[/quote]
Tråkigt är det med de svenska priserna, vi behöver också elbilar i trafik och fler som väljer elbil. Lottovinsten för de som redan har en dock, riktigt billigt ägande kan det bli.
Jag är i grunden positiv till att ID3 är byggd för låga priser, att de verkar försökt bryta utvecklingen mot allt mer premium och få till en BRA bil som fler har råd att köpa. Så jag hoppas de helt enkelt sänker priserna med 50 k rakt över linjen, då hamnar den rätt med bonus. Sedan finns det idag inga konkurrenter enligt mig. Det enda som hindrar VW från att sänka till rätt pris är bristande konkurrens. Tesla är för dyra idag, de vet att de har SuC och tar betalt för det. Koreanerna är, ursäkta, föråldrade även om de har bra prestanda. PSA har ingen egen teknik värd namnet, allt är inköpt och ihopsmackat till en knepig ineffektiv kombination. Renault Zoe är för dålig grundkvalitet, det går inte att kompensera för med garantin. Och ID3 är för dyr.
Jag har roat mig med att börja rostskydda bilen. Bakvagnen är magiskt fin (ok kanske litet överdrivet...). Det ser ut som en BMW konstruktion, rejäla gjutna lättmetallstag, ruskigt robust. Framvagnen not so much, här har det snålats in. Tunna pressade plåtar i bärarmar, gropar i framvagnsbryggan där saltvattnet blir stående och rostar. Innerskärmen fram är feldimensionerad, det rinner från fjädertornet ner på ovansidan av innerskärmen. Kanske inte spelar så stor roll, men det blir skitigt i "motorrummet". Innerskärmen saknar tätning mot framvagnsbryggan, och här syns det att det SKA sitta skydd (förberett med skruvfästen) men det har man prutat bort. Sånt här gör mig litet sur. Varför fick jag betala fullt pris när de prutade bort innerskärm? Underifrån är bilen tät mot grus och direkt sprut med plast överallt efter vad jag kan se, det är bra. Motorhuven har fullt med veck och kanter på insidan där saltvatten blir stående. Inget konstigt med det, men inom tio år gissar jag att det kommer att spaltrosta om det inte är vaxskyddat.
Måsten att vaxspruta enligt mig: dörrar, framvagnsbrygga, huv, bagagebaljan. Sedan bör förstås hela bilen gås över, men det väntar jag med tills Dinitrol har den på programmet. Jag försöker täta innerskärmen själv med plast jag klipper till och tejpar och skruvar dit.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Ja där har du inte ens valt den uppdaterade versionen. Längre räckvidd med 20km, bättre drivlina, inte omöjligt, laddar snabbare gör den säkert, billigare nej 432 vs 550 är inte billigare och ska du ta en ID3 för 531 så får du en med större batteri och då har ID3 11 mil längre räckvidd än den Model 3 du valt så då stämmer inte det istället.[/quote]
Nej du jag får inte större batteri för 536K och inte 11mil längre räckvidd. Bilen jag tittade på hade ett pris på 536K och 420km räckvidd. Har aldrig skrivit att Model 3 är billigare, skrev laddar snabbare och billigare inte att bilen är billigare.
Ja där har du inte ens valt den uppdaterade versionen. Längre räckvidd med 20km, bättre drivlina, inte omöjligt, laddar snabbare gör den säkert, billigare nej 432 vs 550 är inte billigare och ska du ta en ID3 för 531 så får du en med större batteri och då har ID3 11 mil längre räckvidd än den Model 3 du valt så då stämmer inte det istället.[/quote]
Nej du jag får inte större batteri för 536K och inte 11mil längre räckvidd. Bilen jag tittade på hade ett pris på 536K och 420km räckvidd. Har aldrig skrivit att Model 3 är billigare, skrev laddar snabbare och billigare inte att bilen är billigare.[/quote]
Vad bra att du inte skrev det, det hade ju varit fel. Enligt Volkswagens hemsida så får du ID.3 Tour med "upp till 550 km (WLTP)" Från: 531 900 kr
Skrev innan att jag inte kommer ihåg vad det var för modell. Priset på bilen var 536K 420 km räckvidd 5 sittplatser. Har de skrivit fel vet inte jag men det var det jag såg. Bilen hade 3 bilbälten bak och kan aldrig vara med det stora batteriet.
Ja där har du inte ens valt den uppdaterade versionen. Längre räckvidd med 20km, bättre drivlina, inte omöjligt, laddar snabbare gör den säkert, billigare nej 432 vs 550 är inte billigare och ska du ta en ID3 för 531 så får du en med större batteri och då har ID3 11 mil längre räckvidd än den Model 3 du valt så då stämmer inte det istället.[/quote]
Nej du jag får inte större batteri för 536K och inte 11mil längre räckvidd. Bilen jag tittade på hade ett pris på 536K och 420km räckvidd. Har aldrig skrivit att Model 3 är billigare, skrev laddar snabbare och billigare inte att bilen är billigare.[/quote]
Vad bra att du inte skrev det, det hade ju varit fel. Enligt Volkswagens hemsida så får du ID.3 Tour med "upp till 550 km (WLTP)" Från: 531 900 kr
Tycker inte att tesla har de muslklerna att man kan kräva att de skall ta fram en billig elbil. Det kan man dock kräva av Vw.
Förväntar mig att de (och asiaterna) är den som tar fram en bil åt massorna till en rimlig peng.
Pratade med en VW-handlare idag och han hoppades att han skulle ha en ID 4 inne i bilhallen i mitten av december. Ska bli spännande och hoppas kunna få provköra.
Är det någon som vet kommande upplägg/paket gällande ID 4? Är ID 4 1st för 515 000 kr att betrakta som prisvärd sett till vad den fås med, och att motsvarande paket kommer bli dyrare sen?
Kan vi förvänta oss en ännu billigare instegsmodell längre fram tror ni?
Jag är i grunden positiv till att ID3 är byggd för låga priser, att de verkar försökt bryta utvecklingen mot allt mer premium och få till en BRA bil som fler har råd att köpa. Så jag hoppas de helt enkelt sänker priserna med 50 k rakt över linjen, då hamnar den rätt med bonus.
Måsten att vaxspruta enligt mig: dörrar, framvagnsbrygga, huv, bagagebaljan. Sedan bör förstås hela bilen gås över, men det väntar jag med tills Dinitrol har den på programmet. Jag försöker täta innerskärmen själv med plast jag klipper till och tejpar och skruvar dit.
Premium? Senaste polon, golf 8, Id3 är ju några steg bakåt från tidigare modeller, Id3 känns som en seat Ibiza gen 6 som kom 2009 med all hårdplast så både känsla och pris måste justeras. Börja med att gå tillbaka till golf mk 7.5s inredning och plocka displayer från golf 8.
Rostskydd behöver nog inte göras bättre då de förmodligen bara är att skrota bilen då batteriet är 10-12 år och innan dess har den inte rostat bort, kanske för.intas av sig själv?
Men tanken är god med rostskyddsbehandling och gjorde så själv på vår Ibiza tdi 2012 då den va ny, ingen röst utvändigt och under förvånas bilprovningen hur den kan va så fin efter drygt 22 000 mil. Har även följt ditecs programmet sedan bilen va ny, roligast med allt är ändå att se kostnader för bilen under dessa mil då vi skrivit upp allt som är gjort på bilen. Totalt har den kostat 15:-/mil om jag skänker bort den idag, då är ändå konvertering till först xenon belysning och senare led belysning och ledramp inräknat samt att handsfree och solfilm/stenskotsfoliering gjordes då den va ny. Nya hjullager och bromsar samt kamrem gjordes vid 21 000 mil med delar från autodoc men arbete autoexpertenverkstad, ja "ful" diesel kostnaden är med men de kan kvitta mot allt extra som inte behövts förutom rostskyddsbehandling då.
Enda som pajat på bilen är lufttempgivare som pajade vid 11000 mil och kostade hutlösa 189:-
Pratade med en VW-handlare idag och han hoppades att han skulle ha en ID 4 inne i bilhallen i mitten av december. Ska bli spännande och hoppas kunna få provköra.
Är det någon som vet kommande upplägg/paket gällande ID 4? Är ID 4 1st för 515 000 kr att betrakta som prisvärd sett till vad den fås med, och att motsvarande paket kommer bli dyrare sen?
Kan vi förvänta oss en ännu billigare instegsmodell längre fram tror ni?
Jag tror på billigare modeller senare.
Jämför med Skoda Enyaq.
De säljer en snikmodell i Tyskland för 33.800 euro.
Minus 9000 i euro i elbilsstöd så blir det 24.800 euro netto.
jag tror inte VW oroar sig så extremt mycket för MG. Blir lite som att tro att de skulle vara rädda för Dacia. MG är ingen tuff konkurrent till VW.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Zalman, det är en sak att klara sig bra i ett land, en helt annan sak att klara sig bra över hela marknaden. Under lång tid(år?) har du skrivit om att när MG och andra kinesiska tillverkare kommer till Europa så kommer den bli otroligt populär och till skillnad från de europeiska tillverkarna så kommer MG kunna leverera i stora mängder. Nu ser vi dock att MG fortfarande endast säljer i några få länder och de totala leveranserna fortfarande är små. Kollar vi på leveranserna av laddbara bilar i Europa så var MG ZS inte med i top 20 i Europa varken i september eller över hela året. Kollar vi i världen över de första nio månaderna så säljer MG ZS 1300 mer än Tesla Model X. Det skulle jag knappast påstå är stora mängder. Nu kom den inte till Europa förrän i somras så den kanske fortfarande klättrar uppåt och vi får se bättre nästa år men kollar vi i världen så skulle jag säga att de skulle behöva åtminstone fördubbla leveranserna för att kunna påstås vara en bil som gör avtryck.
Ingen!
Enligt statistiken du själv lägger ut, så ser det inte heller ut som MG är något hot. Och detta är dessutom i en av de starkaste elbilmarknaderna i Europa. I övriga länder är MG nog ett ändå mindre hot.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Vart lite sugen på att plocka ut en 77KWh men frågade säljare på VW idag och dom börjar inte byggas förens nästa år Känns som man likagärna kan vänta in typ ID.4 eller andra alternativ då.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2 Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Nu förstår jag inte vad du skriver. Vad byggs inte förrän nästa år?
Skrev att jag funderade på att plocka ut en ID.3 med 77KWh-batteriet, men dem börjar inte byggas förens nästa år
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2 Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Zalman, det är en sak att klara sig bra i ett land, en helt annan sak att klara sig bra över hela marknaden. Under lång tid(år?) har du skrivit om att när MG och andra kinesiska tillverkare kommer till Europa så kommer den bli otroligt populär och till skillnad från de europeiska tillverkarna så kommer MG kunna leverera i stora mängder. Nu ser vi dock att MG fortfarande endast säljer i några få länder och de totala leveranserna fortfarande är små. Kollar vi på leveranserna av laddbara bilar i Europa så var MG ZS inte med i top 20 i Europa varken i september eller över hela året. Kollar vi i världen över de första nio månaderna så säljer MG ZS 1300 mer än Tesla Model X. Det skulle jag knappast påstå är stora mängder. Nu kom den inte till Europa förrän i somras så den kanske fortfarande klättrar uppåt och vi får se bättre nästa år men kollar vi i världen så skulle jag säga att de skulle behöva åtminstone fördubbla leveranserna för att kunna påstås vara en bil som gör avtryck.
Det intressanta är att på de marknader som MG lanserats har priserna på elbilar allmänt sänkts.
MG pressade exempelvis Nissan att sänka priset på Leaf ett tag i Norge tills de höjde priset igen.
Men nu säljs det fler MG ZS EV än Leaf i Norge.
De 5 länder där det såldes flest laddbara bilar i Europa under januari till oktober är:
1. Tyskland(kommer MG att säljas)
Kanske är MG som pressat även Tesla prismässigt i Norge (klart lägre pris där, trots skillnader i tull/moms)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik