VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW I.D

Inlägg av lloydfabege »

Kubi skrev:
lloydfabege skrev:
Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
Alla ID.4 kommer med version 2.1 vilket har möjlighet för OTA.
170kW är väl bara ett rykte än så länge?
Ja, jag var lite otydlig, hört något mer om ryktet om 170 kw? :)

Finns det någon sida där man kan läsa om utbyggnaden av laddpunkter för olika aktörer? Man blir ju rätt avis på Tesla med sina många supercharger-stationer med många laddare per station.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

lloydfabege skrev:
Kubi skrev:
lloydfabege skrev:
Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
Alla ID.4 kommer med version 2.1 vilket har möjlighet för OTA.
170kW är väl bara ett rykte än så länge?
Ja, jag var lite otydlig, hört något mer om ryktet om 170 kw? :)

Finns det någon sida där man kan läsa om utbyggnaden av laddpunkter för olika aktörer? Man blir ju rätt avis på Tesla med sina många supercharger-stationer med många laddare per station.
Kolla chargefinder.com lite då och då, det byggs nya hyperchargers hela tiden. Du kan filtrera på att enbart visa laddare på mer än 100 kW. Med det sagt så fungerar det utmärkt att enbart hålla sig till Ionity än så länge, om man inte reser i norra Sverige. Jag var ute på en hundramilsresa i lördags och laddade vid tre olika Ionity-stationer (Gränna, Mariestad och Varberg). Det var inga andra bilar som laddade samtidigt som jag, förutom i Gränna där även en Taycan laddade. Med ett abonnemang för 115 kr/månad laddar du dessutom billigt (3,40 kr/kWh).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
ID familjen.
ID1 ersätter e-up
ID2 ersätter T-Roc
ID3 ersätter Golf
ID4 ersätter Passat
ID5 ersätter Cupe
ID6 ersätter Tiguan
ID7 ersätter Touareg
Nu klarnar ID familjen.
Screenshot_20210509-132936_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
dfa skrev:
Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:

"dfa"]Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden

Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.


ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu. quote]

Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..
Mycket större puckel för ID3.
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar
...och Tesla levererade 23st 3:or i Januari och 1192st i Mars samma år.
Jag vet inte riktig vart du vill komma med att jämföra två slumpmässigt valda månader för random bilmodell.
Att Tesla skeppar flest bilar den tredje månaden i varje kvartal är ingen nyhet.
Men att ID3 har så låga volymer förstår jag inte.
Det beror inte på upprampning eftersom den byggts sedan 4 november 2019. Och att skeppa från Tyskland till Sverige är ingen orsak.
Är det mjukvaran som 1,5 år från produktionsstart som fortfarande spökar?
Varför inte visa siffror för fler månader istället för att spekulera.. Kan finnas 100 anledningar till att de blev såhär. Som de redan sagts 2 månadare är för kort tid att titta på oavsett om du pratar tesla eller andra märken.
Japp. Att kika på en kortare period än ett kvartal är rätt bortkastat om man vill ha meningsfulla jämförande siffror.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: VW I.D

Inlägg av mans71 »

Zalman3 skrev:
Nu klarnar ID familjen.
ID3 cab 2023 - den ser trevlig ut!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

ID Beetle ... kul ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
ID familjen.
ID1 ersätter e-up
ID2 ersätter T-Roc
ID3 ersätter Golf
ID4 ersätter Passat
ID5 ersätter Cupe
ID6 ersätter Tiguan
ID7 ersätter Touareg
Nu klarnar ID familjen.
Screenshot_20210509-132936_Chrome.jpg

ID.4 ersätter väl snarare Tiguan och Passat passar väl bättre på ID.7 om man ser på det du länkar till? Touareg är ju en jätte-SUV och ID.7 en vanlig kombi :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

lloydfabege skrev:
Kubi skrev:
lloydfabege skrev:
Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
Alla ID.4 kommer med version 2.1 vilket har möjlighet för OTA.
170kW är väl bara ett rykte än så länge?
Ja, jag var lite otydlig, hört något mer om ryktet om 170 kw? :)

Finns det någon sida där man kan läsa om utbyggnaden av laddpunkter för olika aktörer? Man blir ju rätt avis på Tesla med sina många supercharger-stationer med många laddare per station.
Pratade inte Nextmove om denna uppdatering när han provkörde Enyaq?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

El2an skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Jag kolla runt lite i vad man betalar med We Charge eftersom det ingår ett år med ID4.

Planen va att det skulle vara ett smidigt kort när Frugan är ute och åker och Ionity inte är tillgängligt.
Jag får nog behålla min palett av taggar och appar ett tag till.
Helt sjuka priser :shock:
Hoppet står till att VAG bygger ett eget laddnät helt utanför Ionity (vilket de hintat om kommer ske).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Dodde skrev:
lloydfabege skrev:
Kubi skrev:
lloydfabege skrev:
Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
Alla ID.4 kommer med version 2.1 vilket har möjlighet för OTA.
170kW är väl bara ett rykte än så länge?
Ja, jag var lite otydlig, hört något mer om ryktet om 170 kw? :)

Finns det någon sida där man kan läsa om utbyggnaden av laddpunkter för olika aktörer? Man blir ju rätt avis på Tesla med sina många supercharger-stationer med många laddare per station.
Pratade inte Nextmove om denna uppdatering när han provkörde Enyaq?
Klart är ju att Audi Q4 får 100kWh batteri och 170 kW laddning. Skulle förvåna mig om ID4 och Enyaq inte får det också.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Från tidigare i denna tråd.

The ID 3 will also benefit from ongoing developments next year, including an increase in charging power. Buyers will be offered the choice of a 130kW system by mid-2021 and a 170kW system by the end of next year, up from the current maximum of 100kW. The 170kW set-up is claimed to deliver 121 miles of range in 10 minutes using a DC charger.

VW is also promising a moderate increase in range for all ID 3 models through the end of next year. The Pro S is set to offer up to an extra 24 miles from its 77kWh battery, to 360 miles, due in part to software improvements and advances in thermal management and cell efficiency.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Zalman3 skrev:
Från tidigare i denna tråd.

The ID 3 will also benefit from ongoing developments next year, including an increase in charging power. Buyers will be offered the choice of a 130kW system by mid-2021 and a 170kW system by the end of next year, up from the current maximum of 100kW. The 170kW set-up is claimed to deliver 121 miles of range in 10 minutes using a DC charger.

VW is also promising a moderate increase in range for all ID 3 models through the end of next year. The Pro S is set to offer up to an extra 24 miles from its 77kWh battery, to 360 miles, due in part to software improvements and advances in thermal management and cell efficiency.
Kan ju alltid hoppas på att det blir på redan levererade bilar också via OTA.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

FredrikR skrev:
https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg


Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
Kan ju hända att både plastig inredning och alla touchknappar är en del av VW:ens tidigare plan att skära i tillverkningskostnader (som Diess själv ledde).

Men fixar de den plastiga interiören, infotainment, och laddeffekt/range på ID4, så har de nog en stor vinnare. Grunden till en bra elbil finns ju helt klart där.

Nu behöver Tesla fixa alla panelgap och kvalitetsproblem...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

Fick min ID.3 i November och har länge misstänkt att snabbladdningen inte håller vad den lovar. Trodde uppdateringen skulle fixa detta men har inte märkt någon skillnad efter den. Tänkte kolla vad ni andra har för hastighet när ni snabbladdar.

Häromdagen var det ca 20 grader ute och jag kom fram till Cirkle Ks 150 kW laddare efter att ha kört några mil.

Anlände med 29 % och fick i början 63 kW (rekord för mig hittills skall sägas). Hastigheten gick, som det bör, ner efterhand och jag låg ungefär omkring 40 kW efter 75%. Droppade därefter snabbt ner mot 30 kW.

Vad får ni andra som laddar under liknande förutsättningar? Detta var som sagt ett rekord i hastighet för mig, tidigare har jag nog aldrig kommit över 50 kW vilket jag antagit måste innebära att det är nåt fel på bilen. Men nu när jag ändå kom över 60 kW (antagligen pga högre temperatur ute) så blev jag osäker.

Hmmmm...är det fel på bilen eller är detta "helt normalt" och VWs snack om "upp till 100 kW" stämmer?
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Elektrifierad skrev:
Fick min ID.3 i November och har länge misstänkt att snabbladdningen inte håller vad den lovar. Trodde uppdateringen skulle fixa detta men har inte märkt någon skillnad efter den. Tänkte kolla vad ni andra har för hastighet när ni snabbladdar.

Häromdagen var det ca 20 grader ute och jag kom fram till Cirkle Ks 150 kW laddare efter att ha kört några mil.

Anlände med 29 % och fick i början 63 kW (rekord för mig hittills skall sägas). Hastigheten gick, som det bör, ner efterhand och jag låg ungefär omkring 40 kW efter 75%. Droppade därefter snabbt ner mot 30 kW.

Vad får ni andra som laddar under liknande förutsättningar? Detta var som sagt ett rekord i hastighet för mig, tidigare har jag nog aldrig kommit över 50 kW vilket jag antagit måste innebära att det är nåt fel på bilen. Men nu när jag ändå kom över 60 kW (antagligen pga högre temperatur ute) så blev jag osäker.

Hmmmm...är det fel på bilen eller är detta "helt normalt" och VWs snack om "upp till 100 kW" stämmer?
Känner igen problemet, kör en ID.3 sedan en tid tillbaka som hyrbil. Körde ca 12 mil motorväg i rejäl hastighet men väl framme på Cirkel K i Flädie på 150 kw så laddade den endast ca 60 kw vid 20%. Batteriet bör varit i bra temp, har upplevt samma sak fler gånger. Trodde också att det hade att göra med SW då denna ID.3 aldrig fått en uppdatering sedan ny.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Laddkurva ID3 från ev database.
Screenshot_20210515-100512_Google.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Laddkurva ID3 från ev database.
Screenshot_20210515-100512_Google.jpg
Det där är 82kwh.
62kwh maxar på 100kw.

Tror också det krävs lägre SOC för att den ska komma upp i hastighet.
Man bör nog inte ha mer än 10% plus att det förstås ska vara varmt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Var det bilar tillverkade efter 24 maj som får 130kW laddning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

ID.3 börjar dra ned omkring 30%. Så du behöver antaligen komma ned lägre och ha varmare batteri för att uppnå 100kW.

Hade 83kW som mest på min men då var knappast batteriet varmt. Vet andra som fått 100kW så det funkar nog som det ska.
F25F37E9-F6D1-4B87-9BC8-1F6BFE8E976A.jpeg
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

Dodde skrev:
Elektrifierad skrev:
Fick min ID.3 i November och har länge misstänkt att snabbladdningen inte håller vad den lovar. Trodde uppdateringen skulle fixa detta men har inte märkt någon skillnad efter den. Tänkte kolla vad ni andra har för hastighet när ni snabbladdar.

Häromdagen var det ca 20 grader ute och jag kom fram till Cirkle Ks 150 kW laddare efter att ha kört några mil.

Anlände med 29 % och fick i början 63 kW (rekord för mig hittills skall sägas). Hastigheten gick, som det bör, ner efterhand och jag låg ungefär omkring 40 kW efter 75%. Droppade därefter snabbt ner mot 30 kW.

Vad får ni andra som laddar under liknande förutsättningar? Detta var som sagt ett rekord i hastighet för mig, tidigare har jag nog aldrig kommit över 50 kW vilket jag antagit måste innebära att det är nåt fel på bilen. Men nu när jag ändå kom över 60 kW (antagligen pga högre temperatur ute) så blev jag osäker.

Hmmmm...är det fel på bilen eller är detta "helt normalt" och VWs snack om "upp till 100 kW" stämmer?
Känner igen problemet, kör en ID.3 sedan en tid tillbaka som hyrbil. Körde ca 12 mil motorväg i rejäl hastighet men väl framme på Cirkel K i Flädie på 150 kw så laddade den endast ca 60 kw vid 20%. Batteriet bör varit i bra temp, har upplevt samma sak fler gånger. Trodde också att det hade att göra med SW då denna ID.3 aldrig fått en uppdatering sedan ny.
Ok

Minns du hur varmt det var utomhus den dagen?
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

Leo skrev:
ID.3 börjar dra ned omkring 30%. Så du behöver antaligen komma ned lägre och ha varmare batteri för att uppnå 100kW.

Hade 83kW som mest på min men då var knappast batteriet varmt. Vet andra som fått 100kW så det funkar nog som det ska.
F25F37E9-F6D1-4B87-9BC8-1F6BFE8E976A.jpeg
Ok tack

Minns du hur varmt det var utomhus?

Hur mycket påverkas laddhastigheten egentligen av att man kört länge innan man börjar ladda? Jag har en känsla, som dock inte är spec vetenskaplig, av att det inte spelar så stor roll i jämförelse med hur varmt det är utomhus. Nån som testat samma utomhustemperatur och olika körsträckor innan laddning (givet samma SOC)?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

Leo skrev:
Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Aaa misstänkte det :)

Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Skulle tro att det inte är något fel på bilen utan helt enkelt att ditt batteri är för kallt OCH att du laddar från för hög %.

Prova att kör en lite längre sträcka och kör ner emot 5% och kolla sen efter den laddat en liten stund så att det hunnit komma igång rejält. Då bör du i alla fall komma upp 65-85kW skulle jag tro. Kan även bero på om någon fler laddar samtidigt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Elektrifierad skrev:
Leo skrev:
Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Aaa misstänkte det :)

Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
Tror inte det är något fel på just ditt exemplar.

ID-bilarna/MEB-plattformen är ju ökända för att ladda slött och rapidgata (att ID3 klarar sig fint ändå är tack vare sin låga förbrukning).

Sedan är 3-4 mil alldeles för kort sträcka när det är kallt ute. Prova att köra en 20mil + eller att förvärma innan.

Checka även laddeffekten vid en lägre SoC. När jag kör långt brukar jag försöka snabbladda först när bilen är nere på en SoC mellan 10-20% (lite beroende på hur laddarna ligger till efter resvägen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar