Den kommer absolut inte att kosta 250 000kr. Elon har sagt att de siktar på en mindre bil för 25 000 $. Det är inte alls samma sak som 250 000kr. När de presenterade TM3 så skulle det vara en bil för 35 000 $. Det blev ca 550 000kr i Sverige och många här på forumet blev besvikna över att den inte kostade 350 000 kr.vigge50 skrev:Varför inte drömma lite till och säga att den kanske kostar 99 000 kr?Zalman3 skrev:Nu i en bilmarknad i snabb förändring kan det faktisk kännas tryggt med privatleasing.Fredrik j skrev:Tycker många förväntar sig fantastiska begpriser på elbilar. Kanske hör nämnda handlare till den gruppen. Tror man att det kommer bli annorlunda ska man väl slå till?Zalman3 skrev:Känns lite riskabelt med privatleasing för den som leasar ut bilen.
För vad är den egentligen värd om 3 år?
För om Tesla kan sälja en "ID3" dödare för 250.000kr innan stöd med 500 km i verklig räckvidd och 250 kW snabbladdning.
Om 3 år, vad är då en begagnad ID3 värd?
Ja, den ska bli en mindre och billigare än Model 3 men under halva priser???
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
Den nya lilla landar väl på något runt 450 tusen eller så... håller med om att 250 tusen är en rosa
dröm och inget mer...
dröm och inget mer...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW I.D
Hej, ny här. En ID3 kom och började ladda bredvid mig på en Circle K 150kW laddare häromdagen. Min hade precis kommit upp till 77kW efter några % laddning (Kona). Han hade runt 40% när han började och 39kW. Jag tänkte att snart börjar den väl att rampa upp till 100kW som jag hört att dom klarar. Inget hände dock, den låg kvar på 39kW hela tiden jag var där och jag var kvar där ett tag för jag var nyfiken om den inte skulle öka laddeffekten, men nej. Han hade laddat till c:a 70% när jag körde och jag tänkte att innan hade dom dieselgate men nu har dom fått coldgate också
Re: VW I.D
Ja runt 450’ kr eller mer tror jag. Det är i alla fall bra mycket billigare än M3 SR+ men mycket pengar ändå för en privatperson. Tror inte heller på ngn räckvidd på 500 km. Killgissar på max 400 km, kanske mindre. Men vi får vänta några år och se.Bjelke skrev:Den nya lilla landar väl på något runt 450 tusen eller så... håller med om att 250 tusen är en rosa
dröm och inget mer...
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: VW I.D
Det säger egentligen ingenting. Du vet inte hur länge bilen har kört innan den började ladda. Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.wheels skrev:Hej, ny här. En ID3 kom och började ladda bredvid mig på en Circle K 150kW laddare häromdagen. Min hade precis kommit upp till 77kW efter några % laddning (Kona). Han hade runt 40% när han började och 39kW. Jag tänkte att snart börjar den väl att rampa upp till 100kW som jag hört att dom klarar. Inget hände dock, den låg kvar på 39kW hela tiden jag var där och jag var kvar där ett tag för jag var nyfiken om den inte skulle öka laddeffekten, men nej. Han hade laddat till c:a 70% när jag körde och jag tänkte att innan hade dom dieselgate men nu har dom fått coldgate också
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Min värmer upp batteriet om det är för kallt. Tar dock några %. IDen hände det ju ingenting med på hela tiden
Re: VW I.D
Den har en bugg på laddkurvan för HPC. På 50 kW laddar den som den ska men på HPC måste man börja under 30 % SOC för att den ska ladda som den skall. Märkligt att inte fler klagat på det.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Jag har alltid undrat över det där. Cellernas inre resistans genererar värme när de laddas och de måste kylas för att inte bli för varma. Ändå tar det lång tid för dem att värmas upp om de är kalla.mati skrev:Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.
Hade man varit tvungen att värma cellerna utifrån hade jag köpt problemet men så är ju inte fallet.
Är det kanske låg inre resistans när cellen är riktigt kall ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
Problemet är att när cellen är kall så tål den inte hög ström och då blir det ju inte mycket värme hellerLaban skrev:Jag har alltid undrat över det där. Cellernas inre resistans genererar värme när de laddas och de måste kylas för att inte bli för varma. Ändå tar det lång tid för dem att värmas upp om de är kalla.mati skrev:Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.
Hade man varit tvungen att värma cellerna utifrån hade jag köpt problemet men så är ju inte fallet.
Är det kanske låg inre resistans när cellen är riktigt kall ?
(ström gånger inre resistans), en riktigt kall cell kan knappt laddas alls och genererar då heller obefintligt med värme
och kommer alltså inte ens ”igång” utan yttre värmetillförsel...
Ibland är naturen emot oss...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW I.D
Ett snabbt sätt att värma batteriet är att gasa på rejält!Bjelke skrev:Problemet är att när cellen är kall så tål den inte hög ström och då blir det ju inte mycket värme hellerLaban skrev:Jag har alltid undrat över det där. Cellernas inre resistans genererar värme när de laddas och de måste kylas för att inte bli för varma. Ändå tar det lång tid för dem att värmas upp om de är kalla.mati skrev:Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.
Hade man varit tvungen att värma cellerna utifrån hade jag köpt problemet men så är ju inte fallet.
Är det kanske låg inre resistans när cellen är riktigt kall ?
(ström gånger inre resistans), en riktigt kall cell kan knappt laddas alls och genererar då heller obefintligt med värme
och kommer alltså inte ens ”igång” utan yttre värmetillförsel...
Ibland är naturen emot oss...
Om motorn är på 400 kW och du bara får ut 75% pga kyla så är det ändå 300 kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Teslabjörn visar ju i någon video hur han kör som en jojo. Dvs gasa, regen, gasa, regen osv. Ja de lär värma upp batteriet, frågan är hur nyttigt de är..Zalman3 skrev:Ett snabbt sätt att värma batteriet är att gasa på rejält!Bjelke skrev:Problemet är att när cellen är kall så tål den inte hög ström och då blir det ju inte mycket värme hellerLaban skrev:Jag har alltid undrat över det där. Cellernas inre resistans genererar värme när de laddas och de måste kylas för att inte bli för varma. Ändå tar det lång tid för dem att värmas upp om de är kalla.mati skrev:Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.
Hade man varit tvungen att värma cellerna utifrån hade jag köpt problemet men så är ju inte fallet.
Är det kanske låg inre resistans när cellen är riktigt kall ?
(ström gånger inre resistans), en riktigt kall cell kan knappt laddas alls och genererar då heller obefintligt med värme
och kommer alltså inte ens ”igång” utan yttre värmetillförsel...
Ibland är naturen emot oss...
Om motorn är på 400 kW och du bara får ut 75% pga kyla så är det ändå 300 kW.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Ja. Ingen info dock. Blir kul när en app dyker upp med det.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Sådana roligheter kunde man göra förr i tiden när det var gratis (eller billigt) att ladda. Jag tror inte att jag skulle avsiktligt vilja förbruka så mycket ström som möjligt när det kostar mer än att tanka bensin.chaffis75 skrev:Teslabjörn visar ju i någon video hur han kör som en jojo. Dvs gasa, regen, gasa, regen osv. Ja de lär värma upp batteriet, frågan är hur nyttigt de är..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Fick bilen patchad idag. Trevligt på Möller, beställde cykelkrok när jag var inne. Tänkte köpa det i Tyskland, billigare moms där, men de var så trevliga att jag stöder dem istället. Infotainment blev litet snärtigare efter patch. Och airbagvarningen försvann. Skönt! Provade golf 8 som lånebil. Skönt att hämta id3 efteråt, vilket steg bakåt golf känns i jämförelse. Med förbränningsmotor menar jag. Varvtal går hur som hipp, växlar upp och ner och moment på hjul och acc är helt oförutsägbart. Funkar bara fullgas typ, att smidigt smyga fram i korsning var nästan svårt. Plötsligt skuttar bilen fram och ingen motorbroms. Blä.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Gott!PapaD skrev:Fick bilen patchad idag. Trevligt på Möller, beställde cykelkrok när jag var inne. Tänkte köpa det i Tyskland, billigare moms där, men de var så trevliga att jag stöder dem istället. Infotainment blev litet snärtigare efter patch. Och airbagvarningen försvann. Skönt! Provade golf 8 som lånebil. Skönt att hämta id3 efteråt, vilket steg bakåt golf känns i jämförelse. Med förbränningsmotor menar jag. Varvtal går hur som hipp, växlar upp och ner och moment på hjul och acc är helt oförutsägbart. Funkar bara fullgas typ, att smidigt smyga fram i korsning var nästan svårt. Plötsligt skuttar bilen fram och ingen motorbroms. Blä.
Men trist att de inte erbjuder tex. en e-Golf istället som lånebil.
Lämnar man in en elbil så tycker jag att man även skall få en elbil som lånebil!
Har du fått den nya mjukvaran med OTA-uppdatering (så du slipper åka in på verkstad vid nästa uppdatering av mjukvaran)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Tyvärr inte. De är så hemliga, men jag fick vibbar av att det krävs byte av ngn elektronik för den slutliga OTA patchen. Men de ville inte säga om så är fallet. För tydligen är OTA patchen klar och kommer i seriebilarna nu. Men VW håller fast vid att vi testpiloter får vänta till Q1. Jag tror inte Möller får all info heller tyvärr.
Jag håller med om lånebil, men de har ju nästan inga elbilar ännu. De två de hade var upptagna av provåkmingar.
Jag håller med om lånebil, men de har ju nästan inga elbilar ännu. De två de hade var upptagna av provåkmingar.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Jag har också fattat det som att det krävs byte av någon komponent för att OTA ska fungera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
https://insideevs.com/news/456798/europ ... ober-2020/
Den säljer. Men den ska sälja tre ggr mer per månad nästa år enligt plan. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID.3
Den säljer. Men den ska sälja tre ggr mer per månad nästa år enligt plan. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID.3
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
ID3 sålde något bättre än Renault Zoe i Europa i oktober.PapaD skrev:https://insideevs.com/news/456798/europ ... ober-2020/
Den säljer. Men den ska sälja tre ggr mer per månad nästa år enligt plan. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID.3
En Zoe kan man efter rabatt och stöd köpa för 246.791kr.
viewtopic.php?f=27&t=22941&hilit=Zoe+Opel+corsa
När kan jag köpa en ID3 under 250.000kr netto i Sverige?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Ganska dumt att jämföra 2 bilar i 2 helt olika storleksklasser bara för att de är eldrivna. Man jämför väl aldrig en Golf med en Passat?Zalman3 skrev:ID3 sålde något bättre än Renault Zoe i Europa i oktober.PapaD skrev:https://insideevs.com/news/456798/europ ... ober-2020/
Den säljer. Men den ska sälja tre ggr mer per månad nästa år enligt plan. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID.3
En Zoe kan man efter rabatt och stöd köpa för 246.791kr.
viewtopic.php?f=27&t=22941&hilit=Zoe+Opel+corsa
När kan jag köpa en ID3 under 250.000kr netto i Sverige?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: VW I.D
Verkar som ID3 45 kWh landar på 349.900kr.thnis skrev:Ganska dumt att jämföra 2 bilar i 2 helt olika storleksklasser bara för att de är eldrivna. Man jämför väl aldrig en Golf med en Passat?Zalman3 skrev:ID3 sålde något bättre än Renault Zoe i Europa i oktober.PapaD skrev:https://insideevs.com/news/456798/europ ... ober-2020/
Den säljer. Men den ska sälja tre ggr mer per månad nästa år enligt plan. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID.3
En Zoe kan man efter rabatt och stöd köpa för 246.791kr.
viewtopic.php?f=27&t=22941&hilit=Zoe+Opel+corsa
När kan jag köpa en ID3 under 250.000kr netto i Sverige?
Med 5 % i rabatt och 70.000kr i stöd landar man på 262.500kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Men då har du 330 km räckvidd istället för 390 km enligt WLTP. Eller är 20% räckvidd inom felmarginalen?Zalman3 skrev:Verkar som ID3 45 kWh landar på 349.900kr.thnis skrev:Ganska dumt att jämföra 2 bilar i 2 helt olika storleksklasser bara för att de är eldrivna. Man jämför väl aldrig en Golf med en Passat?Zalman3 skrev:ID3 sålde något bättre än Renault Zoe i Europa i oktober.PapaD skrev:https://insideevs.com/news/456798/europ ... ober-2020/
Den säljer. Men den ska sälja tre ggr mer per månad nästa år enligt plan. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID.3
En Zoe kan man efter rabatt och stöd köpa för 246.791kr.
viewtopic.php?f=27&t=22941&hilit=Zoe+Opel+corsa
När kan jag köpa en ID3 under 250.000kr netto i Sverige?
Med 5 % i rabatt och 70.000kr i stöd landar man på 262.500kr.