Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.
Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Lite intressant vore att få veta vad en MG ZS EV kostar att tillverka. Den säljs ju för 339.900kr i Sverige.
Det är inte säkert att en Kina Tesla SR+ kostar så speciellt mycket mera att tillverka.
EDIT:
ID4 har sålt grymt bra.
Blir en av Sveriges mest sålda bilar i april.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.
Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Lite intressant vore att få veta vad en MG ZS EV kostar att tillverka. Den säljs ju för 339.900kr i Sverige.
Det är inte säkert att en Kina Tesla SR+ kostar så speciellt mycket mera att tillverka.
EDIT:
ID4 har sålt grymt bra.
Blir en av Sveriges mest sålda bilar i april.
Har väl lite att göra med att den släpptes i April så alla som väntat får ut och reggar sin. Blir mer intressant att se hur den säljer resten av året.
Jag kolla runt lite i vad man betalar med We Charge eftersom det ingår ett år med ID4.
Planen va att det skulle vara ett smidigt kort när Frugan är ute och åker och Ionity inte är tillgängligt.
Jag får nog behålla min palett av taggar och appar ett tag till.
Jag kolla runt lite i vad man betalar med We Charge eftersom det ingår ett år med ID4.
Planen va att det skulle vara ett smidigt kort när Frugan är ute och åker och Ionity inte är tillgängligt.
Jag får nog behålla min palett av taggar och appar ett tag till.
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.
Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Här i Sverige kan kineserna ta över genom att privatleasa de billigt, som de gjort med MG ZS. Då är all bekymmer om hållbarhet och kvalitet inte ditt.
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.
Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Här i Sverige kan kineserna ta över genom att privatleasa de billigt, som de gjort med MG ZS. Då är all bekymmer om hållbarhet och kvalitet inte ditt.
Det måste finnas en marknad för 2 år gamla 3000-milsbilar för att priserna ska vara hållbara.
Men det är klart man ska utnyttja om en tillverkare vill slå sig in.
Det måste finnas en marknad för 2 år gamla 3000-milsbilar för att priserna ska vara hållbara.
Men det är klart man ska utnyttja om en tillverkare vill slå sig in.
Pris styr om marknad finns för 2 år gamla 3000 milsbilar.
Antagligen är det tillverkaren som tar smällen om de går in med starka privatleasingerbjudanden och dåligt andrahandsvärde.
Det måste finnas en marknad för 2 år gamla 3000-milsbilar för att priserna ska vara hållbara.
Men det är klart man ska utnyttja om en tillverkare vill slå sig in.
Pris styr om marknad finns för 2 år gamla 3000 milsbilar.
Antagligen är det tillverkaren som tar smällen om de går in med starka privatleasingerbjudanden och dåligt andrahandsvärde.
Det måste finnas en marknad för 2 år gamla 3000-milsbilar för att priserna ska vara hållbara.
Men det är klart man ska utnyttja om en tillverkare vill slå sig in.
Pris styr om marknad finns för 2 år gamla 3000 milsbilar.
Antagligen är det tillverkaren som tar smällen om de går in med starka privatleasingerbjudanden och dåligt andrahandsvärde.
Knappast ett recept om man ska "ta över"....
Kineserna kommer absolut att skaka om bilmarknaden.
De har börjat fatta kvalitet och innovation.
Se DJI (här har de ~70% av marknaden).
Även Xiaomi, Anker. Etc...
Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden
Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.
ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..
Mycket större puckel för ID3.
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar
...och Tesla levererade 23st 3:or i Januari och 1192st i Mars samma år.
Jag vet inte riktig vart du vill komma med att jämföra två slumpmässigt valda månader för random bilmodell.
Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden
Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.
ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..
Mycket större puckel för ID3.
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar
...och Tesla levererade 23st 3:or i Januari och 1192st i Mars samma år.
Jag vet inte riktig vart du vill komma med att jämföra två slumpmässigt valda månader för random bilmodell.
Att Tesla skeppar flest bilar den tredje månaden i varje kvartal är ingen nyhet.
Men att ID3 har så låga volymer förstår jag inte.
Det beror inte på upprampning eftersom den byggts sedan 4 november 2019. Och att skeppa från Tyskland till Sverige är ingen orsak.
Är det mjukvaran som 1,5 år från produktionsstart som fortfarande spökar?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden
Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.
ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..
Mycket större puckel för ID3.
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar
...och Tesla levererade 23st 3:or i Januari och 1192st i Mars samma år.
Jag vet inte riktig vart du vill komma med att jämföra två slumpmässigt valda månader för random bilmodell.
Att Tesla skeppar flest bilar den tredje månaden i varje kvartal är ingen nyhet.
Men att ID3 har så låga volymer förstår jag inte.
Det beror inte på upprampning eftersom den byggts sedan 4 november 2019. Och att skeppa från Tyskland till Sverige är ingen orsak.
Är det mjukvaran som 1,5 år från produktionsstart som fortfarande spökar?
Varför inte visa siffror för fler månader istället för att spekulera.. Kan finnas 100 anledningar till att de blev såhär. Som de redan sagts 2 månadare är för kort tid att titta på oavsett om du pratar tesla eller andra märken.
Något som har siffrorna efter Jan för. Id3? Kanske de är lite tesla stuk där, få ut så mycket de går innan året var slut..
Vet inte om du menar för sverige, men om du går in på bilsweden.se så kan du söka och plocka fram siffror för olika modeller och tidsserier (Statistik->Databas nyregistreringar)
Dom uppdaterar generellt den första vardagen i varje ny månad.
För ID.3 ser det ut såhär för 2021:
Jan:25
Feb:148
Mars:132
April:469
Totalt P1-P4: 774
Notering: Aprilsiffrorna för ID.3 är bra, det är den näst mest sålda elbilen efter ID.4
De höga siffrorna i slutet av året var förmodligen registeringar på ÅF för att få ner CO2 men nu börjar nog VAG få upp ångan rejält med sina elbilsleveranser (Audi e-tron var 4:e mest registerade i april med 347st)
Mest intressant är kanske ändå uppgifterna om priset. Det uppges vara 20 000 Euro, omkring 200 000 kronor. Med det skulle ID.2 hamna i nästan samma låga prissegment som Dacia Spring. Räckvidden anges däremot till mellan 25 och 40 mil, att jämföra med Dacia Spring som mest kommer upp i 23 mil.
Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
Alla ID.4 kommer med version 2.1 vilket har möjlighet för OTA.
170kW är väl bara ett rykte än så länge?
Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
Alla ID.4 kommer med version 2.1 vilket har möjlighet för OTA.
170kW är väl bara ett rykte än så länge?
Ja, jag var lite otydlig, hört något mer om ryktet om 170 kw?
Finns det någon sida där man kan läsa om utbyggnaden av laddpunkter för olika aktörer? Man blir ju rätt avis på Tesla med sina många supercharger-stationer med många laddare per station.
Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
Alla ID.4 kommer med version 2.1 vilket har möjlighet för OTA.
170kW är väl bara ett rykte än så länge?
Ja, jag var lite otydlig, hört något mer om ryktet om 170 kw?
Finns det någon sida där man kan läsa om utbyggnaden av laddpunkter för olika aktörer? Man blir ju rätt avis på Tesla med sina många supercharger-stationer med många laddare per station.
Kolla chargefinder.com lite då och då, det byggs nya hyperchargers hela tiden. Du kan filtrera på att enbart visa laddare på mer än 100 kW. Med det sagt så fungerar det utmärkt att enbart hålla sig till Ionity än så länge, om man inte reser i norra Sverige. Jag var ute på en hundramilsresa i lördags och laddade vid tre olika Ionity-stationer (Gränna, Mariestad och Varberg). Det var inga andra bilar som laddade samtidigt som jag, förutom i Gränna där även en Taycan laddade. Med ett abonnemang för 115 kr/månad laddar du dessutom billigt (3,40 kr/kWh).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
"dfa"]Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden
Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.
ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu. quote]
Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..
Mycket större puckel för ID3.
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar
...och Tesla levererade 23st 3:or i Januari och 1192st i Mars samma år.
Jag vet inte riktig vart du vill komma med att jämföra två slumpmässigt valda månader för random bilmodell.
Att Tesla skeppar flest bilar den tredje månaden i varje kvartal är ingen nyhet.
Men att ID3 har så låga volymer förstår jag inte.
Det beror inte på upprampning eftersom den byggts sedan 4 november 2019. Och att skeppa från Tyskland till Sverige är ingen orsak.
Är det mjukvaran som 1,5 år från produktionsstart som fortfarande spökar?
Varför inte visa siffror för fler månader istället för att spekulera.. Kan finnas 100 anledningar till att de blev såhär. Som de redan sagts 2 månadare är för kort tid att titta på oavsett om du pratar tesla eller andra märken.
Japp. Att kika på en kortare period än ett kvartal är rätt bortkastat om man vill ha meningsfulla jämförande siffror.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik