VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Tack!
Ponera att man skaffar en tillfällig adress där, kan man då köpa en och få bonus som svensk medborgare?
Låter ju som det är en vanlig utbetalning, krävs tyskt bankkonto kanske?
Man blir väl tvungen att skaffa tysk försäkring osv då också, kanske svårt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Det finns två nivåer av stöd. För elbilar under 40.000€ listpris är stödet 9000€ (6000€ från staten + 3000€ från tillverkaren).
För elbilar över 40.000€ listpris blir stödet 7500€ (5000 + 2500).

Det finns en lista med alla bilar som kan få stödet. https://www.bafa.de/SharedDocs/Download ... File&v=122

Stödet betalas inte automatiskt som i Sverige. Enligt gammal tysk tradition måste man fylla i en ansökningsblankett som sedan skickas till BAFA (Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle) för handläggning. Men hör och häpna, det går numera via nätet! Jag hade nästan slagit vad om att man måste ladda ner blanketten och faxa eller snigelposta den. Men även i Tyskland kan man alltså tänka modernt.

Här kommer flödesschemat. (Och ja, tyskarna har uppfunnit byråkratin)

Bild
Smidigt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av bylund »

taliz skrev:
Tack!
Ponera att man skaffar en tillfällig adress där, kan man då köpa en och få bonus som svensk medborgare?
Låter ju som det är en vanlig utbetalning, krävs tyskt bankkonto kanske?
Man blir väl tvungen att skaffa tysk försäkring osv då också, kanske svårt.
Det baseras nog inte på medborgarskap, det skulle inte EU gilla. Men att skaffa en tillfällig adress läser jag som att antingen flytta till Tyskland tillfälligt (och det går väl bra om man uppfyller villkoren, typ skaffar ett jobb), eller att man skenskriver sig i Tyskland, men då är vi ju inne på bidragsfusk.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Ska vi gissa att man behöver skriva sig på den tyska adressen för att få bidraget? Det innebär väl som sagt att man behöver ett arbete i Tyskland?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Bidragsfusk?
Snarare diskriminering att inte få samma stöd bara för man bor i Sverige. ;)
Men det är nog för mkt krångel för 30-40k oavsett.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Bidragsfusk?
Snarare diskriminering att inte få samma stöd bara för man bor i Sverige. ;)
Men det är nog för mkt krångel för 30-40k oavsett.
Men varför strula till det, bara vänta i 6 månader och köp en begagnad bil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jag tror faktiskt inte att man behöver vara skriven i Tyskland just för att få bonusen (såg nu att det officiellt kallas för "innovationspremie", herrejisses). Tyskarna har på central nivå ändå dålig koll på var man är skriven, det finns ju inga personnummer och ingen central folkbokföring som här i Sverige. Däremot så måste man registrera bilen i Tyskland och det är en icke-trivial procedur som i sin tur kräver en tysk adress. När man köper en ny bil är den från början oregistrerad när den anländer till bilhandlaren. Bilhandlarna sköter vanligtvis registreringprocessen åt kunden, men förfarandet är detsamma som om man gör det själv. Köper man en begagnad bil privat så måste man göra samma sak igen. Det går till såhär. Man åker till nånting som kallas KFZ-Zulassungsstelle. Varje större stad (kallas för Landkreis) har en sådan. Man åker alltså till det stället som tillhör staden där man bor. Varje Landkreis har sin egen nummerskylt, det är därför man kan se på tyska bilar var de kommer ifrån (HH för Hamburg, HL för Lübeck osv). Man får inte bo längre än 3 månader i en annan Landkreis än vad bilens regnummer visar. Flyttar man till en annan stad måste man regga om bilen. När man köper en begagnad bil och bor i samma stad så måste man visserligen regga om bilen, men man får behålla den gamla skylten. Men man kan också byta till en annan skylt om man vill.
Och registreringen gör man alltså personligen. Där står i vanlig ordning ungefär 100 människor före dig i kön som alla ska registrera sina bilar. Det är ett av få ställen i Tyskland där det finns kölappar. Väl framme visar man upp pappren man har fått med bilen och så får man sina nya skyltar. Vanligtvis kan man önska sig en bokstavs- och/eller sifferkombo, förutsatt den är ledig. För nya bilar så slipper man detta som sagt, eftersom bilhandlarna reggar bilen åt en, och de brukar ha förtur i kön. Som privatperson får man ha tålamod.
Smidigt och bra. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: VW I.D

Inlägg av Force-Walker »

Med tanke på att rot och rut kan användas utomlands så kanske man kan lösa detta också :P
https://www.svd.se/fortsatt-fritt-fram- ... -utomlands
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Force-Walker skrev:
Med tanke på att rot och rut kan användas utomlands så kanske man kan lösa detta också :P
https://www.svd.se/fortsatt-fritt-fram- ... -utomlands
Det skulle ju motsvaras av att en tysk får bonus på en ny bil han köpt i Sverige.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Force-Walker skrev:
Med tanke på att rot och rut kan användas utomlands så kanske man kan lösa detta också :P
https://www.svd.se/fortsatt-fritt-fram- ... -utomlands
Det skulle ju motsvaras av att en tysk får bonus på en ny bil han köpt i Sverige.
Ptjah, vi har nu en exportindustri som vuxit fram där firmor massprofiterar på bonuspengarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Bidragsfusk?
Snarare diskriminering att inte få samma stöd bara för man bor i Sverige. ;)
Men det är nog för mkt krångel för 30-40k oavsett.
Men varför strula till det, bara vänta i 6 månader och köp en begagnad bil.
Jag tror inte dom kommer sjunka i värde.
Titta på Norge. Model 3 SR kostade 370k nya för ett år sen, idag ligger de billigaste på Finn.no runt 430k...
Samma sak här i Sverige, när bonusen kommit kan man inte sällan sälja bilen för mer än nypriset minus bonus.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Force-Walker skrev:
Med tanke på att rot och rut kan användas utomlands så kanske man kan lösa detta också :P
https://www.svd.se/fortsatt-fritt-fram- ... -utomlands
Det skulle ju motsvaras av att en tysk får bonus på en ny bil han köpt i Sverige.
Ptjah, vi har nu en exportindustri som vuxit fram där firmor massprofiterar på bonuspengarna.
Ja. Men en spanjor kan väl inte få rotavdrag på en fjällstuga i sverige? Man behöver väl betala skatt i Sverige för att få något att dra av mot?
Det skulle vara jämförbart med en svensk som åker till Tyskland och får elbilsbonus.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Force-Walker skrev:
Med tanke på att rot och rut kan användas utomlands så kanske man kan lösa detta också :P
https://www.svd.se/fortsatt-fritt-fram- ... -utomlands
Det skulle ju motsvaras av att en tysk får bonus på en ny bil han köpt i Sverige.
Ptjah, vi har nu en exportindustri som vuxit fram där firmor massprofiterar på bonuspengarna.
Ja. Men en spanjor kan väl inte få rotavdrag på en fjällstuga i sverige? Man behöver väl betala skatt i Sverige för att få något att dra av mot?
Det skulle vara jämförbart med en svensk som åker till Tyskland och får elbilsbonus.
Finns många utländska medborgare som får bidrag i Sverige..
Långt ifrån alla bor här.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Force-Walker skrev:
Med tanke på att rot och rut kan användas utomlands så kanske man kan lösa detta också :P
https://www.svd.se/fortsatt-fritt-fram- ... -utomlands
Det skulle ju motsvaras av att en tysk får bonus på en ny bil han köpt i Sverige.
Ptjah, vi har nu en exportindustri som vuxit fram där firmor massprofiterar på bonuspengarna.
Ja. Men en spanjor kan väl inte få rotavdrag på en fjällstuga i sverige? Man behöver väl betala skatt i Sverige för att få något att dra av mot?
Det skulle vara jämförbart med en svensk som åker till Tyskland och får elbilsbonus.
Finns många utländska medborgare som får bidrag i Sverige..
Långt ifrån alla bor här.
Men nyckeln till att få rot är väl att man har inbetald skatt att dra bort från?
Givetvis behöver man inte bo i Sverige för det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Finns många bidrag som inte är skattebaserade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Finns många bidrag som inte är skattebaserade.
Visst. Men nu kommenterade iallafall jag länken om rot/rut utomlands.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

Snubbe som är helt tagen av priset på 77 kW versionen, som han säger är 41000€ och har 550km räckvidd.
https://www.youtube.com/watch?v=2UiFE0bTa2M
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

Ford ska tydligen använda MEB plattformen också, nyhet för mig. Bra, då får man ner priserna ännu mer.

https://www.youtube.com/watch?v=suYAEWnhN5c
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Många ska använda MEB plattformen.

Spännande att SAIC och är med på ett hörn vad gäller MEB.
Volkswagen plans to produce three electric models based on the MEB modular electrification system together with its China partner SAIC at the new plant in Anting near Shanghai. An internal report specifying two of the three models has been unearthed.
https://www.electrive.com/2019/07/31/vw ... roduction/

SAIC har ju märket MG.

Kommer nästa MG bygga på en VW ID3 MEB kopia?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Dessa modeller kan beställas från 20 juli:

ID.3 Life är tänkt för kunder som söker en produkt på instegsnivå utan att ge avkall på komfort. Komfortpaketet inkluderar rattvärme, sätesuppvärmning och ytterligare två USB-C-portar.

ID.3 Style har det stora designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare, LED-bakljus med dynamisk svepfunktion samt panoramatak.

ID.3 Business är en typisk allroundbil med det lilla designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare och tonade rutor, komfortpaket och assistanspaket med backkamera och "Keyless Access".

ID.3 Family erbjuder stort utrymme, ljus och bekvämlighet med det stora designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare och stort panoramatak, det stora komfortpaketet med 2-zons Air Care luftkonditioneringssystem och assistanspaketet med backkamera och "Keyless Access".

ID.3 Tech är tänkt för tekniskt intresserade som kommer att uppskatta assisterad körning med det stora designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare, större assistanspaket med Travel Assist, Side Assist och Emergency Assist, samt större infotainmentpaket, inklusive head-up-display med förstärkt verklighet AR och Premium Sound-paket.

ID.3 Max erbjuder maximal design, teknik, sport och komfort, med samtliga utrustningspaket inklusive head-up-display med förstärkt verklighet AR, 12-vägs elmanövrerad massagestol, progressiv styrning och DCC (Dynamic Chassis Control).

Elkörning för längre resor med ID.3 Tour med en räckvidd på upp till 550 km (WLTP)

Tour, den sjunde förkonfigurerade modellen, kan också beställas från och med 20 juli. Den är baserad på den fyrsitsiga ProS-modellen som möjliggör ett större batteri (77 kWh netto batterienergiinnehåll) med en räckvidd på upp till 550 km (WLTP) och 125 kW DC-laddning.

ID.3 Tour är redan utrustad med alla funktioner du vill ha på längre resor: head-up-display med förstärkt verklighet AR och sound-paket, matrix-LED-strålkastare, komfortpaket, 12-vägs elmanövrerad massagestol och assistanspaket där samtliga förarsassistanssystem ingår, samt 19-tums aluminiumhjul.
Svenska priser borde ju rimligtvis presenteras imorgon den 20 juli.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: VW I.D

Inlägg av FredrikR »

https://vwgroup.se/nyheter--media/press ... 2-fX6EPAGQ

Då var de klara, även priser för privatleasing finns med
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Lägger upp bilden här direkt:
Screenshot 2020-07-20 at 09.34.17.png
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

572km i WLTP räckvidd är bra.

Men folk kommer köpa i Tyskland.

ID3 Pure
45kWh
21.000 euro efter stöd

ID3 Pro
58kWh
26.575 euro efter stöd

ID3 Pro S
77kWh
31.936 euro efter stöd

https://ev-database.de/pkw/1127/Volkswa ... Pure#range
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Lägger upp bilden här direkt:
Screenshot 2020-07-20 at 09.34.17.png
Hur kan ID3 77kWh Tour ha så lågt privatisering pris?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Om du med folk menar majoriten av de svenska köparna så betvivlar jag det.

Roade mig med att ta fram omräkningsfaktorn mellan euro och SEK:

ID.3 Life (58 kWh) - 37787 € -> 434 900 :-
ID.3 Pro S Tour (77 kWh) - 48432 € -> 531900 :-

1.16 för Life, 1.1 för Pro S Tour. Rätt ok ändå. Jag är dock mest intresserad av grundmodellen , dvs minsta batteripacket. Intressant där är väl att 77 kWh packet är relativt billigt i förhållande till 58 kWh. Så frågan är om basversionen får ett så lågt pris som man hoppas på.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar