VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Det undrar jag också. Dessutom tror jag inte att en bil med 21" har samma förbrukning som en med 19".
Allting verkar vara lite oklart ännu. Det är likadant med dragvikten. På alla tyska siter och på yt säger de 1200kg, säljaren har fått samma info, men i VWs konfigurator står 1000kg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Davidswe
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 sep 2020 11:41

Re: VW I.D

Inlägg av Davidswe »

Hej
Hur är det med krocktester på ID3, finns det några gjorda?
Är det en säker bil ?
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av MarkusL »

mati skrev:
Det undrar jag också. Dessutom tror jag inte att en bil med 21" har samma förbrukning som en med 19".
Allting verkar vara lite oklart ännu. Det är likadant med dragvikten. På alla tyska siter och på yt säger de 1200kg, säljaren har fått samma info, men i VWs konfigurator står 1000kg.
Det är väl inte fördelningen mellan metall/gummi i ett däck som avgör förbrukningen utan bredden på däcket. Större fälgar innebär ofta bredare däck i och för sig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

MarkusL skrev:
mati skrev:
Det undrar jag också. Dessutom tror jag inte att en bil med 21" har samma förbrukning som en med 19".
Allting verkar vara lite oklart ännu. Det är likadant med dragvikten. På alla tyska siter och på yt säger de 1200kg, säljaren har fått samma info, men i VWs konfigurator står 1000kg.
Det är väl inte fördelningen mellan metall/gummi i ett däck som avgör förbrukningen utan bredden på däcket. Större fälgar innebär ofta bredare däck i och för sig.
Jo, det är faktiskt även "tjockleken" på däcket som bestämmer förbrukningen, inte bara bredden. Det finns en del förklaringsmodeller varför det är så. Mindre fälgar orsakar mindre turbulens än stora fälgar, hjulen är lättare med mindre metall, rullegenskaperna förändras, ingen aning vad som påverkar mest, men jag kan av egen erfarenhet intyga att mindre fälgar sänker förbrukningen drastiskt. Det kan handla om 10% och mer.
Det är klart att smalare däck gör en massa nytta också. Men då är det också mer uppenbart varför det blir så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Som Mati säger, mindre fälgar drar mindre genom många faktorer. En är arbetet i fjädring. En mjuk däckssida fjädrar med mindre förluster än stötdämpare. Dvs stumma däck fjädrar enbart med fjädringen och där äts energi upp av stötdämpare. Nackdel med mjuka däck är förstås sämre väghållning.
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

En VW pickup?
Vore det nåt?
20200925_191852.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Asgarv!
Den där ser verkligen ut som från Pixar! Amerikanerna skulle köpa den som (de) galningar (de är)!
:D
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Asgarv!
Den där ser verkligen ut som från Pixar! Amerikanerna skulle köpa den som (de) galningar (de är)!
:D
Jag gillar den faktiskt. Ingen dum idé alls. Även om jag själv aldrig skulle komma på tanken att skaffa en pickup så skulle jag gärna se mina grannar åka omkring i en såndär istället för vad de kör nu. Nu är det antingen stenålders VW caddy diesel som dödar varannan fotgängare med sina avgaser eller så är det k*kförlängare med vrålande monstermotor. Oavsett vilket så är det mina favorithatobjekt. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

Fått min offert nu. Det kommer definitivt att bli en bra kalkyl på den här bilen. Lutar lite åt max, skillnad/månad blir inte så stor och utrustningen blir då ganska lik den jag har.

Ni andra som är sugna, vilken modell lutar ni åt?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Vad tror ni om omkörningsprestanda?
300nm på 2,1 ton är väl som om Volvo skulle stoppa en D2 i en XC90. Kanske tom värre, XC90 har ju växellåda som hjälper lite...

ID3 är ju ingen raket, men den är ju betydligt lättare, särskilt med 62kwh-batteriet som ju sitter i alla bilarna nu.
Större bil med tyngre batteri och samma motor? Hrmf...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Då har jag varit och provkört ID.3. Sammanfattar med att hade jag fått välja en andrabil fritt bland Kona, e-Niro, ID.3 osv så hade jag valt ID.3.

Utseende: Smaken är delad som baken, jag gillar den. Men mustachen förstör en del. Är det en efterhandskonstruktion för att skydda vindrutetorkarna på ett bättre sätt, lägre Cd... ? Vackert är det i alla fall inte. Men överlag rolig bil (design).

Bagage: Kanske stort för bilstorleken men en stor bil är det inte på det sättet. Fungerar som andrabil men någon bilsemester med familjen (två barn, 11, 13) lär det inte bli i en ID.3.

Baksäte: Hyfsat skönt men lite mer instängd känsla än 3:ans. Lite bättre position benmässigt men skillnaden är inte stor. Man sitter stabiligare sidledmässigt,3:an är mer soffa. Var det e-Niro som jag slog i huvudet i taket i, har för mig det. Inga problem i ID.3.

Förararperspektiv: Jag testade nyligen Peugeot 2008 och sågade den, instängd, dålig sikt framåt. ID.3 lider som tur är inte av det. Det är dock långt ifrån samma öppna känsla som i 3:an, man märker att det är en mindre bil. Kupen upplevs betydligt mindre, men det är den förstås också. 3:ans glastak gör kanske en del här också. Men det är nog främst interiörens utformning som är orsaken.

Interiör: Det har klagats en del på ratten, knapparna där. Jag måste tyvärr instämma. Känns extremt billigt och ser också billigt ut. Lilla skärmen, tja, den fungerar. Stora skärmen/infotainment är tyvärr alldeles för liten. Ta bara backkameran. Är man van vid treans stora tydliga vy där så upplevs ID.3:ans som extremt dålig. Tänk Nokia N73 vs Iphone X. Skarp annars då som tur är. Den gör sitt jobb. Försökte få igång Car Play men lyckades inte. Gränssnittet var inte snabbt direkt. Det mesta gick hyfsat snabbt om än inte helt mjukt. Men när jag valde en av undermenyerna så tog det några s innan "sidan" hade laddats.

Ljud: Testade bara radio och det var väl sådär. Ok men långt ifrån 3:an.

Köra: Testade direkt accelerationen, aah, det lilla elbilsrycket initialt fanns där. Sen hände det lite mindre men ändå helt ok. Pigg liten bil. Och man slipper ormandet som Kona, e-Niro lider av vid hård acceleration. Elbilar ska vara bakhjulsdrivna. Tror det var Battery Life killen som klagade på bromsen. Han upplevde det som att man var tvungen att bromsa ganska hårt för att det skulle hända något, lite svampig känsla. Där håller jag också med. Misstänker att man bromsar endast med elmotorerna först och känslan blir inte samma som en mekanisk broms. Vet inte hur Tesla gör i 3:an men den lider inte av det problemet. Kanske går att åtgärda via mjukvara. Kurvtagning, sportighet då, hmm, vinner väl inte några priser där men inte dålig heller.

Ljudnivå: Jag körde över en sträcka med ganska dålig asfalt med 3:an före provkörning. Tänkte att den måste jag testa även med ID.3. Upplevde ID.3 som bättre där, mindre högfrekvent. Allmänt relativt tyst invändigt.

Jämförelser med bilar i samma klass: Spöar Kona, e-Niro, Peugeot 2008, e-Golf, nya Leaf, e-Soul enligt min mening. Vet inte om jag kan peka på något specifikt där, många bäckar små.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

backe skrev:
Fått min offert nu. Det kommer definitivt att bli en bra kalkyl på den här bilen. Lutar lite åt max, skillnad/månad blir inte så stor och utrustningen blir då ganska lik den jag har.

Ni andra som är sugna, vilken modell lutar ni åt?
Eftersom jag vill ha matrix LED bland annat så måste det nästan bli en max här också. Känns lite dumt att vi i Sverige inte får någon mellanmjölk-variant.
Jag har inte fått någon offert än. Sen är ju frågan vad man gör med "gamla" bilen, allt hänger ju på det. Den lär bli svårsåld nu och jag kanske är tvungen att behålla den till sist.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
onni
elbilist
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 mar 2019 14:05

Re: VW I.D

Inlägg av onni »

Bjelke skrev:
onni skrev:
iAkita skrev:
Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.
Oj! Där är verkligen smaken som baken. Jag tycker ID.4:a är klart efter Enyaq:en exteriört, speciellt om man jämför med modellerna som har lackade kjolar (vilket inte verkar gå att få med ID.4:an).

Såhär ser min lista ut när det gäller familjeelbilar (exteriört utseende):
1. Model S
2. E-tron
3. Model 3
4. Polestar 2
5. Enyaq
6. EQC
7. Model X
8. Model Y
9. ID.4
10. E-niro
11. Leaf

Notera att jag kör en E-niro, är sugen på att byta upp mig till en Enyaq eller ID.4. Lutar åt Enyaq för tillfället, även om den blir klart dyrare.
Jaguaren då? Fulare än Leafen tom? :shock:
Jag tog inte med i-pace av samma anledning som jag skippade Kona och i3, jag anser att de är för små för att anses vara familjeelbilar. Nu ligger ju även Model 3, Polestar 2 och Leafen på gränsen IMHO.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Nextmoves ID.4 video var riktigt snyggt gjord.
Bilen växer på mig. Blir kanske en sådan begagnad om drygt tre år för mig. Undrar om de har högtalare i bakdörrarna? :-)
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Laban skrev:
Då har jag varit och provkört ID.3. Sammanfattar med att hade jag fått välja en andrabil fritt bland Kona, e-Niro, ID.3 osv så hade jag valt ID.3.

Utseende: Smaken är delad som baken, jag gillar den. Men mustachen förstör en del. Är det en efterhandskonstruktion för att skydda vindrutetorkarna på ett bättre sätt, lägre Cd... ? Vackert är det i alla fall inte. Men överlag rolig bil (design).

Bagage: Kanske stort för bilstorleken men en stor bil är det inte på det sättet. Fungerar som andrabil men någon bilsemester med familjen (två barn, 11, 13) lär det inte bli i en ID.3.
Tack för ordentlig och fin genomgång!

Nu är jag själv inte direkt någon spekulant på en VW som varumärke (av flera anledningar), men hur stor är den i förhållande till M3 (som är nuvarande andrabil för oss idag, och vi kan nog inte tänka oss en mindre, ens som andrabil)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

onni skrev:
Bjelke skrev:
onni skrev:
iAkita skrev:
Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.
Oj! Där är verkligen smaken som baken. Jag tycker ID.4:a är klart efter Enyaq:en exteriört, speciellt om man jämför med modellerna som har lackade kjolar (vilket inte verkar gå att få med ID.4:an).

Såhär ser min lista ut när det gäller familjeelbilar (exteriört utseende):
1. Model S
2. E-tron
3. Model 3
4. Polestar 2
5. Enyaq
6. EQC
7. Model X
8. Model Y
9. ID.4
10. E-niro
11. Leaf

Notera att jag kör en E-niro, är sugen på att byta upp mig till en Enyaq eller ID.4. Lutar åt Enyaq för tillfället, även om den blir klart dyrare.
Jaguaren då? Fulare än Leafen tom? :shock:
Jag tog inte med i-pace av samma anledning som jag skippade Kona och i3, jag anser att de är för små för att anses vara familjeelbilar. Nu ligger ju även Model 3, Polestar 2 och Leafen på gränsen IMHO.
Jag tycker man skall ta med de, då de flesta familjer har fler än en bil, och dessa är utmärkta för många som andra familjebil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

mati skrev:
backe skrev:
Fått min offert nu. Det kommer definitivt att bli en bra kalkyl på den här bilen. Lutar lite åt max, skillnad/månad blir inte så stor och utrustningen blir då ganska lik den jag har.

Ni andra som är sugna, vilken modell lutar ni åt?
Eftersom jag vill ha matrix LED bland annat så måste det nästan bli en max här också. Känns lite dumt att vi i Sverige inte får någon mellanmjölk-variant.
Jag har inte fått någon offert än. Sen är ju frågan vad man gör med "gamla" bilen, allt hänger ju på det. Den lär bli svårsåld nu och jag kanske är tvungen att behålla den till sist.

Förstår problem med din nuvarande bil, men tror du att den är svår att få ok betalt för nu? Tycker begagnat verkar vara hett.

Jag har en bil med nästan all utrustning idag, så kan jag ha en välutrustad bil (Max)för halva pengen så känns det bra ändå. Skulle vilja ha awd men törs inte chansa på den då den kanske kommer få förmånsvärdet gått upp?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

martinot skrev:
Nu är jag själv inte direkt någon spekulant på en VW som varumärke (av flera anledningar), men hur stor är den i förhållande till M3 (som är nuvarande andrabil för oss idag, och vi kan nog inte tänka oss en mindre, ens som andrabil)?
Om 3:an är på gnällen storleksmässigt som andrabil så är nog inte ID.3 något för er. Om det är bagageutrymmet som är problemet. Invändigt kan det fungera. Jag hade inget problem att sitta bakom förarsätet med förarstolen justerad enligt mitt tycke och smak, 190 cm lång.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

backe skrev:
Förstår problem med din nuvarande bil, men tror du att den är svår att få ok betalt för nu? Tycker begagnat verkar vara hett.
Jag vet naturligtvis inte det, och frågan är vad man anser är ok betalt. Men det finns bevisligen numera nya e-tron:sar att köpa för ett pris som ligger under nuvarande restvärde för min 1,5 år gamla bil. Visst har jag en massa rolig (och dyr) utrustning på den, t.ex. Night Vision, men frågan är ju om det spelar någon större roll i slutändan, dvs om någon är beredd att betala mer för en begagnad bil än för en ny.
Vi får se vad säljaren hittar på för nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

martinot skrev:

Nu är jag själv inte direkt någon spekulant på en VW som varumärke (av flera anledningar), men hur stor är den i förhållande till M3 (som är nuvarande andrabil för oss idag, och vi kan nog inte tänka oss en mindre, ens som andrabil)?
Det är en helt annan typ av bil. Jag har kört ett par Model 3:or och var länge sugen på en sr+. Men det här är en helt annan typ av bil. Enkel att kliva i och ur, inget lulllull, inga fartresurser (tittar på dig Taliz...). Så de som vill köra för fort och för hårt skall inte ens fundera på en ID.3. Storleksmässigt är det en golf+++, man sitter öppet och rymligt både fram och bak. Ingen lyx, enkla stadiga säten. En enkel bil helt enkelt. Men den känns riktigt välbyggd, den är tyst och jag hoppas den är lika bra i kvalitet som den verkar. Som andrabil fattar jag inte varför den skulle vara för liten, herregud, varför skall man ha två stora bilar? Men om du är Teslafreak (tittar på dig Taliz) så glöm det. Den här bilen är för de som vill ha en bra bil som inte krånglar först och främst. Hoppas jag...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

:lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Det är en helt annan typ av bil...
Det du beskriver stämmer troligen också på ID4 och även för väldigt många andra modeller från VW. Det är bland annat därför vi kör e-Golf och föredrar den e-tron alla dagar i veckan.
Bilarna är lagom på det mesta, man får en trygg bil som inte sticker ut. Bilarna är bra på det mesta, inte nödvändigtvis bäst, men å andra sidan finns normalt sett heller inget som är riktigt dåligt. En bra kompromiss helt enkelt. VW är mycket duktiga på att bygga bilar som tilltalar den stora massan.
När man jämför med en Tesla så upplever jag deras bilar som mer extrema åt båda hållen, om man får säga så. Det finns några saker som är fantastiskt superbra, saker som bara Tesla kan, men samtidigt finns en hel del som är riktigt dåligt också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Laban skrev:
martinot skrev:
Nu är jag själv inte direkt någon spekulant på en VW som varumärke (av flera anledningar), men hur stor är den i förhållande till M3 (som är nuvarande andrabil för oss idag, och vi kan nog inte tänka oss en mindre, ens som andrabil)?
Om 3:an är på gnällen storleksmässigt som andrabil så är nog inte ID.3 något för er. Om det är bagageutrymmet som är problemet. Invändigt kan det fungera. Jag hade inget problem att sitta bakom förarsätet med förarstolen justerad enligt mitt tycke och smak, 190 cm lång.
Tycker baksätet kunde haft några cm längre utrymme till framsätet, samt att jag gärna hade sett att lastutrymmet var en bit större (och gärna med en mer lättlastad baklucka, och saknar att den inte är elektrisk som på alla andra bilar). Annars så är jag i stort mycket nöjd med 3:an som andrabil (som förstabil hade den inte fungerat för oss).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: VW I.D

Inlägg av Erxon »

Då har även jag provkört en ID.3 och kan mest jämföra mot den Leaf -18 jag kör mest idag. Har även nu en Zoe -20 som frun kör.

Det första jag kan säga var att stolarna var f-n så mycket skönare i folkan, men har inte heller haft någon bil med sämre stolar än Nissan.
Skulle helt klart kunna byta rakt av nu bara för stolarna skull. Sen kommer dessa stolar inte upp i de Volvo-stolar jag haft innan Nissan.

Sen tänkte jag på att VESS-ljudet inte var så besvärande som jag var rädd för, men ändå för högt för min skull. Tyvärr kan jag inte säga något om vägljudet då under provkörningen fick det värsta regnvädret denna sommar upplevde jag det som. Därför ville jag inte prova motorvägen utan åkte inne i stan en sväng.

En trevlig bil tyckte jag och om det inte är så att jag behöver ha dragkrok på nästa så skulle jag helt klart kunna tänka mig denna bil.
Lite mindre bagage än Leaf men också lite större än Zoe. Jag som är 186 cm hade lite dåligt med takhöjd i bak, upplevde det sämre än både Zoe och Leaf faktiskt men det stör mig inte för om jag sitter bak är man ändå i ett sånt skick att det inte spelar någon roll, man vill då bara hem...

Störde mig inte heller alls på inredningen som många andra verkar göra, i mitt tycke precis lika "plastigt" som alla andra bilar jag kan jämföra med. Nu kan jag inte jämföra med miljon-bilarna då jag inte har erfarenhet av dessa...

Förhoppningsvis har det kommit fram lite andra bilar till sommaren när det är dags att börja planera för återlämnandet av Leaf:en till nästa höst som har det jag har på min kravlista inför nästa bil.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Davidswe skrev:
Hej
Hur är det med krocktester på ID3, finns det några gjorda?
Är det en säker bil ?
EuroNcap har väl inte testat den ännu men rimligen är den med i nästa runda.
Skriv svar