Upplevt att bromsarna "nyper" då och då, men inte att dom inte tar dåligt.
Förövrigt har jag två irriterande problem med carplay. Ena är att röstnavigering inte längre funkar i Google maps, den säger bara "jag hörde inte riktigt" nu.
Misstänker det är relaterat till iOS 15.
Andra är att det inte verkar finnas någon sökfunktion i Spotify? Höll på att driva mig galen idag, ska man behöva fippla med telefonen när man kör eller vad tänkte dom?!
Här är det som den slutar bromsa och när man trycker hårdare är det som att bromsassistansen går in lite snabbt, eftersom det låter konstigt från bromsarna och sen slutar det ljudet och bilen stannar. Skumt och lite läskigt eftersom man inte vet exakt när det dyker upp.
Sökfunktion på Spotify hade varit bra men det saknas än så länge. Fippla med telefonen är enda sättet. Tror inte dom tänkte alls.
Upplevt att bromsarna "nyper" då och då, men inte att dom inte tar dåligt.
Förövrigt har jag två irriterande problem med carplay. Ena är att röstnavigering inte längre funkar i Google maps, den säger bara "jag hörde inte riktigt" nu.
Misstänker det är relaterat till iOS 15.
Andra är att det inte verkar finnas någon sökfunktion i Spotify? Höll på att driva mig galen idag, ska man behöva fippla med telefonen när man kör eller vad tänkte dom?!
Sökfunktion i Spotify saknas med android auto också, men det funkar bra att använda röstkommandon för att få den att spela den låt man vill.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skumt, jag har kört över 1500 mil med min ID4 och har aldrig upplevt något liknande. Tvärtom tycker jag övergången mellan regenerering och friktionsbromsar maskeras på ett bra sätt. Det enda undantaget är när man glider långsamt fram mot ett rödljus, då friktionsbromsarna nyper till ganska plötsligt precis innan man stannar helt.
Trodde att det var borta på ID.4 då jag inte upplevt det under mina 800 mil med den. Det blir att lämna den på VW under måndagen då det inte känns helt säkert med dess beteende då jag planerar en längre trip ut i Europa inom några veckor. Hur troligt är det att dom lyckas återskapa det? (Haha).
Går det att spela in tro? Så finns det iaf något att visa när dom ska felsöka
Skumt, jag har kört över 1500 mil med min ID4 och har aldrig upplevt något liknande. Tvärtom tycker jag övergången mellan regenerering och friktionsbromsar maskeras på ett bra sätt. Det enda undantaget är när man glider långsamt fram mot ett rödljus, då friktionsbromsarna nyper till ganska plötsligt precis innan man stannar helt.
Trodde att det var borta på ID.4 då jag inte upplevt det under mina 800 mil med den. Det blir att lämna den på VW under måndagen då det inte känns helt säkert med dess beteende då jag planerar en längre trip ut i Europa inom några veckor. Hur troligt är det att dom lyckas återskapa det? (Haha).
Går det att spela in tro? Så finns det iaf något att visa när dom ska felsöka
Bra idé, är ju mest ljudet från bromsarna som jag kan spela in. Inget annat syns eller hörs.
Nu gör Volkswagen det enklare att ladda. 2022 lanserar Volkswagen Plug & Charge-teknik i sina elbilar som ingår i ID-familjen. Det kommer göra det enklare att ladda vid kompatibla snabbladdare.
Tekniken gör att föraren inte behöver starta laddningen med hjälp av en laddningsbricka eller app. Istället identifierar sig bilen automatiskt med laddaren genom den anslutna laddningskabeln.
Det hela ska bara ta några sekunder innan laddningen startar som vanligt. Den genomförda laddningen debiteras sedan via kundens We Charge-avtal. Från start kommer Ionity, ARal, bpas och EON ingå i nätverket av kompatibla laddare. Volkswagen försäkrar att diskussioner också pågår med andra operatörer.
Snabbladdningen ska också att bli snabbare. Nya bilar kommer ha stöd för den snabbare laddningen redan från fabrik. För redan levererade bilar kommer Volkswagen successivt rullat ut en mjukvaruppdatering.
På modeller med 77 kWh-batteriet ökar laddningshastigheten från 125 till 135 kW. I praktiken sänker det laddningstiden från 5 till 80 procent med upp till nio minuter.
Vad kostar eon via wecharge?
Störigt om det är dyrare.
Då blir det ju krångligare.
EDIT: ser ut att kosta 50% mer. 7,4kr/kWh.
Nu kanske jag är sämsta personen att fråga det här då jag inte fått min ID4 levererad än och därmed inte har någon egen erfarenhet av laddning, men borde det inte gå att initiera laddning med t ex sin Eon-bricka/app innan man kopplar in kabeln i bilen? Och på så sätt få ”sitt” Eon-pris?
Antar att det gäller mitt Ionity konto oxo. Det var omöjligt att koppla kortet till appen. Nej, nu gjorde jag en tankevurpa, Ionity appen har ju inget med WeCharge appen att göra. Om man betalt WeCharge så måste ju rabatten gälla. Men inte om man betalar Ionity för rabatt.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Nu gör Volkswagen det enklare att ladda. 2022 lanserar Volkswagen Plug & Charge-teknik i sina elbilar som ingår i ID-familjen. Det kommer göra det enklare att ladda vid kompatibla snabbladdare.
Tekniken gör att föraren inte behöver starta laddningen med hjälp av en laddningsbricka eller app. Istället identifierar sig bilen automatiskt med laddaren genom den anslutna laddningskabeln.
Det hela ska bara ta några sekunder innan laddningen startar som vanligt. Den genomförda laddningen debiteras sedan via kundens We Charge-avtal. Från start kommer Ionity, ARal, bpas och EON ingå i nätverket av kompatibla laddare. Volkswagen försäkrar att diskussioner också pågår med andra operatörer.
Snabbladdningen ska också att bli snabbare. Nya bilar kommer ha stöd för den snabbare laddningen redan från fabrik. För redan levererade bilar kommer Volkswagen successivt rullat ut en mjukvaruppdatering.
På modeller med 77 kWh-batteriet ökar laddningshastigheten från 125 till 135 kW. I praktiken sänker det laddningstiden från 5 till 80 procent med upp till nio minuter.
Märkligt att man fortfarande tar åt sig äran för att uppfinna hjulet. Alla dessa revolutionerande, fantastiska världsnyheter har ju varit standard för vissa sedan dag ett. Tröttsamt när man hela tiden låtsas som om marknadsledaren inte finns och alla efterapningar man gör presenteras som egna idéer.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Tja, det är väl så företag gör i allmänhet. Låtsas som att det de inför är världsunikt trots att andra redan har det. Så gör alla så det är inget unikt för VW. Det handlar om att elda på sin fanbase så att de tror att de hoppat på den yttersta spetsen av teknikutvecklingen.
Nu gör Volkswagen det enklare att ladda. 2022 lanserar Volkswagen Plug & Charge-teknik i sina elbilar som ingår i ID-familjen. Det kommer göra det enklare att ladda vid kompatibla snabbladdare.
Tekniken gör att föraren inte behöver starta laddningen med hjälp av en laddningsbricka eller app. Istället identifierar sig bilen automatiskt med laddaren genom den anslutna laddningskabeln.
Det hela ska bara ta några sekunder innan laddningen startar som vanligt. Den genomförda laddningen debiteras sedan via kundens We Charge-avtal. Från start kommer Ionity, ARal, bpas och EON ingå i nätverket av kompatibla laddare. Volkswagen försäkrar att diskussioner också pågår med andra operatörer.
Snabbladdningen ska också att bli snabbare. Nya bilar kommer ha stöd för den snabbare laddningen redan från fabrik. För redan levererade bilar kommer Volkswagen successivt rullat ut en mjukvaruppdatering.
På modeller med 77 kWh-batteriet ökar laddningshastigheten från 125 till 135 kW. I praktiken sänker det laddningstiden från 5 till 80 procent med upp till nio minuter.
Märkligt att man fortfarande tar åt sig äran för att uppfinna hjulet. Alla dessa revolutionerande, fantastiska världsnyheter har ju varit standard för vissa sedan dag ett. Tröttsamt när man hela tiden låtsas som om marknadsledaren inte finns och alla efterapningar man gör presenteras som egna idéer.
Sandy Munro om hur långt före Tesla är sina konkurrenter.
Nu gör Volkswagen det enklare att ladda. 2022 lanserar Volkswagen Plug & Charge-teknik i sina elbilar som ingår i ID-familjen. Det kommer göra det enklare att ladda vid kompatibla snabbladdare.
Tekniken gör att föraren inte behöver starta laddningen med hjälp av en laddningsbricka eller app. Istället identifierar sig bilen automatiskt med laddaren genom den anslutna laddningskabeln.
Det hela ska bara ta några sekunder innan laddningen startar som vanligt. Den genomförda laddningen debiteras sedan via kundens We Charge-avtal. Från start kommer Ionity, ARal, bpas och EON ingå i nätverket av kompatibla laddare. Volkswagen försäkrar att diskussioner också pågår med andra operatörer.
Snabbladdningen ska också att bli snabbare. Nya bilar kommer ha stöd för den snabbare laddningen redan från fabrik. För redan levererade bilar kommer Volkswagen successivt rullat ut en mjukvaruppdatering.
På modeller med 77 kWh-batteriet ökar laddningshastigheten från 125 till 135 kW. I praktiken sänker det laddningstiden från 5 till 80 procent med upp till nio minuter.
Märkligt att man fortfarande tar åt sig äran för att uppfinna hjulet. Alla dessa revolutionerande, fantastiska världsnyheter har ju varit standard för vissa sedan dag ett. Tröttsamt när man hela tiden låtsas som om marknadsledaren inte finns och alla efterapningar man gör presenteras som egna idéer.
På vilket sätt tar man åt sig äran.. Jag läser bara in att nu kommer dessa saker på våra bilar och de är vi välsigt stolta över. Missar jag något i texten, jag har försökt lösa noga med n är trött så kan säkert missa något.
Det är väl jättebra att en av världens största biltillverkare får till Plug and charge som standard så att det blir lättare för folk att ladda elbilar. Like it or not så säljer VW-koncernen mest elbilar i Sverige nu och det är en mer praktisk bil för gemene man. MEB plattformen verkar till dags dato ligga på en marknadsandel runt 25%.
Det är väl jättebra att en av världens största biltillverkare får till Plug and charge som standard så att det blir lättare för folk att ladda elbilar. Like it or not så säljer VW-koncernen mest elbilar i Sverige nu och det är en mer praktisk bil för gemene man. MEB plattformen verkar till dags dato ligga på en marknadsandel runt 25%.
Det är enbart positivt att Plug & Charge kommer. Ju fler tillverkare som får det, ju bättre och enklare för alla.
Appar, kort och brickor är skitlösningar.
Plug & Charge eller vanliga kredit/betalkort är det som gäller.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det kommer ju gå rekordsnabbt att fixa alla features som Tesla har varit först med. Tekniken finns ju redan och bevisligen väljer många en VW före en Tesla. Eller hur?
Det är väl jättebra, men de har enligt mig några saker till jag vill ha fixat. (bla dragkrok på id3).
Snabbare laddning är trevligt. hoppas de kan komma ytterligare. väntar på 175 kW uppdateringen. Men peak har ju egentligen ingen betydelse om den är kort det viktigast är tiden det tar att få 10-80%.
Det kommer ju gå rekordsnabbt att fixa alla features som Tesla har varit först med. Tekniken finns ju redan och bevisligen väljer många en VW före en Tesla. Eller hur?
Det kommer ju gå rekordsnabbt att fixa alla features som Tesla har varit först med. Tekniken finns ju redan och bevisligen väljer många en VW före en Tesla. Eller hur?
"The time will tell"
Tydligen inte i Norge.
Lte ot.. Men någon som har lista på vad som säljs mest av i Norge?