Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.Verdi skrev:Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Revoltra skrev:Zalman3 skrev:https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 40b33270efVolkswagen 58kWh ID.3 Pro Performance LED APP-Connect Bluetooth
32655 €
Hur kan det vara hundratusen kr billigare i tyskland? Eller missuppfattar jag?
https://www.ludego.com/produkt/vw-id-3-pure/VW ID.3 Pure 45kWh inkl. Leverans, registrering och 19% moms. Från 2021
21.015€
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Man laddar väl hemma?mati skrev:Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.Verdi skrev:Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Re: VW I.D
Dom vill inte att det blir en för stor hit heller. De har begränsad tillverkningskapacitet och mängder med avgasbilar som måste sälja.mati skrev:Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.Verdi skrev:Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Tror mer på olika stimulanser runt hemmaladdning och liknande, sådant som "av en händelse" också råkar passa hybrider...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Fredrik j skrev:Man laddar väl hemma?mati skrev:Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.Verdi skrev:Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Ja, till största delen. Men inte alltid såklart. Vet inte om du försöker göra dig lustig över det här?
Själv ligger på 10% DC-laddning senaste året. Hade det inte varit Corona hade det nog varit 15% DC-laddning.
Re: VW I.D
Inte det minsta lustig. Köper man en ID3 eller en polestar2 har man med största sannolikhet möjlighet att ladda hemma. I alla fall till vardags.Verdi skrev:Fredrik j skrev:Man laddar väl hemma?mati skrev:Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.Verdi skrev:Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Ja, till största delen. Men inte alltid såklart. Vet inte om du försöker göra dig lustig över det här?
Själv ligger på 10% DC-laddning senaste året. Hade det inte varit Corona hade det nog varit 15% DC-laddning.
Skulle tro att det i genomsnitt är mindre än 10% snabbladdning.
Re: VW I.D
Den stora frågan är inte hur det är till vardags, utan hur blir det till jul när många reser? Kommer det vara okej eller kommer vi se många artiklar 9m hur snabbladdningsnätverket i Sverige inte är i närheten av efterfrågan en julhelg?Fredrik j skrev:Inte det minsta lustig. Köper man en ID3 eller en polestar2 har man med största sannolikhet möjlighet att ladda hemma. I alla fall till vardags.Verdi skrev:Fredrik j skrev:Man laddar väl hemma?mati skrev:Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.Verdi skrev:Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Ja, till största delen. Men inte alltid såklart. Vet inte om du försöker göra dig lustig över det här?
Själv ligger på 10% DC-laddning senaste året. Hade det inte varit Corona hade det nog varit 15% DC-laddning.
Skulle tro att det i genomsnitt är mindre än 10% snabbladdning.
Re: VW I.D
Jag har tack vare Corona inte snabbladdat sen i januari. Alltså 0% snabbladdning. Fram tills dess hade min bil gått 2000 mil varav grovt räknat 500 mil, kanske mer, med någon form av publik laddning. För det mesta med DC. Mindre än 75% hemmaladdning alltså när man räknar milen. Men dessa mil avverkades ju till stor del sammanhängande, säg på 7 dagar eller så. Resterande tid har jag laddat hemma. 98% hemmaladdning alltså om man tittar på antal dagar per år med snabbladdning.Fredrik j skrev:Inte det minsta lustig. Köper man en ID3 eller en polestar2 har man med största sannolikhet möjlighet att ladda hemma. I alla fall till vardags.
Skulle tro att det i genomsnitt är mindre än 10% snabbladdning.
Det beror alltså på hur man räknar. De flesta räknar dock antal mil (eller kWh) som man snabbladdar per år, och det kan bli ganska mycket om man gör en eller två semesterresor per år. Och då vill jag inte att alla laddare är upptagna för att alla har semester samtidigt.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Nu är ju Norge ett mycket bättre land för sina medborgare än Sverige, men jag hoppas verkligen att Svenskt näringsliv följer samma beteende som Norge med utbyggnad av laddnätverk. Där är ju KCircle, Eon, Grön Kontakt föredömligt ute och bygger 6 till 8 hpc-laddare på alla sina platser. Det har skett under det senaste året bara.
Man kanske borde göra en petition att Norge skall ta över Sverige?
Man kanske borde göra en petition att Norge skall ta över Sverige?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Blir det inte enklare att du flyttar till Norge?PapaD skrev:Man kanske borde göra en petition att Norge skall ta över Sverige?
Re: VW I.D
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/Personbilar villkor
e-Up 4 % rabatt, 1 500 kr bonus
Up 5 % rabatt, 1 500 kr bonus
Polo 8 % rabatt, 2 600 kr bonus
ID 4 % rabatt, 4 500 kr bonus
Är det nån som lyckats få 10% i rabatt på en ID3 än?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Tar de fortfarande emot svenskar?Fredrik j skrev:Blir det inte enklare att du flyttar till Norge?PapaD skrev:Man kanske borde göra en petition att Norge skall ta över Sverige?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Dom har hela tiden släppt in svenskar som jobbar i Norge. På något sätt smittar dessa svenskar inte lika mycket som en som bara turistar.mati skrev:Tar de fortfarande emot svenskar?Fredrik j skrev:Blir det inte enklare att du flyttar till Norge?PapaD skrev:Man kanske borde göra en petition att Norge skall ta över Sverige?
Så bäst blir om PapaD skaffar sig ett jobb innan han flyttar.
Re: VW I.D
Låter jobbigt. Stannar nog här och gnäller på allt.Fredrik j skrev:...
Så bäst blir om PapaD skaffar sig ett jobb innan han flyttar.
160 1'st till Sverige, är det hela reservationen tro? Eller går det mindre båtar till 'tälje än till Oslo? Spännande, vem rapporterar först in sin 1'st här?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
https://ecomento.de/2020/08/28/elektroa ... eberholen/
VW-återförsäljare ser fram emot ID.3: "Kommer snabbt att ta Tesla"
I kölvattnet av koronaviruspandemin har bilförsäljningen sjunkit de senaste månaderna. Detta gäller dock särskilt för klassiska förbränningsmotorer. I motsats till marknadstrenden säljer elbilar bättre än någonsin i Tyskland tack vare en ”miljöbonus” på upp till 9 000 euro. De lokala VW-återförsäljarna hoppas mycket på ID.3, som kommer att finnas tillgängligt för kunderna från september.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Jag skulle också snabbt ta en Tesla om någon vill ge mig en.Zalman3 skrev:https://ecomento.de/2020/08/28/elektroa ... eberholen/
VW-återförsäljare ser fram emot ID.3: "Kommer snabbt att ta Tesla"
I kölvattnet av koronaviruspandemin har bilförsäljningen sjunkit de senaste månaderna. Detta gäller dock särskilt för klassiska förbränningsmotorer. I motsats till marknadstrenden säljer elbilar bättre än någonsin i Tyskland tack vare en ”miljöbonus” på upp till 9 000 euro. De lokala VW-återförsäljarna hoppas mycket på ID.3, som kommer att finnas tillgängligt för kunderna från september.
Vem ska ge dem Tesla?
Re: VW I.D
Om man har legitim anledning så får man komma in om man sitter 10dagar i karantän. Anledningen är tex att man har familj här eller jobbar här.mati skrev:Tar de fortfarande emot svenskar?Fredrik j skrev:Blir det inte enklare att du flyttar till Norge?PapaD skrev:Man kanske borde göra en petition att Norge skall ta över Sverige?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Det är ruskigt dåliga finansieringsalternativ ni visar upp.
Jag cashade in 125000 kr på tesla 3 Lr o har en månadskostnad på 4598 ink moms o ett restvärde på 40%
Har inga begränsningar på miltal däremot så kommer lösen på bilen ligga på ca 300000 in moms efter 3 år.
Borde få en slant mer troligen runt 380-400 minst.
Räntorna på dnb är låga så det är ingen större vits att belåna bostaden. Sedan beror det på om du har kapital i firman om du vill lägga in 125 eller betala mer per månad. Blir egentligen samma sak.
Oftast har väl dom flesta pengar med (sig) i form av inbytesbil.
Min bil innan som var en Vw tiguan 240 r line kostade 4300 i månaden inkl service avtal. Den kostade ca 9000 med skatt, leasing o diesel.
Jag cashade in 125000 kr på tesla 3 Lr o har en månadskostnad på 4598 ink moms o ett restvärde på 40%
Har inga begränsningar på miltal däremot så kommer lösen på bilen ligga på ca 300000 in moms efter 3 år.
Borde få en slant mer troligen runt 380-400 minst.
Räntorna på dnb är låga så det är ingen större vits att belåna bostaden. Sedan beror det på om du har kapital i firman om du vill lägga in 125 eller betala mer per månad. Blir egentligen samma sak.
Oftast har väl dom flesta pengar med (sig) i form av inbytesbil.
Min bil innan som var en Vw tiguan 240 r line kostade 4300 i månaden inkl service avtal. Den kostade ca 9000 med skatt, leasing o diesel.
Re: VW I.D
Dessutom har dom inte vagnskadeförsäkring som ingår i Sverige i 3 årPapaD skrev:De har 9% lägre moms, de har högre bonus och deras basutrustning saknar värmepump. Det blir 100k ca tillsammans för högspecade.
MYP -22 | MIB | svart/svart
VW I.D
När bonusen kommit kom er Teslan kosta 2600kr/månSnap02 skrev:Det är ruskigt dåliga finansieringsalternativ ni visar upp.
Jag cashade in 125000 kr på tesla 3 Lr o har en månadskostnad på 4598 ink moms o ett restvärde på 40%
Har inga begränsningar på miltal däremot så kommer lösen på bilen ligga på ca 300000 in moms efter 3 år.
Borde få en slant mer troligen runt 380-400 minst.
Räntorna på dnb är låga så det är ingen större vits att belåna bostaden. Sedan beror det på om du har kapital i firman om du vill lägga in 125 eller betala mer per månad. Blir egentligen samma sak.
Oftast har väl dom flesta pengar med (sig) i form av inbytesbil.
Min bil innan som var en Vw tiguan 240 r line kostade 4300 i månaden inkl service avtal. Den kostade ca 9000 med skatt, leasing o diesel.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: VW I.D
4500 är efter 6 månader med bonusen avdragen. Hade jag betalt in 150000 plus moms hade bilen kostat följande
Re: VW I.D
Det var en som flyttade till Sverige för att undvika karantän (besöka/vårda äldre släkting i Sverige ). De slipper karantän om arbetsgivaren i Norge skriver intyg.HelectriC skrev:Om man har legitim anledning så får man komma in om man sitter 10dagar i karantän. Anledningen är tex att man har familj här eller jobbar här.mati skrev:Tar de fortfarande emot svenskar?Fredrik j skrev:Blir det inte enklare att du flyttar till Norge?PapaD skrev:Man kanske borde göra en petition att Norge skall ta över Sverige?
Om det skulle kunna utnyttjas (norsk lön med svenska levnadsomkostnader) när man inskaffar elbil vet jag inte. (Om bilen far kors över gränsen i 6 månader)
Re: VW I.D
Men det har väl aldrig varit karantän när man kommer från Norge in i Sverige? Det är väl bara andra vägen?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14