VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

PapaD skrev:
Det där får du gärna underbygga med källa...
Aldrig hört att VW ligger dåligt till på kvalitetsindex.
Är du inte skitsnackare nu Taliz?
Zalman postade en undersökning från mestmotor här för ett tag sedan.
Hittade denna tex: https://www.vibilagare.se//nyheter/bila ... t-och-mest
VW klart sämre än medelbilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Det där är skadeanmälningar, tex parkeringsskador ingår. Duger inte Taliz.
Jag hittar bara en TUVRapport från 2013 när jag söker. Den är så gammal så den är irrelevant, men där står sig VW bra. Toyota är förstås bäst. Besiktningsfel, det är mer relevant.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bilar ... -minst-fel

Nej, hacka på att den är slö och hastighetsbegränsad istället. Blir bara konstigt när du tar upp kvalité.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

taliz skrev:
mati skrev:
PapaD skrev:
Ja, det där är en gammal artikel som diskuterats.
Ingen håller med om att panelgaps är en issue. Och tidningen har inte svarat på vilka värden de mätt. Undrar om sanningshalten där.
Även andra har tagit upp målning på insidan av huv på förserien. Men de jag sett och min har vackert lackade insidor. Misstänker att förserien gick till Euroncap, så man sparade på lack på dem.
Vore bättre om de satte sig in i bilen så de kunde ge korrekt kritik, det skulle alla må bra av. Men det är väl jobbigt...
Håller med. Man kan tycka vad man vill om ID3, men den verkar vara väl ihopsatt. Vanlig VW-standard skulle jag vilja påstå. Jag har verkligen kollat riktigt noga när vi hade lånebilen hemma, just pga kritiken den har fått, men allting såg väldigt snyggt och bra ut. Fina och jämna panelgap överallt, bra lack så som sig bör. Inget konstigt, inget att anmärka.
Problemet med VW är väl inte kvalitetskänsla, utan faktisk kvalitet.
De känns bra, men de går sönder oftare än snittet.
Dvs typ tvärtom mot Tesla.
Jag vet att du själv inte har haft problem med Tesla men att bygga allt på endast egna preferenser är också snedvrider, man bör kolla över ett bredare perspektiv. Nu vägrar Tesla ge ut data(undra varför?) men studien J.D. Power ger inga bra betyg av Teslas bilar.

Bild

https://www.electrek.co/2020/06/24/tesl ... study/amp/

Customer Reports har ju också år efter år sagt att Model X är en av de bilar på Amerikanska marknaden med mest problem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Verkar som kvaliteten hos Tesla i deras kinesiska fabrik är rätt hög ivf. (lite förvånande med tanke på alla problem man är vad vid som Teslaägare):

https://oilprice.com/Latest-Energy-News ... China.html

"The Shanghai-made Model 3 was ranked the top quality car in China, with the fewest reported customer complaints of 38 locally produced or foreign-made sedans in the world’s biggest auto market.

According to data from CheZhiWang, a Chinese website collecting complaint data about the quality of automobiles, Tesla’s Model 3 has received the fewest complaints—0.7 complaints per every 10,000 vehicles. This also was the first time that Tesla’s Model 3 has ranked the highest in this data collection."
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

vigge50 skrev:
Jag vet att du själv inte har haft problem med Tesla men att bygga allt på endast egna preferenser är också snedvrider, man bör kolla över ett bredare perspektiv. Nu vägrar Tesla ge ut data(undra varför?) men studien J.D. Power ger inga bra betyg av Teslas bilar.
Jag har, precis som du haft med din Tesla, haft en hel del strul med min Model 3. Så man har ju absolut lite fördomar mot Teslas tillförlitlighet.

Men märkligt nog så är det många undersökningar som rankar just Model 3 väldigt högt i tillförlitlighet (byggkvaliteten är ju däremot usel enligt nästan alla undersökningar, och det är ju inte så märkligt att förstå för oss Teslaägare).

Här är en som jag läste så sent som i förra veckan:

2020 What Car? Reliability Survey: executive cars. In our exhaustive annual survey, we reveal how dependable cars up to five years old are, based on the experiences of 13,000 owners.

https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20054
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

martinot skrev:
Men märkligt nog så är det många undersökningar som rankar just Model 3 väldigt högt i tillförlitlighet (byggkvaliteten är ju däremot usel enligt nästan alla undersökningar, och det är ju inte så märkligt att förstå för oss Teslaägare).
JD Power studien var väl Tesla överlag. Model 3 var väl betydligt bättre än S och framförallt X sist jag kollade. Och på X har jag för mig att dörrarna var det stora problemet, kanske inte helt oväntat i så fall. Har personligen inte haft några problem med min 3:an, för vad det nu är värt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jag tycker att alla dessa undersökningar säker egentligen inte så mycket, eftersom vi jämför elbilar med fossilbilar. Ett enkelt exempel är VW där folk ofta påstår att de har stora problem med tillförlitligheten. Men som jag har förstått det gäller det oftast havererade DSG-lådor, motorer som strejkar, kamremmar osv osv. Vi har haft noll fel med vår e-Golf hittills. Det kan vara ren tur, men det kan också bero på att den inte har alla dessa grejer som andra VW-bilar brottas med. Så en Golf är kanske en krångelbil enligt statistiken, eftersom växellådan inte håller mer än 5000 mil i snitt. Men min Golf har ingen växellåda. Samma sak gäller ID3.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

PapaD skrev:
Misstänker att förserien gick till Euroncap, så man sparade på lack på dem.
Euroncaps urvalskriterier:

Status of Test Vehicle
5.1.1 The vehicles tested must be of the same production status as for those offered for sale to
consumers at or before the time of publication of the new result.
5.1.2 The method of procuring test vehicles of the correct specification will be chosen by Euro
NCAP. The vehicles selected for testing must be:
• Fully type-approved (i.e. a certificate of conformity/Identification Plate Approval
(IPA) should be available for the vehicles, if requested)
• From serial production.
• Capable of being legally sold, new or in the aftermarket, to the general public without
modification
• Selected at random.
Note: New models are generally produced in small numbers during the early stages of
production (“ramp-up”), leading to full-volume production within a few months. Vehicles
from such early production phases are acceptable, so long as they comply with the
requirements set out above.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Har inte haft nästan några alls problem med våra senaste tre Mercedes E-klass som vi haft, varken med växellåda eller annat. Så tror nog att det finns ganska många tillförlitliga dieslar (även om de inte går på el så skall man inte automatiskt klanka ner på alla ICE-bilar orättfärdigt). Har varit extremt mycket mer tillförlitliga än när vi hade endast Volvo tidigare.

När vi varit utomlands så har vi även hyrt en del BMW (trevliga mellanstorabilar att åka runt i), som fungerat absolut prickfritt (till skillnad från när vi i USA hyrt stora amerikanska SUV:ar).

Samma undersökning tidigare rankar ju även BMW (ICE) och Mercedes (ICE) väldigt högt i tillförlitlighet.

Så tror inte vi skall låta våra EV-rosa glasögon dra för stora växlar på allt.

2020 What Car? Reliability Survey: luxury cars: https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20063
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Fredrik j skrev:
PapaD skrev:
Misstänker att förserien gick till Euroncap, så man sparade på lack på dem.
Euroncaps urvalskriterier:

Status of Test Vehicle
...
Vehicles
from such early production phases are acceptable, so long as they comply with the
requirements set out above.
Tack Bjelke, då är jag nog fel ute. Varför testbilarna på YouTube i juli var slarvigt lackade under huven är då ett mysterium för mig. Om ngn här sett något sådant så skriv gärna.

För mig är den misslyckade 12 V övervakningen på ID3 en signal att bevaka. Om VW hanterar det bra stärks de i mina ögon, om de negligerar eller förnekar så sjunker de. Jag skall bevaka detta noga.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

martinot skrev:
vigge50 skrev:
Jag vet att du själv inte har haft problem med Tesla men att bygga allt på endast egna preferenser är också snedvrider, man bör kolla över ett bredare perspektiv. Nu vägrar Tesla ge ut data(undra varför?) men studien J.D. Power ger inga bra betyg av Teslas bilar.
Jag har, precis som du haft med din Tesla, haft en hel del strul med min Model 3. Så man har ju absolut lite fördomar mot Teslas tillförlitlighet.

Men märkligt nog så är det många undersökningar som rankar just Model 3 väldigt högt i tillförlitlighet (byggkvaliteten är ju däremot usel enligt nästan alla undersökningar, och det är ju inte så märkligt att förstå för oss Teslaägare).

Här är en som jag läste så sent som i förra veckan:

2020 What Car? Reliability Survey: executive cars. In our exhaustive annual survey, we reveal how dependable cars up to five years old are, based on the experiences of 13,000 owners.

https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20054
Reliability for executive cars aged up to five years old

Kod: Markera allt

Rank Make and model	              Score

1.	Tesla Model 3 2019-on	       99.4%
2.	Skoda Superb petrol 2016-on 	98.3%
3.	Mazda 6 2013-on	             98.0%
4.	Vauxhall Insignia 2008-2017 	97.8%
5.	BMW 3 Series petrol 2012-2019  97.3%
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Bra betyg, minsann.
Någon som vet när man kan prova ID4?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Insignia på plats fyra. Robusta bilar trots diesel...
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: VW I.D

Inlägg av d3marcus »

Lite få datapunkter för M3 då räknar från 2019.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: VW I.D

Inlägg av MrRun »

PapaD skrev:
Bra betyg, minsann.
Någon som vet när man kan prova ID4?
Har fått första halvan av december som svar av lokala handlaren.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Insignia på plats fyra. Robusta bilar trots diesel...
Finns massor av grymt bra och riktigt robusta dieslar/ICE:er!

https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20063

Most reliable luxury cars

Results for luxury cars aged up to five years old

Kod: Markera allt

Rank	Make and model                Score

1.     BMW 5 Series 2010-2018        96.7%
2.     Mercedes E-Class 2009-2016    96.1%
3.     BMW 5 Series 2017-on          95.2%
4.     Mercedes E-Class 2016-on      93.7%
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Insignia på plats fyra. Robusta bilar trots diesel...
Finns massor av grymt bra och riktigt robusta dieslar/ICE:er!

https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20063

Most reliable luxury cars

Results for luxury cars aged up to five years old

Kod: Markera allt

Rank	Make and model                Score

1.     BMW 5 Series 2010-2018        96.7%
2.     Mercedes E-Class 2009-2016    96.1%
3.     BMW 5 Series 2017-on          95.2%
4.     Mercedes E-Class 2016-on      93.7%
Men alla dom ligger steget efter Opel Insignia av förra generationen...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Insignia på plats fyra. Robusta bilar trots diesel...
Finns massor av grymt bra och riktigt robusta dieslar/ICE:er!

https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20063

Most reliable luxury cars

Results for luxury cars aged up to five years old

Kod: Markera allt

Rank	Make and model                Score

1.     BMW 5 Series 2010-2018        96.7%
2.     Mercedes E-Class 2009-2016    96.1%
3.     BMW 5 Series 2017-on          95.2%
4.     Mercedes E-Class 2016-on      93.7%
Men alla dom ligger steget efter Opel Insignia av förra generationen...
Och de, tillsammans med Opel Insignia, ligger alla efter Skoda Superb (98.3%) och långt efter Tesla Model 3 (99.4%).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Var hamnar id3 på listan? (räknas ev besök för att uppgradera med?) (vet inte riktigt vad det har i den här tråden att göra)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
Var hamnar id3 på listan? (räknas ev besök för att uppgradera med?) (vet inte riktigt vad det har i den här tråden att göra)
Jag lyfte in en artikel där det i en tysk motortidning hävdades att ID3 hade mycket dålig byggkvalitet (https://www.autoblog.com/2020/09/09/vw- ... und-sport/).

Sedan kom någon annan in och påstod (minns inte vem; du får backa och kika själv) att Tesla har så dålig tillförlitlighet, och sedan uppstod en lång debatt om det.

Men gäller tydligen inte Model 3 när jag kikat på många undersökningar.

ID3 måste nog vara ute i 1-2 år innan man får in data från de, och de kommer med på listan (misstänker jag).

Förhoppningsvis så har den tyska motortidning fel, och VW har fått ordning på allt. Tror ID3 kan bli en grymt rätt bil för min pappa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: VW I.D

Inlägg av metchristian »

martinot skrev:
martinot skrev:
vigge50 skrev:
Jag vet att du själv inte har haft problem med Tesla men att bygga allt på endast egna preferenser är också snedvrider, man bör kolla över ett bredare perspektiv. Nu vägrar Tesla ge ut data(undra varför?) men studien J.D. Power ger inga bra betyg av Teslas bilar.
Jag har, precis som du haft med din Tesla, haft en hel del strul med min Model 3. Så man har ju absolut lite fördomar mot Teslas tillförlitlighet.

Men märkligt nog så är det många undersökningar som rankar just Model 3 väldigt högt i tillförlitlighet (byggkvaliteten är ju däremot usel enligt nästan alla undersökningar, och det är ju inte så märkligt att förstå för oss Teslaägare).

Här är en som jag läste så sent som i förra veckan:

2020 What Car? Reliability Survey: executive cars. In our exhaustive annual survey, we reveal how dependable cars up to five years old are, based on the experiences of 13,000 owners.

https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20054
Reliability for executive cars aged up to five years old

Kod: Markera allt

Rank Make and model	              Score

1.	Tesla Model 3 2019-on	       99.4%
2.	Skoda Superb petrol 2016-on 	98.3%
3.	Mazda 6 2013-on	             98.0%
4.	Vauxhall Insignia 2008-2017 	97.8%
5.	BMW 3 Series petrol 2012-2019  97.3%
Drivlinan har tesla haft otroligt lite problem med på model 3 och det är det som ofta räknas i reliablilty o inte själva byggkvaliten...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

metchristian skrev:
martinot skrev:
martinot skrev:
vigge50 skrev:
Jag vet att du själv inte har haft problem med Tesla men att bygga allt på endast egna preferenser är också snedvrider, man bör kolla över ett bredare perspektiv. Nu vägrar Tesla ge ut data(undra varför?) men studien J.D. Power ger inga bra betyg av Teslas bilar.
Jag har, precis som du haft med din Tesla, haft en hel del strul med min Model 3. Så man har ju absolut lite fördomar mot Teslas tillförlitlighet.

Men märkligt nog så är det många undersökningar som rankar just Model 3 väldigt högt i tillförlitlighet (byggkvaliteten är ju däremot usel enligt nästan alla undersökningar, och det är ju inte så märkligt att förstå för oss Teslaägare).

Här är en som jag läste så sent som i förra veckan:

2020 What Car? Reliability Survey: executive cars. In our exhaustive annual survey, we reveal how dependable cars up to five years old are, based on the experiences of 13,000 owners.

https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20054
Reliability for executive cars aged up to five years old

Kod: Markera allt

Rank Make and model	              Score

1.	Tesla Model 3 2019-on	       99.4%
2.	Skoda Superb petrol 2016-on 	98.3%
3.	Mazda 6 2013-on	             98.0%
4.	Vauxhall Insignia 2008-2017 	97.8%
5.	BMW 3 Series petrol 2012-2019  97.3%
Drivlinan har tesla haft otroligt lite problem med på model 3 och det är det som ofta räknas i reliablilty o inte själva byggkvaliten...
Stämmer. Byggkvaliteten är fortfarande helt kass på M3.

Det mäts dock, som du är inne på, inte här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: VW I.D

Inlägg av nx00 »

Vilken eller vilka utav Volkswagens ID laddare är berättigade för ladda hemma stödet? Någon som har stenkoll?
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: VW I.D

Inlägg av ChristerSjo »

nx00 skrev:
Vilken eller vilka utav Volkswagens ID laddare är berättigade för ladda hemma stödet? Någon som har stenkoll?
Finns det någon "ladd" box som man installerar hemma på marknaden som inte är godkänd?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

ChristerSjo skrev:
nx00 skrev:
Vilken eller vilka utav Volkswagens ID laddare är berättigade för ladda hemma stödet? Någon som har stenkoll?
Finns det någon "ladd" box som man installerar hemma på marknaden som inte är godkänd?
Alla med Typ-2 uttag är godkända.

Övriga, som tex. med Typ-1 (vissa tidigare amerikanska och japanska elbilar med 1-fasladdning) är inte godkända.

Sedan behöver man även JFB Typ B, och funktion för mätning av åtgången energimängd för laddning.

Vissa uttagsboxar har dock dessa två funktioner redan i boxen, och då för man en enklare installation (mindre kostnad för elektrikertid) och oftast billigare (då de ofta är ganska dyra att köpa till).

VW har bara boxar med Typ-2, så det är inga problem. Men kikar man på priset efter merjobb av elektriker (mer nödvändig extern installation), och ökad kostnad för fler kompletterande komponenter, så är de förmodligen inte lika prisvärda. Då är det nog mer prisvärt att gå för tex. en Easee från Tibber, eller från annan leverantör med box som "fixar allt".

Är man medlem på TCS (man behöver dock inte äga Tesla) så får man 1500 rabatt här: https://tibber.com/se/produkt/easee-tesla-club-sweden

Kör man med referrallänk och ansöker om att bli Tibberkund (byte av elavtal sker inte förens långt senare) så får man ytterligare 500 kr rabatt. Här är min (men går bra med vilken annan som helst): https://tibber.com/se/invite/68e6c431

Dock så har Tibber endast Typ-2-uttag, och kräver att kan använder sin Typ-2-kabel som följer med bilen (eller köper en sådan). Men i övrigt så är jag extremt nöjd med Easee-boxen, och möjlighet till automatisk lastbalansering till husets elåtgång, fjärrstyrning via WiFi eller 4G, och smarta appfunktioner. Skall även byta elleverantör från Fortum till Tibber (inget som man måste, bara för att man köper boxen via dom, men vill testa att ladda gratis/billigt på nätterna efter tidstaxa).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar