VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Skulle aldrig i helvetet välja e-golf över 3:an. Det är divisioner mellan dem i rolighetsfaktor. Sen känns den liten och smidig också.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Ja du har helt rätt. E-Golfen är liten och smidig. Lätt att parkera i små P-rutor. Tjusningen med snabba Teslor gick för övrigt över för mig på mindre än ett år. Å väldigt tyst är e-Golfen medLaban skrev:Skulle aldrig i helvetet välja e-golf över 3:an. Det är divisioner mellan dem i rolighetsfaktor. Sen känns den liten och smidig också.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: VW I.D
Precis. Det var främst den tysta kupén i e-Golfen som fick oss att ta den istället för Teslan. Och smidigheten. Numera är e-Golfen dock den bullrigare bilen jämfört med e-tron.thnis skrev:Ja du har helt rätt. E-Golfen är liten och smidig. Lätt att parkera i små P-rutor. Tjusningen med snabba Teslor gick för övrigt över för mig på mindre än ett år. Å väldigt tyst är e-Golfen medLaban skrev:Skulle aldrig i helvetet välja e-golf över 3:an. Det är divisioner mellan dem i rolighetsfaktor. Sen känns den liten och smidig också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Gubbar !!!
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Och vem har sagt att Model X inte var försenad? Finns en presentation av Model X där de tydligt säger att den ska släppas i slutet av 2013, kom dock två år senare.Stevvee skrev:Fast tar man upp M3 förseningen så var det ingen försening. Samma med Mx som också blev sen fast ändå inte enligt ”experterna”thnis skrev:Haha ja hon representera alla potentiella VW ID3 köpare Tycker hela det här debaklet med förseningar av VW påminner väldigt mycket om Teslas försening av Model 3. OJ nu svor jag i kyrkan!mati skrev:Hon är säkert representativ för alla som har förbokat en ID3.
Jag kommer också avboka min, men knappast för att istället beställa en Model 3.
Jag har kvar min reservation av ID3 tills vidare. Får se hur vi gör sedan. Har inte bestämt oss än. Använder e-Golfen varje dag o Teslan väldigt sällan. Enbart vid längre resor.
Tar man Model 3 så kan man såklart diskutera, när den presenterades 2016 så sa Tesla slutet av 2017, några månader senare så sa de att leveranserna skulle börja tidigare. Leveranserna till anställda började juli 2017 men sen tog det ju väldigt lång tid innan leveranserna började i volymer.
Nu vet jag att vissa har påpekat att Elon runt 2011-2013 pratade om att deras billigare modell skulle komma runt 2015-2016 men ska man verkligen ta endast lite prat om en kommande modell som ett fast datum? I så fall så är det ju ingenting mot Volkswagens förseningar.
Skulle gärna vilja ha få reda på vilket synsätt jag ska använda för att se att Volkswagen är den ledande tillverkaren inom elektrifiering. Möjligtvis om man räknar antalet kommande elbilar som visats upp som prototyper...We are electrifying all vehicle classes, and therefore have everything we need to make the Volkswagen Group the top automaker in all respects, including electric mobility, by 2018.
https://www.greencarreports.com/news/10 ... 18-it-says
Eller vad sägs som när Volkswagen 2011 presenterade en elversion av den populära folkabussen och sa att den skulle komma 2013, senast jag hörde nu var att den ska komma 2022.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ka-byggas/
Men visst, Teslas förseningar är stora problem som bör diskuteras här i mängder men när Volkswagen verkar vara försenade så ska det sopas under mattan och glömmas bort.
Re: VW I.D
Dom internkrigar nog bl.a. om försäljningsmodellen.....
Ska dom ha återförsäljare, eller inte?
https://insideevs.com/news/399698/vw-sa ... rmany/amp/
Ska dom ha återförsäljare, eller inte?
https://insideevs.com/news/399698/vw-sa ... rmany/amp/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Minns inte i vilken tråd det var men blev ett jäkla hugg så fort man drog upp dessa två förseningarvigge50 skrev:Och vem har sagt att Model X inte var försenad? Finns en presentation av Model X där de tydligt säger att den ska släppas i slutet av 2013, kom dock två år senare.Stevvee skrev:Fast tar man upp M3 förseningen så var det ingen försening. Samma med Mx som också blev sen fast ändå inte enligt ”experterna”thnis skrev:Haha ja hon representera alla potentiella VW ID3 köpare Tycker hela det här debaklet med förseningar av VW påminner väldigt mycket om Teslas försening av Model 3. OJ nu svor jag i kyrkan!mati skrev:Hon är säkert representativ för alla som har förbokat en ID3.
Jag kommer också avboka min, men knappast för att istället beställa en Model 3.
Jag har kvar min reservation av ID3 tills vidare. Får se hur vi gör sedan. Har inte bestämt oss än. Använder e-Golfen varje dag o Teslan väldigt sällan. Enbart vid längre resor.
Tar man Model 3 så kan man såklart diskutera, när den presenterades 2016 så sa Tesla slutet av 2017, några månader senare så sa de att leveranserna skulle börja tidigare. Leveranserna till anställda började juli 2017 men sen tog det ju väldigt lång tid innan leveranserna började i volymer.
Nu vet jag att vissa har påpekat att Elon runt 2011-2013 pratade om att deras billigare modell skulle komma runt 2015-2016 men ska man verkligen ta endast lite prat om en kommande modell som ett fast datum? I så fall så är det ju ingenting mot Volkswagens förseningar.
Skulle gärna vilja ha få reda på vilket synsätt jag ska använda för att se att Volkswagen är den ledande tillverkaren inom elektrifiering. Möjligtvis om man räknar antalet kommande elbilar som visats upp som prototyper...We are electrifying all vehicle classes, and therefore have everything we need to make the Volkswagen Group the top automaker in all respects, including electric mobility, by 2018.
https://www.greencarreports.com/news/10 ... 18-it-says
Eller vad sägs som när Volkswagen 2011 presenterade en elversion av den populära folkabussen och sa att den skulle komma 2013, senast jag hörde nu var att den ska komma 2022.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ka-byggas/
Men visst, Teslas förseningar är stora problem som bör diskuteras här i mängder men när Volkswagen verkar vara försenade så ska det sopas under mattan och glömmas bort.
Re: VW I.D
Vad konstigt, det har ju inte diskuterats tidigare i några tusen kommentarer. Vi bör ju helt klart diskutera förseningen av Model X några år till.Stevvee skrev:Minns inte i vilken tråd det var men blev ett jäkla hugg så fort man drog upp dessa två förseningarvigge50 skrev:Och vem har sagt att Model X inte var försenad? Finns en presentation av Model X där de tydligt säger att den ska släppas i slutet av 2013, kom dock två år senare.
Tar man Model 3 så kan man såklart diskutera, när den presenterades 2016 så sa Tesla slutet av 2017, några månader senare så sa de att leveranserna skulle börja tidigare. Leveranserna till anställda började juli 2017 men sen tog det ju väldigt lång tid innan leveranserna började i volymer.
Nu vet jag att vissa har påpekat att Elon runt 2011-2013 pratade om att deras billigare modell skulle komma runt 2015-2016 men ska man verkligen ta endast lite prat om en kommande modell som ett fast datum? I så fall så är det ju ingenting mot Volkswagens förseningar.
Skulle gärna vilja ha få reda på vilket synsätt jag ska använda för att se att Volkswagen är den ledande tillverkaren inom elektrifiering. Möjligtvis om man räknar antalet kommande elbilar som visats upp som prototyper...We are electrifying all vehicle classes, and therefore have everything we need to make the Volkswagen Group the top automaker in all respects, including electric mobility, by 2018.
https://www.greencarreports.com/news/10 ... 18-it-says
Eller vad sägs som när Volkswagen 2011 presenterade en elversion av den populära folkabussen och sa att den skulle komma 2013, senast jag hörde nu var att den ska komma 2022.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ka-byggas/
Men visst, Teslas förseningar är stora problem som bör diskuteras här i mängder men när Volkswagen verkar vara försenade så ska det sopas under mattan och glömmas bort.
Re: VW I.D
November, Taliz inblandadvigge50 skrev:Vad konstigt, det har ju inte diskuterats tidigare i några tusen kommentarer. Vi bör ju helt klart diskutera förseningen av Model X några år till.Stevvee skrev:Minns inte i vilken tråd det var men blev ett jäkla hugg så fort man drog upp dessa två förseningarvigge50 skrev:Och vem har sagt att Model X inte var försenad? Finns en presentation av Model X där de tydligt säger att den ska släppas i slutet av 2013, kom dock två år senare.
Tar man Model 3 så kan man såklart diskutera, när den presenterades 2016 så sa Tesla slutet av 2017, några månader senare så sa de att leveranserna skulle börja tidigare. Leveranserna till anställda började juli 2017 men sen tog det ju väldigt lång tid innan leveranserna började i volymer.
Nu vet jag att vissa har påpekat att Elon runt 2011-2013 pratade om att deras billigare modell skulle komma runt 2015-2016 men ska man verkligen ta endast lite prat om en kommande modell som ett fast datum? I så fall så är det ju ingenting mot Volkswagens förseningar.
Skulle gärna vilja ha få reda på vilket synsätt jag ska använda för att se att Volkswagen är den ledande tillverkaren inom elektrifiering. Möjligtvis om man räknar antalet kommande elbilar som visats upp som prototyper...We are electrifying all vehicle classes, and therefore have everything we need to make the Volkswagen Group the top automaker in all respects, including electric mobility, by 2018.
https://www.greencarreports.com/news/10 ... 18-it-says
Eller vad sägs som när Volkswagen 2011 presenterade en elversion av den populära folkabussen och sa att den skulle komma 2013, senast jag hörde nu var att den ska komma 2022.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ka-byggas/
Men visst, Teslas förseningar är stora problem som bör diskuteras här i mängder men när Volkswagen verkar vara försenade så ska det sopas under mattan och glömmas bort.
Re: VW I.D
Intressant hur de skal hjälpa återförsäljare att slippa finansbiten för kunder. Det de tjänar pengar på ska de slippa göra...
Tesla är allas förebild nu, även VW. Så snart finns det ingen serviceorg hos dem heller utanför Stockholm, Göteborg o Malmö.
Tesla är allas förebild nu, även VW. Så snart finns det ingen serviceorg hos dem heller utanför Stockholm, Göteborg o Malmö.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Mycket snack på nätet om ID3 problem med mjukvaran.
Dock förnekas det att mjukvaruproblemen skulle medföra förseningar på 12 månader.
Sen återstår det att se om man får fram battericeller i tillräckliga volymer och kvaliteter.
https://www.manager-magazin.de/premium/ ... 0169534497VD Herbert Diess har en ojämn start på den elektriska åldern.
Mer än 10 000 tekniker försöker för närvarande lösa problemen med flaggskeppsbilen ID.3.
Och de första personliga offren dyker redan upp.
Dock förnekas det att mjukvaruproblemen skulle medföra förseningar på 12 månader.
Sen återstår det att se om man får fram battericeller i tillräckliga volymer och kvaliteter.
https://www.electrive.net/2020/02/25/vo ... d-3-start/"Hundratals testförare" som samlar kilometer på kvällen och på kvällen skulle rapportera nya fel varje morgon, nämner rapporten upp till 300 fel om dagen - på grund av teknik- och mjukvaruexperternas dagliga mötesplats, skriver tidningen från "Showdown i Hall 74" , Den dramatisera rubriken understryks i texten med interna negativa scenarier som antar en försening på upp till tolv månader. Konfidenter för grupp- och varumärkeschef Herbert Diess skulle kalla detta "fullständigt nonsens". Högt rankade VW-experter har nyligen försäkrat electrive.net att målet att leverera ID.3 "på sommaren" kommer att förbli. Emellertid är indikationen på säsongen mycket mjuk. Det är fortfarande sensommaren i september. I handeln genomförs de första leveranserna som electrive för närvarande i augusti tidigast.
En försening på flera månader skulle naturligtvis också få konsekvenser för Diess, som är en viktig drivkraft bakom MEB och därmed ID.3 . Frågan är öppen om det radikalt nya elektroniska modulsystemet bara kan fungera bra med en mjukvaruarkitektur som har utvecklats från grunden eller om den nya programvaran var ett steg för många. Även de stora investerarna från Porsche- och Piëch-familjerna sägs ha uttryckt sin missnöje i ”små gruppdiskussioner”.
Laddningsdagers banner
Den eventuellt interna lutande stämningen mot elektriska offensiven av Diess leder "Manager Magazin" till en spekulation av personal: "Ser framåt" Diess har redan utökat VW-märkesstyrelsen med flera huvud - till exempel har utvecklingschef Frank Welsch och Matthias Rabe en chef Teknologichef. "Om det är en stor ID.3-försening, kan han avfyra olika styrelseledamöter," sade tidningen bokstavligen. Med andra ord, om någon var tvungen att ta av sig hatten i fallet med Welsch och Rabe, skulle det inte finnas något maktvakuum i utvecklingsavdelningen - och detta kan avfyra vissa styrelseledamöter för att skydda sig själv. Så mycket för "Manager Magazin" glasboll.
Åtminstone på en front rapporteras för närvarande inga problem med ID.3: tillgängligheten av battericellerna. Som välkänt påverkar detta problem för närvarande Audi- dotterbolaget och produktionen av e-tron i Bryssel, Huvudleverantören för battericellerna i e-tron med 95 kWh-batteriet är LG Chem, det finns problem med att öka produktionen i anläggningen i Polen. Cellerna för det mindre 71 kWh-batteriet kommer från Samsung SDI, men enligt "Manager Magazin" borde de "ännu inte ha den nödvändiga kvaliteten". Av denna anledning hade Audi och Porsche krångat internt om tillgängliga batterikapaciteter, enligt tidningen. Diess talade sedan för Porsche i gruppstyrelsen, varför produktionen av e-tron för närvarande är trög och inte den för Taycan. Denna information har emellertid inte bekräftats. De sammanfaller emellertid med information från batteriexperter som electrive.net-redaktionen pratade med.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Mjukvaror har tonvis med fel. 300 om dagen låter inte mycket. Jag menar har man folk som letar fel är det BRA att man hittar saker. det kommer finnas fel även när den leveraras, (och fel kommer uppstå när man fixar) inte ens tesla är helt felfri. Det är de ständiga uppdateringarna som är garanten att de åtgärdas.
Re: VW I.D
Får man det med ID3 då? Kan inte se ngt i specs om det.Mickep skrev:Det är de ständiga uppdateringarna som är garanten att de åtgärdas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
ID3 verkar komma med elmotorer på
126 hk
145 hk
150 hk
160 hk
204 hk
Förstår inte varför man vill ha så många olika snarlika motor alternativ. 2 hade räckt.
Dessutom verkar det märkligt att inte starkaste motorn går att få till största batteriet.
Dessutom verkar 2000kWh/600€ laddning ingå.
Lite rörigt med vilka laddningspaket som kommer att erbjudas.
Gissar att man vill låsa in folk på någon form av dyrt Ionity abonnemang.
Vidare verkar det finnas femtioelva utrustningspaket.
EDIT:
Onödigt rörigt tycker jag.
Det hade varit enklare med:
2 elmotor alternativ
2 olika utrustningspaket
Ett rabatterat kWh pris hos Ionity.
EDIT2:
Och hur dyrt blir det att ladda en ID3 efter 3 år?
8,70kr per kWh hos Ionity?
Så man "måste" köpa en ny bil efter 3 år?
126 hk
145 hk
150 hk
160 hk
204 hk
Förstår inte varför man vill ha så många olika snarlika motor alternativ. 2 hade räckt.
Dessutom verkar det märkligt att inte starkaste motorn går att få till största batteriet.
Dessutom verkar 2000kWh/600€ laddning ingå.
Lite rörigt med vilka laddningspaket som kommer att erbjudas.
Gissar att man vill låsa in folk på någon form av dyrt Ionity abonnemang.
Vidare verkar det finnas femtioelva utrustningspaket.
EDIT:
Onödigt rörigt tycker jag.
Det hade varit enklare med:
2 elmotor alternativ
2 olika utrustningspaket
Ett rabatterat kWh pris hos Ionity.
EDIT2:
Och hur dyrt blir det att ladda en ID3 efter 3 år?
8,70kr per kWh hos Ionity?
Så man "måste" köpa en ny bil efter 3 år?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Verkar som "attraktive Ionity Preise" kan ligga på 0,3€ per kWh baserat på "2000 kWh, bis zu 600€".
Frågan är vad månadspengen för Go+ kan ligga på senare. Det verkar endast vara Go+ som tillåter snabbladdning i högre hastighet.
Frågan är vad månadspengen för Go+ kan ligga på senare. Det verkar endast vara Go+ som tillåter snabbladdning i högre hastighet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: VW I.D
Jataliz skrev:Får man det med ID3 då? Kan inte se ngt i specs om det.Mickep skrev:Det är de ständiga uppdateringarna som är garanten att de åtgärdas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Tyskarna verkar inte sugna på ein volk ein auto ein wille.
Bra att det finns alternativ. annars tycker jag 3 är lagom. billig, lagom, bäst.
Paketen är där vinsterna görs så föredrar en bil där utrustningen redan finns med. Låg pris är önskat iallafall.
Bra att det finns alternativ. annars tycker jag 3 är lagom. billig, lagom, bäst.
Paketen är där vinsterna görs så föredrar en bil där utrustningen redan finns med. Låg pris är önskat iallafall.
Re: VW I.D
Var står det?mati skrev:Jataliz skrev:Får man det med ID3 då? Kan inte se ngt i specs om det.Mickep skrev:Det är de ständiga uppdateringarna som är garanten att de åtgärdas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
VW har ju tillverkat ID3 sedan den 4 november 2019 och ställt upp dom på en parkering.
Fabriken ska kunna tillverka 350.000 bilar per år.
Det blir väldigt många bilar på denna parkering innan augusti, då de börjar leverera ut till kund.
Fabriken ska kunna tillverka 350.000 bilar per år.
Det blir väldigt många bilar på denna parkering innan augusti, då de börjar leverera ut till kund.
Fabrikken i Zwickau er rigget for å produsere 350.000 biler i året, og vil da være den største elbilfabrikken i Europa
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Enligt denna artikel så kommer de första 20k bilarna inte ha OTA:taliz skrev:Var står det?mati skrev:Jataliz skrev:Får man det med ID3 då? Kan inte se ngt i specs om det.Mickep skrev:Det är de ständiga uppdateringarna som är garanten att de åtgärdas.
https://cleantechnica.com/2019/12/22/vo ... d-7-bulli/
Sanningshalten i detta återstår väl att se. Men med tanke på att varken e-Tron eller i-Pace har fullständig OTA så skulle jag nog inte säga med säkerhet att ID.3 verkligen kommer att ha OTA, åtminstone inte en där hela systemet uppdateras. Ska vi gissa på att "kritiska uppdateringar" kräver service på verkstad ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
MEB-plattformen är gjord för att kunna uppdateras OTA. Men än så länge har VW tydligen inte fått det att funka. De iD3 som är tillverkade och som står på lager just nu måste uppdateras en och en, alltså manuellt. Men när de är klara och leveras till kund ska de klara OTA-uppdatering. Det är så jag har uppfattat det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Känns inte direkt förtroendeingivande.mati skrev:MEB-plattformen är gjord för att kunna uppdateras OTA. Men än så länge har VW tydligen inte fått det att funka. De iD3 som är tillverkade och som står på lager just nu måste uppdateras en och en, alltså manuellt. Men när de är klara och leveras till kund ska de klara OTA-uppdatering. Det är så jag har uppfattat det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Komfortpaketet ger 2xUSB, multifunktionsratt, regnsensorer mm så det antar jag att man måste ha. Backkamera kräver assistanspaketet. Streaming + internet kräver infotainment plus paketet. Blir intressant att se vad grundversionen + de paket man "måste" ha kommer att kosta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Postade ju denna video den 26 februari.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Sorry, ja det var väl en diskussion om de olika motorstorlekarna som kanske utgick från denna video ?
Nåväl, det blir väl mer och mer tydligt att grundversionen av ID.3 är något som VW inte nödvändigtvis vill sälja. Eller någon vill köpa om man vill se det på det sättet.
Nåväl, det blir väl mer och mer tydligt att grundversionen av ID.3 är något som VW inte nödvändigtvis vill sälja. Eller någon vill köpa om man vill se det på det sättet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd