyckt). Hade det varit runt 20 papp i ersättning (10 ggr mer) så hade det känts mer relevant och lite mer betydelsefullt.
Ja kanske lite svagt men samtidigt är 20 papp mer än vad de kostar att köpa till på de marknader där de inte är standard.
Vad ligger kostnaden på där man kan välja till det? Ca 10 papp?
Ska inte svära på de men ca 12000kr ungefär om jag minns rätt. Dock är de ett vinter paket där mer ingå, minns inte vad men kan tänka mig tex ratt värme är en sak.
De sänkte priset på VP från €1250 till €990
Det är den summan de återbetalar.

VPn kommer även att få en OTA lite senare som bumpar effekten en hel del.
Dock oklart när.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

R_Edvinsson skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
Bra, men ändå en extremt svag kompensation för en dålig värmepumpslösning (hade jag tyckt). Hade det varit runt 20 papp i ersättning (10 ggr mer) så hade det känts mer relevant och lite mer betydelsefullt.
Ja kanske lite svagt men samtidigt är 20 papp mer än vad de kostar att köpa till på de marknader där de inte är standard.
Vad ligger kostnaden på där man kan välja till det? Ca 10 papp?
Ska inte svära på de men ca 12000kr ungefär om jag minns rätt. Dock är de ett vinter paket där mer ingå, minns inte vad men kan tänka mig tex ratt värme är en sak.
De sänkte priset på VP från €1250 till €990
Det är den summan de återbetalar.

VPn kommer även att få en OTA lite senare som bumpar effekten en hel del.
Dock oklart när.
Undrar verkligen om det blir OTA eller om det är ny hårdvara.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Vässa din ID3!


Screenshot_20210930-230619_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14478
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Har fått ytterligare mail nu om uppdatering, denna gång med ”godkänn”-knapp.
Nu får vi ser hur länge det dröjer innan det faktiskt dyker upp ngt i bilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1703
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

taliz skrev:
Har fått ytterligare mail nu om uppdatering, denna gång med ”godkänn”-knapp.
Nu får vi ser hur länge det dröjer innan det faktiskt dyker upp ngt i bilen.

Jag har bara fått ett mail( faktiskt två mail, ett per bil), men det var en godkänn-knapp i det som jag fick.
Ska bli kul som sagt att se när det dyker upp nåt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Har fått ytterligare mail nu om uppdatering, denna gång med ”godkänn”-knapp.
Nu får vi ser hur länge det dröjer innan det faktiskt dyker upp ngt i bilen.
Skall det godkännas via mail inför varje uppgradering, eller kommer det till slut kunna godkännas och startas uppdateringar direkt ifrån bilen?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW I.D

Inlägg av lloydfabege »

martinot skrev:
taliz skrev:
Har fått ytterligare mail nu om uppdatering, denna gång med ”godkänn”-knapp.
Nu får vi ser hur länge det dröjer innan det faktiskt dyker upp ngt i bilen.
Skall det godkännas via mail inför varje uppgradering, eller kommer det till slut kunna godkännas och startas uppdateringar direkt ifrån bilen?
Det står tydligt i brevet (som de skickade hem) att detta är en engångsföreteelse, dvs att man godkänner att man hädanefter får ta emot OTA-uppdateringar.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

lloydfabege skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Har fått ytterligare mail nu om uppdatering, denna gång med ”godkänn”-knapp.
Nu får vi ser hur länge det dröjer innan det faktiskt dyker upp ngt i bilen.
Skall det godkännas via mail inför varje uppgradering, eller kommer det till slut kunna godkännas och startas uppdateringar direkt ifrån bilen?
Det står tydligt i brevet (som de skickade hem) att detta är en engångsföreteelse, dvs att man godkänner att man hädanefter får ta emot OTA-uppdateringar.
Ok, det låter vettigt tycker jag. Hade ju varit stökigt om det var ett krav för varenda uppdatering.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14478
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Fått nån skum bugg i appen. Den beräknar numera räckvidd i ”smi”?! Bild


Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: VW I.D

Inlägg av Elmil »

taliz skrev:
Fått nån skum bugg i appen. Den beräknar numera räckvidd i ”smi”?! Bild


Bild
Svidish Mil ? :lol:
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW I.D

Inlägg av Hoppsan_84 »

Det blir så för mig också om jag kör appen på engelska. På svenska står det mil.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Knepigt. Varför är det engelsk setting, är det orsaken? Vad händer om du byter till svenska? Vilken version har du? I min version 2.0.2 har jag rätt färg på bilen, har du rätt färg?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14478
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Hmm med svenska som språk så står det mil ja. Har version 1.21.
På iPaden med samma version står dock km. Udda.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av R_Edvinsson »

taliz skrev:
Hmm med svenska som språk så står det mil ja. Har version 1.21.
På iPaden med samma version står dock km. Udda.
Ändrades till mil i appen när telefonen uppdaterades till iOS15, trots att appen inte uppdaterades samtidigt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14478
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Hmm med svenska som språk så står det mil ja. Har version 1.21.
På iPaden med samma version står dock km. Udda.
Ändrades till mil i appen när telefonen uppdaterades till iOS15, trots att appen inte uppdaterades samtidigt.
Min iPad kör iPadOS 15, borde vara samma då kan man tycka. Men icke.
Nåja, är ju inget direkt problem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Någon sommar problem med inbromsning på en ID-bil?

Det upplevs som att när man bromsar lätt med bromspedalen så bromsar bilen med regen först, men när man trycker lite hårdare (ej kraftig inbromsning) så släpper den regen och bilen verkar inte veta hur den skall bromsa och ger ifrån sig ett liknande ljud som när assistans inbromsningen slår på. Då får man trycka riktigt hårt på bromsen för att få stopp på bilen. Känns som bromsförmågan minskar med 50%.

Har upplevt det med en ID.3 och nu också med en ID.4.
Senast redigerad av Dodde, redigerad totalt 1 gånger.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

Skumt, jag har kört över 1500 mil med min ID4 och har aldrig upplevt något liknande. Tvärtom tycker jag övergången mellan regenerering och friktionsbromsar maskeras på ett bra sätt. Det enda undantaget är när man glider långsamt fram mot ett rödljus, då friktionsbromsarna nyper till ganska plötsligt precis innan man stannar helt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

iAkita skrev:
Skumt, jag har kört över 1500 mil med min ID4 och har aldrig upplevt något liknande. Tvärtom tycker jag övergången mellan regenerering och friktionsbromsar maskeras på ett bra sätt. Det enda undantaget är när man glider långsamt fram mot ett rödljus, då friktionsbromsarna nyper till ganska plötsligt precis innan man stannar helt.
Trodde att det var borta på ID.4 då jag inte upplevt det under mina 800 mil med den. Det blir att lämna den på VW under måndagen då det inte känns helt säkert med dess beteende då jag planerar en längre trip ut i Europa inom några veckor. Hur troligt är det att dom lyckas återskapa det? (Haha).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14478
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Upplevt att bromsarna "nyper" då och då, men inte att dom inte tar dåligt.

Förövrigt har jag två irriterande problem med carplay. Ena är att röstnavigering inte längre funkar i Google maps, den säger bara "jag hörde inte riktigt" nu.
Misstänker det är relaterat till iOS 15.
Andra är att det inte verkar finnas någon sökfunktion i Spotify? Höll på att driva mig galen idag, ska man behöva fippla med telefonen när man kör eller vad tänkte dom?!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

taliz skrev:
Upplevt att bromsarna "nyper" då och då, men inte att dom inte tar dåligt.

Förövrigt har jag två irriterande problem med carplay. Ena är att röstnavigering inte längre funkar i Google maps, den säger bara "jag hörde inte riktigt" nu.
Misstänker det är relaterat till iOS 15.
Andra är att det inte verkar finnas någon sökfunktion i Spotify? Höll på att driva mig galen idag, ska man behöva fippla med telefonen när man kör eller vad tänkte dom?!
Här är det som den slutar bromsa och när man trycker hårdare är det som att bromsassistansen går in lite snabbt, eftersom det låter konstigt från bromsarna och sen slutar det ljudet och bilen stannar. Skumt och lite läskigt eftersom man inte vet exakt när det dyker upp.

Sökfunktion på Spotify hade varit bra men det saknas än så länge. Fippla med telefonen är enda sättet. Tror inte dom tänkte alls.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Upplevt att bromsarna "nyper" då och då, men inte att dom inte tar dåligt.

Förövrigt har jag två irriterande problem med carplay. Ena är att röstnavigering inte längre funkar i Google maps, den säger bara "jag hörde inte riktigt" nu.
Misstänker det är relaterat till iOS 15.
Andra är att det inte verkar finnas någon sökfunktion i Spotify? Höll på att driva mig galen idag, ska man behöva fippla med telefonen när man kör eller vad tänkte dom?!
Sökfunktion i Spotify saknas med android auto också, men det funkar bra att använda röstkommandon för att få den att spela den låt man vill.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

Dodde skrev:
iAkita skrev:
Skumt, jag har kört över 1500 mil med min ID4 och har aldrig upplevt något liknande. Tvärtom tycker jag övergången mellan regenerering och friktionsbromsar maskeras på ett bra sätt. Det enda undantaget är när man glider långsamt fram mot ett rödljus, då friktionsbromsarna nyper till ganska plötsligt precis innan man stannar helt.
Trodde att det var borta på ID.4 då jag inte upplevt det under mina 800 mil med den. Det blir att lämna den på VW under måndagen då det inte känns helt säkert med dess beteende då jag planerar en längre trip ut i Europa inom några veckor. Hur troligt är det att dom lyckas återskapa det? (Haha).
Går det att spela in tro? Så finns det iaf något att visa när dom ska felsöka :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Bjelke skrev:
Dodde skrev:
iAkita skrev:
Skumt, jag har kört över 1500 mil med min ID4 och har aldrig upplevt något liknande. Tvärtom tycker jag övergången mellan regenerering och friktionsbromsar maskeras på ett bra sätt. Det enda undantaget är när man glider långsamt fram mot ett rödljus, då friktionsbromsarna nyper till ganska plötsligt precis innan man stannar helt.
Trodde att det var borta på ID.4 då jag inte upplevt det under mina 800 mil med den. Det blir att lämna den på VW under måndagen då det inte känns helt säkert med dess beteende då jag planerar en längre trip ut i Europa inom några veckor. Hur troligt är det att dom lyckas återskapa det? (Haha).
Går det att spela in tro? Så finns det iaf något att visa när dom ska felsöka :)
Bra idé, är ju mest ljudet från bromsarna som jag kan spela in. Inget annat syns eller hörs.
OvePaHornet
Inlägg: 211
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW I.D

Inlägg av OvePaHornet »

Skriv svar