Man kan ju ana fossilarvet, 17 olika motorer till varenda modell typ...Zalman3 skrev:Varför så många olika hk?
124 hk
143 hk
150 hk
201 hk
2 versioner på 150hk och 201hk hade räckt!
Dom tror väl att det måste vara så antar jag
Moderator: Redaktion
Man kan ju ana fossilarvet, 17 olika motorer till varenda modell typ...Zalman3 skrev:Varför så många olika hk?
124 hk
143 hk
150 hk
201 hk
2 versioner på 150hk och 201hk hade räckt!
Nu skrev du inte ut vilken modell som har vilken motor men kan det kanske vara så att de tar hänsyn till vad batteriet? Till en början när Tesla angav motoreffekt så gav de olika effekt beroende på om det var stort eller litet batteri även om själva motorn var den samma.Zalman3 skrev:Varför så många olika hk?
124 hk
143 hk
150 hk
201 hk
2 versioner på 150hk och 201hk hade räckt!
ID3 Pure, 124,7 hkvigge50 skrev:Nu skrev du inte ut vilken modell som har vilken motor men kan det kanske vara så att de tar hänsyn till vad batteriet? Till en början när Tesla angav motoreffekt så gav de olika effekt beroende på om det var stort eller litet batteri även om själva motorn var den samma.Zalman3 skrev:Varför så många olika hk?
124 hk
143 hk
150 hk
201 hk
2 versioner på 150hk och 201hk hade räckt!
Hade det varit en egolf så...Surfaren skrev:Om jag inte beställer Keyless Access, får jag då ett "tändningslås" att vrida om en nyckel i?
Vad ska jag säga då? I elbilssammanhang (bland annat) har jag som exil-tysk verkligen dragit nitlotten, självförvållat förvisso, det var ju ingen som tvingade mig att flytta till Sverige. Men jag får trösta mig med att jag i gengäld fick ett eget hus och en massa natur och skog runtomkring mig. I Tyskland hade jag bott i en trång lägenhet utan en suck av en chans att någonsin kunna skaffa hus. Då accepterar jag gärna att elbilar och allting annat kostar skjortan här i Sverige. Alternativet hade troligen varit såååå mycket sämre för mig.PapaD skrev:Synd att man inte är tysk. Rejält mycket billigare för dem. Men nu är man inte det, så då får man betala. Suck.
Du som har språket och kanske möjlighet att tillfälligt sova över hos någon bekant. Vore jag dig hade jag lätt importerat Teslor och sålt i Sverige.mati skrev:Vad ska jag säga då? I elbilssammanhang (bland annat) har jag som exil-tysk verkligen dragit nitlotten, självförvållat förvisso, det var ju ingen som tvingade mig att flytta till Sverige. Men jag får trösta mig med att jag i gengäld fick ett eget hus och en massa natur och skog runtomkring mig. I Tyskland hade jag bott i en trång lägenhet utan en suck av en chans att någonsin kunna skaffa hus. Då accepterar jag gärna att elbilar och allting annat kostar skjortan här i Sverige. Alternativet hade troligen varit såååå mycket sämre för mig.PapaD skrev:Synd att man inte är tysk. Rejält mycket billigare för dem. Men nu är man inte det, så då får man betala. Suck.
Jo jag vet att de är så på tex deras egolf men även andra bilar vet jag har de så, dvs man får tycka på nyckel knappen för att låsa upp och låsa bilen men "tändningen" är keyless.Bjelke skrev:Är det inte låsningen av själva bilen som avses med keyless?
Renaults keyless-system funkar så att man dels har autolåsning och för att låsa upp så behöver man inte ta fram nyckelkortet utan bara trycka på en liten knapp på handtaget innan man öppnar bilen. Dessutom behöver man inte sätta i nyckelkortet i platsen för det inne i bilen för att kunna starta bilen.chaffis75 skrev:Jo jag vet att de är så på tex deras egolf men även andra bilar vet jag har de så, dvs man får tycka på nyckel knappen för att låsa upp och låsa bilen men "tändningen" är keyless.Bjelke skrev:Är det inte låsningen av själva bilen som avses med keyless?
Hade jag varit bilhandlare och/eller haft det nödvändiga kapitalet så hade det kanske varit en bra inkomstkälla. Men jag är för dålig på sånt. Jag håller mig hellre till saker som jag är bra på.Anonymous FTW skrev:Du som har språket och kanske möjlighet att tillfälligt sova över hos någon bekant. Vore jag dig hade jag lätt importerat Teslor och sålt i Sverige.
Det är väl en kombo av olika stöd, tillverkaren ger väl 3000 eur också?mati skrev:Bilen måste vara registrerad i Tyskland i minst 6 månader för att kunna få stödet.
Smidigtmati skrev:Det finns två nivåer av stöd. För elbilar under 40.000€ listpris är stödet 9000€ (6000€ från staten + 3000€ från tillverkaren).
För elbilar över 40.000€ listpris blir stödet 7500€ (5000 + 2500).
Det finns en lista med alla bilar som kan få stödet. https://www.bafa.de/SharedDocs/Download ... File&v=122
Stödet betalas inte automatiskt som i Sverige. Enligt gammal tysk tradition måste man fylla i en ansökningsblankett som sedan skickas till BAFA (Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle) för handläggning. Men hör och häpna, det går numera via nätet! Jag hade nästan slagit vad om att man måste ladda ner blanketten och faxa eller snigelposta den. Men även i Tyskland kan man alltså tänka modernt.
Här kommer flödesschemat. (Och ja, tyskarna har uppfunnit byråkratin)
Det baseras nog inte på medborgarskap, det skulle inte EU gilla. Men att skaffa en tillfällig adress läser jag som att antingen flytta till Tyskland tillfälligt (och det går väl bra om man uppfyller villkoren, typ skaffar ett jobb), eller att man skenskriver sig i Tyskland, men då är vi ju inne på bidragsfusk.taliz skrev:Tack!
Ponera att man skaffar en tillfällig adress där, kan man då köpa en och få bonus som svensk medborgare?
Låter ju som det är en vanlig utbetalning, krävs tyskt bankkonto kanske?
Man blir väl tvungen att skaffa tysk försäkring osv då också, kanske svårt.