VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Under "min" Tesla-tid fanns inte funktionen att bilen förvärmde batteriet när man navigerade till en SuC. Däremot så förvärmde den batteriet i samband med kupéförvärmning, vilket jag tyckte var bra. Och körde man iväg med kallt batteri så blev det inte varmt på flera timmar, vilket var då en nackdel på långresor eftersom laddningen tog evigheter. Men det är helt klart en fördel till vardags eftersom förbrukningen inte skenar iväg på samma sätt när man bara kör kortare sträckor. Det är så sett helt klart den smidigaste lösningen som Tesla har valt, om man nu inte vill låta föraren välja själv.
Jag vet inte vilka skäl Audi och VW kan ha att de uppenbarligen brassar på med batterivärme precis varje gång man kör en meter. Är det för att skydda batteriet? Men i så fall undrar man ju varför inte Tesla gör detta också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

markuswesterberg skrev:
Finns ju 0 anledning att ladda någon annanstans än på SuC så nej, det argumentet håller inte.
Då är det ju bara peta in SUC som destination? Två klick på skärmen, voilà förvärmning startar om det behövs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Under "min" Tesla-tid fanns inte funktionen att bilen förvärmde batteriet när man navigerade till en SuC. Däremot så förvärmde den batteriet i samband med kupéförvärmning, vilket jag tyckte var bra. Och körde man iväg med kallt batteri så blev det inte varmt på flera timmar, vilket var då en nackdel på långresor eftersom laddningen tog evigheter. Men det är helt klart en fördel till vardags eftersom förbrukningen inte skenar iväg på samma sätt när man bara kör kortare sträckor. Det är så sett helt klart den smidigaste lösningen som Tesla har valt, om man nu inte vill låta föraren välja själv.
Jag vet inte vilka skäl Audi och VW kan ha att de uppenbarligen brassar på med batterivärme precis varje gång man kör en meter. Är det för att skydda batteriet? Men i så fall undrar man ju varför inte Tesla gör detta också.
Med tanke på de superlåga förbrukningssiffror du brukar posta borde jag kanske inte vara förvånad men... du måste ha kört väldigt, väldigt, väääääääldigt sakta om batteriet inte blivit varmt "på flera timmar". :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Yoho, Taliz back! :D
Du är gubbkörarnas motpol, när du säger köra sakta betyder det lagligt...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Med tanke på de superlåga förbrukningssiffror du brukar posta borde jag kanske inte vara förvånad men... du måste ha kört väldigt, väldigt, väääääääldigt sakta om batteriet inte blivit varmt "på flera timmar". :lol:
Superlågt vet jag inte. Jag brukar köra lagligt, det brukar vara positivt för förbrukningen. Runt omkring oss är det i stort sett bara 80-vägar åt alla håll. Batteriet blir inte varmt på evigheter när man kör 80. Men så sakta har du kanske aldrig kört. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Hehe nä inte flera timmar i sträck iaf. :D
Brukar köra lagligt i tätort förövrigt. På öppen landsväg och motorväg kan det dock gå lite fortare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW I.D

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Hehe nä inte flera timmar i sträck iaf. :D
Brukar köra lagligt i tätort förövrigt. På öppen landsväg och motorväg kan det dock gå lite fortare.
Det är skönt med GPS-baserad hastighetsmätare så man kan ställa in "30 över" och inte typ "38 över" som med konventionella mätare ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

taliz skrev:
markuswesterberg skrev:
Finns ju 0 anledning att ladda någon annanstans än på SuC så nej, det argumentet håller inte.
Då är det ju bara peta in SUC som destination? Två klick på skärmen, voilà förvärmning startar om det behövs.
Vill ju inte bara ha varmt batteri inför att man laddar på SuC. Exempelvis vill man kanske det varje gång man ska åka iväg? Eller varje gång man kommer hem och ska ladda? Eller till jobbet? Eller för att man ska parkera på uppfarten med 3cm snö och vill slippa skotta :D Nej men alltså, kan ju finnas många skäl till varför man önskar ha varmt batteri menar jag bara. Vill helst kunna bestämma det själv :)
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Som någon sade, autopilot är bra men bäst är att vara pilot själv. Ge oss tillbaka kontroll tack!
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

markuswesterberg skrev:
taliz skrev:
markuswesterberg skrev:
Finns ju 0 anledning att ladda någon annanstans än på SuC så nej, det argumentet håller inte.
Då är det ju bara peta in SUC som destination? Två klick på skärmen, voilà förvärmning startar om det behövs.
Vill ju inte bara ha varmt batteri inför att man laddar på SuC. Exempelvis vill man kanske det varje gång man ska åka iväg? Eller varje gång man kommer hem och ska ladda? Eller till jobbet? Eller för att man ska parkera på uppfarten med 3cm snö och vill slippa skotta :D Nej men alltså, kan ju finnas många skäl till varför man önskar ha varmt batteri menar jag bara. Vill helst kunna bestämma det själv :)
Kan inte se att något av de skälen du listar skulle ha någon nytta av ett uppvärmt batteri. Snarare vore det energislöseri, "elda för kråkorna".

Ett skäl jag dock kan se är att man vill ha maximal prestanda, i en Performance tex.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

PapaD skrev:
Som någon sade, autopilot är bra men bäst är att vara pilot själv. Ge oss tillbaka kontroll tack!
Det finns nog ingen som har 100% fokus på körningen konstant. Ibland behöver man slå ett öga på, eller ändra, navigation, stereo etc. Svara på ngt samtal. Titta till ett barn eller husdjur, osv.
Kort sagt hamnar fokus någon annanstans ett kort ögonblick. Då är det en ENORM fördel med system som autopilot.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
markuswesterberg skrev:
taliz skrev:
markuswesterberg skrev:
Finns ju 0 anledning att ladda någon annanstans än på SuC så nej, det argumentet håller inte.
Då är det ju bara peta in SUC som destination? Två klick på skärmen, voilà förvärmning startar om det behövs.
Vill ju inte bara ha varmt batteri inför att man laddar på SuC. Exempelvis vill man kanske det varje gång man ska åka iväg? Eller varje gång man kommer hem och ska ladda? Eller till jobbet? Eller för att man ska parkera på uppfarten med 3cm snö och vill slippa skotta :D Nej men alltså, kan ju finnas många skäl till varför man önskar ha varmt batteri menar jag bara. Vill helst kunna bestämma det själv :)
Kan inte se att något av de skälen du listar skulle ha någon nytta av ett uppvärmt batteri. Snarare vore det energislöseri, "elda för kråkorna".

Ett skäl jag dock kan se är att man vill ha maximal prestanda, i en Performance tex.
Att få igång regen är ett bra skäl däremot, åtminstone lite så man slipper frirullningen, men om man tjänar något
rent energimässigt är antagligen oftast tveksamt och dessutom bra att motionera bromsarna (speciellt på
på vintern! ) emellanåt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Att få igång regen är ett bra skäl däremot, åtminstone lite så man slipper frirullningen, men om man tjänar något
rent energimässigt är antagligen oftast tveksamt och dessutom bra att motionera bromsarna (speciellt på
på vintern! ) emellanåt...
Nja, det verkar vara specifikt för Tesla att man inte har regen med kallt batteri. Jag märker inget sådant i någon av våra bilar. Det kan förvisso vara så att regen-området är lite mindre, men det är ingenting som påverkar. I både e-Golf och e-tron är ju one-pedal-regen bara upp till en viss del, vill man bromsa hårdare får man hjälpa till med bromspedalen, vilket i själva verket också är regen. Ända till en gräns där de mekaniska bromsarna börjar hjälpa till. Jag antar att denna gräns förskjuts något när batteriet är kallt. Men det är som sagt ingenting föraren märker såvida man inte tittar på energistaplarna i instrumentpanelen.
Men den vanliga regen-motorbromsen fungerar alltid, oavsett kallt batteri eller inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Att få igång regen är ett bra skäl däremot, åtminstone lite så man slipper frirullningen, men om man tjänar något
rent energimässigt är antagligen oftast tveksamt och dessutom bra att motionera bromsarna (speciellt på
på vintern! ) emellanåt...
Nja, det verkar vara specifikt för Tesla att man inte har regen med kallt batteri. Jag märker inget sådant i någon av våra bilar. Det kan förvisso vara så att regen-området är lite mindre, men det är ingenting som påverkar. I både e-Golf och e-tron är ju one-pedal-regen bara upp till en viss del, vill man bromsa hårdare får man hjälpa till med bromspedalen, vilket i själva verket också är regen. Ända till en gräns där de mekaniska bromsarna börjar hjälpa till. Jag antar att denna gräns förskjuts något när batteriet är kallt. Men det är som sagt ingenting föraren märker såvida man inte tittar på energistaplarna i instrumentpanelen.
Men den vanliga regen-motorbromsen fungerar alltid, oavsett kallt batteri eller inte.
samma i PS2. Även om jag laddar till 100% så får jag full regen. Det är ganska skönt att slippa ändra sitt körbeteende beroende på hur mycket man har laddat eller hur kallt batteriet är.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av BrooklynS »

Det GÅR ju fysiskt inte att regenerera om batteriet är fulladdat, så det är uppenbarligen inte det som händer heller.

Däremot kanske man simulerar liknande effekt via de vanliga bromsarna.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: VW I.D

Inlägg av RagWal »

BrooklynS skrev:
Det GÅR ju fysiskt inte att regenerera om batteriet är fulladdat, så det är uppenbarligen inte det som händer heller.

Däremot kanske man simulerar liknande effekt via de vanliga bromsarna.
Finns ju en liten kapacitetsbuffert som är större på dessa bilar men nånstans måste det vara stopp på regen. Laddar man fullt på "hytten" på Galdhoepiggen och sen regen ner till fjorden så bör något hända.

Regen vid kallt batteri handlar om att begränsa laddströmmen för att skydda batteriet. Samma görs vid både regen och snabbladdning om batteriet är kallt.

Olika nivåer och marginaler hos olika tillverkare.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW I.D

Inlägg av mikebike »

Jag har varit med om att utveckla batteri och hybridfordon.
I ett par produkter infördes en "grill" som eldade upp överskottsenergi eftersom kunden förväntade sig motorbroms i alla lägen. Bland annat i hybridbussarna som gick i Stockholm för över 20 år sedan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Virvelströmsbromsar på bussar har använts i årtionden för att minska bromsslitage. Även lastbilar har det, särskilt i grustag med backar behövs de. Off topic, men då det dök upp...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

RagWal skrev:
BrooklynS skrev:
Det GÅR ju fysiskt inte att regenerera om batteriet är fulladdat, så det är uppenbarligen inte det som händer heller.

Däremot kanske man simulerar liknande effekt via de vanliga bromsarna.
Finns ju en liten kapacitetsbuffert som är större på dessa bilar men nånstans måste det vara stopp på regen. Laddar man fullt på "hytten" på Galdhoepiggen och sen regen ner till fjorden så bör något hända.

Regen vid kallt batteri handlar om att begränsa laddströmmen för att skydda batteriet. Samma görs vid både regen och snabbladdning om batteriet är kallt.

Olika nivåer och marginaler hos olika tillverkare.
Precis, marginal uppåt i laddning kan man ju ha och utnyttja för regen (ganska små energimängd oftast) men
att ladda ett kallt batteri lär inte vara bra för någon alls med dagens batterier iaf, så jag misstänker att regen
på kalla batterier är helt eller delvis fejkad tex genom att använda dom mekaniska bromsarna, men lite skulle
även kunna gå till värmeproduktion (vilket Tesla sjukt nog inte utnyttjar)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Man märker ju om bilen fejkar regen. Om inget annat så hörs det ganska tydligt när bromsarna tar i, men man ser det också i energimätaren att den inte blir grön trots att bilen blir långsammare. Detta har hänt ibland när det var riktigt kallt i kombination med fulladdat batteri. Då blir det fejk-regen.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Man märker ju om bilen fejkar regen. Om inget annat så hörs det ganska tydligt när bromsarna tar i, men man ser det också i energimätaren att den inte blir grön trots att bilen blir långsammare. Detta har hänt ibland när det var riktigt kallt i kombination med fulladdat batteri. Då blir det fejk-regen.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.
Då gissar jag på att effekten går till värme (av batteriet och/eller kupé), vilket jag har väntat på att Tesla skulle
fixa (typ för flera år sedan)...
Att skicka in effekten i batteriet om det är kallt borde vara superdåligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Man märker ju om bilen fejkar regen. Om inget annat så hörs det ganska tydligt när bromsarna tar i, men man ser det också i energimätaren att den inte blir grön trots att bilen blir långsammare. Detta har hänt ibland när det var riktigt kallt i kombination med fulladdat batteri. Då blir det fejk-regen.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.
Då gissar jag på att effekten går till värme (av batteriet och/eller kupé), vilket jag har väntat på att Tesla skulle
fixa (typ för flera år sedan)...
Att skicka in effekten i batteriet om det är kallt borde vara superdåligt...
Det vågar jag inte uttala mig om. Det man ser i bilen är att regen-stapeln är mindre när batteriet är kallt. Men den är tillräckligt stor så att man ändå har regen som vanligt. Var effekten i slutändan hamnar splear ju egentligen ingen större roll heller så länge den inte går till kråkorna. Det som talar emot din teori är att bilen faktiskt i vissa lägen fejkar regen, nämligen som sagt när det är riktigt kallt och batteriet är fulladdat. Hade det gått till väme så hade man ju inte behövt broms-fejka i det läget heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: VW I.D

Inlägg av RagWal »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Man märker ju om bilen fejkar regen. Om inget annat så hörs det ganska tydligt när bromsarna tar i, men man ser det också i energimätaren att den inte blir grön trots att bilen blir långsammare. Detta har hänt ibland när det var riktigt kallt i kombination med fulladdat batteri. Då blir det fejk-regen.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.
Då gissar jag på att effekten går till värme (av batteriet och/eller kupé), vilket jag har väntat på att Tesla skulle
fixa (typ för flera år sedan)...
Att skicka in effekten i batteriet om det är kallt borde vara superdåligt...
De gör ju i princip det idag åtminstone på 3orna idag vid stillastående då batteri o bil ska värmas. Invertern "trampar vatten" så det blir varmt i motor/inverter. Kan göras även under körning. Åtminstone vintertid.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: VW I.D

Inlägg av Credde »

Nu har ID.3 blivit krocktestad, 5 stjärnor i Euro NCAP:
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... hetsbetyg/
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: VW I.D

Inlägg av tor-ake »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Man märker ju om bilen fejkar regen. Om inget annat så hörs det ganska tydligt när bromsarna tar i, men man ser det också i energimätaren att den inte blir grön trots att bilen blir långsammare. Detta har hänt ibland när det var riktigt kallt i kombination med fulladdat batteri. Då blir det fejk-regen.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.
Då gissar jag på att effekten går till värme (av batteriet och/eller kupé), vilket jag har väntat på att Tesla skulle
fixa (typ för flera år sedan)...
Att skicka in effekten i batteriet om det är kallt borde vara superdåligt...
Jag vågar sätta en slant på att Model 3 faktiskt skickar regen-energin till PTC-värmaren och stallar elmotorerna så att det blir värme till batteriet. Men det kan inte ta emot mer än ungefär 12kW (SR+ ungefär 9kW), och det blir inte så kraftig deceleration av det.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar