VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Under "min" Tesla-tid fanns inte funktionen att bilen förvärmde batteriet när man navigerade till en SuC. Däremot så förvärmde den batteriet i samband med kupéförvärmning, vilket jag tyckte var bra. Och körde man iväg med kallt batteri så blev det inte varmt på flera timmar, vilket var då en nackdel på långresor eftersom laddningen tog evigheter. Men det är helt klart en fördel till vardags eftersom förbrukningen inte skenar iväg på samma sätt när man bara kör kortare sträckor. Det är så sett helt klart den smidigaste lösningen som Tesla har valt, om man nu inte vill låta föraren välja själv.
Jag vet inte vilka skäl Audi och VW kan ha att de uppenbarligen brassar på med batterivärme precis varje gång man kör en meter. Är det för att skydda batteriet? Men i så fall undrar man ju varför inte Tesla gör detta också.
Jag vet inte vilka skäl Audi och VW kan ha att de uppenbarligen brassar på med batterivärme precis varje gång man kör en meter. Är det för att skydda batteriet? Men i så fall undrar man ju varför inte Tesla gör detta också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Då är det ju bara peta in SUC som destination? Två klick på skärmen, voilà förvärmning startar om det behövs.markuswesterberg skrev:Finns ju 0 anledning att ladda någon annanstans än på SuC så nej, det argumentet håller inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Med tanke på de superlåga förbrukningssiffror du brukar posta borde jag kanske inte vara förvånad men... du måste ha kört väldigt, väldigt, väääääääldigt sakta om batteriet inte blivit varmt "på flera timmar".mati skrev:Under "min" Tesla-tid fanns inte funktionen att bilen förvärmde batteriet när man navigerade till en SuC. Däremot så förvärmde den batteriet i samband med kupéförvärmning, vilket jag tyckte var bra. Och körde man iväg med kallt batteri så blev det inte varmt på flera timmar, vilket var då en nackdel på långresor eftersom laddningen tog evigheter. Men det är helt klart en fördel till vardags eftersom förbrukningen inte skenar iväg på samma sätt när man bara kör kortare sträckor. Det är så sett helt klart den smidigaste lösningen som Tesla har valt, om man nu inte vill låta föraren välja själv.
Jag vet inte vilka skäl Audi och VW kan ha att de uppenbarligen brassar på med batterivärme precis varje gång man kör en meter. Är det för att skydda batteriet? Men i så fall undrar man ju varför inte Tesla gör detta också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Yoho, Taliz back!
Du är gubbkörarnas motpol, när du säger köra sakta betyder det lagligt...
Du är gubbkörarnas motpol, när du säger köra sakta betyder det lagligt...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Superlågt vet jag inte. Jag brukar köra lagligt, det brukar vara positivt för förbrukningen. Runt omkring oss är det i stort sett bara 80-vägar åt alla håll. Batteriet blir inte varmt på evigheter när man kör 80. Men så sakta har du kanske aldrig kört.taliz skrev:Med tanke på de superlåga förbrukningssiffror du brukar posta borde jag kanske inte vara förvånad men... du måste ha kört väldigt, väldigt, väääääääldigt sakta om batteriet inte blivit varmt "på flera timmar".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Hehe nä inte flera timmar i sträck iaf.
Brukar köra lagligt i tätort förövrigt. På öppen landsväg och motorväg kan det dock gå lite fortare.
Brukar köra lagligt i tätort förövrigt. På öppen landsväg och motorväg kan det dock gå lite fortare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Det är skönt med GPS-baserad hastighetsmätare så man kan ställa in "30 över" och inte typ "38 över" som med konventionella mätaretaliz skrev:Hehe nä inte flera timmar i sträck iaf.
Brukar köra lagligt i tätort förövrigt. På öppen landsväg och motorväg kan det dock gå lite fortare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: VW I.D
Vill ju inte bara ha varmt batteri inför att man laddar på SuC. Exempelvis vill man kanske det varje gång man ska åka iväg? Eller varje gång man kommer hem och ska ladda? Eller till jobbet? Eller för att man ska parkera på uppfarten med 3cm snö och vill slippa skotta Nej men alltså, kan ju finnas många skäl till varför man önskar ha varmt batteri menar jag bara. Vill helst kunna bestämma det självtaliz skrev:Då är det ju bara peta in SUC som destination? Två klick på skärmen, voilà förvärmning startar om det behövs.markuswesterberg skrev:Finns ju 0 anledning att ladda någon annanstans än på SuC så nej, det argumentet håller inte.
Re: VW I.D
Som någon sade, autopilot är bra men bäst är att vara pilot själv. Ge oss tillbaka kontroll tack!
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Kan inte se att något av de skälen du listar skulle ha någon nytta av ett uppvärmt batteri. Snarare vore det energislöseri, "elda för kråkorna".markuswesterberg skrev:Vill ju inte bara ha varmt batteri inför att man laddar på SuC. Exempelvis vill man kanske det varje gång man ska åka iväg? Eller varje gång man kommer hem och ska ladda? Eller till jobbet? Eller för att man ska parkera på uppfarten med 3cm snö och vill slippa skotta Nej men alltså, kan ju finnas många skäl till varför man önskar ha varmt batteri menar jag bara. Vill helst kunna bestämma det självtaliz skrev:Då är det ju bara peta in SUC som destination? Två klick på skärmen, voilà förvärmning startar om det behövs.markuswesterberg skrev:Finns ju 0 anledning att ladda någon annanstans än på SuC så nej, det argumentet håller inte.
Ett skäl jag dock kan se är att man vill ha maximal prestanda, i en Performance tex.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Det finns nog ingen som har 100% fokus på körningen konstant. Ibland behöver man slå ett öga på, eller ändra, navigation, stereo etc. Svara på ngt samtal. Titta till ett barn eller husdjur, osv.PapaD skrev:Som någon sade, autopilot är bra men bäst är att vara pilot själv. Ge oss tillbaka kontroll tack!
Kort sagt hamnar fokus någon annanstans ett kort ögonblick. Då är det en ENORM fördel med system som autopilot.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
Att få igång regen är ett bra skäl däremot, åtminstone lite så man slipper frirullningen, men om man tjänar någottaliz skrev:Kan inte se att något av de skälen du listar skulle ha någon nytta av ett uppvärmt batteri. Snarare vore det energislöseri, "elda för kråkorna".markuswesterberg skrev:Vill ju inte bara ha varmt batteri inför att man laddar på SuC. Exempelvis vill man kanske det varje gång man ska åka iväg? Eller varje gång man kommer hem och ska ladda? Eller till jobbet? Eller för att man ska parkera på uppfarten med 3cm snö och vill slippa skotta Nej men alltså, kan ju finnas många skäl till varför man önskar ha varmt batteri menar jag bara. Vill helst kunna bestämma det självtaliz skrev:Då är det ju bara peta in SUC som destination? Två klick på skärmen, voilà förvärmning startar om det behövs.markuswesterberg skrev:Finns ju 0 anledning att ladda någon annanstans än på SuC så nej, det argumentet håller inte.
Ett skäl jag dock kan se är att man vill ha maximal prestanda, i en Performance tex.
rent energimässigt är antagligen oftast tveksamt och dessutom bra att motionera bromsarna (speciellt på
på vintern! ) emellanåt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW I.D
Nja, det verkar vara specifikt för Tesla att man inte har regen med kallt batteri. Jag märker inget sådant i någon av våra bilar. Det kan förvisso vara så att regen-området är lite mindre, men det är ingenting som påverkar. I både e-Golf och e-tron är ju one-pedal-regen bara upp till en viss del, vill man bromsa hårdare får man hjälpa till med bromspedalen, vilket i själva verket också är regen. Ända till en gräns där de mekaniska bromsarna börjar hjälpa till. Jag antar att denna gräns förskjuts något när batteriet är kallt. Men det är som sagt ingenting föraren märker såvida man inte tittar på energistaplarna i instrumentpanelen.Bjelke skrev:Att få igång regen är ett bra skäl däremot, åtminstone lite så man slipper frirullningen, men om man tjänar något
rent energimässigt är antagligen oftast tveksamt och dessutom bra att motionera bromsarna (speciellt på
på vintern! ) emellanåt...
Men den vanliga regen-motorbromsen fungerar alltid, oavsett kallt batteri eller inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
samma i PS2. Även om jag laddar till 100% så får jag full regen. Det är ganska skönt att slippa ändra sitt körbeteende beroende på hur mycket man har laddat eller hur kallt batteriet är.mati skrev:Nja, det verkar vara specifikt för Tesla att man inte har regen med kallt batteri. Jag märker inget sådant i någon av våra bilar. Det kan förvisso vara så att regen-området är lite mindre, men det är ingenting som påverkar. I både e-Golf och e-tron är ju one-pedal-regen bara upp till en viss del, vill man bromsa hårdare får man hjälpa till med bromspedalen, vilket i själva verket också är regen. Ända till en gräns där de mekaniska bromsarna börjar hjälpa till. Jag antar att denna gräns förskjuts något när batteriet är kallt. Men det är som sagt ingenting föraren märker såvida man inte tittar på energistaplarna i instrumentpanelen.Bjelke skrev:Att få igång regen är ett bra skäl däremot, åtminstone lite så man slipper frirullningen, men om man tjänar något
rent energimässigt är antagligen oftast tveksamt och dessutom bra att motionera bromsarna (speciellt på
på vintern! ) emellanåt...
Men den vanliga regen-motorbromsen fungerar alltid, oavsett kallt batteri eller inte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Det GÅR ju fysiskt inte att regenerera om batteriet är fulladdat, så det är uppenbarligen inte det som händer heller.
Däremot kanske man simulerar liknande effekt via de vanliga bromsarna.
Däremot kanske man simulerar liknande effekt via de vanliga bromsarna.
Tesla Y LR -22 EAP
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: VW I.D
Finns ju en liten kapacitetsbuffert som är större på dessa bilar men nånstans måste det vara stopp på regen. Laddar man fullt på "hytten" på Galdhoepiggen och sen regen ner till fjorden så bör något hända.BrooklynS skrev:Det GÅR ju fysiskt inte att regenerera om batteriet är fulladdat, så det är uppenbarligen inte det som händer heller.
Däremot kanske man simulerar liknande effekt via de vanliga bromsarna.
Regen vid kallt batteri handlar om att begränsa laddströmmen för att skydda batteriet. Samma görs vid både regen och snabbladdning om batteriet är kallt.
Olika nivåer och marginaler hos olika tillverkare.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7559
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: VW I.D
Jag har varit med om att utveckla batteri och hybridfordon.
I ett par produkter infördes en "grill" som eldade upp överskottsenergi eftersom kunden förväntade sig motorbroms i alla lägen. Bland annat i hybridbussarna som gick i Stockholm för över 20 år sedan.
I ett par produkter infördes en "grill" som eldade upp överskottsenergi eftersom kunden förväntade sig motorbroms i alla lägen. Bland annat i hybridbussarna som gick i Stockholm för över 20 år sedan.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: VW I.D
Virvelströmsbromsar på bussar har använts i årtionden för att minska bromsslitage. Även lastbilar har det, särskilt i grustag med backar behövs de. Off topic, men då det dök upp...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
Precis, marginal uppåt i laddning kan man ju ha och utnyttja för regen (ganska små energimängd oftast) menRagWal skrev:Finns ju en liten kapacitetsbuffert som är större på dessa bilar men nånstans måste det vara stopp på regen. Laddar man fullt på "hytten" på Galdhoepiggen och sen regen ner till fjorden så bör något hända.BrooklynS skrev:Det GÅR ju fysiskt inte att regenerera om batteriet är fulladdat, så det är uppenbarligen inte det som händer heller.
Däremot kanske man simulerar liknande effekt via de vanliga bromsarna.
Regen vid kallt batteri handlar om att begränsa laddströmmen för att skydda batteriet. Samma görs vid både regen och snabbladdning om batteriet är kallt.
Olika nivåer och marginaler hos olika tillverkare.
att ladda ett kallt batteri lär inte vara bra för någon alls med dagens batterier iaf, så jag misstänker att regen
på kalla batterier är helt eller delvis fejkad tex genom att använda dom mekaniska bromsarna, men lite skulle
även kunna gå till värmeproduktion (vilket Tesla sjukt nog inte utnyttjar)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW I.D
Man märker ju om bilen fejkar regen. Om inget annat så hörs det ganska tydligt när bromsarna tar i, men man ser det också i energimätaren att den inte blir grön trots att bilen blir långsammare. Detta har hänt ibland när det var riktigt kallt i kombination med fulladdat batteri. Då blir det fejk-regen.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
Då gissar jag på att effekten går till värme (av batteriet och/eller kupé), vilket jag har väntat på att Tesla skullemati skrev:Man märker ju om bilen fejkar regen. Om inget annat så hörs det ganska tydligt när bromsarna tar i, men man ser det också i energimätaren att den inte blir grön trots att bilen blir långsammare. Detta har hänt ibland när det var riktigt kallt i kombination med fulladdat batteri. Då blir det fejk-regen.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.
fixa (typ för flera år sedan)...
Att skicka in effekten i batteriet om det är kallt borde vara superdåligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW I.D
Det vågar jag inte uttala mig om. Det man ser i bilen är att regen-stapeln är mindre när batteriet är kallt. Men den är tillräckligt stor så att man ändå har regen som vanligt. Var effekten i slutändan hamnar splear ju egentligen ingen större roll heller så länge den inte går till kråkorna. Det som talar emot din teori är att bilen faktiskt i vissa lägen fejkar regen, nämligen som sagt när det är riktigt kallt och batteriet är fulladdat. Hade det gått till väme så hade man ju inte behövt broms-fejka i det läget heller.Bjelke skrev:Då gissar jag på att effekten går till värme (av batteriet och/eller kupé), vilket jag har väntat på att Tesla skullemati skrev:Man märker ju om bilen fejkar regen. Om inget annat så hörs det ganska tydligt när bromsarna tar i, men man ser det också i energimätaren att den inte blir grön trots att bilen blir långsammare. Detta har hänt ibland när det var riktigt kallt i kombination med fulladdat batteri. Då blir det fejk-regen.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.
fixa (typ för flera år sedan)...
Att skicka in effekten i batteriet om det är kallt borde vara superdåligt...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: VW I.D
De gör ju i princip det idag åtminstone på 3orna idag vid stillastående då batteri o bil ska värmas. Invertern "trampar vatten" så det blir varmt i motor/inverter. Kan göras även under körning. Åtminstone vintertid.Bjelke skrev:Då gissar jag på att effekten går till värme (av batteriet och/eller kupé), vilket jag har väntat på att Tesla skullemati skrev:Man märker ju om bilen fejkar regen. Om inget annat så hörs det ganska tydligt när bromsarna tar i, men man ser det också i energimätaren att den inte blir grön trots att bilen blir långsammare. Detta har hänt ibland när det var riktigt kallt i kombination med fulladdat batteri. Då blir det fejk-regen.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.
fixa (typ för flera år sedan)...
Att skicka in effekten i batteriet om det är kallt borde vara superdåligt...
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: VW I.D
Nu har ID.3 blivit krocktestad, 5 stjärnor i Euro NCAP:
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... hetsbetyg/
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... hetsbetyg/
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: VW I.D
Jag vågar sätta en slant på att Model 3 faktiskt skickar regen-energin till PTC-värmaren och stallar elmotorerna så att det blir värme till batteriet. Men det kan inte ta emot mer än ungefär 12kW (SR+ ungefär 9kW), och det blir inte så kraftig deceleration av det.Bjelke skrev:Då gissar jag på att effekten går till värme (av batteriet och/eller kupé), vilket jag har väntat på att Tesla skullemati skrev:Man märker ju om bilen fejkar regen. Om inget annat så hörs det ganska tydligt när bromsarna tar i, men man ser det också i energimätaren att den inte blir grön trots att bilen blir långsammare. Detta har hänt ibland när det var riktigt kallt i kombination med fulladdat batteri. Då blir det fejk-regen.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.
fixa (typ för flera år sedan)...
Att skicka in effekten i batteriet om det är kallt borde vara superdåligt...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -