VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

thnis skrev:
Vi hade inte tänkt byta ut våran e-Golf då den ju i princip ”går på luft” särskilt nu i sommarvärmen. Men den största fördelen med ID3 är kylning/värmning av batteriet plus den högre laddhastigheten. Det kommer underlätta väldigt vid resor längre än 50 mil. Så det kan bli våran enda bil. Jag ser förbi den plastiga inredningen numera :) och ser till fördelarna. Men vi byter inte förrrän nästa är då leasingen går ut. Då har många hunnit gjort riktiga tester och även i kall miljö. Ev barnsjukdomar mm mm. Tror även det kommer vara möjligt att få den till ett bra pris av flera orsaker, bl a konjunkturen. Vi har bara sett början på en lååång lågkonjunktur. Det är bara konstgjord andning just nu. Många som inte har insett det verkar det som.
Sant, e-Golfen går superbilligt just nu. Ensiffriga förbrukningsvärden är inte helt omöjliga att uppnå när man håller sig till 70-vägar.
Just den stundande lågkonjunkturen är för mig ett skäl att behålla Golfen många år till. Den är billig i förmånsvärde och i drift och jag har satt ett restvärde på 40% efter tre år. En billigare bil får man leta efter och därför behåller vi den.
Den bil som i så fall måste bytas ut så fort det går är e-tron. Den överlever inte en lågkonjunktur i min ägo. Den är för dyr redan idag, och det kommer ju inte bli bättre om man får säga så. Frågan är bara vilken bil man ska ha istället och när. Vettiga (läs billiga) elbilar med drag ligger ju ganska långt bort i tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Volkswagen 58kWh ID.3 Pro Performance LED APP-Connect Bluetooth
32655 €
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 40b33270ef
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

mati skrev:
thnis skrev:
Vi hade inte tänkt byta ut våran e-Golf då den ju i princip ”går på luft” särskilt nu i sommarvärmen. Men den största fördelen med ID3 är kylning/värmning av batteriet plus den högre laddhastigheten. Det kommer underlätta väldigt vid resor längre än 50 mil. Så det kan bli våran enda bil. Jag ser förbi den plastiga inredningen numera :) och ser till fördelarna. Men vi byter inte förrrän nästa är då leasingen går ut. Då har många hunnit gjort riktiga tester och även i kall miljö. Ev barnsjukdomar mm mm. Tror även det kommer vara möjligt att få den till ett bra pris av flera orsaker, bl a konjunkturen. Vi har bara sett början på en lååång lågkonjunktur. Det är bara konstgjord andning just nu. Många som inte har insett det verkar det som.
Sant, e-Golfen går superbilligt just nu. Ensiffriga förbrukningsvärden är inte helt omöjliga att uppnå när man håller sig till 70-vägar.
Just den stundande lågkonjunkturen är för mig ett skäl att behålla Golfen många år till. Den är billig i förmånsvärde och i drift och jag har satt ett restvärde på 40% efter tre år. En billigare bil får man leta efter och därför behåller vi den.
Den bil som i så fall måste bytas ut så fort det går är e-tron. Den överlever inte en lågkonjunktur i min ägo. Den är för dyr redan idag, och det kommer ju inte bli bättre om man får säga så. Frågan är bara vilken bil man ska ha istället och när. Vettiga (läs billiga) elbilar med drag ligger ju ganska långt bort i tiden.
Ja jag håller med helt o hållet. Vi får se på vilket sätt vi blir berörda av konjunkturen nästa är. Kan mycket väl bli att vi behåller våran e-Golf. Vi får se. ID4 kommer ju med drag o även Enyaq? ID4 kommer börja levereras till Norge redan i år å sen följer väl Sverige efter det.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

thnis skrev:
ID4 kommer ju med drag o även Enyaq? ID4 kommer börja levereras till Norge redan i år å sen följer väl Sverige efter det.
Det är just dessa två bilar som står jättehögt på min önskelista. Enyaq har tyvärr dålig dragvikt som RWD, och AWD vill jag inte ha om jag kan välja. Därför tror eller hoppas jag att ID4 kanske passar oss bättre. Det är inte omöjligt att jag beställer en sådan så fort det går. Det beror såklart på priset och hur mycket jag kan få för Audin. Men oavsett så borde jag nästan kunna halvera månadskostnaden jämfört med e-tron. Det blir rätt många tusenlappar i månaden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Zalman3 skrev:
VW vräker ut ID3 nu.
Här är 700 VW ID.3 på kajen i Oslo.
https://www.elbil24.no/nyheter/her-star ... o/72787897
Oj! Hoppas Sverige får sina 1'st också nu. Goda nyheter för norrmännen iaf, viel Spass!
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Zalman3 skrev:
VW vräker ut ID3 nu.
Här är 700 VW ID.3 på kajen i Oslo.
https://www.elbil24.no/nyheter/her-star ... o/72787897
Oj! Hoppas Sverige får sina 1'st också nu. Goda nyheter för norrmännen iaf, viel Spass!
Alla ska ju ut samtidigt, så är planen. Byggda är de ju sen länge. Nu är det väl bara köra hit dem. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: VW I.D

Inlägg av Revoltra »

Zalman3 skrev:
Volkswagen 58kWh ID.3 Pro Performance LED APP-Connect Bluetooth
32655 €
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 40b33270ef

Hur kan det vara hundratusen kr billigare i tyskland? Eller missuppfattar jag?
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

De har 9% lägre moms, de har högre bonus och deras basutrustning saknar värmepump. Det blir 100k ca tillsammans för högspecade.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
De har 9% lägre moms, de har högre bonus och deras basutrustning saknar värmepump. Det blir 100k ca tillsammans för högspecade.
Vagnskadegaranti har de inte heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Revoltra skrev:
Zalman3 skrev:
Volkswagen 58kWh ID.3 Pro Performance LED APP-Connect Bluetooth
32655 €
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 40b33270ef

Hur kan det vara hundratusen kr billigare i tyskland? Eller missuppfattar jag?
VW ID.3 Pure 45kWh inkl. Leverans, registrering och 19% moms. Från 2021
21.015€
https://www.ludego.com/produkt/vw-id-3-pure/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Verdi skrev:
Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.
Man laddar väl hemma?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Verdi skrev:
Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.
Dom vill inte att det blir en för stor hit heller. De har begränsad tillverkningskapacitet och mängder med avgasbilar som måste sälja.
Tror mer på olika stimulanser runt hemmaladdning och liknande, sådant som "av en händelse" också råkar passa hybrider...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.
Man laddar väl hemma?

Ja, till största delen. Men inte alltid såklart. Vet inte om du försöker göra dig lustig över det här?

Själv ligger på 10% DC-laddning senaste året. Hade det inte varit Corona hade det nog varit 15% DC-laddning.
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.
Man laddar väl hemma?


Ja, till största delen. Men inte alltid såklart. Vet inte om du försöker göra dig lustig över det här?

Själv ligger på 10% DC-laddning senaste året. Hade det inte varit Corona hade det nog varit 15% DC-laddning.
Inte det minsta lustig. Köper man en ID3 eller en polestar2 har man med största sannolikhet möjlighet att ladda hemma. I alla fall till vardags.
Skulle tro att det i genomsnitt är mindre än 10% snabbladdning.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.
Man laddar väl hemma?


Ja, till största delen. Men inte alltid såklart. Vet inte om du försöker göra dig lustig över det här?

Själv ligger på 10% DC-laddning senaste året. Hade det inte varit Corona hade det nog varit 15% DC-laddning.
Inte det minsta lustig. Köper man en ID3 eller en polestar2 har man med största sannolikhet möjlighet att ladda hemma. I alla fall till vardags.
Skulle tro att det i genomsnitt är mindre än 10% snabbladdning.
Den stora frågan är inte hur det är till vardags, utan hur blir det till jul när många reser? Kommer det vara okej eller kommer vi se många artiklar 9m hur snabbladdningsnätverket i Sverige inte är i närheten av efterfrågan en julhelg?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Inte det minsta lustig. Köper man en ID3 eller en polestar2 har man med största sannolikhet möjlighet att ladda hemma. I alla fall till vardags.
Skulle tro att det i genomsnitt är mindre än 10% snabbladdning.
Jag har tack vare Corona inte snabbladdat sen i januari. Alltså 0% snabbladdning. Fram tills dess hade min bil gått 2000 mil varav grovt räknat 500 mil, kanske mer, med någon form av publik laddning. För det mesta med DC. Mindre än 75% hemmaladdning alltså när man räknar milen. Men dessa mil avverkades ju till stor del sammanhängande, säg på 7 dagar eller så. Resterande tid har jag laddat hemma. 98% hemmaladdning alltså om man tittar på antal dagar per år med snabbladdning.
Det beror alltså på hur man räknar. De flesta räknar dock antal mil (eller kWh) som man snabbladdar per år, och det kan bli ganska mycket om man gör en eller två semesterresor per år. Och då vill jag inte att alla laddare är upptagna för att alla har semester samtidigt.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Nu är ju Norge ett mycket bättre land för sina medborgare än Sverige, men jag hoppas verkligen att Svenskt näringsliv följer samma beteende som Norge med utbyggnad av laddnätverk. Där är ju KCircle, Eon, Grön Kontakt föredömligt ute och bygger 6 till 8 hpc-laddare på alla sina platser. Det har skett under det senaste året bara.
Man kanske borde göra en petition att Norge skall ta över Sverige?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

PapaD skrev:
Man kanske borde göra en petition att Norge skall ta över Sverige?
Blir det inte enklare att du flyttar till Norge?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Personbilar villkor
e-Up 4 % rabatt, 1 500 kr bonus
Up 5 % rabatt, 1 500 kr bonus
Polo 8 % rabatt, 2 600 kr bonus
ID 4 % rabatt, 4 500 kr bonus
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/

Är det nån som lyckats få 10% i rabatt på en ID3 än?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
PapaD skrev:
Man kanske borde göra en petition att Norge skall ta över Sverige?
Blir det inte enklare att du flyttar till Norge?
Tar de fortfarande emot svenskar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
PapaD skrev:
Man kanske borde göra en petition att Norge skall ta över Sverige?
Blir det inte enklare att du flyttar till Norge?
Tar de fortfarande emot svenskar?
Dom har hela tiden släppt in svenskar som jobbar i Norge. På något sätt smittar dessa svenskar inte lika mycket som en som bara turistar.

Så bäst blir om PapaD skaffar sig ett jobb innan han flyttar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

20200829_092808.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Fredrik j skrev:
...

Så bäst blir om PapaD skaffar sig ett jobb innan han flyttar.
Låter jobbigt. Stannar nog här och gnäller på allt. 8-)

160 1'st till Sverige, är det hela reservationen tro? Eller går det mindre båtar till 'tälje än till Oslo? Spännande, vem rapporterar först in sin 1'st här?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Skriv svar