VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4165
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

HelectriC skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
PapaD skrev:
Ja, se på den! Tog för givet att det var portugisiska då utubkillen bor där. Men Google identifierade språket som rumänska, så då har ni nog rätt. Kan inte det heller dock.
Rumänska är roligt, tar man bort alla krusiduller över och under bokstäverna så ser det verkligen ut som latin. Vi har några kunder i Rumänien och jag fick min mjukvara översatt till rumänska för ett tag sedan. Killen som gjorde det hade struntat i alla krusiduller. Jag fick en fil i ren och fin ASCII-text och jag trodde först att han hade skojat med mig och översatt det hela till latin istället. :lol:
Pula är en stad i Croatien, fråga din tolk vad pula betyder på rumänska :lol: :lol:
Eller på norska för den delen. Kan bli sjukt pinsamt att använda den svenska betydelsen av ”pula” när man pratar med norrmän. Att på måndagsmöte säga att man under helgen har pulat lite i garaget kan bli jobbigt :lol:
På bosniska : kuk = höft
kurva = hora
Roligt med språk kan jag säga :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8475
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av Pontus »

Orkar tyvärr inte läsa hela tråden. Priser, nu säger man att mellan batteriet med minst utrustning ska starta på 409000 kr. Såg en gammal artikel där man 40 keuro för denna i Tyskland och översatte det till 425 tkr samma artikel så 30 keuro för minsta varianten och översatte det till 319 tkr. Vågar man nu hoppas på att minstingen kommer kosta 250 tkr efter bonusen?
Vore kanske en trevlig andrabil?
Trots att jag sagt att jag aldrig mer ska köpa en VW...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Pontus skrev:
Orkar tyvärr inte läsa hela tråden. Priser, nu säger man att mellan batteriet med minst utrustning ska starta på 409000 kr. Såg en gammal artikel där man 40 keuro för denna i Tyskland och översatte det till 425 tkr samma artikel så 30 keuro för minsta varianten och översatte det till 319 tkr. Vågar man nu hoppas på att minstingen kommer kosta 250 tkr efter bonusen?
Vore kanske en trevlig andrabil?
Trots att jag sagt att jag aldrig mer ska köpa en VW...
Nej, man har väl sagt 350k för billigaste, innan bonus.
Då med 48kwh och 50kw "snabbladdning", dvs sämre än en Renault Zoe.
Dock får man ju lite större utrymmen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

Riktigt trevligt förmånsvärde iaf. 2202:-/mån brutto oavsett vilken av de tre modellerna som finns angivna hos Skatteverket.

Hade vi inte redan varit så nöjda med vår i3 så hade det varit en finfin andrabil med ungefär samma styrkor som i3:an. Men med större batteri, snabbare laddning och, förhoppningsvis, lite bättre väghållning/komfort.
id3förmån.png
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Kan den här eldrivna Golfklassaren vara bilen som gör eldrift till det nya normala? Vi kör en produktionsklar ID.3 för att ta reda på det.

Chefer på Volkswagen är nära att spika planer på en snabb, R-märkt variant av den nya elbilen ID.3. Källor antyder till tidningen Autocar att fartmonstret ska lanseras under år 2024.

ID.3 R är en skapelse signerad Volkswagens prestandabilsdivision och är tänkt att göra kopplingen tydligare mellan märkets rekordsnabba prototyp ID.R och det oerhört viktiga kommande utbudet av ID-modeller för gatbruk.

Volkswagens utvecklingschef Frank Welsch säger till Autocar att ID.3 R är "något vi tittar på", och lägger till att man "gillar idén, men måste bestämma om marknaden är redo att acceptera en sådan modell".

Enligt Welsch skulle den föreslagna R-versionen vara toppen av ID.3-utbudet och kunna vara den enda prestandaversionen av bilen. Volkswagens planerade elbilsspecifika prestandamärke, GTX, kommer inte att användas på ID.3, eftersom det är reserverat för bilar med dubbla motorer och fyrhjulsdrift. Medan det kommer att passa den större suvmodellen ID.4 kommer ID.3 att lanseras med enbart en motor och bakhjulsdrift.

"ID.3 kan få fyrhjulsdrift, men det är osannolikt att den får det under den första generationen", säger Welsch. "Det kommer inte någon GTX-variant, men vi har fortfarande inte bestämt om det blir någon bakhjulsdriven R-modell." Förra året sade Welsch att en sådan modell "skulle behöva en prestandamotor och fyrhjulsdrift".

Den mest kraftfulla av de kommande ID.3-modellerna får 204 hästkrafter, medan den planerade R-versionen förväntas ha minst 300 hästkrafter. De komponenter som skulle krävas för en ID.3 R skulle kunna möjliggöras av de utvecklingar inom elbilstekniken som troligen kommer att ske fram till 2024.

R-chefen Jost Capito berättade nyligen för Autocar att de jobbade med Volkswagens motorsportavdelning för att se vilken teknik från prestandabatterierna i ID.R som skulle kunna användas i produktionsbilar.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... wagen-id3/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Riktigt trevligt förmånsvärde iaf. 2202:-/mån brutto oavsett vilken av de tre modellerna som finns angivna hos Skatteverket.

Hade vi inte redan varit så nöjda med vår i3 så hade det varit en finfin andrabil med ungefär samma styrkor som i3:an. Men med större batteri, snabbare laddning och, förhoppningsvis, lite bättre väghållning/komfort.
För den dyraste varianten är det nog ett bra förmånsvärde, men inte för den billigaste. Då är e-Golfen faktiskt billigare i förmånsvärde, trots mycket bättre utrustning. Konstigt att det inte är någon som helst skillnad mellan utrustningsvarianterna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Verdi skrev:
Riktigt trevligt förmånsvärde iaf. 2202:-/mån brutto oavsett vilken av de tre modellerna som finns angivna hos Skatteverket.

Hade vi inte redan varit så nöjda med vår i3 så hade det varit en finfin andrabil med ungefär samma styrkor som i3:an. Men med större batteri, snabbare laddning och, förhoppningsvis, lite bättre väghållning/komfort.
För den dyraste varianten är det nog ett bra förmånsvärde, men inte för den billigaste. Då är e-Golfen faktiskt billigare i förmånsvärde, trots mycket bättre utrustning. Konstigt att det inte är någon som helst skillnad mellan utrustningsvarianterna.
Riktigt konstigt tom...
Kan det komma att ändras tro?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
BEV[e-Rage]
Inlägg: 504
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Riktigt trevligt förmånsvärde iaf. 2202:-/mån brutto oavsett vilken av de tre modellerna som finns angivna hos Skatteverket.

Hade vi inte redan varit så nöjda med vår i3 så hade det varit en finfin andrabil med ungefär samma styrkor som i3:an. Men med större batteri, snabbare laddning och, förhoppningsvis, lite bättre väghållning/komfort.
För den dyraste varianten är det nog ett bra förmånsvärde, men inte för den billigaste. Då är e-Golfen faktiskt billigare i förmånsvärde, trots mycket bättre utrustning. Konstigt att det inte är någon som helst skillnad mellan utrustningsvarianterna.
Riktigt konstigt tom...
Kan det komma att ändras tro?
Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.
Dvs, inte alls så förmånligt.
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

BEV[e-Rage] skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Riktigt trevligt förmånsvärde iaf. 2202:-/mån brutto oavsett vilken av de tre modellerna som finns angivna hos Skatteverket.

Hade vi inte redan varit så nöjda med vår i3 så hade det varit en finfin andrabil med ungefär samma styrkor som i3:an. Men med större batteri, snabbare laddning och, förhoppningsvis, lite bättre väghållning/komfort.
För den dyraste varianten är det nog ett bra förmånsvärde, men inte för den billigaste. Då är e-Golfen faktiskt billigare i förmånsvärde, trots mycket bättre utrustning. Konstigt att det inte är någon som helst skillnad mellan utrustningsvarianterna.
Riktigt konstigt tom...
Kan det komma att ändras tro?
Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.
Verkar vara en djungel.

Enligt
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dw-pzw3Y3s

så finns det

ID.3 1ST
Pris: 409 900 kr före premie, 2 000 kWh snabbladdning ingår
ID.3 1ST PLUS
Pris: 471 900 kr före premie, 2 000 kWh snabbladdning ingår
ID.3 1ST MAX
Pris: 532 900 kr före premie, 2 000 kWh snabbladdning ingår

Var lite rörigt presenterat så jag hade svårt att se vad som skiljde de olika modellerna åt. Alla verkade ha 58 kWh batteri, 100 kW DC-laddning och 204 hk iaf.

Exakt vad ID.3 Pure och Pro är för nåt har jag ingen aning om.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 504
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Verdi skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Riktigt trevligt förmånsvärde iaf. 2202:-/mån brutto oavsett vilken av de tre modellerna som finns angivna hos Skatteverket.

Hade vi inte redan varit så nöjda med vår i3 så hade det varit en finfin andrabil med ungefär samma styrkor som i3:an. Men med större batteri, snabbare laddning och, förhoppningsvis, lite bättre väghållning/komfort.
För den dyraste varianten är det nog ett bra förmånsvärde, men inte för den billigaste. Då är e-Golfen faktiskt billigare i förmånsvärde, trots mycket bättre utrustning. Konstigt att det inte är någon som helst skillnad mellan utrustningsvarianterna.
Riktigt konstigt tom...
Kan det komma att ändras tro?
Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.
Verkar vara en djungel.

Enligt
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dw-pzw3Y3s

så finns det

ID.3 1ST
Pris: 409 900 kr före premie, 2 000 kWh snabbladdning ingår
ID.3 1ST PLUS
Pris: 471 900 kr före premie, 2 000 kWh snabbladdning ingår
ID.3 1ST MAX
Pris: 532 900 kr före premie, 2 000 kWh snabbladdning ingår

Var lite rörigt presenterat så jag hade svårt att se vad som skiljde de olika modellerna åt. Alla verkade ha 58 kWh batteri, 100 kW DC-laddning och 204 hk iaf.

Exakt vad ID.3 Pure och Pro är för nåt har jag ingen aning om.
Sedan dess har priserna ökat med 10-tusen.

Pure är den kommande lite billigare versionen med mindre batterikapacitet.
Pro är med samma kapacitet som 1st edition.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

BEV[e-Rage] skrev:
Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.
Dvs, inte alls så förmånligt.
Nej, i så fall är det verkligen inte förmånligt. Tvärtom, då blir detta en ganska dyr elbil att ha som förmånsbil med tanke på hur dåligt utrustad den är i grundutförande. Vår 2018 e-Golf ligger på strax över 2000 kr som bas, med den väl tilltagna utrustningen vi har på den ligger den på ungefär samma nivå som en barskrapad ID3. Och då anser jag att en Golf är en bättre bil. Det större batteriet i ID3 borde ju knappast påverka förmånsvärdet negativt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
BEV[e-Rage]
Inlägg: 504
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

mati skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.
Dvs, inte alls så förmånligt.
Nej, i så fall är det verkligen inte förmånligt. Tvärtom, då blir detta en ganska dyr elbil att ha som förmånsbil med tanke på hur dåligt utrustad den är i grundutförande. Vår 2018 e-Golf ligger på strax över 2000 kr som bas, med den väl tilltagna utrustningen vi har på den ligger den på ungefär samma nivå som en barskrapad ID3. Och då anser jag att en Golf är en bättre bil. Det större batteriet i ID3 borde ju knappast påverka förmånsvärdet negativt.
Elbilar med samma plattform som fossilbilar gynnas när Skatteverket räknar fram förmånsgrundande pris då de jämför med motsvarande mycket billigare fossilvariant av modellen.
Finns det ingen fossilvariant som tillverkaren kan hänvisa till (typ Tesla) så gör de istället en ”justering” av bilens pris för att få fram det förmånsgrundande priset.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8475
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av Pontus »

BEV[e-Rage] skrev:
mati skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.
Dvs, inte alls så förmånligt.
Nej, i så fall är det verkligen inte förmånligt. Tvärtom, då blir detta en ganska dyr elbil att ha som förmånsbil med tanke på hur dåligt utrustad den är i grundutförande. Vår 2018 e-Golf ligger på strax över 2000 kr som bas, med den väl tilltagna utrustningen vi har på den ligger den på ungefär samma nivå som en barskrapad ID3. Och då anser jag att en Golf är en bättre bil. Det större batteriet i ID3 borde ju knappast påverka förmånsvärdet negativt.
Elbilar med samma plattform som fossilbilar gynnas när Skatteverket räknar fram förmånsgrundande pris då de jämför med motsvarande mycket billigare fossilvariant av modellen.
Finns det ingen fossilvariant som tillverkaren kan hänvisa till (typ Tesla) så gör de istället en ”justering” av bilens pris för att få fram det förmånsgrundande priset.
Men som några redan sagt så verkar ju inte skatteverket bry sig om utrustningen så mycket, dvs en eGolf som kanske har mycket standard utrustning kan få samma förmånsvärde som en vanlig Golf med jätte lite utrustning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
Men som några redan sagt så verkar ju inte skatteverket bry sig om utrustningen så mycket, dvs en eGolf som kanske har mycket standard utrustning kan få samma förmånsvärde som en vanlig Golf med jätte lite utrustning.
Precis. Om jag minns rätt så har en e-Golf samma förmånsvärde som billigaste budget-Golfen med minsta motorn och manuell låda. Inte att de två bilarna på något sätt skulle vara jämförbara, men jag ska inte klaga eller så. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

BEV[e-Rage] skrev:
Walker skrev:
Är det någon som lagt en order idag då?
Gäller väl bara de som förbokade en 1st edition nån gång för länge sedan..
- ID.3 1st(bas): 420’
- ID.3 1st Plus: 480’
- ID.3 1st Max: 542’
Så, någon på forumet som lagt en order och isåfall vilken variant, och färg?
Är det tillägg förutom val av nivå? Typ färgval kostar mer m Metallic?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
BEV[e-Rage]
Inlägg: 504
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

PapaD skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Walker skrev:
Är det någon som lagt en order idag då?
Gäller väl bara de som förbokade en 1st edition nån gång för länge sedan..
- ID.3 1st(bas): 420’
- ID.3 1st Plus: 480’
- ID.3 1st Max: 542’
Så, någon på forumet som lagt en order och isåfall vilken variant, och färg?
Är det tillägg förutom val av nivå? Typ färgval kostar mer m Metallic?
I Tyskland ingick fritt färgval i 1st edition men i Sverige kostar metallic 14200:- extra, enligt en säljare jag frågade.
För 18” vinterhjul med odubbade friktionsdäck ville de dessutom ha 24000:-.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4165
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

BEV[e-Rage] skrev:
PapaD skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Walker skrev:
Är det någon som lagt en order idag då?
Gäller väl bara de som förbokade en 1st edition nån gång för länge sedan..
- ID.3 1st(bas): 420’
- ID.3 1st Plus: 480’
- ID.3 1st Max: 542’
Så, någon på forumet som lagt en order och isåfall vilken variant, och färg?
Är det tillägg förutom val av nivå? Typ färgval kostar mer m Metallic?
I Tyskland ingick fritt färgval i 1st edition men i Sverige kostar metallic 14200:- extra, enligt en säljare jag frågade.
För 18” vinterhjul med odubbade friktionsdäck ville de dessutom ha 24000:-.
Behöver man upprepa igen att det är bara Tesla som vill sälja elbilar?
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
PapaD skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Walker skrev:
Är det någon som lagt en order idag då?
Gäller väl bara de som förbokade en 1st edition nån gång för länge sedan..
- ID.3 1st(bas): 420’
- ID.3 1st Plus: 480’
- ID.3 1st Max: 542’
Så, någon på forumet som lagt en order och isåfall vilken variant, och färg?
Är det tillägg förutom val av nivå? Typ färgval kostar mer m Metallic?
I Tyskland ingick fritt färgval i 1st edition men i Sverige kostar metallic 14200:- extra, enligt en säljare jag frågade.
För 18” vinterhjul med odubbade friktionsdäck ville de dessutom ha 24000:-.
Behöver man upprepa igen att det är bara Tesla som vill sälja elbilar?
Baserat på att metallic kostar extra?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4165
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

Baserat på hela upplägget. Priset,prestandan....
BEV[e-Rage]
Inlägg: 504
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Pontus skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
mati skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.
Dvs, inte alls så förmånligt.
Nej, i så fall är det verkligen inte förmånligt. Tvärtom, då blir detta en ganska dyr elbil att ha som förmånsbil med tanke på hur dåligt utrustad den är i grundutförande. Vår 2018 e-Golf ligger på strax över 2000 kr som bas, med den väl tilltagna utrustningen vi har på den ligger den på ungefär samma nivå som en barskrapad ID3. Och då anser jag att en Golf är en bättre bil. Det större batteriet i ID3 borde ju knappast påverka förmånsvärdet negativt.
Elbilar med samma plattform som fossilbilar gynnas när Skatteverket räknar fram förmånsgrundande pris då de jämför med motsvarande mycket billigare fossilvariant av modellen.
Finns det ingen fossilvariant som tillverkaren kan hänvisa till (typ Tesla) så gör de istället en ”justering” av bilens pris för att få fram det förmånsgrundande priset.
Men som några redan sagt så verkar ju inte skatteverket bry sig om utrustningen så mycket, dvs en eGolf som kanske har mycket standard utrustning kan få samma förmånsvärde som en vanlig Golf med jätte lite utrustning.
Fel av mig, både e-Golf och ID.3 har Golf TSI 115 som jämförande bil enligt
https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 019_27.pdf
Men konstigt att ID.3 1st, Pro och Pure har fått samma tillägg (17500 kr) när Pure lär bli billigare än 1st och Pro.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Ingångsmodellen ID.3 Pure med upp till 330 km räckvidd (WLTP) för mindre än 30 000 euro kommer också att finnas tillgänglig inom några månader.
Minus 9000 euro i stöd så hamnar den på 21.000 euro netto.

Försäljning för ID.3 börjar den 20 juli.

Fyra veckor efter början av beställningen av den begränsade ID.3 1st för tidiga bokare öppnar Volkswagen sina beställningssystem för allmänheten den 20 juli 2020. Kunder i många europeiska länder kan välja mellan sju förkonfigurerade ID.3-modeller från sin återförsäljare och beställa rätt laddningsutrustning samtidigt. Köpare av ID.3 kan säkra attraktiva rabatter för laddning med We Charge i upp till tre år. För alla sju ID.3-modeller kan kunder i Tyskland ansöka om maximal finansiering av miljöbonus på 9.480 euro. ID.3 är också berättigad till finansiering i många andra europeiska länder.

”Vi är överväldiga över att så många tidiga bokare har stannat kvar hos oss. Majoriteten av dessa kunder har redan beställt sin ID.3 1 st från återförsäljare. För de många andra intresserade som vi var tvungna att börja med serieförsäljningen börjar saker äntligen: Från och med 20 juli kan du beställa din ID.3 från din återförsäljare från ett urval av sju modeller som är förkonfigurerade med de mest populära funktionerna ”, säger Jürgen Stackmann, försäljningschef för Volkswagen-märket.

Alla ID.3-modeller som kan beställas från och med 20 juli finns på listan över kvalificerade fordon i Tyskland och kan få den maximala finansieringsgraden för elfordon till ett belopp av 9 480 euro om de övriga finansieringskraven är uppfyllda och ansökningar görs. I detta fall tar Volkswagen över tillverkarens andel på 3.480 euro.

"Jag är övertygad om att e-mobilitet äntligen gör ett genombrott," sade Stackmann. ”Som våra modellnamn, till exempel Familj, Style, Tech och Tour, redan avslöjar kommer det att finnas rätt ID.3 för alla - till ett attraktivt pris. På så sätt realiserar vi vår vision om att möjliggöra utsläppsfri rörlighet för alla. ”

" Livsstil - Företag - Familj - Teknik - Max "

Detta är namnet på de sex av de sju förkonfigurerade modellerna som kan beställas från 20 juli och är tillgängliga från oktober.

De är baserade på den grundläggande ID.3 Pro Performance-modellen med ett 58 kWh batteri (nettobatteri-energiinnehåll) för en räckvidd på upp till 420 km (WLTP ) och en 150 kW bakhjulsdrift. Detta ger ett maximalt vridmoment på 310 Newton meter för sömlös accelerationsglädje på bara 3,4 sekunder från en stående start till 60 km / h.

När den levererades i oktober ingår en gratis programuppdatering för de två enastående digitala funktionerna AppConnect och fjärrområdet för den augmented reality head-up-displayen (den senare för modellerna "Tech" och "Max") från första kvartalet 2021. När de levererades under det första kvartalet 2021 har alla modeller redan alla funktioner.

Utan ytterligare utrustning är ID.3 "Pro Performance" 35.574,95 EUR. Beroende på kundgrupp läggs de oftast begärda utrustningspaketen till förkonfigurerade modeller. Varje modell har ett navigationssystem för områdesoptimerad navigering ombord, adaptiv farthållare och komforttelefoni med induktiv laddning.

ID.3 "Life" för 37.787,72 euro riktar sig till alla som letar efter en billig post, men inte vill missa komforten. Komfortpaketet inkluderar till exempel en uppvärmd ratt, sätesvärme och ytterligare två USB-C-anslutningar.

För den stilmedvetna finns det "Style" för 40.946,04 euro med det stora designpaketet inklusive matris-LED-strålkastare, LED-bakljus med dynamisk torkningsfunktion och panoramatakstak samt komfortpaketet.

En typisk allroundare är ID.3 "Business" med det lilla designpaketet inklusive matris-LED-strålkastare och tonade fönster, komfortpaket och assistanspaket med bakifrån kamera och nyckelfritt åtkomstsystem "Keyless Access" för 41 287,22 euro.

ID.3 "Family" erbjuder gott om utrymme, ljus och komfort med det stora designpaketet inklusive matris LED-strålkastare och stort panoramaglastak, det stora komfortpaketet med 2-zoners "Air Care" luftkonditionering och assistanspaketet med backkamera och "Keyless Access" för 42.305,87 euro.

Teknologälskare kommer att vara entusiastiska för ökad och assisterad körning i ID.3 "Tech": med ett stort designpaket inklusive matris LED-strålkastare, ett stort assistanspaket med "Travel Assist", "Side Assist" och "Emergency Assist" och ett stort infotainment-paket inklusive head -up display och ljudpaket för 43 680,32 euro.

ID.3 "Max" erbjuder maximalt design, teknik, sport och komfort för 45 917,48 euro, som inkluderar alla stora paket, en elektrisk 12-vägs massagestol och även den progressiva styrningen och DCC (Dynamic Cruise Control) ombord har.

Elektrisk körning under långa avstånd i ID.3 "Tour" med en räckvidd på upp till 550 km (WLTP)

Den sjunde förkonfigurerade "Tour", som också kan beställas från och med 20 juli, är baserad på fyrsitsmodellen ID.3 ProS, som erbjuder möjligheten att ett större batteri (77 kWh nätbatteri energiinnehåll) för en räckvidd på upp till 550 km (WLTP ) och en 125 kW DC-laddningseffekt. I grundkonfigurationen kostar det 40.936,31 euro.

ID.3 "Tour" för 48.432,44 euro innehåller redan allt du inte vill missa vid långa resor: head-up display och ljudpaket, matris LED-strålkastare, stort komfortpaket samt en 12-vägs massagestol och stort assistanspaket Alla förarassistentsystem inkluderar 19 "aluminiumfelgar.

Klimatneutral sju gånger

”Zwickau-platsen är redo för övergången till 100% elektrisk rörlighet. Med ID.3 fokuserar vi på produktion av de mest efterfrågade batterivarianten och utrustning. Dessutom har varje kund ett fritt val av färger och exteriörspaket, fälgar och inredning samt andra alternativ som kan beställas individuellt, som värmepumpen eller den populära cykelställsförberedelsen, säger Thomas Ulbrich, styrelseledamot för E-Mobility på Volkswagen-märket. "Tack vare användningen av förnybar energi vid tillverkning av fordon och batterier samt andra åtgärder är ID 2: s CO 2 -avtryck klimatneutralt."

VW Naturström för hållbar laddning och rabatter på We Charge

Tyska kunder kan ingå ett leveransavtal med Volkswagen Naturstrom ® precis i tid för serieproduktionen. Generellt rekommenderar Volkswagen att man använder el från förnybara energikällor så att CO 2 -avtrycket på ID.3 förblir lågt även under användningsfasen. Att ladda är via Ellien bred portfölj av ID.Chargers och en "all-round carefree installation service" kan också beställas. Alla sju ID.3-modeller har snabbladdningsfunktionen ombord. Beroende på land får kunderna ID gratis i upp till tre år. Företrädes tariff på We Charge med tillgång till offentliga butiker i Europa inklusive IONITY: s snabbladdningsnätverk. Här kan du ladda för 55ct / kWh med upp till 100 eller 125 kW för ProS. För täta resenärer är tullmodellen lönsam med en månatlig grundavgift på mindre än 10 euro och attraktiv 30ct / kWh på IONITY.

Miljarder i investeringar för demokratisering av elektrisk rörlighet

Som en del av sin e-offensiv planerar Volkswagen-märket att erbjuda elbilar i alla större fordonssegment fram till 2022. Volkswagen vill bli världsledande inom e-mobilitet under de kommande åren och kommer att investera 33 miljarder euro över hela koncernen år 2024, varav 11 miljarder kommer att investeras i Volkswagen-märket ensam. Volkswagen-märket räknar med att producera 1,5 miljoner elbilar fram till 2025.

Ingångsmodellen ID.3 Ren med upp till 330 km räckvidd (WLTP) för mindre än 30 000 euro kommer också att finnas tillgänglig på några månader.
https://www.volkswagen-newsroom.com/de/ ... -juli-6229
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

21000 Euro för en ID3 är ju helt sjukt bra pris. Vem köper egentligen en vanlig Golf istället för en ID3 efter denna lansering?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Elektrifierad skrev:
21000 Euro för en ID3 är ju helt sjukt bra pris. Vem köper egentligen en vanlig Golf istället för en ID3 efter denna lansering?
Svar: Ingen!

https://ev-database.de/pkw/1127/Volkswagen-ID3-Pure


EDIT:
Det är ingen slump att fossilbilar nu är väldigt svårsålda.
Måste 600.000st osäljbara fossilbilar skrotas?
Efter coronakrisen är lagren fulla av osålda bilar som inte klarar kommande utsläppskrav. Nu vill biltillverkarna vill ha dispens för att kunna sälja dem.
Enligt brevet rör det sig om 600.000 färdigbyggda bilar som inte klarar de kommande utsläppskraven och som därför kommer bli osäljbara om EU-kommissionen inte gör något åt situationen.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... lappskrav/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Elektrifierad skrev:
21000 Euro för en ID3 är ju helt sjukt bra pris. Vem köper egentligen en vanlig Golf istället för en ID3 efter denna lansering?
Svar: Ingen!

https://ev-database.de/pkw/1127/Volkswagen-ID3-Pure


EDIT:
Det är ingen slump att fossilbilar nu är väldigt svårsålda.
Måste 600.000st osäljbara fossilbilar skrotas?
Efter coronakrisen är lagren fulla av osålda bilar som inte klarar kommande utsläppskrav. Nu vill biltillverkarna vill ha dispens för att kunna sälja dem.
Enligt brevet rör det sig om 600.000 färdigbyggda bilar som inte klarar de kommande utsläppskraven och som därför kommer bli osäljbara om EU-kommissionen inte gör något åt situationen.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... lappskrav/
Det beror ju på vad det är för modeller.
600 000 bilar är ju ungefär 2 veckors försäljning på den europeiska marknaden...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Elektrifierad skrev:
21000 Euro för en ID3 är ju helt sjukt bra pris. Vem köper egentligen en vanlig Golf istället för en ID3 efter denna lansering?
Svar: Ingen!

https://ev-database.de/pkw/1127/Volkswagen-ID3-Pure


EDIT:
Det är ingen slump att fossilbilar nu är väldigt svårsålda.
Måste 600.000st osäljbara fossilbilar skrotas?
Efter coronakrisen är lagren fulla av osålda bilar som inte klarar kommande utsläppskrav. Nu vill biltillverkarna vill ha dispens för att kunna sälja dem.
Enligt brevet rör det sig om 600.000 färdigbyggda bilar som inte klarar de kommande utsläppskraven och som därför kommer bli osäljbara om EU-kommissionen inte gör något åt situationen.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... lappskrav/
Det beror ju på vad det är för modeller.
600 000 bilar är ju ungefär 2 veckors försäljning på den europeiska marknaden...
Gissar att det är ca 2 miljoner bilar som är svårsålda, 600.000st som är på gränsen till "omöjliga" att sälja.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar