VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
När man har inbytesbil är det ju klurigt och veta hur mycket rabatt man fått. Det beror ju på om dom betalar marknadspris eller inte för inbytesbilen.
Re: VW I.D
Idag såg jag en ID4, som långtidstestades av Vi bilägare.
Han stannade till i södertälje och ionity-macken och laddade typ 10 minuter.
Ifall någon har ett intresseblock att anteckna i.
Han stannade till i södertälje och ionity-macken och laddade typ 10 minuter.
Ifall någon har ett intresseblock att anteckna i.
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: VW I.D
Om poängen förfaller så kan du gå i deras shop och köpa saker för dem istället för resor. Kostar massor med poäng men kanske bättre än att bara tappa poängen.backe skrev:https://www.sas.se/trafikinformation/fa ... eurobonus/martinot skrev:Har SAS EB-poäng som fryser inne sista maj om jag inte använder de. Vet du om man även kan få dessa förlängda?HelectriC skrev:Wow, 3 månader förlängningZalman3 skrev:
Både KLM och SAS har förlängt mina guldkort för 1 helt år och nu 1 helt år till. DET tycker jag är mer riktigt i dessa tider!
//Benke
Re: VW I.D
benke_berguv skrev:Om poängen förfaller så kan du gå i deras shop och köpa saker för dem istället för resor. Kostar massor med poäng men kanske bättre än att bara tappa poängen.backe skrev:https://www.sas.se/trafikinformation/fa ... eurobonus/martinot skrev:Har SAS EB-poäng som fryser inne sista maj om jag inte använder de. Vet du om man även kan få dessa förlängda?HelectriC skrev:Wow, 3 månader förlängningZalman3 skrev:
Både KLM och SAS har förlängt mina guldkort för 1 helt år och nu 1 helt år till. DET tycker jag är mer riktigt i dessa tider!
//Benke
Det gjorde jag för ett tag sen, blev ett helt gäng trisslotter
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: VW I.D
Man får inte mycket för sina poäng i den där shoppen inte
Har några hundratusen poäng som förfaller under 2022 och hoppas de går att resa upp dem istället för att spendera i deras shop men bättre än inget
//benke
Har några hundratusen poäng som förfaller under 2022 och hoppas de går att resa upp dem istället för att spendera i deras shop men bättre än inget
//benke
Re: VW I.D
https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: VW I.D
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.FredrikR skrev:https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Lär väl komma en facelift efter 3-4 år, precis som det brukar göra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.Zalman3 skrev:VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.FredrikR skrev:https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Re: VW I.D
Dasko skrev:Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.Zalman3 skrev:VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.FredrikR skrev:https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara ”billig” hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Re: VW I.D
Lite intressant vore att få veta vad en MG ZS EV kostar att tillverka. Den säljs ju för 339.900kr i Sverige.Dasko skrev:Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.Zalman3 skrev:VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.FredrikR skrev:https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Det är inte säkert att en Kina Tesla SR+ kostar så speciellt mycket mera att tillverka.
EDIT:
ID4 har sålt grymt bra.
Blir en av Sveriges mest sålda bilar i april.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Har väl lite att göra med att den släpptes i April så alla som väntat får ut och reggar sin. Blir mer intressant att se hur den säljer resten av året.Zalman3 skrev:Lite intressant vore att få veta vad en MG ZS EV kostar att tillverka. Den säljs ju för 339.900kr i Sverige.Dasko skrev:Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.Zalman3 skrev:VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.FredrikR skrev:https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Det är inte säkert att en Kina Tesla SR+ kostar så speciellt mycket mera att tillverka.
EDIT:
ID4 har sålt grymt bra.
Blir en av Sveriges mest sålda bilar i april.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: VW I.D
Jag kolla runt lite i vad man betalar med We Charge eftersom det ingår ett år med ID4.
Planen va att det skulle vara ett smidigt kort när Frugan är ute och åker och Ionity inte är tillgängligt.
Jag får nog behålla min palett av taggar och appar ett tag till.
E.on 50kw (4,95 i E.on appen) Ionity 350kw (8.70 utan abonnemang) BEE 50kw (5.00 i BEE appen)
Planen va att det skulle vara ett smidigt kort när Frugan är ute och åker och Ionity inte är tillgängligt.
Jag får nog behålla min palett av taggar och appar ett tag till.
E.on 50kw (4,95 i E.on appen) Ionity 350kw (8.70 utan abonnemang) BEE 50kw (5.00 i BEE appen)
Re: VW I.D
Helt sjuka priserHoppsan_84 skrev:Jag kolla runt lite i vad man betalar med We Charge eftersom det ingår ett år med ID4.
Planen va att det skulle vara ett smidigt kort när Frugan är ute och åker och Ionity inte är tillgängligt.
Jag får nog behålla min palett av taggar och appar ett tag till.
Re: VW I.D
Här i Sverige kan kineserna ta över genom att privatleasa de billigt, som de gjort med MG ZS. Då är all bekymmer om hållbarhet och kvalitet inte ditt.Dasko skrev:Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.Zalman3 skrev:VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.FredrikR skrev:https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Re: VW I.D
Det måste finnas en marknad för 2 år gamla 3000-milsbilar för att priserna ska vara hållbara.Raptor skrev:Här i Sverige kan kineserna ta över genom att privatleasa de billigt, som de gjort med MG ZS. Då är all bekymmer om hållbarhet och kvalitet inte ditt.Dasko skrev:Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.Zalman3 skrev:VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.FredrikR skrev:https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Men det är klart man ska utnyttja om en tillverkare vill slå sig in.
Re: VW I.D
Pris styr om marknad finns för 2 år gamla 3000 milsbilar.Fredrik j skrev:
Det måste finnas en marknad för 2 år gamla 3000-milsbilar för att priserna ska vara hållbara.
Men det är klart man ska utnyttja om en tillverkare vill slå sig in.
Antagligen är det tillverkaren som tar smällen om de går in med starka privatleasingerbjudanden och dåligt andrahandsvärde.
Re: VW I.D
Knappast ett recept om man ska "ta över"....Raptor skrev:Pris styr om marknad finns för 2 år gamla 3000 milsbilar.Fredrik j skrev:
Det måste finnas en marknad för 2 år gamla 3000-milsbilar för att priserna ska vara hållbara.
Men det är klart man ska utnyttja om en tillverkare vill slå sig in.
Antagligen är det tillverkaren som tar smällen om de går in med starka privatleasingerbjudanden och dåligt andrahandsvärde.
Re: VW I.D
Kineserna kommer absolut att skaka om bilmarknaden.Fredrik j skrev:Knappast ett recept om man ska "ta över"....Raptor skrev:Pris styr om marknad finns för 2 år gamla 3000 milsbilar.Fredrik j skrev:
Det måste finnas en marknad för 2 år gamla 3000-milsbilar för att priserna ska vara hållbara.
Men det är klart man ska utnyttja om en tillverkare vill slå sig in.
Antagligen är det tillverkaren som tar smällen om de går in med starka privatleasingerbjudanden och dåligt andrahandsvärde.
De har börjat fatta kvalitet och innovation.
Se DJI (här har de ~70% av marknaden).
Även Xiaomi, Anker. Etc...
Re: VW I.D
Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden
Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.
ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.
ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
Re: VW I.D
Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..dfa skrev:Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden
Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.
ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Mycket större puckel för ID3.chaffis75 skrev:Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..dfa skrev:Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden
Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.
ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Något som har siffrorna efter Jan för. Id3? Kanske de är lite tesla stuk där, få ut så mycket de går innan året var slut..Zalman3 skrev:Mycket större puckel för ID3.chaffis75 skrev:Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..dfa skrev:Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden
Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.
ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
...och Tesla levererade 23st 3:or i Januari och 1192st i Mars samma år.Zalman3 skrev:Mycket större puckel för ID3.chaffis75 skrev:Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..dfa skrev:Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden
Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.
ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar
Jag vet inte riktig vart du vill komma med att jämföra två slumpmässigt valda månader för random bilmodell.
Re: VW I.D
dfa skrev:...och Tesla levererade 23st 3:or i Januari och 1192st i Mars samma år.Zalman3 skrev:Mycket större puckel för ID3.chaffis75 skrev:Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..dfa skrev:Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden
Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.
ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar
Jag vet inte riktig vart du vill komma med att jämföra två slumpmässigt valda månader för random bilmodell.
Att Tesla skeppar flest bilar den tredje månaden i varje kvartal är ingen nyhet.
Men att ID3 har så låga volymer förstår jag inte.
Det beror inte på upprampning eftersom den byggts sedan 4 november 2019. Och att skeppa från Tyskland till Sverige är ingen orsak.
Är det mjukvaran som 1,5 år från produktionsstart som fortfarande spökar?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension