VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
taliz skrev:
Yeahman82 skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Förnuft och Känsla, ID.4 vs V90
ID.4 klarade sig utmärkt ändå. Men det där vägljudet igen alltså. Vartannat test säger att det är jättetyst och vartannat att det är jättehögt. Underligt.
Hur många har kört på grov asfalt som vi har här i Norden?
Några har ändå gjort det.

Gröna bilister:
"En särskild eloge till hur tyst ID4 går också i fart, delvis på grund av det låga luftmotståndet men också för att vindrutan har extra ljudisolering."
http://www.gronabilister.se/tester/bila ... swagen-id4
Låter som dom pratar om vindljud?

"gång på gång accelererar den plötsligt upp till 110 km/h fastän hastighetsbegränsningen är 70 eller 80 km/h och andra gånger bromsar den plötsligt på motorvägen eftersom bilen påstår att det är skarp kurva som ska tas i 40 km/h, eller rentav 10 km/h"
Whaaat? Är andra tillverkares "autopilot" inte felfria?! :roll:
Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig :lol:
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig :lol:
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
"Tidig produktionsbil" jojo.
Det är samma teknik i ID4 som i ID3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig :lol:
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
"Tidig produktionsbil" jojo.
Det är samma teknik i ID4 som i ID3.
Vad menar du med det?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig :lol:
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
"Tidig produktionsbil" jojo.
Det är samma teknik i ID4 som i ID3.
Vad menar du med det?
Vad jag skrev.
ID3 har producerats i närmare 1 1/2 år nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Dodde skrev:
Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Är inte så imponerad av ID4 som vinterbil.
Men att också Volvon var dålig förvånar mig.

Utgår ifrån att 4wd versionen av ID4 blir en mycket bättre vinterbil.

Intressant är dock att ID4 krossar Volvon vad gäller milkostnaden.
Fossilbilen är död.
Screenshot_20210124-211034_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig :lol:
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
"Tidig produktionsbil" jojo.
Det är samma teknik i ID4 som i ID3.
Vad menar du med det?
Vad jag skrev.
ID3 har producerats i närmare 1 1/2 år nu.
Men mjukvaran har ännu inte släppts som leveransklar utan är fortfarande pre-release. När ID.4 börjar levereras i Sverige ska mjukvaran vara leveransklar.

Det kommer lyckligtvis inte vara samma mjukvara i ID.4 som fanns för ID.3 när den började tillverkas för 1 1/2 år sedan som taliz antyder. Om nu någon trodde det... :roll:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
NiklasTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Det finns ju 2600 e-golf sedan tidigare. ID3 används väl på samma sätt?
Misstänker att id3 bara undantagsvis kommer laddas på andra platser än hemma. Vi skulle lätt kunna ha en som andrabil.
Hur många som har köpt bor i lägenhet utan att ladda hemma? Skulle vara grymt intressant med statistik.

Mvh
En högst ovetenskaplig studie ger att id3 har dykt upp på många garageuppfarter intill en passat av nyare modell. ID3 har konkurrerat ut en äldre andrabil i många fall.

Hur ser siffrorna ut för tesla tror du?
Lika ovetenskapligt, men där vi bor så ser man en hel massa Teslor (nästan lika vanliga som fossil-Porsche nu), men numera är även både PS2:or och Taycan:er inte någon ovanlig syn.

Inte sett någon endaste ID3:a än, men håller span då det finns en liten del andra små elbilar som gamla BMW i3:or och nyare Mini electric.

Känns oavsett modeller som elbilar är ganska starkt på frammarsch just nu!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Och som vanligt censurerar du det som inte passar dig :lol:
"en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil. "
"Tidig produktionsbil" jojo.
Det är samma teknik i ID4 som i ID3.
Vad menar du med det?
Vad jag skrev.
ID3 har producerats i närmare 1 1/2 år nu.
Men mjukvaran har ännu inte släppts som leveransklar utan är fortfarande pre-release. När ID.4 börjar levereras i Sverige ska mjukvaran vara leveransklar.

Det kommer lyckligtvis inte vara samma mjukvara i ID.4 som fanns för ID.3 när den började tillverkas för 1 1/2 år sedan som taliz antyder. Om nu någon trodde det... :roll:
Som jag har förstått det så är inte ens idag mjukvaran klar för ID3. Mycket buggar som kvarstår, och även utlovade funktioner som saknas och fortfarande inte är på plats.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Som jag har förstått det så är inte ens idag mjukvaran klar för ID3. Mycket buggar som kvarstår, och även utlovade funktioner som saknas och fortfarande inte är på plats.
Precis, det är fortfarande pre release SW i ID3.
Versionen med OTA som ska komma under Q1 till ID3 och ID4 är den första riktiga releasen
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

Maw skrev:
martinot skrev:
Som jag har förstått det så är inte ens idag mjukvaran klar för ID3. Mycket buggar som kvarstår, och även utlovade funktioner som saknas och fortfarande inte är på plats.
Precis, det är fortfarande pre release SW i ID3.
Versionen med OTA som ska komma under Q1 till ID3 och ID4 är den första riktiga releasen
Jo det var därför jag frågade vad han menade.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
NiklasTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Det finns ju 2600 e-golf sedan tidigare. ID3 används väl på samma sätt?
Misstänker att id3 bara undantagsvis kommer laddas på andra platser än hemma. Vi skulle lätt kunna ha en som andrabil.
Hur många som har köpt bor i lägenhet utan att ladda hemma? Skulle vara grymt intressant med statistik.

Mvh
En högst ovetenskaplig studie ger att id3 har dykt upp på många garageuppfarter intill en passat av nyare modell. ID3 har konkurrerat ut en äldre andrabil i många fall.

Hur ser siffrorna ut för tesla tror du?
Lika ovetenskapligt, men där vi bor så ser man en hel massa Teslor (nästan lika vanliga som fossil-Porsche nu), men numera är även både PS2:or och Taycan:er inte någon ovanlig syn.

Inte sett någon endaste ID3:a än, men håller span då det finns en liten del andra små elbilar som gamla BMW i3:or och nyare Mini electric.

Känns oavsett modeller som elbilar är ganska starkt på frammarsch just nu!
Min poäng var att det verkar som att ID3 i väldigt många fall rullar som andrabil i familjer som bor i villa. Jag tror väldigt få av dessa använder snabbladdning utan laddar hemma.
När jag frågade hur siffrorna ser ut för Tesla menade jag hur många som inte kan ladda hemma och är beroende av snabbladdning. Antagligen fler än för ID3.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Dodde skrev:
Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Är inte så imponerad av ID4 som vinterbil.
Men att också Volvon var dålig förvånar mig.

Utgår ifrån att 4wd versionen av ID4 blir en mycket bättre vinterbil.

Intressant är dock att ID4 krossar Volvon vad gäller milkostnaden.
Fossilbilen är död.
Mitt minne kanske är pissdåligt men hur lika är en ID4 en V90? Är det ens i närheten?
Och uttrycket ”fossilbilen är död” börjar kännas extremt uttjatat nu... behöver man skriva det 100ggr per dag typ?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Dodde skrev:
Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Är inte så imponerad av ID4 som vinterbil.
Men att också Volvon var dålig förvånar mig.

Utgår ifrån att 4wd versionen av ID4 blir en mycket bättre vinterbil.

Intressant är dock att ID4 krossar Volvon vad gäller milkostnaden.
Fossilbilen är död.
Mitt minne kanske är pissdåligt men hur lika är en ID4 en V90? Är det ens i närheten?
Och uttrycket ”fossilbilen är död” börjar kännas extremt uttjatat nu... behöver man skriva det 100ggr per dag typ?
De är olika på så sätt att den ena är en modern crossover och den andra är en traditionell kombi.
De är väl lika på så sätt att de som familjebilar löser samma uppgift och riktar sig till samma målgrupp.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev:
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Dodde skrev:
Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Är inte så imponerad av ID4 som vinterbil.
Men att också Volvon var dålig förvånar mig.

Utgår ifrån att 4wd versionen av ID4 blir en mycket bättre vinterbil.

Intressant är dock att ID4 krossar Volvon vad gäller milkostnaden.
Fossilbilen är död.
Mitt minne kanske är pissdåligt men hur lika är en ID4 en V90? Är det ens i närheten?
Och uttrycket ”fossilbilen är död” börjar kännas extremt uttjatat nu... behöver man skriva det 100ggr per dag typ?
De är olika på så sätt att den ena är en modern crossover och den andra är en traditionell kombi.
De är väl lika på så sätt att de som familjebilar löser samma uppgift och riktar sig till samma målgrupp.
Men visst hade en Passat varit mindre märkligt att jämföra med?
Passat säljer ju dessutom bättre än V90. Eller varför inte jämföra med en VW Tiguan? VW-handlaren jag pratade med trodde på att det var just Tiguanköparna som lättast skulle gå över till ID4.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Dodde skrev:
Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Är inte så imponerad av ID4 som vinterbil.
Men att också Volvon var dålig förvånar mig.

Utgår ifrån att 4wd versionen av ID4 blir en mycket bättre vinterbil.

Intressant är dock att ID4 krossar Volvon vad gäller milkostnaden.
Fossilbilen är död.
Mitt minne kanske är pissdåligt men hur lika är en ID4 en V90? Är det ens i närheten?
Och uttrycket ”fossilbilen är död” börjar kännas extremt uttjatat nu... behöver man skriva det 100ggr per dag typ?
De kostar lika mycket efter bonus/malus, lastar lika mycket (543 vs 560 liter) är ungefär lika rymliga, har ungefär samma prestanda (0-100 på 8,5 resp 8 sekunder), har ungefär lika mycket utrustning... De fyller kort sagt samma behov till samma pris.

Vad gäller fossilbilen så är den uppenbarligen inte död än på många år. En bekant har en BMW X5 40i och en BMW 850i cab. Han mailade mig nyligen och frågade vad jag tyckte om de här nya elbilarna (ID.4, Enyaq, Q4 osv) som kommer. Jag svarade att E-Tron nog är mer hans stil och att det är fina erbjudanden på dem nu. Nu ska han nog prova en sån, men behåller X5:an "utifall han måste köra långt". Vilket han aldrig gör. På BMW fick han av en säljare höra att det tog säljarens kompis 18 timmar att köra från Uppsala till Åre med dennes E-Tron. Ja, och så skrockade de väl lite åt de här nya tokigheterna.

Min gissning är att han säljer sin X5 efter några månader med E-Tron. Ska bli mycket intressant att följa. Så sent som i höstas skrev han att han absolut måste ha en riktig motor i bilen, annars är det ingen riktig bil. Så han har redan kommit en bit på väg. :lol:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Vad gäller fossilbilen så är den uppenbarligen inte död än på många år.
Redan nu är det per km billigare att köra en elbil i de allra flesta fall.

Och vi ser ju nu hur reglerna ändras 1 januari, 1 april och 1 juli, alltså var tredje månad så dras tumskruvarna år för dom som vill köra fossilt.

Menar du att det finns ett tak för hur hög bilskatt en fossilbil kan få?

Sen kan ju Sverige göra som Frankrike, införa en skrotningspremie på 50.000kr.
Helt plötsligt försvinner väldigt många fossilbilar från marknaden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Vad gäller fossilbilen så är den uppenbarligen inte död än på många år.
Redan nu är det per km billigare att köra en elbil i de allra flesta fall.

Och vi ser ju nu hur reglerna ändras 1 januari, 1 april och 1 juli, alltså var tredje månad så dras tumskruvarna år för dom som vill köra fossilt.

Menar du att det finns ett tak för hur hög bilskatt en fossilbil kan få?

Sen kan ju Sverige göra som Frankrike, införa en skrotningspremie på 50.000kr.
Helt plötsligt försvinner väldigt många fossilbilar från marknaden.

Sverige är en mikroskopisk marknad och trots alla "tumskruvar" så kommer det antagligen säljas fler bilar med förbränningsmotor än med elmotor även 2022.

Hypotetiska resonemang är ditt specialområde. Där har jag inget att tillägga. ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
taliz skrev:
StefL skrev:
taliz skrev:
Det blir ju "lite" snett att titta på statistik hos ett försäkringsbolag. Snittåldern på en svensk bil ligger väl på 10+ år. Hur många av de har helförsäkring?
De flesta rullar nog på halvförsäkring.
Bättre att titta på ägarundersökningar hos tex AMS. Där är just elektronikproblem överrepresenterade.
Även om man har helförsäkring på en äldre bil - jag har det t.ex. på min Octavia -11 som gått 23000 mil - gäller inte maskinskadeförsäkringen efter en viss ålder eller körsträcka. Vanligt är 10.000 mil har jag för mig. Så maskinskador ersätts alltså inte på äldre bilar, men man kan ju ha helförsäkring ändå för att ha vagnskadeförsäkring.
Sedan är det väl så att de flesta el och motorproblem går på garantin de första åren, dvs de kommer inte med i statistiken hos försäkringsbolagen.
Ja det är bara avgasbilarna som strular :)
Hela tiden svart och vitt, jag tycker att det finns flera färger.
https://www.vibilagare.se/nyheter/trend ... de-elbilar
Från din länk så framkommer det att det troligen är främst klagomål på elbilar gällande ofärdig och buggig mjukvara, som kunderna är mest missnöjda med och driver vidare som klagomål/ärenden.

"I Norge märks nu en tydlig ökning av konsumenter som irriterar sig över fel på sina nya bilar. Vigdis Svennungsen, jurist på Norges Automobil Förbund (NAF), har sett en förbluffande stor mängd klagomål från nybilsköpare senaste tiden.

Detta är ett tydligt trendbrott. Tidigare har de juridiska ärendena främst varit kopplade till begagnatköp. För elbilar är det numera nybilskunderna som klagar.

NAF tror att mycket beror på att biltillverkare släpper ut bilar som inte är helt färdigutvecklade. Bland annat står Volkswagen ID 3 och Polestar 2 för många av fallen.
"
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

martinot skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
StefL skrev:
taliz skrev:
Det blir ju "lite" snett att titta på statistik hos ett försäkringsbolag. Snittåldern på en svensk bil ligger väl på 10+ år. Hur många av de har helförsäkring?
De flesta rullar nog på halvförsäkring.
Bättre att titta på ägarundersökningar hos tex AMS. Där är just elektronikproblem överrepresenterade.
Även om man har helförsäkring på en äldre bil - jag har det t.ex. på min Octavia -11 som gått 23000 mil - gäller inte maskinskadeförsäkringen efter en viss ålder eller körsträcka. Vanligt är 10.000 mil har jag för mig. Så maskinskador ersätts alltså inte på äldre bilar, men man kan ju ha helförsäkring ändå för att ha vagnskadeförsäkring.
Sedan är det väl så att de flesta el och motorproblem går på garantin de första åren, dvs de kommer inte med i statistiken hos försäkringsbolagen.
Ja det är bara avgasbilarna som strular :)
Hela tiden svart och vitt, jag tycker att det finns flera färger.
https://www.vibilagare.se/nyheter/trend ... de-elbilar
Från din länk så framkommer det att det troligen är främst klagomål på elbilar gällande ofärdig och buggig mjukvara, som kunderna är mest missnöjda med och driver vidare som klagomål/ärenden.

"I Norge märks nu en tydlig ökning av konsumenter som irriterar sig över fel på sina nya bilar. Vigdis Svennungsen, jurist på Norges Automobil Förbund (NAF), har sett en förbluffande stor mängd klagomål från nybilsköpare senaste tiden.

Detta är ett tydligt trendbrott. Tidigare har de juridiska ärendena främst varit kopplade till begagnatköp. För elbilar är det numera nybilskunderna som klagar.

NAF tror att mycket beror på att biltillverkare släpper ut bilar som inte är helt färdigutvecklade. Bland annat står Volkswagen ID 3 och Polestar 2 för många av fallen.
"
Gå in och läs lite på Kia forum så ska du se att det inte är bara mjukvaran som strular. En hel del motorer byts ut också.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
Låt oss anta att serviceverkstäderna inte kommer vara sysslolösa, osett vad som påstås. bilen kommer fortfarande bränna hål i plånboken
Skulle dock gissa att de kommer få allt mindre att göra på sikt, då det blir mindre att underhålla med en elektrisk drivlina jämfört med en ICE-drivlina.

Gällande "hål i plånboken" så beror det på hur dyr bil du skaffat, och hur stor eller liten din plånbok är. :)

Tycker inte bilar är så dyrt. Bara att skaffa en större motorbåt eller segelbåt så får man lite bättre perspektiv på saker och ting gällande kostnader. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
martinot skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Sedan är det väl så att de flesta el och motorproblem går på garantin de första åren, dvs de kommer inte med i statistiken hos försäkringsbolagen.
Ja det är bara avgasbilarna som strular :)
Hela tiden svart och vitt, jag tycker att det finns flera färger.
https://www.vibilagare.se/nyheter/trend ... de-elbilar
Från din länk så framkommer det att det troligen är främst klagomål på elbilar gällande ofärdig och buggig mjukvara, som kunderna är mest missnöjda med och driver vidare som klagomål/ärenden.

"I Norge märks nu en tydlig ökning av konsumenter som irriterar sig över fel på sina nya bilar. Vigdis Svennungsen, jurist på Norges Automobil Förbund (NAF), har sett en förbluffande stor mängd klagomål från nybilsköpare senaste tiden.

Detta är ett tydligt trendbrott. Tidigare har de juridiska ärendena främst varit kopplade till begagnatköp. För elbilar är det numera nybilskunderna som klagar.

NAF tror att mycket beror på att biltillverkare släpper ut bilar som inte är helt färdigutvecklade. Bland annat står Volkswagen ID 3 och Polestar 2 för många av fallen.
"
Gå in och läs lite på Kia forum så ska du se att det inte är bara mjukvaran som strular. En hel del motorer byts ut också.
Läste bara den rapporten som du själv länkade och hänvisade till, och där de har tydlig statistik i fallen med problem på elbilar (forum är sällan bra på den punkten, även om de är bra för mycket annat).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW I.D

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

MarkusL skrev:
Fattar inget av alla artiklar om sladdrighet och bakhjulsdrift. Kört runt en del med id3an och försökt få den att sladda. DagensPS hade i och för sig bestämt sig för att bakhjulsdrift var omodernt på förhand om man läser mellan raderna. Det går så dåligt att sladda med id3an att jag letar workaround på hur man stänger av antisladd men inte hittat något än.
Bakhjulsdrift är oftast mycket bättre på en bil, och speciellt en elbil. Att jag själv länge förespråkade framhjulsdrift på en del ICE-bilar är att man haft en tung motor över framaxeln som (iaf. i teorin) borde ge bättre tryck på styrningen.

Men efter att vi bytt vår ICE-kombi från Volvo till Mercedes så är jag inte alls lika övertygad om framhjulsdrivningens fördelar, ens på framtunga ICE-bilar. Får detta även en mer förstärkt när man ser tester som denna mellan ID4 och V90 (känns som V90 verkligen presterar enormt dåligt, trots sin i teorin bra framhjulsdrivning):
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.
Runt 3000 spänn är väl ingenting om man får bilen skitbilligt som Zalman säger.
Skriv svar