VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

nx00 skrev:
taliz skrev:

Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
Ja. ID4 levereras med 2.0 där bla AR skeppas. Varför inte ID3 har fått 2.0 är för att det är först i 2.1 bilarna kan börja ta emot OTA uppdateringar. Så det hade inneburit två vändor till verkstaden annars.
Ok.

Kommer osökt att tänka på Tibors visa ord gällande OTA (även om hans artikel handlar om PS2 så skulle den nog vara lika relevant för ID3):

https://teslaclubsweden.se/polestar-ate ... kvarubugg/
Som biltillverkare är vana vid koncentrerade sig Polestar på att få till ett antal grundläggande funktioner bra i bilarna innan leverans, medan andra mer avancerade funktioner fick skjutas på framtiden. De kommer komma i senare mjukvaruversion till bilarna.

Polestars stora problem kommer av ordningen på prioriteringslistan. Som traditionell biltillverkare satte de funktioner som regnsensor automatik och farthållare på listan över basfunktioner – medan fjärruppdatering av mjukvaran satte de som en framtida mer avancerad funktion. De första bilarna skeppades med mjukvara som inte kan fjärruppdatera sig. Det tänkte Polestar fixa till i framtiden och ladda ner i bilarna vid första servicebesök (som just därför inkluderades kostnadsfritt i bilarnas pris). “Då har vi ett år på oss att fixa till fjärruppdatering och andra mer avancerade funktioner” tycks Polestar ha tänkt sig.
Undertecknad har själv mångårig erfarenhet av projektledning för inbyggnadssystem. Jag har alltid sagt till mina utvecklare att det enda som alltid måste fungera 100% felfritt innan leverans är fjärruppdateringen. Att lätt kunna uppdatera mjukvaran till ny bättre version. Resten är optionalt ;-)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: VW I.D

Inlägg av nx00 »

martinot skrev:
Ok.

Kommer osökt att tänka på Tibors visa ord gällande OTA (även om hans artikel handlar om PS2 så skulle den nog vara lika relevant för ID3):

https://teslaclubsweden.se/polestar-ate ... kvarubugg/
Ja lite så är det. Men som före detta Tesla ägare har verkstadsbesök varit rena vardagen ;), så ett besök kan jag definitivt stå ut med.

Men hade jag varit i VW eller Polestars situation hade man så klart sålt bilar även om mjukvaran inte 100%. Alternativet är mycket värre, att ha bilar stående i månader.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

nx00 skrev:
martinot skrev:
Ok.

Kommer osökt att tänka på Tibors visa ord gällande OTA (även om hans artikel handlar om PS2 så skulle den nog vara lika relevant för ID3):

https://teslaclubsweden.se/polestar-ate ... kvarubugg/
Ja lite så är det. Men som före detta Tesla ägare har verkstadsbesök varit rena vardagen ;), så ett besök kan jag definitivt stå ut med.

Men hade jag varit i VW eller Polestars situation hade man så klart sålt bilar även om mjukvaran inte 100%. Alternativet är mycket värre, att ha bilar stående i månader.
Absolut att Tesla haft en hel del återkallelser gällande hårdvara till sina verkstäder (inget jag debatterar emot).

Men du har missat hela Tibors poäng (läsa gärna artikeln jag länkade); den är inte att man skall vänta med att sälja bilarna tills alla funktioner är på plats, och stapla bilarna på 10-tusentals parkeringsplatser i 10 månaders tid innan man börjar sälja (som VW gjorde med just ID3).

Hans poäng är att det gällera att prioritera rätt gällande vilka funktioner man skall börja att utveckla och leverera med.

Det Tibor menar (och som jag tenderar att hålla med i detta fallet), är att man skall som prio #1 i alla produkter se till att just OTA finns med och fungerar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: VW I.D

Inlägg av nx00 »

martinot skrev:

Absolut att Tesla haft en hel del återkallelser gällande hårdvara till sina verkstäder (inget jag debatterar emot).

Men du har missat hela Tibors poäng (läsa gärna artikeln jag länkade); den är inte att man skall vänta med att sälja bilarna tills alla funktioner är på plats, och stapla bilarna på 10-tusentals parkeringsplatser i 10 månaders tid innan man börjar sälja (som VW gjorde med just ID3).

Hans poäng är att det gällera att prioritera rätt gällande vilka funktioner man skall börja att utveckla och leverera med.

Det Tibor menar (och som jag tenderar att hålla med i detta fallet), är att man skall som prio #1 i alla produkter se till att just OTA finns med och fungerar.
Nä jag är med på noterna. Är själv utvecklare. Problemet är ofta dels att chefer har sin syn på saker och sen att saker alltid tar längre tid än man planerat för. Så att OTA funktionaliteten uteblev initiala mjukvaran är inte så överraskande. Men ja, dålig planering helt klart. Väldigt tydligt att VW inte var nöjda med situationen, mjukvaruansvarige fick avgå?
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Men ändå så måste bilarna ut, och utvecklare tar ofta lågt hängande frukter som är enkla att få till. Om man har många utvecklare, är det då rimligt att pausa allt för att OTA skall ut före något annat. Nej, det är givetvis hål i huvudet. Om ryktet stämmer så får de OTA om någon vecka , i början av mars. (de med 1st edition får sin före andra). Har svårt att säga att VW nedprioriterat OTA. (det känns som en lögn) Skulle säga att de inte fått till det, för att det är många aspekter som måste tittas på bl.a. säkerhet så ingen tysk 14 åring kommer över och tar kontroll över hela flottan och idkar utpressning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
Men ändå så måste bilarna ut, och utvecklare tar ofta lågt hängande frukter som är enkla att få till. Om man har många utvecklare, är det då rimligt att pausa allt för att OTA skall ut före något annat. Nej, det är givetvis hål i huvudet.
Ja.

Jag tycker (precis som nx00 och Tibor) att det är rimligt och vettigt att först prioritera OTA-uppdateringen för allt annat. Ser det snarare som orimligt korkat att göra på något som helst annat sätt. Med en sådan prioritering så hade VW kunnat börja sälja ID3 mycket tidigare under 2020, och troligen sparat flera miljarder i utsläppsböter.

Vet inte om det är stämmer och är riktigt som nx00 påstår, att ansvarig chef för detta debackel hos VW fick gå? Men om det skulle stämma så har jag full förståelse för ett sådant beslut av VAG-ledningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: VW I.D

Inlägg av nx00 »

Hittade en artikel om att mjukvaruansvarige blev utbytt.

https://www.autoblog.com/2020/07/13/vw- ... -division/
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inlägg av Kubi »

Yeahman82 skrev:
Kubi skrev:
Yeahman82 skrev:
Fredrik j skrev:
Första bilen registrerad i sverige igår...
Och igår registrerade 8 bilar till Nu börjar det röra på sig :-)

Ursäkta, vilken sida är det?
Car.info

Ganska intressant sida faktiskt
Tack! Nu är det 12st.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

I april växlar VW upp från tvåskift till treskift i elbilsfabriken i Zwickau. Då och där kan de tydligen bygga 1400 bilar per dygn.
https://insideevs.com/news/490848/third ... ids-daily/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

nx00 skrev:
taliz skrev:
nx00 skrev:
taliz skrev:

Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
Ja. ID4 levereras med 2.0 där bla AR skeppas. Varför inte ID3 har fått 2.0 är för att det är först i 2.1 bilarna kan börja ta emot OTA uppdateringar. Så det hade inneburit två vändor till verkstaden annars.
Noterade på sidan du länkade att de skrev "minor updates" via OTA.
Så det är nog risk det blir fler vändor till verkstaden antar jag.
Nej, det är ingen risk. Att bilarna inte har OTA idag har inget och göra med storleken på uppdateringen. Dvs man kan göra major uppdateringar hemifrån om det skulle bli några sådana. Det är helt enkelt inte implementerat i versioner < 2.1.
Hur vet du det?
Dom skriver "This means that the car will not need to go to a retailer for minor software updates in the future."

Det tolkar iaf jag som att man kan tvingas åka in för nästa major update.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
nx00 skrev:
taliz skrev:
nx00 skrev:
taliz skrev:

Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
Ja. ID4 levereras med 2.0 där bla AR skeppas. Varför inte ID3 har fått 2.0 är för att det är först i 2.1 bilarna kan börja ta emot OTA uppdateringar. Så det hade inneburit två vändor till verkstaden annars.
Noterade på sidan du länkade att de skrev "minor updates" via OTA.
Så det är nog risk det blir fler vändor till verkstaden antar jag.
Nej, det är ingen risk. Att bilarna inte har OTA idag har inget och göra med storleken på uppdateringen. Dvs man kan göra major uppdateringar hemifrån om det skulle bli några sådana. Det är helt enkelt inte implementerat i versioner < 2.1.
Hur vet du det?
Dom skriver "This means that the car will not need to go to a retailer for minor software updates in the future."

Det tolkar iaf jag som att man kan tvingas åka in för nästa major update.
Håller med om att det låter lite oroväckande, och lite tvetydigt som bäst.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

Serviceverkstäderna som klagat lite hos ”mamma” tro?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Serviceverkstäderna som klagat lite hos ”mamma” tro?
Jo, de kanske vill ha fortsatta arbetsuppgifter! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
Bjelke skrev:
Serviceverkstäderna som klagat lite hos ”mamma” tro?
Jo, de kanske vill ha fortsatta arbetsuppgifter! :D
Bara att se på Etron GT, där jag fick som svar att service är lika ofta och kostar lika mkt som på en fossilbil. Hur dum tror dom man är egentligen!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW I.D

Inlägg av mikebike »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
Bjelke skrev:
Serviceverkstäderna som klagat lite hos ”mamma” tro?
Jo, de kanske vill ha fortsatta arbetsuppgifter! :D
Bara att se på Etron GT, där jag fick som svar att service är lika ofta och kostar lika mkt som på en fossilbil. Hur dum tror dom man är egentligen!
Det hävdade Bilia om XC40 P8 också, innan jag påpekade det orimliga. Då halverade de frekvens och månadskostnad.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

"My biggest complaint about the infotainment actually involves wireless CarPlay, and so I'm unsure whether the issue lies with VW, Apple, or some combination of both. Regardless, it would sometimes freeze up, and then start responding a minute or two later, cycling through the various commands I tried issuing, poking a non-responsive screen during the intervening time."

Illavarslande. Upplevde det problemet i Zoe, fruktansvärt irriterande. I eGolf var carplay stabilt, där var det istället att pinch to zoom inte fungerar som störde(samt förstås att skärmen var liten och satt långt ner...).
Man tänker ju att även om infotainment är kass så kommer man runt det om det finns carplay, men så är det alltså inte. Även carplay är beroende av att infotainment inte buggar.

"(This will presumably change when VW moves to Android Automotive as the operating system for its infotainment, but that switch is some time off and would not apply to cars already on the road.)"

Detta är ju intressant om det stämmer, ska ID-bilarna köra ett OS som kommer läggas ner om några år?

https://arstechnica.com/cars/2021/02/tw ... e-learned/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

taliz skrev:
"My biggest complaint about the infotainment actually involves wireless CarPlay, and so I'm unsure whether the issue lies with VW, Apple, or some combination of both. Regardless, it would sometimes freeze up, and then start responding a minute or two later, cycling through the various commands I tried issuing, poking a non-responsive screen during the intervening time."

Illavarslande. Upplevde det problemet i Zoe, fruktansvärt irriterande. I eGolf var carplay stabilt, där var det istället att pinch to zoom inte fungerar som störde(samt förstås att skärmen var liten och satt långt ner...).
Man tänker ju att även om infotainment är kass så kommer man runt det om det finns carplay, men så är det alltså inte. Även carplay är beroende av att infotainment inte buggar.

"(This will presumably change when VW moves to Android Automotive as the operating system for its infotainment, but that switch is some time off and would not apply to cars already on the road.)"

Detta är ju intressant om det stämmer, ska ID-bilarna köra ett OS som kommer läggas ner om några år?

https://arstechnica.com/cars/2021/02/tw ... e-learned/
Enligt denna artikel så är det snarare så att ID familjen är pionjärer inom VW nya OS, ett OS som ska ut till alla VAG bilar på sikt.

https://www.carexpert.com.au/car-news/v ... t-software
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Anonymous FTW skrev:
taliz skrev:
"My biggest complaint about the infotainment actually involves wireless CarPlay, and so I'm unsure whether the issue lies with VW, Apple, or some combination of both. Regardless, it would sometimes freeze up, and then start responding a minute or two later, cycling through the various commands I tried issuing, poking a non-responsive screen during the intervening time."

Illavarslande. Upplevde det problemet i Zoe, fruktansvärt irriterande. I eGolf var carplay stabilt, där var det istället att pinch to zoom inte fungerar som störde(samt förstås att skärmen var liten och satt långt ner...).
Man tänker ju att även om infotainment är kass så kommer man runt det om det finns carplay, men så är det alltså inte. Även carplay är beroende av att infotainment inte buggar.

"(This will presumably change when VW moves to Android Automotive as the operating system for its infotainment, but that switch is some time off and would not apply to cars already on the road.)"

Detta är ju intressant om det stämmer, ska ID-bilarna köra ett OS som kommer läggas ner om några år?

https://arstechnica.com/cars/2021/02/tw ... e-learned/
Enligt denna artikel så är det snarare så att ID familjen är pionjärer inom VW nya OS, ett OS som ska ut till alla VAG bilar på sikt.

https://www.carexpert.com.au/car-news/v ... t-software
Det där bådar inte bra för VAG (eller deras kunder). :?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:
Bjelke skrev:
Serviceverkstäderna som klagat lite hos ”mamma” tro?
Jo, de kanske vill ha fortsatta arbetsuppgifter! :D
Bara att se på Etron GT, där jag fick som svar att service är lika ofta och kostar lika mkt som på en fossilbil. Hur dum tror dom man är egentligen!
Det hävdade Bilia om XC40 P8 också, innan jag påpekade det orimliga. Då halverade de frekvens och månadskostnad.
*LOL* :lol:

Märkligt att man kan "förhandla" om lämpliga tekniska service-intervall?

This does not compute! :shock:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW I.D

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:
Bjelke skrev:
Serviceverkstäderna som klagat lite hos ”mamma” tro?
Jo, de kanske vill ha fortsatta arbetsuppgifter! :D
Bara att se på Etron GT, där jag fick som svar att service är lika ofta och kostar lika mkt som på en fossilbil. Hur dum tror dom man är egentligen!
Det hävdade Bilia om XC40 P8 också, innan jag påpekade det orimliga. Då halverade de frekvens och månadskostnad.
*LOL* :lol:

Märkligt att man kan "förhandla" om lämpliga tekniska service-intervall?

This does not compute! :shock:
En chansning från deras sida?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW I.D

Inlägg av pingflood »

Toveks i Kinna har en ID4 Max stående för provkörning. Tittade förbi lite snabbt på väg till Skene idag. Såg även en gul ID4 parkerad men den väntade på leverans till kund. Säljaren sade att de börjar skicka ut bilarna till slutkund vecka 12. 2.1 kommer att börja installeras i ID3 nästa vecka.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW I.D

Inlägg av mikebike »

Då blir det snart trångt vid laddstolparna på Rättaregårdsgatan...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW I.D

Inlägg av pingflood »

mikebike skrev:
Då blir det snart trångt vid laddstolparna på Rättaregårdsgatan...
Haha, så kan det vara. Har inte kollat alltför noga hur tillgängligheten är häromkring (Borås) men installerar laddbox så lär inte behöva tänka på det.

Fick från min handlare i Gbg att min ID4 ska byggas vecka 11, bör vara här vecka 14. Passar ju bra med tanke på nya miljöbonusen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW I.D

Inlägg av mikebike »

Frun är från Skene och en svägerska bor i Kinna. Vi letar fritidshus i östra Mark och efter pensioneringen planerar vi att flytta ned. Laddstolparna på Rättaregårdsgatan är till stor nytta för oss när vi är i trakten...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW I.D

Inlägg av pingflood »

Även Toveks i Borås har en nu. Gul 1st, dock inte Max vilket andra handlare verkar ha fått. Eftersom jag beställt en "vanlig" 1st var det kul att få klämma lite på den. Gillar bagageutrymmet bättre än det justerbara på Max modellen faktiskt. Den gula färgen är riktigt snygg i solljus men kan se lite gröngul ut ibland.
Skriv svar