VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Man märker ju om bilen fejkar regen. Om inget annat så hörs det ganska tydligt när bromsarna tar i, men man ser det också i energimätaren att den inte blir grön trots att bilen blir långsammare. Detta har hänt ibland när det var riktigt kallt i kombination med fulladdat batteri. Då blir det fejk-regen.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.
Då gissar jag på att effekten går till värme (av batteriet och/eller kupé), vilket jag har väntat på att Tesla skulle
fixa (typ för flera år sedan)...
Att skicka in effekten i batteriet om det är kallt borde vara superdåligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Man märker ju om bilen fejkar regen. Om inget annat så hörs det ganska tydligt när bromsarna tar i, men man ser det också i energimätaren att den inte blir grön trots att bilen blir långsammare. Detta har hänt ibland när det var riktigt kallt i kombination med fulladdat batteri. Då blir det fejk-regen.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.
Då gissar jag på att effekten går till värme (av batteriet och/eller kupé), vilket jag har väntat på att Tesla skulle
fixa (typ för flera år sedan)...
Att skicka in effekten i batteriet om det är kallt borde vara superdåligt...
Det vågar jag inte uttala mig om. Det man ser i bilen är att regen-stapeln är mindre när batteriet är kallt. Men den är tillräckligt stor så att man ändå har regen som vanligt. Var effekten i slutändan hamnar splear ju egentligen ingen större roll heller så länge den inte går till kråkorna. Det som talar emot din teori är att bilen faktiskt i vissa lägen fejkar regen, nämligen som sagt när det är riktigt kallt och batteriet är fulladdat. Hade det gått till väme så hade man ju inte behövt broms-fejka i det läget heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: VW I.D

Inlägg av RagWal »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Man märker ju om bilen fejkar regen. Om inget annat så hörs det ganska tydligt när bromsarna tar i, men man ser det också i energimätaren att den inte blir grön trots att bilen blir långsammare. Detta har hänt ibland när det var riktigt kallt i kombination med fulladdat batteri. Då blir det fejk-regen.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.
Då gissar jag på att effekten går till värme (av batteriet och/eller kupé), vilket jag har väntat på att Tesla skulle
fixa (typ för flera år sedan)...
Att skicka in effekten i batteriet om det är kallt borde vara superdåligt...
De gör ju i princip det idag åtminstone på 3orna idag vid stillastående då batteri o bil ska värmas. Invertern "trampar vatten" så det blir varmt i motor/inverter. Kan göras även under körning. Åtminstone vintertid.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: VW I.D

Inlägg av Credde »

Nu har ID.3 blivit krocktestad, 5 stjärnor i Euro NCAP:
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... hetsbetyg/
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: VW I.D

Inlägg av tor-ake »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Man märker ju om bilen fejkar regen. Om inget annat så hörs det ganska tydligt när bromsarna tar i, men man ser det också i energimätaren att den inte blir grön trots att bilen blir långsammare. Detta har hänt ibland när det var riktigt kallt i kombination med fulladdat batteri. Då blir det fejk-regen.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.
Då gissar jag på att effekten går till värme (av batteriet och/eller kupé), vilket jag har väntat på att Tesla skulle
fixa (typ för flera år sedan)...
Att skicka in effekten i batteriet om det är kallt borde vara superdåligt...
Jag vågar sätta en slant på att Model 3 faktiskt skickar regen-energin till PTC-värmaren och stallar elmotorerna så att det blir värme till batteriet. Men det kan inte ta emot mer än ungefär 12kW (SR+ ungefär 9kW), och det blir inte så kraftig deceleration av det.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Davidswe
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 sep 2020 11:41

Re: VW I.D

Inlägg av Davidswe »

Hej
Gjorde en provkörning idag av en ID3.
Jag har inte så mycket jag kan klaga på. Displayen där man kunde göra inställningar och gå runt i menyer funkade utan problem, hittade det jag behövde.
Displayen vid ratten gav en tydlig bild över fart och det nödvändigaste. Mer ovant med så liten display mot det man är van vid.

Röststyrning med navigering fungerade. När man hade igång navigering och man kom till en korsning så lyste det en ljuslinje längst ner vid framrutan som visade åt vilket håll man skulle svänga.
Fick även andra funktioner att fungera med röststyrning, rattvärme, stolsvärme och höjning sänkning av temperatur med mera. Ibland förstod inte ID vad jag sa men så är det ju när man pratar även med "vanliga människor" :)

Provade både D och B kör läget där B gav en större motorbroms då man släppte gasen.

Sväng radien var ju grym, svängde runt på ingen yta alls.

Nu skulle jag vilja provpacka den så man ser vad man får in i bagaget så det får bli nästa sak att testa.

Man kan ju säga så här att detta var första elbilen som jag körde och jag är inte direkt påläst om olika funktioner och bil modeller osv.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Credde skrev:
Nu har ID.3 blivit krocktestad, 5 stjärnor i Euro NCAP:
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... hetsbetyg/
Såg att ID.3 testas enligt NCAPs nya testmetod med rörlig släde för offsetkrocken. 50+50km/h istället för 64km/h mot stillastående barriär.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

VM i tråkig video. Adrenalinsugna personer varnas!

Tror jag såg maxhastighet 84 km/h en gång. Annars mycket långsamkörning. Men det var iaf litet regn...
Hursomhelst, landsbygdskörning är bilen snål.
Själv har jag som bäst kört 1,5 kWh milen på vår 80 väg till stan. Får väl prova i 60 då... :D
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jag tycker fortfarande att det är relativt hög förbrukning. Det hade varit jäkligt intressant att se vad den förbrukar vid 20-22 grader. Det är då e-Golfen har sin sweet spot, och det är inte omöjligt att komma ner mot 10kWh/100km så länge man håller sig till 70-vägar eller i stadstrafik. Synd att ID3 inte levererades på sommarn så som det var tänkt. Nu får vi vänta till nästa år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag tycker fortfarande att det är relativt hög förbrukning. Det hade varit jäkligt intressant att se vad den förbrukar vid 20-22 grader. Det är då e-Golfen har sin sweet spot, och det är inte omöjligt att komma ner mot 10kWh/100km så länge man håller sig till 70-vägar eller i stadstrafik. Synd att ID3 inte levererades på sommarn så som det var tänkt. Nu får vi vänta till nästa år.
Ja det låter lite högt, min gamla Leaf 2012 gick enkelt på 1,4 på sommaren tex och den är väl större (och
bra mycket äldre :lol: )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: VW I.D

Inlägg av nx00 »

Också provkört en ID.3. Väldigt imponerad, visst har dörrarna hårdplast istället för soft touch. Men det glömmer man nog bort snabbt. Annars är nog byggkvalitet mycket högre på alla andra punkter än Model 3.

Bakhjulsdrift är fantastiskt! Finns nästan inga andra elbilar förutom ID och Tesla som har det? Samtliga framhjulsdrivna elbilar jag kört, ca 5st, alla spinner loss. Det gör inte dom bakhjulsdrivna.

ID3 har faktiskt användbart lastutrymme. Kan inte påstå det samma om Tesla, bagageutrymmet är nästan värdelöst helt ärligt.

0-100 på 7 istället för 5,6, visst är det sämre. Men det är fortfarande en underbar känsla.

ID3 är definitivt tystare än Model 3 också.
Ingen dragkrok dock! Men min dragkrok i Teslan har inte används en enda gång, så jag klarar mig nog. :D

När bilen kostar 155 mindre än min bil, så skulle jag idag tagit en ID3 helt klart. Passar mina behov utmärkt! Jag snabbladdar aldrig, och skulle det hända kan jag stå ut med att iD3 tar 15 längre.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Bjelke skrev:
Ja det låter lite högt, min gamla Leaf 2012 gick enkelt på 1,4 på sommaren tex och den är väl större (och
bra mycket äldre :lol: )
Nix, den är mindre. Jag har bägge, Leaf är mindre inuti, väger mindre. Samma takhöjd utanpå. Ungefär samma längd, tror Leaf är smalare.
Och min Leaf 30 är inte snålare, om ngt är den törstigare över 100 km/h.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

nx00 skrev:
Också provkört en ID.3. Väldigt imponerad, visst har dörrarna hårdplast istället för soft touch. Men det glömmer man nog bort snabbt. Annars är nog byggkvalitet mycket högre på alla andra punkter än Model 3.

Bakhjulsdrift är fantastiskt! Finns nästan inga andra elbilar förutom ID och Tesla som har det? Samtliga framhjulsdrivna elbilar jag kört, ca 5st, alla spinner loss. Det gör inte dom bakhjulsdrivna.

ID3 har faktiskt användbart lastutrymme. Kan inte påstå det samma om Tesla, bagageutrymmet är nästan värdelöst helt ärligt.

0-100 på 7 istället för 5,6, visst är det sämre. Men det är fortfarande en underbar känsla.

ID3 är definitivt tystare än Model 3 också.
Ingen dragkrok dock! Men min dragkrok i Teslan har inte används en enda gång, så jag klarar mig nog. :D

När bilen kostar 155 mindre än min bil, så skulle jag idag tagit en ID3 helt klart. Passar mina behov utmärkt! Jag snabbladdar aldrig, och skulle det hända kan jag stå ut med att iD3 tar 15 längre.
Ungefär som du skriver tänkte vi.. Vi får vår id3 på tisdag nästa vecka, ska bli så kul. Hade en leaf under två år men har varit utan elbil i ett och ett halvt år nu..
Den stora faktorn är just priset. Vi har gått på den enklaste id3 life och då skiljer den en hel del upp till en M3 sr+. De enda jag känner saknas i utrustning väg på id3 som jag vill ha är backkamera men tyckte inte de var värt att gå upp ett steg i utrustning bara för den.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: VW I.D

Inlägg av nx00 »

chaffis75 skrev:
Ungefär som du skriver tänkte vi.. Vi får vår id3 på tisdag nästa vecka, ska bli så kul. Hade en leaf under två år men har varit utan elbil i ett och ett halvt år nu..
Den stora faktorn är just priset. Vi har gått på den enklaste id3 life och då skiljer den en hel del upp till en M3 sr+. De enda jag känner saknas i utrustning väg på id3 som jag vill ha är backkamera men tyckte inte de var värt att gå upp ett steg i utrustning bara för den.
Ja backkamera är lite synd, håller med dig där. Inte värt att gå upp i nivå för det. Life har väldigt mycket annars.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

nx00 skrev:
chaffis75 skrev:
Ungefär som du skriver tänkte vi.. Vi får vår id3 på tisdag nästa vecka, ska bli så kul. Hade en leaf under två år men har varit utan elbil i ett och ett halvt år nu..
Den stora faktorn är just priset. Vi har gått på den enklaste id3 life och då skiljer den en hel del upp till en M3 sr+. De enda jag känner saknas i utrustning väg på id3 som jag vill ha är backkamera men tyckte inte de var värt att gå upp ett steg i utrustning bara för den.
Ja backkamera är lite synd, håller med dig där. Inte värt att gå upp i nivå för det. Life har väldigt mycket annars.
Jo, måste minst upp till Business varianten för att få backkamera.
Business kostar 39-tusen mer än Life men då får man tex även LED-Matrix strålkastarna samt mittarmstöd med genomlastningslucka i baksätet.
Dock inte högtalare bak eller variabelt lastgolv i bagageutrymmet.. :?
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

chaffis75 skrev:
...
Ungefär som du skriver tänkte vi.. Vi får vår id3 på tisdag nästa vecka, ska bli så kul....
Vad kul, grattis. :)
Var beredd på litet buggar, de är harmlösa tycker jag och tror de kommer försvinna. Men en sak bara: skaffa en CTEK laddare med snabbmontagekontakt som du monterar på batteriet. För de har klantat sig med batteriövercalningen, om bilen står parkerad drar det ur har flera råkat ut för. Det är inte harmlöst...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

PapaD skrev:
Bjelke skrev:
Ja det låter lite högt, min gamla Leaf 2012 gick enkelt på 1,4 på sommaren tex och den är väl större (och
bra mycket äldre :lol: )
Nix, den är mindre. Jag har bägge, Leaf är mindre inuti, väger mindre. Samma takhöjd utanpå. Ungefär samma längd, tror Leaf är smalare.
Och min Leaf 30 är inte snålare, om ngt är den törstigare över 100 km/h.
Jaha :) och jag som tyckte den var stor när vi köpte den 2012 (alla andra var ju pyttebilar liksom) även om
bagaget var lite litet kanske...
Då är ju ID 3 en skaplig bil ju :) (jag har inte tittat närmare på den)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

ID.3 har förhållandevis bra utrymme i baksätet men bagaget är ju inte speciellt stort. 385l vs nya Leaf's 420l.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
PapaD skrev:
Bjelke skrev:
Ja det låter lite högt, min gamla Leaf 2012 gick enkelt på 1,4 på sommaren tex och den är väl större (och
bra mycket äldre :lol: )
Nix, den är mindre. Jag har bägge, Leaf är mindre inuti, väger mindre. Samma takhöjd utanpå. Ungefär samma längd, tror Leaf är smalare.
Och min Leaf 30 är inte snålare, om ngt är den törstigare över 100 km/h.
Jaha :) och jag som tyckte den var stor när vi köpte den 2012 (alla andra var ju pyttebilar liksom) även om
bagaget var lite litet kanske...
Då är ju ID 3 en skaplig bil ju :) (jag har inte tittat närmare på den)
ID3 är större än man anar. Jag tror att ögat luras av att hjulen sitter så långt ut. Den är för det första ganska hög, högre än en Golf, och så är den rätt bred också. Detta gör ju att frontarean blir större. Så även om den är ganska rund och slätstruken så är luftmotståndet förmodligen inte så lågt som man skulle kunna tro. Detta tillsammans med den ganska höga vikten gör förmodligen att den inte är lika snål med elektronerna som en e-Golf.
Att en Leaf är ganska snål beror naturligtvis på att den är så ful att luften avviker och tar en annan väg innan den träffar bilen. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Laban skrev:
ID.3 har förhållandevis bra utrymme i baksätet men bagaget är ju inte speciellt stort. 385l vs nya Leaf's 420l.
Ja, nya Leaf har större bagage än den gamla. Men fortfarande med midja för bakre stötdämpare. Går hundbur in? Det gör det på folkan utan problem om man släpper på sätena.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: VW I.D

Inlägg av nx00 »

Ni som köpt ID3 Life med billån. Vad för pris fick ni? Eller mer generellt vad för deal gick ni med på.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: VW I.D

Inlägg av modelg »

Ingen rabatt på bil men 20 % på vdäck och 2,95% ränta. Privat.
Senast redigerad av modelg, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Danske bank erbjuder 2,28% om du är medlem i ett fackförbund. Nog rätt svårslaget(?).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Watch Tesla CEO Elon Musk test drive VW ID.3

https://electrek.co/2020/09/07/tesla-ce ... id3-video/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Alla är dock inte riktig lika positiva 100% rakt igenom (men blir säkert bättre med tiden)

https://www.autoblog.com/2020/09/09/vw- ... und-sport/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar