VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2312
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

VW I.D

Inlägg av mans71 »

Besökte VW:s monter på Almedalsveckan och där sa dom att VW I.D ska gå att beställa mars-april 2019 för leverans 2019. Priset ska vara från 250 000 och ha en räckvidd på 50 mil (den nya normen, vad den nu heter). Till det priset och med den räckvidden kan det bli en riktig storsäljare!
VW-ID.jpg
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Jaguar I-pace skulle kosta 600.000 sa de innan lanseringen.
Om de i montern kallade bilen för I.D och inte Neo, så vissar bara det på deras kunskapsnivå = 0
Personligen tror jag på en lansering under 2019 för Neo. Och att kunderna här i Sverige - i bästa fall - får sin bil slutet 2020, början 2021
Pris? Skapligt utrustad och 50 mils räckvidd... 400.000.-
(Observera att detta är en personlig prognos)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

Ja 250tkr för 50 mil räckvidd kan vi bara fetglömma inom en så kort tidsperiod...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: VW I.D

Inlägg av Gustafsson »

Det som är intressant är ju att det kommer bilar med runt 50 mils räckvidd och ett bra pris. Priset kan ju vara lite högre än ICE, eftersom driftskostnaderna är så låga.
Jag tror att hela nybilsmarknaden kommer att tippa över till el inom 2-3 år om den här utvecklingen fortsätter bara lite till.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: VW I.D

Inlägg av 12man »

Om inte den tar stora delar av Golf försäljning, då...
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2312
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: VW I.D

Inlägg av mans71 »

Det visar på min kunskapsnivå, jag visste designstudien hette I.D, men tjejen i montern pratade om "en bil i golfklassen".

Kommer den att kosta 400 så blir det såklart annorlunda men klarar dom 250 kommer det ju röra om en del...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10892
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW I.D

Inlägg av Jerker »

Har för mig att en viss elbil från ett hyfsat känt märke skulle gå att köpa för $35000, men trots att den tillverkats i ett år nu så går det fortfarande inte, och troligen inte förrän tidigast om ytterligare nåt halvår, och när det går att få den här i Sverige är ännu inte klarlagt... ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

Antingen så är priset fel, alltså det är någon modell som inte kommer säljas, eller så kommer de inte kunna leverera i volym. Förmodligen är det det senare. De investerar alltså några miljarder på att leverera en bil som är överlägsen det andra kan leverera (Tesla, Nissan). Detta är tänkt att locka/skrämma kunder bort från de seriösa tillverkarna som faktiskt försöker massleverera elbilar. Samtidigt visar de sitt försprång i teknik som analysfirmor kan gå på och skapa listor runt där de hävdar att Tesla halkat efter... suck.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Har för mig att en viss elbil från ett hyfsat känt märke skulle gå att köpa för $35000, men trots att den tillverkats i ett år nu så går det fortfarande inte, och troligen inte förrän tidigast om ytterligare nåt halvår, och när det går att få den här i Sverige är ännu inte klarlagt... ;)
Precis min poäng, tack för illustrationen. ;)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: VW I.D

Inlägg av 12man »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
Har för mig att en viss elbil från ett hyfsat känt märke skulle gå att köpa för $35000, men trots att den tillverkats i ett år nu så går det fortfarande inte, och troligen inte förrän tidigast om ytterligare nåt halvår, och när det går att få den här i Sverige är ännu inte klarlagt... ;)
Precis min poäng, tack för illustrationen. ;)
VW Id presenteras sept 2016, leverans aug 2019..?
Tesla 3 presenteras mars 2016 leverans aug 2017/juli 2018 i volym
VW golf el, 1 års väntetid, 3 år efter första leveranser
ms 76132 "Eleamore"
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: VW I.D

Inlägg av Limbster »

Jerker skrev:
Har för mig att en viss elbil från ett hyfsat känt märke skulle gå att köpa för $35000, men trots att den tillverkats i ett år nu så går det fortfarande inte, och troligen inte förrän tidigast om ytterligare nåt halvår, och när det går att få den här i Sverige är ännu inte klarlagt... ;)
Eller om den någonsin kommer att kunna köpas i Sverige, blir väl under en månad i USA och sen hittar de på att inge ville ha den och tar bort den.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Glöm inte heller at VW plöjt ner miljarder i nästa generation Golf som kommer 2019. Jag kan höra säljarens ord: ”visserligen har vi en elbil som heter Neo, men om du beställer en idag så får du den om 12-18 månader. Däremot så har vi den heeeeelt nyutvecklade Golf VIII här i hallen till ett mycket förmånligt kampanjpris, en pigg 3 cylindrig, snål, ekonomisk och miljövänlig bil som kan levereras inom 14 dagar. Valet är dit.... men jag vet vad jag skulle ha valt”
(Jag kanske skulle bli bilförsäljare. :lol: )
Det ser fint ut med en elbil i ”modellpaletten” - synd bara att man inte kan få tag i en.
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: VW I.D

Inlägg av bullen »

När dom säger från 250k o 50 mils räckvidd, har jag mina aningar att det inte är samma konfig. Att modellen klarar 50 mil behöver inte betyda att den konfiggen kostar 250k. Snarare tror jag instegsmodellen har avsevärt kortare räckvidd och dessutom väldigt avskalad medan en long range modell blir klart dyrare.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
När dom säger från 250k o 50 mils räckvidd, har jag mina aningar att det inte är samma konfig. Att modellen klarar 50 mil behöver inte betyda att den konfiggen kostar 250k. Snarare tror jag instegsmodellen har avsevärt kortare räckvidd och dessutom väldigt avskalad medan en long range modell blir klart dyrare.
En riktigt bra gissning faktiskt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4823
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Walker skrev:
Glöm inte heller at VW plöjt ner miljarder i nästa generation Golf som kommer 2019. Jag kan höra säljarens ord: ”visserligen har vi en elbil som heter Neo, men om du beställer en idag så får du den om 12-18 månader. Däremot så har vi den heeeeelt nyutvecklade Golf VIII här i hallen till ett mycket förmånligt kampanjpris, en pigg 3 cylindrig, snål, ekonomisk och miljövänlig bil som kan levereras inom 14 dagar. Valet är dit.... men jag vet vad jag skulle ha valt”
(Jag kanske skulle bli bilförsäljare. :lol: )
Det ser fint ut med en elbil i ”modellpaletten” - synd bara att man inte kan få tag i en.
Jag hoppas du har fel men är rädd för att du har rätt.
Idag finns ju de trots allt ett antal elbilsmodeller att välja på även om de fortfarande är ganska tunt men de absulut största hindret är tillgången på dessa bilar. I princip alla modeller har långa leverans tider för att få en bil, enda undantaget är väl model S och X med dessa ligger också i en prisklass för sig själv. Ja glöm inte att även modell 3 har lång leverans tid i Sverige. Ja läget känns nästan svårare än när vi fick vår Leaf för lite mer än 1 år sedan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4165
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Antingen så är priset fel, alltså det är någon modell som inte kommer säljas, eller så kommer de inte kunna leverera i volym. Förmodligen är det det senare. De investerar alltså några miljarder på att leverera en bil som är överlägsen det andra kan leverera (Tesla, Nissan). Detta är tänkt att locka/skrämma kunder bort från de seriösa tillverkarna som faktiskt försöker massleverera elbilar. Samtidigt visar de sitt försprång i teknik som analysfirmor kan gå på och skapa listor runt där de hävdar att Tesla halkat efter... suck.
Menar du att Nissan är en seriös tillverkare?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
Menar du att Nissan är en seriös tillverkare?
Hittills är det bara Nissan och Tesla som försökt tillverka för en massmarknad.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4165
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
nek0 skrev:
Menar du att Nissan är en seriös tillverkare?
Hittills är det bara Nissan och Tesla som försökt tillverka för en massmarknad.
Ursäkta men för mig är rapidgate inte seriöst. Inte heller prishöjningen efter 1.7.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4823
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Menar du att Nissan är en seriös tillverkare?
Hittills är det bara Nissan och Tesla som försökt tillverka för en massmarknad.
Ursäkta men för mig är rapidgate inte seriöst. Inte heller prishöjningen efter 1.7.
Vad har prishöjning med saken att göra? Tänk på hur vår svenska krona blir mindre och mindre värd så de är inte konstigt. Tesla gör samma sak ibland när dollarn blir dyrare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

Hej. Jag lyssnade noga på vad volkswagen Sverige sa under Almedalen. Finns en video på deras FB sida oxå.
VW i.D neo kommmer lanseras nästa år 2019. Produktionen börjar i november 2019. Sverigepremiär och leverans av kundbilar börjar i April 2020.. man kommer öppna upp för beställningar nästa år.

Vad gäller pris så har VW sagt att den kommer kosta från vad en välutrustad Golf diesel kostar idag och en I.D crozz som oxå kommer ut 2010 ska kosta som en välutrustad Tiguan diesel.

VW i.D neo kommer att komma i 2 olika batteri paket. En som klarar 40 mil respektive 60 mil enligt NEDC mätningen. VW har ocå gått ut med att den kommer kosta 7-8000 dollar mindre än model 3.

Årsproduktionen för VW i.D neo kommer va 40.000 bilar fram till 2022 sen öka till 60.000 bilar per år. Totalt kommer under 2020 VW gruppen bygga 100.000 elbilar på nya MEB plattformen. Dvs även SKODA, SEAT, AUDI är med.

Detta är den fakta som finns. Sen kan man alltid spekulera om vad priset blir osv. Blir spännande.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Intressant. Det blev en liten miss i årtalet för ID crozz. Vilket år menar du? Samma år som Neo i Sverige alltså 2020? Det vore toppen, då går nämligem leasigen för Teslan ut och jag har ingen aning vad jag ska ha för bil sen. Varje ny modell ger en valmöjlighet till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

För att vara på den säkra sidan, så satte jag upp mig på reservationslistan för I.D. också, kan ju inte skada :D
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW I.D

Inlägg av Oykkh47 »

Oj sorry. Ja VW i.D crozz kommer lanseras 2020. När den går i produktion har inte framgått än. Kan man gissa på 6 månader efter I.D neo? Den kommer ju va 4*4 medans Neo blir RWD. Sen är ju frågan lite grann med olika marknader. VW Neo kommer ju bara säljas i Europa medans crozz och buzz även i USA och kina.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
För att vara på den säkra sidan, så satte jag upp mig på reservationslistan för I.D. också, kan ju inte skada :D
Kan man göra det? Säkert bara i Norge igen antar jag?
Egentligen är jag lite sugen på ID Buzz, men det lär dröja tills den kommer på marknaden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
För att vara på den säkra sidan, så satte jag upp mig på reservationslistan för I.D. också, kan ju inte skada :D
Kan man göra det? Säkert bara i Norge igen antar jag?
Jag hörde av mig till min kontakt på VW och han hade inga problem med att lägga till mig på listan som redan innehåller en del folk, så jag antar att det går :D
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar