VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Iofs har väl Model 3 SR+ inte mkt mer vrid, och den drar väl släp alldeles utmärkt vad jag förstått.
Dock väger den ju också ett halvt ton mindre och har 100hk mer.
Men det går nog fint ändå, nog mer problem med omkörningar som sagt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Men det går nog fint ändå, nog mer problem med omkörningar som sagt.
Omkörningar med husvagn? Det ska man nog låta bli, oavsett vilken bil man kör.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Men det går nog fint ändå, nog mer problem med omkörningar som sagt.
Omkörningar med husvagn? Det ska man nog låta bli, oavsett vilken bil man kör.
Utan. Tyckte inte ID3 var särskilt snabb uppe i fart, och samma drivlina med massa mer vikt gör det knappast bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Utan. Tyckte inte ID3 var särskilt snabb uppe i fart, och samma drivlina med massa mer vikt gör det knappast bättre.
Ah, förstår. Nja, ID4 borde ju vara piggare än e-Golfen, och jag tycker att den är riktigt rapp. Jag har aldrig känt att den är för slö eller så. Jag upplever den i pratiken som snabbare än e-tron, vilket den absolut inte är på papperet. Men den upplevs som piggare i låga farter. Det beror såklart på vilken bil man har som referens, att jämföra den med en Model 3 blir helt missvisande. Jag är ju inte ute efter en sportbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Utan. Tyckte inte ID3 var särskilt snabb uppe i fart, och samma drivlina med massa mer vikt gör det knappast bättre.
Ah, förstår. Nja, ID4 borde ju vara piggare än e-Golfen, och jag tycker att den är riktigt rapp. Jag har aldrig känt att den är för slö eller så. Jag upplever den i pratiken som snabbare än e-tron, vilket den absolut inte är på papperet. Men den upplevs som piggare i låga farter. Det beror såklart på vilken bil man har som referens, att jämföra den med en Model 3 blir helt missvisande. Jag är ju inte ute efter en sportbil.
Låg fart är knappast något problem. Det är ju i högre hastigheter elbilar utan växellåda får det svårt jämfört med avgasbilar.
Tex omkörningar på landsväg.
Kan inte minnas att jag sett någon avgasbil som väger 2,1 ton och bara har 300nm och ändå funkar skapligt.
Men jag kanske problematiserar i onödan. Kanske elmotorns snabba respons gör att det funkar bra ändå.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: VW I.D

Inlägg av tor-ake »

Det är inte vridmomentet på motorn som är intressant, det är vridmomentet vid hjulen. Glöm all gammal fossilkunskap.

En diesel, när man kör på högsta växeln har bara runt 2000rpm på motoraxeln vid marschfart, en elmotor 4-5000rpm. En diesel har bara en bråkdel av vridmomentet tillgängligt för att dra igång ett ekipage vid start, en elmotor har i princip fullt vrid från stillastående (dock begränsat för att inte knäcka drev och axlar).

Det sagt, Mitsubishi Outlander hade faktiskt problem att dra igång tunga ekipage från stillastående, vet ej varför. Den bara stod still och surrade från elmotorerna om det gick för tungt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Kan inte minnas att jag sett någon avgasbil som väger 2,1 ton och bara har 300nm och ändå funkar skapligt.
Jag har utan problem släpat en något överlastad husvagn på +1600kg ända till Italien med först min Opel Insignia -08 (130hk/300Nm, totalvikt 2100kg) och sedan med min Volvo S90 D3 (150hk/320Nm, totalvikt 2240kg).

På Autobahn är det inte alls ovanligt att man måste köra om långsamma lastbilar som sniglar upp för backarna i innerfilen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

tor-ake skrev:
Det är inte vridmomentet på motorn som är intressant, det är vridmomentet vid hjulen. Glöm all gammal fossilkunskap.

En diesel, när man kör på högsta växeln har bara runt 2000rpm på motoraxeln vid marschfart, en elmotor 4-5000rpm. En diesel har bara en bråkdel av vridmomentet tillgängligt för att dra igång ett ekipage vid start, en elmotor har i princip fullt vrid från stillastående (dock begränsat för att inte knäcka drev och axlar).

Det sagt, Mitsubishi Outlander hade faktiskt problem att dra igång tunga ekipage från stillastående, vet ej varför. Den bara stod still och surrade från elmotorerna om det gick för tungt.
Visst, man slipper ju en del förluster från växellådan etc också.
Just vid start är ju elmotorer överlägsna. Men uppe i fart är det inte samma grej, beroende på utväxlingen.
Porsche stoppade ju in en växellåda i Taycan av en anledning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kan inte minnas att jag sett någon avgasbil som väger 2,1 ton och bara har 300nm och ändå funkar skapligt.
Jag har utan problem släpat en något överlastad husvagn på +1600kg ända till Italien med först min Opel Insignia -08 (130hk/300Nm, totalvikt 2100kg) och sedan med min Volvo S90 D3 (150hk/320Nm, totalvikt 2240kg).

På Autobahn är det inte alls ovanligt att man måste köra om långsamma lastbilar som sniglar upp för backarna i innerfilen.
En S90 väger väl inte 2,2 ton?
Hursomhelst är ju Volvos D3 bra seg. D4(som jag hade) är acceptabel, det går att köra om folk. Tror den hade 400nm.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: VW I.D

Inlägg av Elexotico »

Jag är grymt sugen på en ID4. Har bläddrat bak lite men orkar inte läsa igenom hela tråden så ställer frågorna i hopp om svar :D
1. Om jag beställer nu, måste man lämna någon form av bokningsavgift? Och i så fall kan man få tillbaka den?
2. Är det klart på ett ungefär när de första bilarna leverans eller får man vänta ett bra tag nu?
3. Gällande snabbladdning, vilken effekt kan den ta emot?
4. När kan man provköra? Eller är det ID3 som gäller i så fall?
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: VW I.D

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Såg två st vita ID3 på stan idag (Umeå). Hade ALDRIG lagt märke till dem om jag inte varit intresserad av dem.
Otroligt anonyma i vitt.

Bra eller dåligt? Japp.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kan inte minnas att jag sett någon avgasbil som väger 2,1 ton och bara har 300nm och ändå funkar skapligt.
Jag har utan problem släpat en något överlastad husvagn på +1600kg ända till Italien med först min Opel Insignia -08 (130hk/300Nm, totalvikt 2100kg) och sedan med min Volvo S90 D3 (150hk/320Nm, totalvikt 2240kg).

På Autobahn är det inte alls ovanligt att man måste köra om långsamma lastbilar som sniglar upp för backarna i innerfilen.



En S90 väger väl inte 2,2 ton?
Hursomhelst är ju Volvos D3 bra seg. D4(som jag hade) är acceptabel, det går att köra om folk. Tror den hade 400nm.
Jo i totalvikt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kan inte minnas att jag sett någon avgasbil som väger 2,1 ton och bara har 300nm och ändå funkar skapligt.
Jag har utan problem släpat en något överlastad husvagn på +1600kg ända till Italien med först min Opel Insignia -08 (130hk/300Nm, totalvikt 2100kg) och sedan med min Volvo S90 D3 (150hk/320Nm, totalvikt 2240kg).

På Autobahn är det inte alls ovanligt att man måste köra om långsamma lastbilar som sniglar upp för backarna i innerfilen.



En S90 väger väl inte 2,2 ton?
Hursomhelst är ju Volvos D3 bra seg. D4(som jag hade) är acceptabel, det går att köra om folk. Tror den hade 400nm.
Jo i totalvikt.
Totalvikt på ID4 är 2,66 ton.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

tor-ake skrev:
Det är inte vridmomentet på motorn som är intressant, det är vridmomentet vid hjulen. Glöm all gammal fossilkunskap.

En diesel, när man kör på högsta växeln har bara runt 2000rpm på motoraxeln vid marschfart, en elmotor 4-5000rpm. En diesel har bara en bråkdel av vridmomentet tillgängligt för att dra igång ett ekipage vid start, en elmotor har i princip fullt vrid från stillastående (dock begränsat för att inte knäcka drev och axlar).
Ja, motorn i ID3/ID4 är begränsad till 16.000 varv per minut, vilket motsvarar 160km/h. Vid 80km/h, alltså släpvagnshastighet, ligger den följaktligen på 8.000 varv per minut.
Utväxlingen är 10:1, dvs vid hjulen ligger 10 ggr motorns vridmoment. Detta gäller såklart i alla hastigheter eftersom det bara finns en växel. Jag hittar ingen vridmomentskurva för motorn, men vridmomentet brukar vara ganska konstant i första halvan av varvtalsområdet för att sedan successivt minska allt mer. Man kan alltså anta att det fortfarande är runt 200Nm tillgängliga när man håller 80km/h. Alltså 2000Nm vid hjulen! Det är ordentligt. Troligen är det lite mindre än så, eftersom motorn levererar 150kW totalt, men ändå. Mycket vrid vid hjulen.

En diesel som kör i 80km/h håller kanske ett varvtal runt 1700rpm. Anta att högsta vridmomentet ligger också ungefär i det varvtalsområdet och att det är samma vridmoment som MEB-motorn levererar, dvs 300Nm. Hjulen är lika stora och snurrar således i samma hastighet, dvs utväxlingen måste vara knappt 5 ggr mindre, dvs 2:1. Vid hjulen ligger alltså enbart 600Nm. Det kan vara mindre om utväxligen är lägre vilket oftast är fallet. Annars får man växla ner, men då minskar kanske motorns vridmoment. Löjligt, jämfört med en elbil. Det är därför man får växla hela tiden, och ändå så händer det ingenting. Nej, en diesel är inte bättre än en elbil på att dra husvagn.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av MarkusL »

Som kuriosa vill jag minnas att en specifik f1 motor jag tittade på utvecklade 343nm vid 18000 varv, låter ju löjligt mot en modern diesel men med den utväxlingen man kan ha med en motor som varvar så mycket gör att drivhjulen har absurt mycket vridmoment. Sorry för OT
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: VW I.D

Inlägg av Jontez »

Lånade en ID.3 1st ett par timmar i dag. Vet dock inte vilken utrustningsnivå det var, men den hade glastak, headup-display och travel assist om det säger något.
Jag åker sedan 3 år tillbaka en Passat och känner igen mig på ett positivt sätt i ID.3.

Interiör.
Jag håller inte alls med den kritik ID.3 fått ta emot om att den känns billig. Jag tycker att den känns ombonad och trevlig. Absolut är det hårdplast i dörrarna, men jag sitter inte och känner på dörrarna medans jag kör så för mig är det sak samma. Även knapparna på ratten gillar jag. De sitter på samma ställen som på min Passat, och den feedback man får när man trycker kändes bra. Det var lätt att få farthållaren att öka 10km/h istället för 1km/h med ett lite hårdare tryck, och feedbacken var också annorlunda då. Stereon var också bra. Jag gillar att DAB är standard och för första gången så gick det att lyssna okej på musiken som radion spelar. I min Passat kör jag oftast spotify eller någon app för webradio eftersom kvalitén på musiken är katastrofal över FM-bandet och förstör hela upplevelsen. Blev förvånad över att det saknades högtalare i bakdörrarna även om det såg ut som det skulle sitta högtalare där.
Trådlös laddning av telefonen var en positiv överraskning!

Assist-system.
Blev otroligt besviken när jag märkte att Lane-assist inte alls fungerar som det gjort i andra bilar från VW. Det var som flera beskrivit ping-pong åkande i filen - om man inte åkte ur filen istället.
Dock hittade jag en knapp på ratten som drog igång travel assist och direkt så höll sig bilen i mitten av filen. På min passat har jag Lane assist som håller bilen i mitten och det är rätt bekvämt sätt att köra, men ID.3an skötte jobbet mycket bättre. Även den adaptiva farthållaren anpassade avståndet beroende på om det var motorväg eller småväg.
Jag har läst att VW ska ha kapacitiv ratt i deras nya modeller, men ID.3 verkar inte ha fått det. Man fick snällt styra emot lite när varningen kom upp på skärmen om att ta över styrningen.
Störde mig på att den ändrade farten på farthållaren utan att ha sätt en riktig hastighetsskylt, jag åkte förbi ett vägarbete och då tyckte bilen att 110 var bättre än de 50 jag körde, men det var snabbt avhjälpt men en kryssruta under inställningar så får man hålla lite koll själv på gällande hastighet.

Skärmar.
Mittenskärmen känns helt okej. Den är inte lika responsiv som i Model 3, men det var inte katastrof. Navigations-delen var dock rätt seg, men jag är van att använda Carplay och Waze/Google maps, så det känns som att det löser sig bara de får till Carplay med en uppdatering.
Lilla skärmen framför ratten kändes överflödig eftersom det även var Headup-display på den här bilen. Det gick att flytta var displayen skulle synas på rutan och var inte alls i vägen. Ska bli kul att se hur det blir med AR senare.

Utrymmen.
I förarstolen sitter man bra. Det är lätt att se ut och jag kommer väl inte på något som var negativt. Även som passagerare bredvid hade man bra plats, och när jag satte mig för en tur i baksätet var det helt okej utrymme även där. Jag snuddar vid taket när jag sträcker på mig (1,84m lång) men när jag satt som vanligt var det inget som störde mig. Hade ca 5cm utrymme mellan knän och förarstol. Glastaket hjälpte till med känslan av rymd. Den hade dock gärna fått gå 2-3 dm till kan jag tycka.

Motor.
Bra drag! Det är inte tesla-snabbt, men det är mer än vad jag trodde. På pappret är min Passat snabbare till 100km/h, men känslan var att ID.3 är snabbare, och det är ju positivt. Att susa iväg sådär tyst utan motorljud är en ovan känsla när man åker dieselbil i vanliga fall.
Vändradien var fantastisk också.


Jag var skeptisk till den här bilen efter att ha hört att inredningen var kass. Men jag är nu istället väldigt positiv till den här och som andra-bil tror jag att den kommer göra sig fint för mig. Bagaget är för litet för mig med 2 småbarn och mycket packning när vi åker iväg.
Vore kul att nu direkt få jämföra mot Enyaq.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jontez skrev:
Störde mig på att den ändrade farten på farthållaren utan att ha sätt en riktig hastighetsskylt, jag åkte förbi ett vägarbete och då tyckte bilen att 110 var bättre än de 50 jag körde, men det var snabbt avhjälpt men en kryssruta under inställningar så får man hålla lite koll själv på gällande hastighet...
Det där verkar vara en bugg och ingen funktion. Jag har sett att folk på yt har klagat över att bilen helt random "ser" skyltar överallt och så ändrar den hastigheten utifrån detta. Man får hoppas att det är ett övergående bekymmer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Det var en Max du provade. Jag förstår inte varför de snålar in på högtalare i bakdörrarna, det ger bara en ogin känsla. Och inte blir det bättre när min sista hemmavarande son säger, vad bra! Då slipper han lyssna på min musik.... ;)
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

PapaD skrev:
Det var en Max du provade. Jag förstår inte varför de snålar in på högtalare i bakdörrarna, det ger bara en ogin känsla. Och inte blir det bättre när min sista hemmavarande son säger, vad bra! Då slipper han lyssna på min musik.... ;)
Jo de där med högtalare bak är väldigt konstigt. Jag tittade på de olika paket paket man kan köpa idag och man var i princip tvungen att maxa bilen för att få högtalare bak, mycket märkligt på en så basic feature. Tror vi har högtalare bak i vår Peugeot 208 som bara kostar runt 140000 ny.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Det är som att inte ha sätesvärmare bak.
Passagerare kommer tycka att man är en snål jäkel på vintern.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Mickep skrev:
Det är som att inte ha sätesvärmare bak.
Passagerare kommer tycka att man är en snål jäkel på vintern.
Håller inte helt med där. Bak högtalare gör att du får bättre ljud i hela bilen tycker jag.. Baksäte värmare är bara för de som sitter bak och de gör jag aldrig :lol:

Men helt seriöst så är baksäte värme inte standard på något sätt men högtalare bak får du i princip i vilken billig bil som.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: VW I.D

Inlägg av Jontez »

chaffis75 skrev:
PapaD skrev:
Det var en Max du provade. Jag förstår inte varför de snålar in på högtalare i bakdörrarna, det ger bara en ogin känsla. Och inte blir det bättre när min sista hemmavarande son säger, vad bra! Då slipper han lyssna på min musik.... ;)
Jo de där med högtalare bak är väldigt konstigt. Jag tittade på de olika paket paket man kan köpa idag och man var i princip tvungen att maxa bilen för att få högtalare bak, mycket märkligt på en så basic feature. Tror vi har högtalare bak i vår Peugeot 208 som bara kostar runt 140000 ny.
Forskade också lite i paketen igår kväll och insåg att man måste upp på Tech för 503 000 för att få travel assist och slippa åka ping-ping i filen.
Senast redigerad av Jontez, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

chaffis75 skrev:
Mickep skrev:
Det är som att inte ha sätesvärmare bak.
Passagerare kommer tycka att man är en snål jäkel på vintern.
Håller inte helt med där. Bak högtalare gör att du får bättre ljud i hela bilen tycker jag.. Baksäte värmare är bara för de som sitter bak och de gör jag aldrig :lol:

Men helt seriöst så är baksäte värme inte standard på något sätt men högtalare bak får du i princip i vilken billig bil som.
Hur kam bakre högtalare förbättra ljudet fram? Lyssnar man på musiken i stereo ska den komma från 2 högtalare framför dig .
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: VW I.D

Inlägg av slugger75 »

Det är lite svårt att hänga med ibland då tråden handlar om såväl ID.3 som ID.4.

Kanske om man skriver i inlägget vilken man pratar om, eller om nån orkar bryta upp i två trådar...
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: VW I.D

Inlägg av Jontez »

slugger75 skrev:
Det är lite svårt att hänga med ibland då tråden handlar om såväl ID.3 som ID.4.

Kanske om man skriver i inlägget vilken man pratar om, eller om nån orkar bryta upp i två trådar...
Det finns en ID.4 tråd. Men att byta så att den här heter ID.3 istället skulle nog underlätta

ID.4 viewtopic.php?f=27&t=22177
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Skriv svar