VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

wheels
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: VW I.D

Inlägg av wheels »

chaffis75 skrev:
Esterox skrev:
wheels skrev:
När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.

Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
De är ju här som id.3s D läge är så trevligt, den gör regen bara när de behövs.. Eller tja oftast, där är väl lite kvar att fila på..
Konan har det också. Har dock inte provat det ännu men enligt youtubers skall det fungera utmärkt
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Esterox skrev:
chaffis75 skrev:
Esterox skrev:
wheels skrev:
När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.

Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
De är ju här som id.3s D läge är så trevligt, den gör regen bara när de behövs.. Eller tja oftast, där är väl lite kvar att fila på..
Det gör Audin också, säkert samma system. Rullar man fram mot en rondell bromsar bilen själv, precis som vid hastighetsbyte eller när man kommer ikapp en bil. Annars rullar den och rullar i all evighet (nästan ;). )
Ok, de har jag aldrig hört talas om men fullt logiskt såklart då de är besläktade.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: VW I.D

Inlägg av Esterox »

chaffis75 skrev:
Esterox skrev:
chaffis75 skrev:
Esterox skrev:
wheels skrev:
När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul
Också en fördel med laddhybrider. Rullar oerhört bra, bättre än utan elmotor.

Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
De är ju här som id.3s D läge är så trevligt, den gör regen bara när de behövs.. Eller tja oftast, där är väl lite kvar att fila på..
Det gör Audin också, säkert samma system. Rullar man fram mot en rondell bromsar bilen själv, precis som vid hastighetsbyte eller när man kommer ikapp en bil. Annars rullar den och rullar i all evighet (nästan ;). )
Ok, de har jag aldrig hört talas om men fullt logiskt såklart då de är besläktade.
Kanske skall förtydliga att den inte stannar helt själv men tar ner farten till krypfart. Så man får vara beredd med bromsen ändå.

Men jag gillar det
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Revoltra skrev:
Ajdå, det var rätt stor besvikelse med så sega laddhastigheter. :( Är det lika dåligt för ID3 (som jag peppar min pappa att skaffa för att gå över till el på en av hans bilar)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
Esterox skrev:
Jag förstår inte one pedal drive, skulle inte vilja ha det på min E-tron då jag rullar väldigt mycket.
Laddhybriderna har ju också elmotor. Det är egentligen bara en uppdatering av mjukvaran som krävs för att kunna frirulla och jag förstår inte varför det inte är vanligare på elbilar. På Tesla kan man lägga i neutral för att kunna frirulla vilket är energieffektivare än regen om man kan planera det. Det är dock rätt klumpigt att lägga i neutral och sedan drive igen.
Själv är jag en av de som föredrar enpedalskörning då det är så mycket bekvämare att slippa flytta foten mellan pedalerna. Men det bästa är ju om det hade gått att välja på alla bilar om man vill ha enpedalskörning eller frirullning (då kan alla få det precis som de vill, oavsett bilmärke man kör för stunden). Är ju mycket riktigt bara en enkel mjukvarufunktion som Svensson är inne på. Skulle inte kosta mycket att lägga in det i menyerna på alla elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

martinot skrev:
Revoltra skrev:
Ajdå, det var rätt stor besvikelse med så sega laddhastigheter. :( Är det lika dåligt för ID3 (som jag peppar min pappa att skaffa för att gå över till el på en av hans bilar)?
Segt och segt. Uppnår ju utlovade 5% - 80% på 38 minuter utan problem. Hade du förväntat dig snabbare än så?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Yeahman82 skrev:
martinot skrev:
Revoltra skrev:
Ajdå, det var rätt stor besvikelse med så sega laddhastigheter. :( Är det lika dåligt för ID3 (som jag peppar min pappa att skaffa för att gå över till el på en av hans bilar)?
Segt och segt. Uppnår ju utlovade 5% - 80% på 38 minuter utan problem. Hade du förväntat dig snabbare än så?
Grymt segt! :( Hade absolut förväntat mig bra mycket bättre för en ny modern bil lanserad 2020.

Hade vi talat om en äldre VAG-modell som tex. e-Golf så hade jag däremot köpt det. Så förväntningarna hänger ju mycket på hur gamla modeller vi talar om. Är grymt besviken för en helt ny modell och arkitektur som ID!
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

Revoltra skrev:
96 kW i snitt mellan 5-80% känns riktigt bra.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Revoltra skrev:
96 kW i snitt mellan 5-80% känns riktigt bra.
Riktigt uselt! :(
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Revoltra skrev:
96 kW i snitt mellan 5-80% känns riktigt bra.
Riktigt uselt! :(
Vad snittar en M3 LR på SUC v2 undrar jag? :)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Revoltra skrev:
96 kW i snitt mellan 5-80% känns riktigt bra.
Riktigt uselt! :(
Vad du förväntar dig av ny bil är ju förstås upp till dig. Men VW har ju inte lovat snabbare än detta så att bli missnöjd trots att VW håller exakt vad de själva lovar känns lite underligt. För mig duger detta alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

thnis skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
Revoltra skrev:
96 kW i snitt mellan 5-80% känns riktigt bra.
Riktigt uselt! :(
Vad snittar en M3 LR på SUC v2 undrar jag? :)
Nu är det äpplen och päron (vi talar bilar, du talar laddare).

V2 är dessutom gammal teknik. Skall VW bygga något som är konkurrenskraftigt så kan man inte kika på var konkurrenter var för 5 år sedan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Revoltra skrev:
96 kW i snitt mellan 5-80% känns riktigt bra.
Riktigt uselt! :(
Tja, om det är riktigt uselt eller inte beror såklart vad man tycker är bra. Den tog emot 62 kWh på 38 minuter, vilket väl får anses vara ett normallångt lunchstopp. Model 3 tar emot 66 kWh på samma tid på Ionity, mindre än så på SuC v3.

BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

iAkita skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
Revoltra skrev:
96 kW i snitt mellan 5-80% känns riktigt bra.
Riktigt uselt! :(
Tja, om det är riktigt uselt eller inte beror såklart vad man tycker är bra. Den tog emot 62 kWh på 38 minuter, vilket väl får anses vara ett normallångt lunchstopp. Model 3 tar emot 66 kWh på samma tid på Ionity, mindre än så på SuC v3.

Martin måste ju befästa en av sina mest grundläggande åsikter på forumet oavsett vart det sker liksom, inget konstigt
med det antar jag... allt sämre än en normal tankning på en fossilare är icke godkänt helt enkelt, och dit har vi såklart
väldigt långt kvar innan vi nått målet (vilket vi antagligen gör till slut).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
Revoltra skrev:
96 kW i snitt mellan 5-80% känns riktigt bra.
Riktigt uselt! :(
Tja, om det är riktigt uselt eller inte beror såklart vad man tycker är bra. Den tog emot 62 kWh på 38 minuter, vilket väl får anses vara ett normallångt lunchstopp. Model 3 tar emot 66 kWh på samma tid på Ionity, mindre än så på SuC v3.

Det räcker med att ladda ca 15 minuter på SUC V3 för att få samma räckvidd med en Model 3 LR som en ID4 får på 38 minuter.
Dvs nästan 3ggr snabbare laddning i praktiken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
Revoltra skrev:
96 kW i snitt mellan 5-80% känns riktigt bra.
Riktigt uselt! :(
Tja, om det är riktigt uselt eller inte beror såklart vad man tycker är bra. Den tog emot 62 kWh på 38 minuter, vilket väl får anses vara ett normallångt lunchstopp. Model 3 tar emot 66 kWh på samma tid på Ionity, mindre än så på SuC v3.

Det räcker med att ladda ca 15 minuter på SUC V3 för att få samma räckvidd med en Model 3 LR som en ID4 får på 38 minuter.
Dvs nästan 3ggr snabbare laddning i praktiken.
Hur har du räknat då?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
Tja, om det är riktigt uselt eller inte beror såklart vad man tycker är bra. Den tog emot 62 kWh på 38 minuter, vilket väl får anses vara ett normallångt lunchstopp. Model 3 tar emot 66 kWh på samma tid på Ionity, mindre än så på SuC v3.

Det räcker med att ladda ca 15 minuter på SUC V3 för att få samma räckvidd med en Model 3 LR som en ID4 får på 38 minuter.
Dvs nästan 3ggr snabbare laddning i praktiken.
Hur har du räknat då?
ID4 har ca 30% högre referensförbrukning(212 vs 165, från ABRP) än M3LR.
Dvs det räcker att ladda M3LR till ca 60% för att få samma räckvidd som ID4 vid 80%.
Att ladda till 60% tar ca 15 minuter på SUC V3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
wheels
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: VW I.D

Inlägg av wheels »

taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
Tja, om det är riktigt uselt eller inte beror såklart vad man tycker är bra. Den tog emot 62 kWh på 38 minuter, vilket väl får anses vara ett normallångt lunchstopp. Model 3 tar emot 66 kWh på samma tid på Ionity, mindre än så på SuC v3.

Det räcker med att ladda ca 15 minuter på SUC V3 för att få samma räckvidd med en Model 3 LR som en ID4 får på 38 minuter.
Dvs nästan 3ggr snabbare laddning i praktiken.
Hur har du räknat då?
ID4 har ca 30% högre referensförbrukning(212 vs 165, från ABRP) än M3LR.
Dvs det räcker att ladda M3LR till ca 60% för att få samma räckvidd som ID4 vid 80%.
Att ladda till 60% tar ca 15 minuter på SUC V3.
Referensförbrukningen på min Kona är 281 på ABRP. Tror du på det också?
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av MarkusL »

wheels skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
Tja, om det är riktigt uselt eller inte beror såklart vad man tycker är bra. Den tog emot 62 kWh på 38 minuter, vilket väl får anses vara ett normallångt lunchstopp. Model 3 tar emot 66 kWh på samma tid på Ionity, mindre än så på SuC v3.

Det räcker med att ladda ca 15 minuter på SUC V3 för att få samma räckvidd med en Model 3 LR som en ID4 får på 38 minuter.
Dvs nästan 3ggr snabbare laddning i praktiken.
Hur har du räknat då?
ID4 har ca 30% högre referensförbrukning(212 vs 165, från ABRP) än M3LR.
Dvs det räcker att ladda M3LR till ca 60% för att få samma räckvidd som ID4 vid 80%.
Att ladda till 60% tar ca 15 minuter på SUC V3.
Referensförbrukningen på min Kona är 281 på ABRP. Tror du på det också?
Nej, Referensförbrukning på abpr är inte samma sak som beräknad förbrukning i ett viss scenario. 193 har Kona.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

MarkusL skrev:
Nej, Referensförbrukning på abpr är inte samma sak som beräknad förbrukning i ett viss scenario. 193 har Kona.
Och ändå kommer Komma ungefär lika långt på en laddning som Modell 3 LR, trots betydligt mindre batteri. Iallafall vintertid. Kia e-Niro har en referensförbrukning på 179 som jämförelse. Ändå underskattar ABRP räckvidden kraftigt, och Kona kommer längre än e-Niro trots en referensförbrukning på 193. Jag tror helt enkelt att det framförallt är Teslor det finns tillräcklig data för för att ge korrekta prediktioner i ABRP. ID4 finns det väl inga data alls för än så länge?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Martin måste ju befästa en av sina mest grundläggande åsikter på forumet oavsett vart det sker liksom, inget konstigt
med det antar jag... allt sämre än en normal tankning på en fossilare är icke godkänt helt enkelt, och dit har vi såklart
väldigt långt kvar innan vi nått målet (vilket vi antagligen gör till slut).
Inte alls. Håller på kika på en lämplig elbil för min pappa, och han vill inte lägga så mycket pengar på en elbil som M3. Annars så hade det nog varit ett bra val. Har därför varit inne på ID3/ID4 åt honom, men detta var en genuin besvikelse med den låga laddeffekten.

Har alltid gillat VAG och VW-bilar (tex. Golf), men tror jag lutar åt att göra som Zalmans rekommendation och kika på vad Hyundai och Kia kommer med. Kommer de med bilar i motsvarande prisklass som ID3 och ID4 så skall jag nog försöka få pappa att testa de.

De verkar ha fått till ett mycket modernare elektriskt paket hos koreanerna än vad ID lyckats med. Är förvånad då VAG lyckats mycket bättre med andra elbilar som tex. Taycan. Även jämfört med de mycket äldre e-tron så verkar de nya ID-bilarna lagga. e-tron har visserligen inte högre maxeffekt, men för att kompensera den lägre maxeffekten (jämfört med tex. M3 och Taycan) så kan de hålla nära runt 140kW från 0% till 75%, vilket tyvärr ID-bilarna är mycket sämre på.

ID ser ut att ha den sämsta kombon mellan M3/Taycan och e-tron; lika låg maxeffekten som e-tron, men lika dalande laddkurva som M3/Taycan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
Tja, om det är riktigt uselt eller inte beror såklart vad man tycker är bra. Den tog emot 62 kWh på 38 minuter, vilket väl får anses vara ett normallångt lunchstopp. Model 3 tar emot 66 kWh på samma tid på Ionity, mindre än så på SuC v3.

Det räcker med att ladda ca 15 minuter på SUC V3 för att få samma räckvidd med en Model 3 LR som en ID4 får på 38 minuter.
Dvs nästan 3ggr snabbare laddning i praktiken.
Hur har du räknat då?
ID4 har ca 30% högre referensförbrukning(212 vs 165, från ABRP) än M3LR.
Dvs det räcker att ladda M3LR till ca 60% för att få samma räckvidd som ID4 vid 80%.
Att ladda till 60% tar ca 15 minuter på SUC V3.
Ja, det är klar skillnad iaf. Märkligt att en ny elbilsplattform som ID har, presterar sämre än de numera ett antal år gamla M3 och e-tron.

Här är för övrigt en jämförelse som körs på Ionity (långt innan ID fanns tyvärr), och till nackdel för Tesla som laddar högre på 400V-laddare med högre effekt som SuC V3, men ändå intressant att se hur många mil man faktiskt får hos både M3 och e-tron per laddtid.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... yladdarna/

Bild

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

Förklaringen heter nog pris och taktik, en billigare bil ”måste” ju vara sämre liksom...
Plus att det i det kan ligga ett uns av sanning också eftersom det kan vara lite enklare teknik
med sämre prestanda. Det kan vara likvärdiga batterier men enklare kylning tex, eller andra liknande
förklaringar (som tex mindre utrymme allt klämts in i, förhållandevis).
.....
Eller så har dom bara misslyckats lite helt enkelt :lol:
Å andra sidan så håller jag med lite med dom som här sagt att det var ganska bra laddning faktiskt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Förklaringen heter nog pris och taktik, en billigare bil ”måste” ju vara sämre liksom...
Plus att det i det kan ligga ett uns av sanning också eftersom det kan vara lite enklare teknik
med sämre prestanda. Det kan vara likvärdiga batterier men enklare kylning tex, eller andra liknande
förklaringar (som tex mindre utrymme allt klämts in i, förhållandevis).
.....
Eller så har dom bara misslyckats lite helt enkelt :lol:
Å andra sidan så håller jag med lite med dom som här sagt att det var ganska bra laddning faktiskt...
Det är väl upp till var och en att själva köpa den (el)bil som de tycker är tillräckligt modern och effektiv? Tycker inte att det är svårare eller konstigare än så.

Är andra nöjda med att köpa något som jag personligen tycker är gammal och dålig teknisk prestanda, så inget mig emot. Jag är inte här för att övertyga andra gällande vad de skall köpa, utan för att finna ut vad som passar det jag letar efter och är ute efter (i detta fallet för min pappas räkning). Men det var en besvikelse för mig att de inte kommit längre med ID-bilarna rent tekniskt.

VAG och VW är stort märke som tidigt och kraftfullt satsat på elektrifieringen, och kanske därför jag blir extra besviken när man ser så dåliga siffror. Förhoppningsvis kan de som Tesla åtgärda detta med OTA-uppdateringar när de fått mer information om laddeffekten, men osäkerheten om VAG jobbar så gör att jag aktivt (för min pappas räkning) börjar kika på alternativ till ID3/ID4.

Visst är det en fråga om pris, men jag tycker inte basfunktioner som räckvidd, laddhastighet och energieffektivitet är "lyx", utan grundläggande funktioner. Speciellt hos en elbil.

Även om man kan ursäkta ID att ha dålig prestanda på vissa basfunktioner med att de är så himla lågpris kan jag köpa till en viss del som du är inne på, men om det visar sig att konkurrenter för samma pris (som tex. Hyundai och Kia), kommer med modernare basprestanda till samma kostnad så håller inte det argumentet med flera år gammal prestanda på nya bilar längre. Då för ju VAG/VW verkligen göra om ID-bilarna till riktiga lågprisbilar (vilket jag inte tycker de är idag).

Nu kanske jag har smittats av Zalman, Helectric, matis och andras positivism om Hyundai/Kia med deras Ioniq 5, och de kanske inte lever upp till "hypen" när de väl kommer ut på marknaden (siffror är ju bara på "pappret" än så länge"), och är ju fortfarande en stor osäkerhet om priser på den svenska marknaden för Ioniq och de andra modellerna. Men jag kommer definitivt att se var de hamnar, och blir de vettiga så kommer jag definitivt be pappa att kika på och provköra de som alternativ till ID-bilarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Spottade en gul ID4 i Lomma idag. Leasad av Veidekke, påställd 4/3.
Måste vara en av de första kundbilarna. Kul att de kommer igång med leveranser!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar