VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: VW I.D

Inlägg av LasseTM »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Zalman3 skrev:
Mer info om ID3.
Trist om det stämmer att man måste vara ansluten till laddare när man vill fjärrstyra värme/kyla via appen.
Kona hade liknande dock utan app när jag ägde en. Det gick inte att värma/kyla om sladden inte var inkopplad. Konstig programmering helt klart.
Zoen hade nåt liknande. Att programmera in värme/kyla till ett visst klockslag funkade bara om sladden var i. Däremot kunde man starta värme/kyla med nyckelkortet och då gick det 5 minuter. Men om det var under 40% batteri funkade inte det heller. Och nyckelkortet har ju inte hur lång räckvidd som helst.
Appen funkar ju med Zoe så man behöver inte starta via nyckelkortet men jag håller med om att det är dumt.
Jag har 6km till jobbet och kan inte starta värme när det är under 30% batteri eller vad nu gränsen är.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

vigge50 skrev:
Här är en bild, tänk på att den börjar på 27% så ett tag håller den 100 kW i alla fall.
78490F39-0322-4C28-8F9A-590EF962D2B3.png
Synd att jag inte kan portugisiska. För jag fattar inte hur de fick kurvan. Stod de och filmade hela laddningen och petade in data för hand efteråt? Isf börjar data vid 32%,första mätpunkten, och data innan är gissat till detsamma.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Men tror du inte de är mer eller mindre 100kW under 27% med tanke på hur rakt den ligger upp till ca 30%?
Ja de är väl såklart ingen garanti de är så men skulle förvåna mig om de är långt ifrån så..
Tror och tror. Jag vet inte. Jag tänkte mest på Teslas 90-batteri som laddar skitlångsamt under 10%. Inte att jag tror att VW:s batteri fungerar likadant, men jag hade gärna sett kurvan. E-trons laddkurva börjar nånstans vid lite drygt 140kW och jobbar sig sedan sakta uppåt till max 155kW allt eftersom spänningen i batteriet ökar. Det kan ju lika väl vara så att VW:s batteri fungerar på samma sätt, att det börar nånstans under 100kW, toppar en kort stund vid 100kW för att sedan resultera i kurvan som vi ser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4823
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Men tror du inte de är mer eller mindre 100kW under 27% med tanke på hur rakt den ligger upp till ca 30%?
Ja de är väl såklart ingen garanti de är så men skulle förvåna mig om de är långt ifrån så..
Tror och tror. Jag vet inte. Jag tänkte mest på Teslas 90-batteri som laddar skitlångsamt under 10%. Inte att jag tror att VW:s batteri fungerar likadant, men jag hade gärna sett kurvan. E-trons laddkurva börjar nånstans vid lite drygt 140kW och jobbar sig sedan sakta uppåt till max 155kW allt eftersom spänningen i batteriet ökar. Det kan ju lika väl vara så att VW:s batteri fungerar på samma sätt, att det börar nånstans under 100kW, toppar en kort stund vid 100kW för att sedan resultera i kurvan som vi ser.
Jag skrev "tror" just med tanke på att jag vet hur tesla kurvorna ser ut så ja absolut vore de intressant att se hela kurvan.. Vi får väl vänta till tesla björn får tag på en bil, han brukar testa de på ett bra sätt.
Så jo jag håller med dig även om jag tycker denna bilden säger en hel del och täcker den viktigaste biten.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jag håller med. Bilden säger tillräckligt mycket så vi vet vad bilen kan och vad den inte kan. Men jag hade hoppats på en laddkurva som liknar e-Golfens rätt så platta kurva hela vägen, fast på en högre nivå, så att man hade t.ex. kunnat säga att den laddar dubbelt så snabbt. Men så verkar inte vara fallet. Sen får vi se var förbrukningen hamnar. Den kanske tar igen lite på den punkten. Fast jag tror ärligt talat inte att det blir så stor skillnad för e-Golfen är ju redan väldigt snål.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

vigge50 skrev:
Här är en bild, tänk på att den börjar på 27% så ett tag håller den 100 kW i alla fall.
78490F39-0322-4C28-8F9A-590EF962D2B3.png
Hmm det är 58kwh-batteriet då right?
Blir intressant att se 48kwh(med och utan optional 100kw) och 77kwh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »


VW ID.4 GTX High-Performance EV Spied For The First Time
https://www.motor1.com/news/419167/vw-i ... ied-first/


302hk känns inte så mycket om man jämför med Teslas modeller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:

VW ID.4 GTX High-Performance EV Spied For The First Time
https://www.motor1.com/news/419167/vw-i ... ied-first/


302hk känns inte så mycket om man jämför med Teslas modeller.
Man måste ju dock tänka på vad man syftar på. En prestanda version av en bil från Volkswagen kan man väll knappast tro kommer ha prestanda som en Porsche, finns en anledning till de olika märken. Tesla har länge utmärkt sig att satsa på prestanda, knappast något Volkswagen gör. Låt oss återkomma när vi vet hur bilen blir och prislapp innan vi pratar om prestanda.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: VW I.D

Inlägg av lator »

PapaD skrev:
vigge50 skrev:
Här är en bild, tänk på att den börjar på 27% så ett tag håller den 100 kW i alla fall.
78490F39-0322-4C28-8F9A-590EF962D2B3.png
Synd att jag inte kan portugisiska. För jag fattar inte hur de fick kurvan. Stod de och filmade hela laddningen och petade in data för hand efteråt? Isf börjar data vid 32%,första mätpunkten, och data innan är gissat till detsamma.
Texten på bilden är tyvärr inte Portugisiska för då hade det varit enkelt att läsa... ;) Tror det är Rumänska eller något liknande.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

lator skrev:
Texten på bilden är tyvärr inte Portugisiska för då hade det varit enkelt att läsa... ;) Tror det är Rumänska eller något liknande.
Ser ut som latin, och då är det antingen rumänska eller italienska.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: VW I.D

Inlägg av lator »

mati skrev:
lator skrev:
Texten på bilden är tyvärr inte Portugisiska för då hade det varit enkelt att läsa... ;) Tror det är Rumänska eller något liknande.
Ser ut som latin, och då är det antingen rumänska eller italienska.
Då låser vi in Rumänska för Italienska är det inte. :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Ja, se på den! Tog för givet att det var portugisiska då utubkillen bor där. Men Google identifierade språket som rumänska, så då har ni nog rätt. Kan inte det heller dock.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Ja, se på den! Tog för givet att det var portugisiska då utubkillen bor där. Men Google identifierade språket som rumänska, så då har ni nog rätt. Kan inte det heller dock.
Rumänska är roligt, tar man bort alla krusiduller över och under bokstäverna så ser det verkligen ut som latin. Vi har några kunder i Rumänien och jag fick min mjukvara översatt till rumänska för ett tag sedan. Killen som gjorde det hade struntat i alla krusiduller. Jag fick en fil i ren och fin ASCII-text och jag trodde först att han hade skojat med mig och översatt det hela till latin istället. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4165
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
PapaD skrev:
Ja, se på den! Tog för givet att det var portugisiska då utubkillen bor där. Men Google identifierade språket som rumänska, så då har ni nog rätt. Kan inte det heller dock.
Rumänska är roligt, tar man bort alla krusiduller över och under bokstäverna så ser det verkligen ut som latin. Vi har några kunder i Rumänien och jag fick min mjukvara översatt till rumänska för ett tag sedan. Killen som gjorde det hade struntat i alla krusiduller. Jag fick en fil i ren och fin ASCII-text och jag trodde först att han hade skojat med mig och översatt det hela till latin istället. :lol:
Pula är en stad i Croatien, fråga din tolk vad pula betyder på rumänska :lol: :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Pula är en stad i Croatien, fråga din tolk vad pula betyder på rumänska :lol: :lol:
Jag frågade min andra kompis. En bokstavskombination som man inte får ha på en svensk regskylt. Tre bokstäver. :roll:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10892
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW I.D

Inlägg av Jerker »

LasseTM skrev:
Jerker skrev:
Zoen hade nåt liknande. Att programmera in värme/kyla till ett visst klockslag funkade bara om sladden var i. Däremot kunde man starta värme/kyla med nyckelkortet och då gick det 5 minuter. Men om det var under 40% batteri funkade inte det heller. Och nyckelkortet har ju inte hur lång räckvidd som helst.
Appen funkar ju med Zoe så man behöver inte starta via nyckelkortet men jag håller med om att det är dumt.
Jag har 6km till jobbet och kan inte starta värme när det är under 30% batteri eller vad nu gränsen är.
Jo, men appen kommunicerar ju med SMS typ var 20:e minut, så man kan ju inte få ett infall och vilja starta ACC:n direkt med appen som man kan med nyckelkortet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
LasseTM skrev:
Jerker skrev:
Zoen hade nåt liknande. Att programmera in värme/kyla till ett visst klockslag funkade bara om sladden var i. Däremot kunde man starta värme/kyla med nyckelkortet och då gick det 5 minuter. Men om det var under 40% batteri funkade inte det heller. Och nyckelkortet har ju inte hur lång räckvidd som helst.
Appen funkar ju med Zoe så man behöver inte starta via nyckelkortet men jag håller med om att det är dumt.
Jag har 6km till jobbet och kan inte starta värme när det är under 30% batteri eller vad nu gränsen är.
Jo, men appen kommunicerar ju med SMS typ var 20:e minut, så man kan ju inte få ett infall och vilja starta ACC:n direkt med appen som man kan med nyckelkortet.
Att använda sig av SMS för kommunikationen mellan app och bilen är väl ungefär lika genialiskt som att använda disketter för att låta två datorer kommunicera med varandra. Burktelefon kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19518
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jerker skrev:
LasseTM skrev:
Jerker skrev:
Zoen hade nåt liknande. Att programmera in värme/kyla till ett visst klockslag funkade bara om sladden var i. Däremot kunde man starta värme/kyla med nyckelkortet och då gick det 5 minuter. Men om det var under 40% batteri funkade inte det heller. Och nyckelkortet har ju inte hur lång räckvidd som helst.
Appen funkar ju med Zoe så man behöver inte starta via nyckelkortet men jag håller med om att det är dumt.
Jag har 6km till jobbet och kan inte starta värme när det är under 30% batteri eller vad nu gränsen är.
Jo, men appen kommunicerar ju med SMS typ var 20:e minut, så man kan ju inte få ett infall och vilja starta ACC:n direkt med appen som man kan med nyckelkortet.
Att använda sig av SMS för kommunikationen mellan app och bilen är väl ungefär lika genialiskt som att använda disketter för att låta två datorer kommunicera med varandra. Burktelefon kanske?
För envägskommunikation är sms skitbra möjligen ;) :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

nek0 skrev:
mati skrev:
PapaD skrev:
Ja, se på den! Tog för givet att det var portugisiska då utubkillen bor där. Men Google identifierade språket som rumänska, så då har ni nog rätt. Kan inte det heller dock.
Rumänska är roligt, tar man bort alla krusiduller över och under bokstäverna så ser det verkligen ut som latin. Vi har några kunder i Rumänien och jag fick min mjukvara översatt till rumänska för ett tag sedan. Killen som gjorde det hade struntat i alla krusiduller. Jag fick en fil i ren och fin ASCII-text och jag trodde först att han hade skojat med mig och översatt det hela till latin istället. :lol:
Pula är en stad i Croatien, fråga din tolk vad pula betyder på rumänska :lol: :lol:
Eller på norska för den delen. Kan bli sjukt pinsamt att använda den svenska betydelsen av ”pula” när man pratar med norrmän. Att på måndagsmöte säga att man under helgen har pulat lite i garaget kan bli jobbigt :lol:
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 13 mar 2019 14:16
Ort: Bollnäs

Re: VW I.D

Inlägg av MatsH »

Pula lite under helgen är nog ganska vanligt :D
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4165
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

HelectriC skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
PapaD skrev:
Ja, se på den! Tog för givet att det var portugisiska då utubkillen bor där. Men Google identifierade språket som rumänska, så då har ni nog rätt. Kan inte det heller dock.
Rumänska är roligt, tar man bort alla krusiduller över och under bokstäverna så ser det verkligen ut som latin. Vi har några kunder i Rumänien och jag fick min mjukvara översatt till rumänska för ett tag sedan. Killen som gjorde det hade struntat i alla krusiduller. Jag fick en fil i ren och fin ASCII-text och jag trodde först att han hade skojat med mig och översatt det hela till latin istället. :lol:
Pula är en stad i Croatien, fråga din tolk vad pula betyder på rumänska :lol: :lol:
Eller på norska för den delen. Kan bli sjukt pinsamt att använda den svenska betydelsen av ”pula” när man pratar med norrmän. Att på måndagsmöte säga att man under helgen har pulat lite i garaget kan bli jobbigt :lol:
På bosniska : kuk = höft
kurva = hora
Roligt med språk kan jag säga :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8479
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av Pontus »

Orkar tyvärr inte läsa hela tråden. Priser, nu säger man att mellan batteriet med minst utrustning ska starta på 409000 kr. Såg en gammal artikel där man 40 keuro för denna i Tyskland och översatte det till 425 tkr samma artikel så 30 keuro för minsta varianten och översatte det till 319 tkr. Vågar man nu hoppas på att minstingen kommer kosta 250 tkr efter bonusen?
Vore kanske en trevlig andrabil?
Trots att jag sagt att jag aldrig mer ska köpa en VW...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Pontus skrev:
Orkar tyvärr inte läsa hela tråden. Priser, nu säger man att mellan batteriet med minst utrustning ska starta på 409000 kr. Såg en gammal artikel där man 40 keuro för denna i Tyskland och översatte det till 425 tkr samma artikel så 30 keuro för minsta varianten och översatte det till 319 tkr. Vågar man nu hoppas på att minstingen kommer kosta 250 tkr efter bonusen?
Vore kanske en trevlig andrabil?
Trots att jag sagt att jag aldrig mer ska köpa en VW...
Nej, man har väl sagt 350k för billigaste, innan bonus.
Då med 48kwh och 50kw "snabbladdning", dvs sämre än en Renault Zoe.
Dock får man ju lite större utrymmen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

Riktigt trevligt förmånsvärde iaf. 2202:-/mån brutto oavsett vilken av de tre modellerna som finns angivna hos Skatteverket.

Hade vi inte redan varit så nöjda med vår i3 så hade det varit en finfin andrabil med ungefär samma styrkor som i3:an. Men med större batteri, snabbare laddning och, förhoppningsvis, lite bättre väghållning/komfort.
id3förmån.png
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Kan den här eldrivna Golfklassaren vara bilen som gör eldrift till det nya normala? Vi kör en produktionsklar ID.3 för att ta reda på det.

Chefer på Volkswagen är nära att spika planer på en snabb, R-märkt variant av den nya elbilen ID.3. Källor antyder till tidningen Autocar att fartmonstret ska lanseras under år 2024.

ID.3 R är en skapelse signerad Volkswagens prestandabilsdivision och är tänkt att göra kopplingen tydligare mellan märkets rekordsnabba prototyp ID.R och det oerhört viktiga kommande utbudet av ID-modeller för gatbruk.

Volkswagens utvecklingschef Frank Welsch säger till Autocar att ID.3 R är "något vi tittar på", och lägger till att man "gillar idén, men måste bestämma om marknaden är redo att acceptera en sådan modell".

Enligt Welsch skulle den föreslagna R-versionen vara toppen av ID.3-utbudet och kunna vara den enda prestandaversionen av bilen. Volkswagens planerade elbilsspecifika prestandamärke, GTX, kommer inte att användas på ID.3, eftersom det är reserverat för bilar med dubbla motorer och fyrhjulsdrift. Medan det kommer att passa den större suvmodellen ID.4 kommer ID.3 att lanseras med enbart en motor och bakhjulsdrift.

"ID.3 kan få fyrhjulsdrift, men det är osannolikt att den får det under den första generationen", säger Welsch. "Det kommer inte någon GTX-variant, men vi har fortfarande inte bestämt om det blir någon bakhjulsdriven R-modell." Förra året sade Welsch att en sådan modell "skulle behöva en prestandamotor och fyrhjulsdrift".

Den mest kraftfulla av de kommande ID.3-modellerna får 204 hästkrafter, medan den planerade R-versionen förväntas ha minst 300 hästkrafter. De komponenter som skulle krävas för en ID.3 R skulle kunna möjliggöras av de utvecklingar inom elbilstekniken som troligen kommer att ske fram till 2024.

R-chefen Jost Capito berättade nyligen för Autocar att de jobbade med Volkswagens motorsportavdelning för att se vilken teknik från prestandabatterierna i ID.R som skulle kunna användas i produktionsbilar.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... wagen-id3/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar