Eller så väljer man en där du kan köra rakt igenom och kan således parkera med nosen ut på andra sidan iställetNiklas Z skrev:Jag tycker det är bättre att backa in i parkeringsfickan och köra ut. När man kör ut behöver man se bra och det är bättre sikt om man kör ut än om man backar ut.El2an skrev:Ang elbilar, varför har man laddning bak?
Vet inte hur många parkeringsskador jag sett och även vittnat på då förare (många äldre) ska envisas med att backa in i rutan på stormarknader mm, när barnen va små satt jag ofta kvar med dom i bilen och väntade när sambon handlade och riktigt skrämmande hur dåliga folk är på köra bil och vissa skulle inte få ha bilar med back. Tror de kommer bli väldigt många parkeringsskador vid laddstationer.
Är de för att hålla kvar vid tankning bak så man kommer ihåg var man tankar/laddar?
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: VW I.D
Ja, finns det en sådan plats är det bara att göra det, men oftast finns det inte någon sådan på de platser jag parkerar..Gargamel skrev:Eller så väljer man en där du kan köra rakt igenom och kan således parkera med nosen ut på andra sidan iställetNiklas Z skrev:Jag tycker det är bättre att backa in i parkeringsfickan och köra ut. När man kör ut behöver man se bra och det är bättre sikt om man kör ut än om man backar ut.El2an skrev:Ang elbilar, varför har man laddning bak?
Vet inte hur många parkeringsskador jag sett och även vittnat på då förare (många äldre) ska envisas med att backa in i rutan på stormarknader mm, när barnen va små satt jag ofta kvar med dom i bilen och väntade när sambon handlade och riktigt skrämmande hur dåliga folk är på köra bil och vissa skulle inte få ha bilar med back. Tror de kommer bli väldigt många parkeringsskador vid laddstationer.
Är de för att hålla kvar vid tankning bak så man kommer ihåg var man tankar/laddar?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: VW I.D
Mycket enklare att ”precisionsparkera” med backkamera och linjer.
Dvs jag föredrar att backa in, särskilt när det skall laddas.
Dvs jag föredrar att backa in, särskilt när det skall laddas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
VW I.D
.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Ny drivlina på gång för ID modellerna. Möjlighet till "deep update" av mjukvaran.
Snålare, snabbare laddning, större batterier och V2L/V2G kanske?
Audi Q4 pratas det ju om ska få 100kWh batteri, 600km WLTP räckvidd och V2G.
Snålare, snabbare laddning, större batterier och V2L/V2G kanske?
Audi Q4 pratas det ju om ska få 100kWh batteri, 600km WLTP räckvidd och V2G.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... bestammer/Vi kommer att uppdatera mjukvaran för att ge lägre förbrukning, men redan nu är en ny drivlina för ID-serien under utveckling, avslöjar Silke Bagschik, marknadschef.
Hon berättar också att ID-bilarna kommer att få fler funktioner med en "deep update" av mjukvaran.
Volkswagen är på gång med att införa mjukvaru-upptatering via nätet, men en sådan här omfattande förändring kan kräva verkstadsbesök.
Konkurrensen på elbilsmarknaden börjar hårdna och det låter inte som att Volkswagen är helt nöjda med vad de har att erbjuda. Räckvidd är ett viktigt säljargument och snart kommer fler få upp ögonen för hur mycket det skiljer i laddtid mellan olika elbilar. ID-bilarna klarar bara 125 kilowatts snabbladdning, vilket kan jämföras med 220 kW för Hyundai Ioniq 5. På en långresa innebär det en betydande skillnad i laddtid.
Kanske vill Volkswagen också kunna erbjuda V2L, det vill säga att bilens högvoltsbatteri kan ge stöm till verktyg, kylskåp, elcyklar med mera?
Trots att många köper bil med ögonen kommer ID 5 inte att bli lika vanlig som ID 4. Förutom mindre lastutrymme är en bidragande orsak att coupén endast ska säljas med det stora batteriet på 77 kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Är betydligt enklare att backa ut från en plats mellan 2 bilar än backa in mellan bilar/hinder, du backar in bilen i garage/carporten hemma också?R_Edvinsson skrev:Det är samma förare som senare skall backa ut ur parkeringsfickan.El2an skrev:Ang elbilar, varför har man laddning bak?
Vet inte hur många parkeringsskador jag sett och även vittnat på då förare (många äldre) ska envisas med att backa in i rutan på stormarknader mm, när barnen va små satt jag ofta kvar med dom i bilen och väntade när sambon handlade och riktigt skrämmande hur dåliga folk är på köra bil och vissa skulle inte få ha bilar med back. Tror de kommer bli väldigt många parkeringsskador vid laddstationer.
Är de för att hålla kvar vid tankning bak så man kommer ihåg var man tankar/laddar?
Här även funderat på varför inte man har en lucka fram (vika ut grillen tex på elbilar som har en sådan) där sladden kan läggas/förvaras?
Men så såg jag att vw hade så på deras elgolf citystromer där förvarade man kabeln bakom grillen och de vore jävligt smart om man haft så även idag och med laddkontakten fram. Låsning av luckan på samma sett som tanklocket via centrallås på en fosilare.
Så kan man inte backa in i en ruta borde man inte heller vara bättre på att backa ur den.
Jag skulle inte vilja ha en grill fram som var öppningsbar, speciellt inte under vintermånaderna när just den delen på bilen oftast är helt nersölad med smuts och snömodd.
Personligen har de ingen betydelse men väldigt många är ruskigt dåliga på att backa och skulle aldrig klara att backa med släp tex och ut hinner de inte dra iväg snett förrän dom kommit ut från platsen med bilar på sidan. Framförallt många äldre har väldigt svårt för att backa dit dom tänkt.
Sen är ändå sladden skitig då den släpas på marken sedan in i bagaget/väskan, nja bästa hade varit om man ser till detta vore en lucka med fjärröppning i fronten där sladden rullas in typ som på en dammsugare.
Nja detta med nersölad vintertid går lösa med elektrisk öppning, är ju samma med spolarvätska tex då man måste in med händerna för att öppna huven och fylla.
Re: VW I.D
Lättare att precisionsparkera med hjälp av backkamera än att köra framåt mot laddstolpen, vem försöker du lura?taliz skrev:Mycket enklare att ”precisionsparkera” med backkamera och linjer.
Dvs jag föredrar att backa in, särskilt när det skall laddas.
Kanske lastbilar ska montera mer kameror på bilarna så dom kan börja backa in då det är trångt.
Re: VW I.D
Lura?El2an skrev:Lättare att precisionsparkera med hjälp av backkamera än att köra framåt mot laddstolpen, vem försöker du lura?taliz skrev:Mycket enklare att ”precisionsparkera” med backkamera och linjer.
Dvs jag föredrar att backa in, särskilt när det skall laddas.
Kanske lastbilar ska montera mer kameror på bilarna så dom kan börja backa in då det är trångt.
Utan kamera ser du inte hur centrerad du är i rutan, eller hur nära du är stolpen.
Då blir det upp till ”känsla” istället, vilket funkar bra för vissa, men sämre för de flesta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Backa är något många försöker undvika. om de hittar en plats att köra igenom så gör nog de flesta det. Jag gör det. laddställen där man kan köra igenom är bäst (tycker jag). Backa är en av de krångligare saker man kan göra. (med släp är det svårare)
Re: VW I.D
En stor bil med dålig sikt, som Model S, är betydligt enklare att precisionsparkera med backkamera än att köra rakt fram. Sen är det ur trafiksäkerhetssynpunkt bättre att inte backa ut från en parkering. Dör väl några barn varje år i sådana olyckor, oftast vid hemmen.El2an skrev:Lättare att precisionsparkera med hjälp av backkamera än att köra framåt mot laddstolpen, vem försöker du lura?taliz skrev:Mycket enklare att ”precisionsparkera” med backkamera och linjer.
Dvs jag föredrar att backa in, särskilt när det skall laddas.
Kanske lastbilar ska montera mer kameror på bilarna så dom kan börja backa in då det är trångt.
Re: VW I.D
Ja kan man köra igenom är det klart bäst.Mickep skrev:Backa är något många försöker undvika. om de hittar en plats att köra igenom så gör nog de flesta det. Jag gör det. laddställen där man kan köra igenom är bäst (tycker jag). Backa är en av de krångligare saker man kan göra. (med släp är det svårare)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Kan väl lika gärna springa in ett barn bakom då man backar in som ut ur rutan?d3marcus skrev:En stor bil med dålig sikt, som Model S, är betydligt enklare att precisionsparkera med backkamera än att köra rakt fram. Sen är det ur trafiksäkerhetssynpunkt bättre att inte backa ut från en parkering. Dör väl några barn varje år i sådana olyckor, oftast vid hemmen.El2an skrev:Lättare att precisionsparkera med hjälp av backkamera än att köra framåt mot laddstolpen, vem försöker du lura?taliz skrev:Mycket enklare att ”precisionsparkera” med backkamera och linjer.
Dvs jag föredrar att backa in, särskilt när det skall laddas.
Kanske lastbilar ska montera mer kameror på bilarna så dom kan börja backa in då det är trångt.
Majoriteten kör trotts allt in i parkeringsrutan, såg Zoe hade bakom emblemet fram men de verkar va de enda som är bra på den
Intressant med auto motors vintertest med Audi etron, Tesla m3 LR, Renault Zoe, volvo xc40,porsche taycan 4s, kia e-niro, id3, hur usla är elbilar och laddstationer?
Såg även körning med m3 lr med minisläp med kåpa nacka-östersund och en soffa i släpet i några minus,ca 3,15 kWh/mil med 4 laddstopp på den sträckan är skrämmande dåligt. Vad drar den med en normal släp 1,9x4,3 m med kåpa och 2 skotrar? Typ 4 kW/mil med laddning var 12e mil
Nja elbil som citybil/jobbpendling några mil/dag verkar okej men då behövs ingen etron eller annan elbil för 1 mille.
VW I.D
Majoriteten kör inte elbil och behöver inte ansluta till laddning när de parkerar.El2an skrev:Majoriteten kör trotts allt in i parkeringsrutan
Det övriga du skriver är bara strunt. Det finns faktiskt folk här på forumet som kör just elbil med skotrar på släp. Vill man så går det helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
taliz skrev:Majoriteten kör inte elbil och behöver inte ansluta till laddning när de parkerar.El2an skrev:Majoriteten kör trotts allt in i parkeringsrutan
Det övriga du skriver är bara strunt. Det finns faktiskt folk här på forumet som kör just elbil med skotrar på släp. Vill man så går det helt enkelt.
Jag håller med, det är ytterst få som kör med kåpsläpvagnar särskilt regelbundet mellan Nacka och Östersund. Händer det en gång per år eller mer sällan spelar det väl inte så stor roll om det tar ett par timmar extra.
Men är det något man gör så gott som dagligen eller varje vecka så är det klart att en elbil inte är optimalt, där får man helt enkelt bestämma sig om det är värt det eller inte.
Re: VW I.D
Hänger inte riktigt med på vad problemet är?backe skrev:taliz skrev:Majoriteten kör inte elbil och behöver inte ansluta till laddning när de parkerar.El2an skrev:Majoriteten kör trotts allt in i parkeringsrutan
Det övriga du skriver är bara strunt. Det finns faktiskt folk här på forumet som kör just elbil med skotrar på släp. Vill man så går det helt enkelt.
Jag håller med, det är ytterst få som kör med kåpsläpvagnar särskilt regelbundet mellan Nacka och Östersund. Händer det en gång per år eller mer sällan spelar det väl inte så stor roll om det tar ett par timmar extra.
Men är det något man gör så gott som dagligen eller varje vecka så är det klart att en elbil inte är optimalt, där får man helt enkelt bestämma sig om det är värt det eller inte.
Är det momentet att backa med en vanlig (el)bil, eller att kombinera elbil med släp?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
martinot skrev:Hänger inte riktigt med på vad problemet är?backe skrev:taliz skrev:Majoriteten kör inte elbil och behöver inte ansluta till laddning när de parkerar.El2an skrev:Majoriteten kör trotts allt in i parkeringsrutan
Det övriga du skriver är bara strunt. Det finns faktiskt folk här på forumet som kör just elbil med skotrar på släp. Vill man så går det helt enkelt.
Jag håller med, det är ytterst få som kör med kåpsläpvagnar särskilt regelbundet mellan Nacka och Östersund. Händer det en gång per år eller mer sällan spelar det väl inte så stor roll om det tar ett par timmar extra.
Men är det något man gör så gott som dagligen eller varje vecka så är det klart att en elbil inte är optimalt, där får man helt enkelt bestämma sig om det är värt det eller inte.
Är det momentet att backa med en vanlig (el)bil, eller att kombinera elbil med släp?
Räckvidd.
Re: VW I.D
Ok, då är jag med (var inte helt tydligt för mig). Tackar.backe skrev:martinot skrev:Hänger inte riktigt med på vad problemet är?backe skrev:taliz skrev:Majoriteten kör inte elbil och behöver inte ansluta till laddning när de parkerar.El2an skrev:Majoriteten kör trotts allt in i parkeringsrutan
Det övriga du skriver är bara strunt. Det finns faktiskt folk här på forumet som kör just elbil med skotrar på släp. Vill man så går det helt enkelt.
Jag håller med, det är ytterst få som kör med kåpsläpvagnar särskilt regelbundet mellan Nacka och Östersund. Händer det en gång per år eller mer sällan spelar det väl inte så stor roll om det tar ett par timmar extra.
Men är det något man gör så gott som dagligen eller varje vecka så är det klart att en elbil inte är optimalt, där får man helt enkelt bestämma sig om det är värt det eller inte.
Är det momentet att backa med en vanlig (el)bil, eller att kombinera elbil med släp?
Räckvidd.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW I.D
På tal om ID….eller vad handlade tråden om?
Hur värdelösa elbilar är för att man måste backa med dem när de skall laddas.
(Körkort i kornflakespaketet)
Hur värdelösa elbilar är för att man måste backa med dem när de skall laddas.
(Körkort i kornflakespaketet)
Re: VW I.D
Jag har inte problem att backa vare sig bil/lastbil med eller utan släp men väldigt många i trafiken som kanske har fått kortet med kornflakespaketet, kan man tro då man ser hur folk ej kan hantera bilen. Än är de få elbilar men då den stora massan ska börja backa till laddaren som är kö till då även stressen och ilskan kommer tror iaf jag de blir stora problem.R_Edvinsson skrev:På tal om ID….eller vad handlade tråden om?
Hur värdelösa elbilar är för att man måste backa med dem när de skall laddas.
(Körkort i kornflakespaketet)
Hållbarheten verkar usel då 5 av 7 har problem på helt nya bilar, räckvidden vet man inte om man ska skratta eller gråta, 3-4 stopp på 75 mil är riktigt dåligt.
Ang backa till laddare, få backar in i en p-ruta på stormarknader och av dom få som gör det har jag ändå lyckats bevittna/vittnat till många som backat in i bilar (själv råkat ut för det 3 ggr senaste 11 åren men alla smitit). Strunt att man backar in bättre för att det är backkameror på bilen än åt köra in med fronten.
I fjolträsk kanske inte folk kör med släp mer än engång/år till fjällen men jag vet ett par familjer här i byn som är till fjällstugan minst 10 ggr/vinter och släpen med skotrar har man med varje gång om det är snö vid kusten annars är skotern kvar i stugan.
Massor från Umeå/Skellefte åker med släp till hemavan/kittelfjäl/borgafjäll/klimpfjäl/saxnäs varje helg då de är snö i fjällen just för att köra skoter (lössnöåkning man vill åt)
Jo va på norrlandstur i sommar, såg ingen med husvagn och elbil på piteåhavsbad, varför tar dom inte teslan men de kanske kommer då husvagnar går få med stort elverk som kan driva bilen. Bara cyckelställ med 2 cycklar och takräcke med en cyckel verkar öka förbrukningen på elbilen med 50%, takbox lär väl bli lika dant.
Re: VW I.D
HäGåInt att åka elbil med släp i Norrland..Eller?
Robert bor i Umeå och drar både husvagn och skotersläp till sin stuga i fjällen, sommar som vinter.
Robert bor i Umeå och drar både husvagn och skotersläp till sin stuga i fjällen, sommar som vinter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: VW I.D
Återigen, skapa en egen tråd för den diskussionen tackEl2an skrev:Jag har inte problem att backa vare sig bil/lastbil med eller utan släp men väldigt många i trafiken som kanske har fått kortet med kornflakespaketet, kan man tro då man ser hur folk ej kan hantera bilen. Än är de få elbilar men då den stora massan ska börja backa till laddaren som är kö till då även stressen och ilskan kommer tror iaf jag de blir stora problem.R_Edvinsson skrev:På tal om ID….eller vad handlade tråden om?
Hur värdelösa elbilar är för att man måste backa med dem när de skall laddas.
(Körkort i kornflakespaketet)
Hållbarheten verkar usel då 5 av 7 har problem på helt nya bilar, räckvidden vet man inte om man ska skratta eller gråta, 3-4 stopp på 75 mil är riktigt dåligt.
Ang backa till laddare, få backar in i en p-ruta på stormarknader och av dom få som gör det har jag ändå lyckats bevittna/vittnat till många som backat in i bilar (själv råkat ut för det 3 ggr senaste 11 åren men alla smitit). Strunt att man backar in bättre för att det är backkameror på bilen än åt köra in med fronten.
I fjolträsk kanske inte folk kör med släp mer än engång/år till fjällen men jag vet ett par familjer här i byn som är till fjällstugan minst 10 ggr/vinter och släpen med skotrar har man med varje gång om det är snö vid kusten annars är skotern kvar i stugan.
Massor från Umeå/Skellefte åker med släp till hemavan/kittelfjäl/borgafjäll/klimpfjäl/saxnäs varje helg då de är snö i fjällen just för att köra skoter (lössnöåkning man vill åt)
Jo va på norrlandstur i sommar, såg ingen med husvagn och elbil på piteåhavsbad, varför tar dom inte teslan men de kanske kommer då husvagnar går få med stort elverk som kan driva bilen. Bara cyckelställ med 2 cycklar och takräcke med en cyckel verkar öka förbrukningen på elbilen med 50%, takbox lär väl bli lika dant.
Senast redigerad av TobbeTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: VW I.D
Fick ett fysiskt brev från VW om uppdateringen till 2.3 igår(eller var det i förrgår?).
Dom vill verkligen vara säkra på att ingen skall missa hur stort detta är för dom.
Dom vill verkligen vara säkra på att ingen skall missa hur stort detta är för dom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Jo, oftast har man mer bråttom iväg, och då är det bättre trafikmässigt att kunna köra rakt fram. Istället för att krångla med att backa vid utfart från parkeringsruta.d3marcus skrev:En stor bil med dålig sikt, som Model S, är betydligt enklare att precisionsparkera med backkamera än att köra rakt fram. Sen är det ur trafiksäkerhetssynpunkt bättre att inte backa ut från en parkering. Dör väl några barn varje år i sådana olyckor, oftast vid hemmen.El2an skrev:Lättare att precisionsparkera med hjälp av backkamera än att köra framåt mot laddstolpen, vem försöker du lura?taliz skrev:Mycket enklare att ”precisionsparkera” med backkamera och linjer.
Dvs jag föredrar att backa in, särskilt när det skall laddas.
Kanske lastbilar ska montera mer kameror på bilarna så dom kan börja backa in då det är trångt.
Har även varit med om industrier och företag som kräver att man parkerar "backandes in" med nosen framåt, för att höja säkerheten vid behov för att snabbt lämna parkeringen (tex. vid brand).
Men för de som har så extremt svårt för att backa in på en parkering (finns även de som har svårt för fickparkeringar och gnäller över det) så finns det exempel på laddplatslösningar som ger valfrihet för både typer av sätt att parkera:
Vad skriver de att det kommer i den 2.3-uppdateringen?taliz skrev:Fick ett fysiskt brev från VW om uppdateringen till 2.3 igår(eller var det i förrgår?).
Dom vill verkligen vara säkra på att ingen skall missa hur stort detta är för dom.
Tycker det är roligt att VAG varit med framåt (precis som Polestar), och anammat Teslas koncept med uppdateringar OTA.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
martinot skrev:Vad skriver de att det kommer i den 2.3-uppdateringen?
https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-vw/ ... e-2-3.htmlMed uppdatering 2.3 får ditt infotainmentsystem ett nytt utseende. Ny design på knappar, specialanpassat typsnitt och optimerade menyer gör det betydligt enklare att använda och läsa texterna i infotainmentsystemet. Hem-knappen är nu situationsanpassad och kan dessutom anpassas av föraren. Förutom Volkswagen-logotypen finns en stor mängd nationsflaggor för det ändamålet.
ID. Light som är standard i alla Volkswagen-modeller får nya förbättringar. Utöver de tidigare funktionerna, ger systemet bättre visuellt stöd vid användning av förarassistanssystem i andra situationer. Dessutom får du hjälp att köra mer energieffektivt genom en ljussignal som anger när det är lämpligt att släppa på gasen.
Bilar utrustade med den avancerade dynamiska helljusassistenten känner nu av andra vägtrafikanter på ett bättre sätt. Din Volkswagen ID. identifierar motorcyklar på vägen framför, samt bilar med bakljus och bakre reflexer ännu snabbare och mer tillförlitligt. Körkomforten blir också bättre då assistanssystemen reagerar ännu mer exakt.
Denna uppdatering genomför justeringar av frontkameran, därför kommer som en säkerhetsåtgärd assistanssystem som använder denna att tillfälligt stängas av vid nerladdning av uppdateringen. Vid kommande uppdateringar kan assistanssystemen vara tillgängliga även under nerladdning av en uppdatering.
Uppdateringen innehåller ytterligare förbättringar av prestanda och stabilitet:
- Funktionerna i uppdateringen beror på land, årsmodell och eventuell extrautrustning som du har installerad och kan därför variera.
- Vissa uppdateringar är bara tillgängliga för serviceverkstäder och kan inte genomföras som onlineuppdateringar.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21