VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:

Finns ju andra bilar med 50kwh(ID3 bas 48kwh) och snabbare laddning(100kw, ID3 bas 50kw) för det priset redan nu. PSA-bilarna tex.
Vad lockar så mkt med ID3?
Jag tror inte det kommer vara någon rusning direkt. Om inte annat kommer VW se till att det inte blir det, tex genom krångliga/dyra tillval som krävs för att bilen skall kännas användbar. Annars skulle de ju inte få sina Golf, Tiguan, Passat osv sålda.
Tror att du har fel. Vill man ha en avgasbil tittar man inte på elbilarna och tvärtom. Bara en på mitt jobb har köpt en elbil i år och det är säkert 30 nya personalbilar som är levererade. Sedan har vi tiotal Volvo V60 D3 2019 års modell som vi kan låna vid behov.
Vilka "vill ha" en avgasbil idag? Om elbilen kostar lika mkt kan jag lova att de flesta väljer den, väldigt få skulle föredra avgasbil.
Du kan inte ha varit runt särskilt mycket på internet om du tror det inte finns folk som aktivt väljer fossilbilar framför elbilar.
Läs igen vad jag skrev. Få skulle välja avgasbil om det fanns en motsvarande elbil som kostade lika mkt.
Men det stämmer ändå inte. I Norge får du mängder av elbilar som kostar lika mycket som motsvarande fossilbil, men i 50% av fallen köps fossilbil ändå. Pratar du aldrig med folk ute? Jag får det bekräftat varje dag att väldigt många inte vill ha elbil av många olika orsaker, priset är inte ett.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: VW I.D

Inlägg av RagWal »

dd88 skrev:
bylund skrev:
dd88 skrev:
På allt (finns säkert något undantag som bekräftar regeln)

Ställer till det som fan i handeln.
Jag tar över Dannis roll att påpeka när detta används fel. :)

Ett undantag som bekräftar en regel är snarare ett explicit undantag från en implicit regel. T ex en skylt "Parkering förbjuden på söndagar" bekräftar regeln att parkering är tillåten övriga dagar, trots att det inte uttryckligen sägs att det är så.
Aldrig försent att lära sig något nytt :)
Ett uttryck gjort för att förvilla. Skylten är tydlig och berör endast parkering på söndagar. I övrigt kanske stoppförbud?
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW I.D

Inlägg av Surfaren »

RagWal skrev:
Skylten är tydlig och berör endast parkering på söndagar. I övrigt kanske stoppförbud?
Enligt trafikförordningen får fordon parkeras på en gata (i max 24 timmar på vardagar) så länge det inte finns någon annan regel som anger att det är förbjudet, som t.ex. inom tio meter från en korsning. Så rent generellt är parkering tillåten förutom på söndagar i Bylunds exempel.

Beklagar off topic. :roll:
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:

Men det stämmer ändå inte. I Norge får du mängder av elbilar som kostar lika mycket som motsvarande fossilbil, men i 50% av fallen köps fossilbil ändå. Pratar du aldrig med folk ute? Jag får det bekräftat varje dag att väldigt många inte vill ha elbil av många olika orsaker, priset är inte ett.
I Norge är det väl dessutom så att en fossilbil snarare är dyrare än motsvarande elbil?

Tror vi får acceptera att merparten av de bilar som säljs drivs av fossila bränslen. Det är inget personligt mot oss som kör elbil utan folk har olika värderingar och möjligheter.

Den här "rädda världen"-aspekten tycker jag vi kan tona ner. Visst gör elbilar skillnad men det är bara en liten del i ett gigantiskt pussel.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:

Men det stämmer ändå inte. I Norge får du mängder av elbilar som kostar lika mycket som motsvarande fossilbil, men i 50% av fallen köps fossilbil ändå. Pratar du aldrig med folk ute? Jag får det bekräftat varje dag att väldigt många inte vill ha elbil av många olika orsaker, priset är inte ett.
I Norge är det väl dessutom så att en fossilbil snarare är dyrare än motsvarande elbil?

Tror vi får acceptera att merparten av de bilar som säljs drivs av fossila bränslen. Det är inget personligt mot oss som kör elbil utan folk har olika värderingar och möjligheter.

Den här "rädda världen"-aspekten tycker jag vi kan tona ner. Visst gör elbilar skillnad men det är bara en liten del i ett gigantiskt pussel.
Beror självklart på vad man menar med motsvarande bil. En Model 3 kostar ungefär som en Passat sedan, de är väl egentligen ganska likvärdiga på det mesta undantaget accelerationsförmågan. Men om man enbart har 0-100 som enda kriteriet så måste man ju upp i MB AMG eller Audi RS nivå och då är självklart fossilbilen dyrare eftersom motorstarka bilar har en väldigt hög extra avgift i Norge. Jag tror dock att det är väldigt få i Norge som har antingen Tesla eller AMG som alternativ därför bör man nog jämföra Tesla med motsvarande familjebil, VW, Volvo etc.

Edit: jämför man golf mot egolf med samma utrustning så är fossilgolfen dyrare ja!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av bylund »

Surfaren skrev:
RagWal skrev:
Skylten är tydlig och berör endast parkering på söndagar. I övrigt kanske stoppförbud?
Enligt trafikförordningen får fordon parkeras på en gata (i max 24 timmar på vardagar) så länge det inte finns någon annan regel som anger att det är förbjudet, som t.ex. inom tio meter från en korsning. Så rent generellt är parkering tillåten förutom på söndagar i Bylunds exempel.

Beklagar off topic. :roll:
Detta var alltså bara ett fiktivt exempel på hur ett undantag kan bekräfta en regel. Har ingenting med trafikförordningen att göra :)

Den som vill veta mer kan läsa https://www.faktoider.nu/undantaget.html där det beskrivs hur Cicero i ett försvarstal menade att eftersom vissa stammar var undantagna från att kunna få romersk medborgarskap, innebar det att det måste implicit vara så att huvudregeln är att övriga kan få det. Det är ursprunget till det missförstådda uttrycket.

Nu lovar jag att lämna off topic :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

Denna bilen kommer troligtvis sälja som smör på hemmamarknaden. Tysklands nya supermiljöpremie är direkt riktad mot denna prisklassen. Bilar som Tesla, Mercedes Benz och Audi faller utanför prisgränsen på 40K€ Fransmännen kör liknande upplägg där de utesluter de högre prissatta bilarna. Två av Europas största fordonsmarknader. Kommer fler EU länder följa efter?

Citat:
"Den tyska modellen innebär att elfordon som kostar under 40 000 euro får en inköpspremie på 6 000 euro, vilket är en fördubbling. Samtidigt, för att premien ska betalas ut måste tillverkarna bidrar med 3 000 euro. Den totala rabatten blir därmed drygt 90 000 kronor och ska gälla fram till sista december 2021.

I praktiken innebär det här att nya elbilar i mellanbilsklassen kommer att kosta ungefär lika mycket som motsvarande bilar med förbränningsmotorer. Elbilarna slipper också skatt i tio år, fram till sista december 2030.

Tyskland följer det franska exemplet och lämnar de riktigt dyra elbilarna utan stödåtgärder. Med ett tak på 40 000 euro utgår ingen bonus till köpare av Audi, Mercedes, Tesla och BMW."

Källa:
https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/ ... -tyskland/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Som sagt, frågan är om det räcker. Prisparitet med fossilbilar är bra, men det betyder inte att kunderna väljer elbilar framför fossilbilar. Tyskland har dessutom rätt höga elpriser (~3 kr/kWh) och låga bränslepriser. Hemmaladdning är alltså inte samma vinstaffär som för oss i Sverige eller Norge.
Jag hoppas att ID3 blir en storsäljare, men jag är tveksam.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Nu börjar man leverera ut lite ID3 bilar till personal.

VW testar 150 ID.3 i medarbetarflottan.

VW har startat ID.3-anställningsflottan. Vid fordonsanläggningen i Zwickau har de första ID.3-numren överlämnats till testförare från Zwickau - för ett ”stresstest i vardagen”. Med programvaran motsvarar emellertid testfordonna inte den riktade seriestatusen.


150 anställda på tre saxiska platser är tänkta att utsätta fordonen för ett "vardagligt test under verkliga förhållanden". Utvecklarna vill sedan kunna utvärdera anonymiserad information om ID.3: s användning och körbeteende. VW talar i meddelandet om "ytterligare kvalitetssäkring av ID.3 innan marknadslanseringen".

Fordonen ska levereras ”i flera vågor” till de utvalda anställda i Chemnitz, Dresden och Zwickau inom de närmaste veckorna. De anställda anmälde sig till testet och valdes sedan genom lotteri. Fotot publicerat av Volkswagen visar 33 ID.3 som överlämnades till anställda.

"De ytterligare körrapporterna i anledningen till den europeiska lanseringen av ID.3 är oerhört värdefulla för oss", säger Thomas Ulbrich, styrelseledamot för E-Mobility på Volkswagen-märket. ”Det finns också mycket personlig feedback från våra anställda. Detta innebär att vårt team i Zwickau inte bara bygger ID.3 i bästa möjliga kvalitet, det hjälper också aktivt till vidareutvecklingen av tekniken och elbilen. ”

Vid leverans till fordonen sägs att fordonen ännu inte har den "slutliga programvaruversionen" och får regelbundna uppdateringar under testperioden. Enligt VW har de första kundfordon som levererades i september ännu inte två funktioner - smartphoneanslutningen "App Connect" och fjärrområdet på head-up-displayen i Max-utrustningen. Enligt andra rapporter bör ytterligare funktioner i början inte vara tillgängliga och kommer att skickas in senare via en uppdatering, t.ex. det automatiska parkeringssystemet.

I meddelandet säger VW också att produktionen av ID.4 i Zwickau bör börja i år. De första bilderna av produktionsversionen av den första MEB-baserade e-SUV dök upp i Kina förra veckan .
https://www.electrive.net/2020/06/22/vw ... terflotte/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

HelectriC skrev:
Men det stämmer ändå inte. I Norge får du mängder av elbilar som kostar lika mycket som motsvarande fossilbil, men i 50% av fallen köps fossilbil ändå. Pratar du aldrig med folk ute? Jag får det bekräftat varje dag att väldigt många inte vill ha elbil av många olika orsaker, priset är inte ett.
Jag tycker tvärtom att i princip alla jag pratar med är extremt nyfikna på elbilar. Sen saknas det fortfarande vettiga alternativ modellmässigt. Model Y, ID.4 osv kommer täcka in en stor del av den svenska marknaden men mer måste till.

Men okunskapen är fortfarande stor. Fick svara på lite frågor i helgen. "Men jag som ska köra 12-13 mil tur och retur till jobbet varje dag, då blir det väl problem med en elbil" ? "Vi" vet ju att det är precis för den typen av körning man ska ha en elbil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Laban skrev:
HelectriC skrev:
Men det stämmer ändå inte. I Norge får du mängder av elbilar som kostar lika mycket som motsvarande fossilbil, men i 50% av fallen köps fossilbil ändå. Pratar du aldrig med folk ute? Jag får det bekräftat varje dag att väldigt många inte vill ha elbil av många olika orsaker, priset är inte ett.
Jag tycker tvärtom att i princip alla jag pratar med är extremt nyfikna på elbilar. Sen saknas det fortfarande vettiga alternativ modellmässigt. Model Y, ID.4 osv kommer täcka in en stor del av den svenska marknaden men mer måste till.

Men okunskapen är fortfarande stor. Fick svara på lite frågor i helgen. "Men jag som ska köra 12-13 mil tur och retur till jobbet varje dag, då blir det väl problem med en elbil" ? "Vi" vet ju att det är precis för den typen av körning man ska ha en elbil.
Nyfiken eller inte, fakta är att 50% av bilarna som säljs i Norge inte är elbilar och en stor del av dessa hade kunnat vara elbilar och täckt ägarens körmönster utan större problem. Det finns alltid en liten andel som har speciella krav (köra tung hästtransport långa sträckor utan att förlita sig på laddinfrastruktur tex) men de flesta hade klarar sig fint med de elbilsalternativ som finns.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Har ni helt bortsett från att bilar inte bara köps på hårda kalkyler utan även på andra helt subjektiva faktorer? Det är ju inte speciellt revolutionerande eller kontroversiellt.
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: VW I.D

Inlägg av carl-pedal »

Många köper ju de bilar som passar deras efterblivna hjärnor istället för att köpa nåt vettigt. Det var många år sedan som jag slutade förstå hur någon kan köpa ny avgasbil annat än att man är en entusiast av historiska bilar.

Kommer det någon VW ID snart eller?
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

carl-pedal skrev:
Kommer det någon VW ID snart eller?
Vecka 37 blir det.
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: VW I.D

Inlägg av Erxon »

Anonymous FTW skrev:
carl-pedal skrev:
Kommer det någon VW ID snart eller?
Vecka 37 blir det.
Vilket år? :roll:
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

carl-pedal skrev:
Många köper ju de bilar som passar deras efterblivna hjärnor istället för att köpa nåt vettigt. Det var många år sedan som jag slutade förstå hur någon kan köpa ny avgasbil annat än att man är en entusiast av historiska bilar.

Kommer det någon VW ID snart eller?
Det är ju många val medmänniskor gör som man inte förstår. Man får försöka förlika sig med att alla inte resonerar lika.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Anonymous FTW skrev:
carl-pedal skrev:
Kommer det någon VW ID snart eller?
Vecka 37 blir det.
Till kund? Eller bara till åf?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av MarkusL »

Fredrik j skrev:
carl-pedal skrev:
Många köper ju de bilar som passar deras efterblivna hjärnor istället för att köpa nåt vettigt. Det var många år sedan som jag slutade förstå hur någon kan köpa ny avgasbil annat än att man är en entusiast av historiska bilar.

Kommer det någon VW ID snart eller?
Det är ju många val medmänniskor gör som man inte förstår. Man får försöka förlika sig med att alla inte resonerar lika.
Har gillat elbilar sen Prius kom men om inte Tesla och supercharger funnits så hade vi bara haft någon liten elbil som pendlarbil och även haft en fossilbil. Att köpa en etron eller eniro och köra runt med en bärkasse med laddtaggar och en telefon full av eländiga appar hade kännts som ett steg bakåt mot en fossilbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

MarkusL skrev:
Fredrik j skrev:
carl-pedal skrev:
Många köper ju de bilar som passar deras efterblivna hjärnor istället för att köpa nåt vettigt. Det var många år sedan som jag slutade förstå hur någon kan köpa ny avgasbil annat än att man är en entusiast av historiska bilar.

Kommer det någon VW ID snart eller?
Det är ju många val medmänniskor gör som man inte förstår. Man får försöka förlika sig med att alla inte resonerar lika.
Har gillat elbilar sen Prius kom men om inte Tesla och supercharger funnits så hade vi bara haft någon liten elbil som pendlarbil och även haft en fossilbil. Att köpa en etron eller eniro och köra runt med en bärkasse med laddtaggar och en telefon full av eländiga appar hade kännts som ett steg bakåt mot en fossilbil.
Jag har ju startat elbilslivet med en Tesla och på det viset har jag fastnat i elbilsträsket. Naturligtvis är det ett steg bakåt med en e-tron när det kommer till snabbladdningsmöjligheterna, men det är fortfarande så mycket bättre med en elbil jämfört med en fossilbil. Jag skulle inte gärna vilja gå tillbaka till fossildrift.
Men om Tesla inte hade funnits så är jag ganska säker på att jag hade fortfarande haft åtminstone en fossilbil idag, kanske ingen elbil alls. En e-tron som instegsbil i elbilsvärlden hade jag aldrig ens övervägt. Man kan utan överdrift säga att det är Teslas fel att jag har en e-tron idag. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Jämförelse ID3 vs VW e-Golf.

ID3
25 520 €

VW e-Golf
23 324 €

https://www.ludego.com/vergleich-vw-e-golf-und-vw-id-3/


Mycket uppgifter om ID3.
https://www.ludego.com/reservierung-vw-i-d/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Bara folk som inte använt sin förbokning? Ingen som nappade? Vad händer m deras biljetter, hamnar bilarna på kontinenten istället?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Mer info om ID3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Zalman3 skrev:
Mer info om ID3.
Trist om det stämmer att man måste vara ansluten till laddare när man vill fjärrstyra värme/kyla via appen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

BEV[e-Rage] skrev:
Zalman3 skrev:
Mer info om ID3.
Trist om det stämmer att man måste vara ansluten till laddare när man vill fjärrstyra värme/kyla via appen.
Kona hade liknande dock utan app när jag ägde en. Det gick inte att värma/kyla om sladden inte var inkopplad. Konstig programmering helt klart.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW I.D

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Zalman3 skrev:
Mer info om ID3.
Trist om det stämmer att man måste vara ansluten till laddare när man vill fjärrstyra värme/kyla via appen.
Kona hade liknande dock utan app när jag ägde en. Det gick inte att värma/kyla om sladden inte var inkopplad. Konstig programmering helt klart.
Zoen hade nåt liknande. Att programmera in värme/kyla till ett visst klockslag funkade bara om sladden var i. Däremot kunde man starta värme/kyla med nyckelkortet och då gick det 5 minuter. Men om det var under 40% batteri funkade inte det heller. Och nyckelkortet har ju inte hur lång räckvidd som helst.
Skriv svar