VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Det var elbilsdag i Götene idag (hör och häpna) och vi provkörde Opel Corsa-e, Honda e och Mazda CX-30. Mazdan var det sämsta jag har varit med om i elbilssammanhang. Motorljudet är på hela tiden i den. Även i höga hastigheter. De går inte att stänga av och är nästan i paritet med en bensinmotor volymmässigt. Bilen skriker alltså broooooom-brooooom hela tiden. Det enda som fattas är ett artificiellt växellåde-ljud.
Så sett är ID3 knäpptyst i jämförelse. Och den härmar åtminstone ingen fossilbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Volkswagen ID.3 Pro Performance 58kWh
Pris 27.289 €
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 792debeabe
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

Tyckte det lät som något skramlade/skorrade lite i bakgrunden när jag provkörde ID3, måste alltså ha varit det artificiella ljudet. Lät mer som handskfacket vibrerade. Kommer väl komma nåt sätt att stänga av det framöver. Ni kan lugna er :)

Jag blev iaf helt såld direkt och beställde en nästa dag. Tycker privatleasingpriset var tillräckligt bra så tog det. För 3700 kr (1500 mil/år) tycker jag denna deal är en no-brainer. Planerar att kanske skaffa en Tesla M3P om några år så denna får bli ett insteg till elbil.

Bilen kändes pigg och rolig att köra, ffa upp till 60-70 km/h. Nu har jag inte kört Tesla M3P lr liknande bilar, men att som AMS påstå att den helt saknar acceleration tycker jag inte stämmer. Det handlar mer om vad man är van vid. Stötdämpningen var väldigt bekväm och den var också relativt tyst. Luftig känsla inuti och hårdplastdetaljerna gör varken till eller från för mig. Baksätet bättre än hos Polestar 2, helt klart mer plats.

Hann inte gå igenom infotainmentsystemet, men eftersom den stora uppdateringen kommer senare får det bli lite av en gamble där. Är dock inte speciellt kräsen vad gäller sånt. Funkar navigation och musiksystemet bra så är jag nöjd.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Elektrifierad skrev:
Jag blev iaf helt såld direkt och beställde en nästa dag. Tycker privatleasingpriset var tillräckligt bra så tog det. För 3700 kr (1500 mil/år) tycker jag denna deal är en no-brainer.
Grattis!
Vad utlovades för leveranstid?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

Elektrifierad skrev:
Tyckte det lät som något skramlade/skorrade lite i bakgrunden när jag provkörde ID3, måste alltså ha varit det artificiella ljudet. Lät mer som handskfacket vibrerade. Kommer väl komma nåt sätt att stänga av det framöver. Ni kan lugna er :)
Japp!
s-l400.jpg
Bäst är väl dock att sedan sätta dit en brytare eventuellt med ett motstånd ifall någon varningslamp tänds.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

BEV[e-Rage] skrev:
Elektrifierad skrev:
Jag blev iaf helt såld direkt och beställde en nästa dag. Tycker privatleasingpriset var tillräckligt bra så tog det. För 3700 kr (1500 mil/år) tycker jag denna deal är en no-brainer.
Grattis!
Vad utlovades för leveranstid?
Tack!

Säljaren sa att den går i produktion om 5 veckor. Lägg till några veckor för leverans etc och den borde vara här om 2 månader.

Längre fram trodde säljaren att leveranstiden kunde bli betydligt längre. Hur mycket av det som var säljsnack återstår att se. Jag tror själv att den kommer sälja bra när vanligt folk får upp ögonen för den och det blir ännu mer mainstream att välja el framför fossil. Once you go electric you dont go...
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

Svenssons skrev:
Elektrifierad skrev:
Tyckte det lät som något skramlade/skorrade lite i bakgrunden när jag provkörde ID3, måste alltså ha varit det artificiella ljudet. Lät mer som handskfacket vibrerade. Kommer väl komma nåt sätt att stänga av det framöver. Ni kan lugna er :)
Japp!
s-l400.jpg
Bäst är väl dock att sedan sätta dit en brytare eventuellt med ett motstånd ifall någon varningslamp tänds.
Hahaha! Kommer kanske en biltema brytartång "ID3-version" till slut.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Man kan bara hoppas att jag/vi på något sätt missförstår det som skrivs om VW:s "ljudidentitet". Men det står å andra sidan klart och tydligt att motorljudet ska höras såväl utanför som inne i bilen.
E-ljudet i e-Golf är inte alls lika påtagligt, även om man låter bli att stänga av det. Det går alltså att flitrera bort ljudet inne i kupén om man bara vill.
Om ljudet kommer från högtalarna i bilen så är det enkelt att mäta upp, om man kommer åt karlarna :)
Nästan så man vill ha en rapport från någon med lämpligt mätinstrument ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Elektrifierad skrev:
Bilen kändes pigg och rolig att köra, ffa upp till 60-70 km/h. Nu har jag inte kört Tesla M3P lr liknande bilar, men att som AMS påstå att den helt saknar acceleration tycker jag inte stämmer. Det handlar mer om vad man är van vid.
Jag tyckte inte heller att den var slö. Och jag upplever även e-Golfen som pigg. Visst, det är ingen Tesla. Men en bil kan upplevas som rapp även utan Tesla-lika egenskaper. Det finns ju en hel del utrymme mellan en Performance-Tesla och en slö bil. Jag har haft riktigt slöa bilar och jag har haft Teslor. ID3 är absolut inte slö.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Elektrifierad skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Elektrifierad skrev:
Jag blev iaf helt såld direkt och beställde en nästa dag. Tycker privatleasingpriset var tillräckligt bra så tog det. För 3700 kr (1500 mil/år) tycker jag denna deal är en no-brainer.
Grattis!
Vad utlovades för leveranstid?
Tack!

Säljaren sa att den går i produktion om 5 veckor. Lägg till några veckor för leverans etc och den borde vara här om 2 månader.

Längre fram trodde säljaren att leveranstiden kunde bli betydligt längre. Hur mycket av det som var säljsnack återstår att se. Jag tror själv att den kommer sälja bra när vanligt folk får upp ögonen för den och det blir ännu mer mainstream att välja el framför fossil. Once you go electric you dont go...
Tror vanligt folk kommer få upp ögonen för ID4 och Enyaq istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

taliz skrev:
Elektrifierad skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Elektrifierad skrev:
Jag blev iaf helt såld direkt och beställde en nästa dag. Tycker privatleasingpriset var tillräckligt bra så tog det. För 3700 kr (1500 mil/år) tycker jag denna deal är en no-brainer.
Grattis!
Vad utlovades för leveranstid?
Tack!

Säljaren sa att den går i produktion om 5 veckor. Lägg till några veckor för leverans etc och den borde vara här om 2 månader.

Längre fram trodde säljaren att leveranstiden kunde bli betydligt längre. Hur mycket av det som var säljsnack återstår att se. Jag tror själv att den kommer sälja bra när vanligt folk får upp ögonen för den och det blir ännu mer mainstream att välja el framför fossil. Once you go electric you dont go...
Tror vanligt folk kommer få upp ögonen för ID4 och Enyaq istället.
Jag tänker att det är väl olika kategori av människor som köper en Golf eller en kombi/suv? Dvs behovet som styr vilken typ av bil man köper. Behöver man lasta mycket så kanske man inte köper en Golf/ID3. Eller om man har hund/hundar. Som t ex @mati :)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

thnis skrev:
[Behöver man lasta mycket så kanske man inte köper en Golf/ID3. Eller om man har hund/hundar. Som t ex @mati :)
Hundar är ju också en form av last. 90kg totalt eller så. :) ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Hyfsat snygg bakifrån.
20200911_135512.jpg



Vindrutetorkarna går åt olika håll, lite udda.
Svarta plastbiten fram för torkarna på huven är inte snyggt.
20200911_135502.jpg
20200911_135454.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Jag gillade den lilla skärmen som sitter på rattstången.
20200911_131218.jpg
A-stolpen är stor och skymmer sikten. Och man får lite minibusskänsla.
20200911_131120.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Priser för Volkswagen WeCharge färdiga lagom till ID.3-lanseringen

Volkswagen har till slut gått ut med Ionity-priser för sin laddningstjänst WeCharge, som synes i tabellen intill. Tre olika abonnemang erbjuds: Med WeCharge Free är priset ordinarie 8,70/kWh. Med WeCharge Go som alla ID.3-kunder får inkluderat första året är priset 6,29 kr/kWh. Köpare av en ID.3 1st Edition bjuds på abonnemangsavgiften för WeCharge Plus som sänker priset till 3,40 kr/kWh. Den som vill uppgradera från Go till Plus får lägga till en månadskostnad på 115 kr.




Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: VW I.D

Inlägg av mans71 »

Zalman3 skrev:
Priser för Volkswagen WeCharge färdiga lagom till ID.3-lanseringen

Volkswagen har till slut gått ut med Ionity-priser för sin laddningstjänst WeCharge, som synes i tabellen intill. Tre olika abonnemang erbjuds: Med WeCharge Free är priset ordinarie 8,70/kWh. Med WeCharge Go som alla ID.3-kunder får inkluderat första året är priset 6,29 kr/kWh. Köpare av en ID.3 1st Edition bjuds på abonnemangsavgiften för WeCharge Plus som sänker priset till 3,40 kr/kWh. Den som vill uppgradera från Go till Plus får lägga till en månadskostnad på 115 kr.
Om man vill vara lite elak och konspiratorisk så skulle man säga att VW försöker optimera för att eldrift inte ska se så värst bra ut jämfört med diesel... Blir så dubbelt budskap när man samtidigt trummar ut att man satsar på el.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

mans71 skrev:
Zalman3 skrev:
Priser för Volkswagen WeCharge färdiga lagom till ID.3-lanseringen

Volkswagen har till slut gått ut med Ionity-priser för sin laddningstjänst WeCharge, som synes i tabellen intill. Tre olika abonnemang erbjuds: Med WeCharge Free är priset ordinarie 8,70/kWh. Med WeCharge Go som alla ID.3-kunder får inkluderat första året är priset 6,29 kr/kWh. Köpare av en ID.3 1st Edition bjuds på abonnemangsavgiften för WeCharge Plus som sänker priset till 3,40 kr/kWh. Den som vill uppgradera från Go till Plus får lägga till en månadskostnad på 115 kr.
Om man vill vara lite elak och konspiratorisk så skulle man säga att VW försöker optimera för att eldrift inte ska se så värst bra ut jämfört med diesel... Blir så dubbelt budskap när man samtidigt trummar ut att man satsar på el.
Finns inget som hindrar att man höjer priserna för att ladda efter 36 månader.
Så att man "måste" köpa en ny bil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: VW I.D

Inlägg av mans71 »

Zalman3 skrev:
mans71 skrev:
Zalman3 skrev:
Priser för Volkswagen WeCharge färdiga lagom till ID.3-lanseringen

Volkswagen har till slut gått ut med Ionity-priser för sin laddningstjänst WeCharge, som synes i tabellen intill. Tre olika abonnemang erbjuds: Med WeCharge Free är priset ordinarie 8,70/kWh. Med WeCharge Go som alla ID.3-kunder får inkluderat första året är priset 6,29 kr/kWh. Köpare av en ID.3 1st Edition bjuds på abonnemangsavgiften för WeCharge Plus som sänker priset till 3,40 kr/kWh. Den som vill uppgradera från Go till Plus får lägga till en månadskostnad på 115 kr.
Om man vill vara lite elak och konspiratorisk så skulle man säga att VW försöker optimera för att eldrift inte ska se så värst bra ut jämfört med diesel... Blir så dubbelt budskap när man samtidigt trummar ut att man satsar på el.
Finns inget som hindrar att man höjer priserna för att ladda efter 36 månader.
Så att man "måste" köpa en ny bil.
Ja du tänker så... fast vill ändå tro att det finns en genuin vilja hos VW att ställa om även om det tycks finnas gott om krafter som vill hålla tillbaka. Bara konsumenterna gör läxan så ser man ju att totalekonomin går ihop ändå för det är så sällan man laddar utanför hemmet (om man nu inte har bilen som arbetsredskap förstås).
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Allt handlar inte bara om TCO. Folk köper bil med hjärtat.
Samma anledning att gratis SUC lockar så många.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av BrooklynS »

mans71 skrev:
Zalman3 skrev:
mans71 skrev:
Zalman3 skrev:
Priser för Volkswagen WeCharge färdiga lagom till ID.3-lanseringen

Volkswagen har till slut gått ut med Ionity-priser för sin laddningstjänst WeCharge, som synes i tabellen intill. Tre olika abonnemang erbjuds: Med WeCharge Free är priset ordinarie 8,70/kWh. Med WeCharge Go som alla ID.3-kunder får inkluderat första året är priset 6,29 kr/kWh. Köpare av en ID.3 1st Edition bjuds på abonnemangsavgiften för WeCharge Plus som sänker priset till 3,40 kr/kWh. Den som vill uppgradera från Go till Plus får lägga till en månadskostnad på 115 kr.
Om man vill vara lite elak och konspiratorisk så skulle man säga att VW försöker optimera för att eldrift inte ska se så värst bra ut jämfört med diesel... Blir så dubbelt budskap när man samtidigt trummar ut att man satsar på el.
Finns inget som hindrar att man höjer priserna för att ladda efter 36 månader.
Så att man "måste" köpa en ny bil.
Ja du tänker så... fast vill ändå tro att det finns en genuin vilja hos VW att ställa om även om det tycks finnas gott om krafter som vill hålla tillbaka. Bara konsumenterna gör läxan så ser man ju att totalekonomin går ihop ändå för det är så sällan man laddar utanför hemmet (om man nu inte har bilen som arbetsredskap förstås).
VAG har ju flera gånger visat att deras ”genuina vilja” absolut inbegriper att lura skjortan av kunderna.

Så att lita på deras företags-DNA skulle jag inte alls göra i detta avseende.
Tesla Y LR -22 EAP
granlundii
Inlägg: 290
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: VW I.D

Inlägg av granlundii »

Jag provkörde bilen idag. Tycker den verkade bra, men blev ändå ingen wow-faktor. Jag kör för tillfället en Leaf, och ID3:an kändes lite som en förbättrad Leaf-version. Bättre acceleration och räckvidd, men fortfarande inte jätterolig att köra. Stolarna var bra. Jag har läst att den skall vara tyst, men tyckte inte att den var jättetyst (inte högljudd heller iofs). Både vinden och ljudet på grov asfalt hördes ganska bra. Försäljaren sa att de billigare versionerna kommer med 18 och 19 tums däck, istället för 20 tum på testbilen - kanske är 18 tums däcken lite tystare. Det arficiella ljudet tyckte jag ändå inte störde, tycker att det var ganska anonymt, så det var bra.

Testade inte infotainmentsystement så mycket, men imponerade inte direkt... Lane assist och adaptiva farthållaren testade jag inte alls.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

markuswesterberg skrev:
mati skrev:
https://www.goingelectric.de/forum/view ... 5#p1353935

Det går tydligen inte att stänga av motorljudet. En del tolkar det som att regelverket har ändrats som gör att det inte längre är tillåtet med en sådan knapp. Men det skulle ju innebära att alla nya elbilar brummar utan möjlighet att stänga av ljudet. Det kanske är så? I så fall behöver man ju inte längre fundera om och när man byter bil. Jag vill inte ha en elbil som låter mer än nödvändigt.
Jag har förvisso dålig hörsel men måste säga att jag inte hörde någonting alls inne i kupén av det artificiella ljudet. Måste undersöka detta mer noggrant! Återkommer med rapport men troligen inte förrän måndag :)
Visst finns ljudet där men det är (åtminstone i vår bil) inne i kupén knappt märkbart. Kanske går det att höja/sänka ljudnivån? Finns ingen digital manual men väl en stenålders som jag ska snegla i imorgon. Den hjälpte mig faktiskt få ur laddkabeln när bilen buggade ur idag så vem vet, kanske kan den upplysa mig om annat också? Helt sjukt för övrigt att slänga med en användarhandbok i pappersformat till en bil som ska ha OTA...eller? Kanske bara är jag som tycker. Jag ska fan insistera på att få en ny dock vid varje update av mjukvaran.

Ja och som sagt, bilen buggar lite. Går fint att stoppa laddningen via displayen men tro inte att du ska få ut kabeln inte. Nejdu, för att få det måste du låsa bilen, öppna den och fort som fan (inom 30 sekunder) kasta dig över kabeln och dra ur den, annars sitter den fast. För evigt. :D

(OBS! Verkar bara vara jag som har detta problem men ska testa hard reboot. Ska bara bläddra i manualen för att hitta hur man gör det också...)
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Användarhandbok på papper är ju kass. Volvo har ju alla sina i en app. Trodde jag alla hade.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Har enklaste version.

När man trycker en gång på låsupp knappen låser bara dörrarna upp.

Tryck 2ggr så släpper även kontakten.

Högre nivåer på 1:st med keyless släpper handsken direkt dörren låses upp då man kommer närmare, på den bilen jag provade det på. (30sek har det varit på e-up/e-Golf/GTE tidigare också.)

Forgängarljudet har ingen avstängningsknapp/meny som jag fått bekräftat från olika håll. Dock upplever jag det betydligt mindre irriterande/vasst än på vår tidigare e-Niro.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Exempel på Laddkurva.
20200915_001832.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar