VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

PapaD skrev:
Intressant var även att det är 2-års intervall på service oavsett mil. Då fattas bara pris på servicen. För typ 10-15 år sedan blev det ett EU-direktiv att service SKALL få göras av oberoende verkstäder, jag antar att det fortfarande gäller. Eftersom VW skall tillhandahålla serviceinfo till alla mot skälig kostnad enligt direktivet är det bara den pusselbiten kvar för att beräkna livskostnaden för bilen. Förutsatt att den inte ramlar isär innan batteriet tröttnar...

Exakt samma serviceintervall som på förlagan BMW i3 alltså. Är ju samma team som tagit fram båda bilarna. Mycket i ID3 är direkt kopierat från i3.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Det återstår givetvis tester i verkligheten av oberoende men det som talar för att det kommer bli bra laddhastigheter är förutom exemplet att de förvärmer batteriet (och har det vätskekylt) när de närmar sig en laddare. vilket inte leaf gör. Är tydligen ett lg batteri.
Vad utfallet blir i verkligheten kommer troligtvis variera precis som det gör på tesla och andra elbilar.
Det bör ju dyka upp lite varstans med tanke på att första editionen snart skall gå till kunderna...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Dubbel bonus nu på VW e-Up och e-golf.
Utgår ifrån att ID3 får samma rabatt.
Kampanj dubbelbonus (gäller bilar sombeställs 1 januari–30 april 2020): Personbilar villkor

e-Up 4 % rabatt, 3 000 kr bonus (2 x 1 500 kr)
Up 5 % rabatt, 3 000 kr bonus (2 x 1 500 kr)
Polo 8 % rabatt, 5 200 kr bonus (2 x 2 600 kr)
Beetle (även cabriolet) 8 % rabatt, 8 200 kr bonus (2 x 4 100 kr)
e-Golf 5 % rabatt, 8 200 kr bonus (2 x 4 100 kr)
Golf GTE (hybrid) 7 %, 8 200 kr bonus (2 x 4 100 kr)
Golf (ej e-Golf och GTE) 8 % rabatt, 8 200 kr bonus (2 x 4 100 kr)
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »



Leveranser senarelagda till augusti, ursprungligen juni.

1'st edition kommer inte att ha tvåzons klimatanläggning.

1'st edition Max versionen kommer inte kunna ha en cykelställ. "Because of the panoramic roof". Lite osäker på vad de menar där, är det takräcke så var det väl redan känt. Är det fästet bakom bilen som VW nämnt så är det värre men jag har svårt att se kopplingen mellan det och panoramataket.

77 kWh versionen går inte att få med panoramataket samt får endast två sätesbälten bak. Har lite svårt att förstå varför, kommer den att ha extra batterier i en puckel i mitten som gör att man inte kan bruka det sätet ? Dvs, i stil med en kardantunnel. Oavsett märkligt.

Nu ska väl dessa uppgifter bekräftas också men stämmer det så börjar jag undra vad VW håller på med. Jag kan dock leva utan tvåzonsklima och cykelställ osv, men priset blir förstås i så fall ännu viktigare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Qwerty
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 aug 2019 07:52

Re: VW I.D

Inlägg av Qwerty »

Laban skrev:
77 kWh versionen går inte att få med panoramataket samt får endast två sätesbälten bak. Har lite svårt att förstå varför, kommer den att ha extra batterier i en puckel i mitten som gör att man inte kan bruka det sätet ? Dvs, i stil med en kardantunnel. Oavsett märkligt.
Jag tror det är vikten som blir för hög med 77 kWh-batteriet och 5 passagerare, så man begränsar till 4.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Precis som QWERTY skriver har det ofta att göra med viktbegränsningar på olika ingående fordonskomponenter som är klassade för en viss totalvikt på bilen. När då bilens egen vikt ökar (fullutrustade bilar med tyngsta drivlinan) sjunker lastvikten och till slut godtar man inte samma antal passagerare.

Förekommer även på Fossilbilar där de tyngsta/största versionerna av en specifik bil drabbas. Har för mig att det var liknande på tex Sharan med 4WD för länge sen där just den versionen med 4WD endast godkändes som 6-sits version där den normalt var 7-sits.

Samma sak tidigare med vissa utsläppsklasser/krav. Där man spärrade viss tung utrustning, eller kombinationer av utrustning för vissa bilar för att de annars hamnade över någon specifik gräns.

Brukade oftast beröra taklucka, drag och webastovärmare på fossilbilar. Har då att göra med hur testerna genomförs stillastående i laboratoriemiljö. För att då kompensera för bilars olika vikt ändras motståndet på ”hjulrullarna” i golvet vilket gör att en tyngre bil får jobba mot trögare rullar.

Det kallas för övrig vilken ”schwungmasseklasse” bilen hamnar i om jag minns rätt.

Så egentligen inget konstigt eller jätteovanligt men inte så allmänt känt utanför bilbranschen.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Hur var det nu, krävs det Climate Premium för att man med appen ska kunna kyla/värma kupén?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Man lär sig något nytt varje dag.

Rent allmänt börjar jag få lite Porsche vibbar här. Grundbilen är snart en icke funktionell bil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inlägg av Stevvee »

Laban skrev:
Man lär sig något nytt varje dag.

Rent allmänt börjar jag få lite Porsche vibbar här. Grundbilen är snart en icke funktionell bil.
Porsche vibbar ? Är ju VW och något som flera redan konstaterat
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Stevvee skrev:
Porsche vibbar ? Är ju VW och något som flera redan konstaterat
Sant. Tänkte nog på Taycan här där grundmodellen ex har 50 kW laddning. Jämför SR+ som numera har 170 kW. Ovärdigt en elbil i den klassen att ha detta som tillval. ”Vi har en grundmodell men ingen kommer någonsin att köpa den”..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Laban skrev:
Stevvee skrev:
Porsche vibbar ? Är ju VW och något som flera redan konstaterat
Sant. Tänkte nog på Taycan här där grundmodellen ex har 50 kW laddning. Jämför SR+ som numera har 170 kW. Ovärdigt en elbil i den klassen att ha detta som tillval. ”Vi har en grundmodell men ingen kommer någonsin att köpa den”..
kopplingen var nog menad eftersom VW och Porsche tillhör samma firma, så är det inte långsökt att de har samma strategi för tillval.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

HelectriC skrev:
kopplingen var nog menad eftersom VW och Porsche tillhör samma firma, så är det inte långsökt att de har samma strategi för tillval.
Jag förstod det. Men VW och Porsche tillhör väl inte direkt samma klass så att köra exakt samma strategi för tillval kan nog bli ett problem. Jämför med laddhybriderna , ex Passat GTE så ingår det mesta som standard. Parkeringssensorer fram + bak, 3 zons klimatanläggning osv. ID.3:an blir allt mer barskrapad , även 1'st edition som man trodde skulle vara hyfsat utrustad som standard.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Stevvee skrev:
Porsche vibbar ? Är ju VW och något som flera redan konstaterat
Sant. Tänkte nog på Taycan här där grundmodellen ex har 50 kW laddning. Jämför SR+ som numera har 170 kW. Ovärdigt en elbil i den klassen att ha detta som tillval. ”Vi har en grundmodell men ingen kommer någonsin att köpa den”..
Så blir det ju när marknadsfolket får bestämma. Man lanserar en bil som är relativt billig i grundutförande fast så dåligt utrustad att ingen kommer köpa den. Men utåt kan man alltid hävda att bilmodellen kostar under x antal euro. Kolla här, 29999 euro, precis som vi har lovat. Näha du vill inte ha ett engångsbatteri? Oj, och du vill ha värme i den också? Då har vi det här lilla extrapaketet för under 10000 euro. Bra va?
Det är så man ökar vinstmarginalerna. En bil i grundutförande går det inte att tjäna pengar på. Och VW med sin ineffektiva monsterorganisation i kombination med orimligt höga löner även för vanliga knegare, till och med för tyska mått, måste tjäna pengar även på elbilarna. De kommer bli dyra. Mycket dyra. Allt annat är orealistiskt önsketänkande.
Jag har vänner/bekanta som jobbar på VW. En bruttolön på 6000€ i månaden för en vanlig arbetare i fabriken är absolut inget ovanligt. Det är det de tjänar alltså. Visserligen inget jobb jag skulle vilja göra, men man får lite perspektiv vad det handlar om och varför bilarna är så dyra. Jag vet inte vad en högutbildad anställd tjänar där, det berättar de inte för mig, och jag vill helst inte veta heller. Jag skulle nog bli deprimerand att jag valde att flytta därifrån och inte tog ett jobb på VW så som typ alla andra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Näha du vill inte ha ett engångsbatteri? Oj, och du vill ha värme i den också? Då har vi det här lilla extrapaketet för under 10000 euro. Bra va?
Det är så man ökar vinstmarginalerna. En bil i grundutförande går det inte att tjäna pengar på.
Fast folk ska köpa bilen också. Hur mycket kan egentligen en Golf klass bil kosta och samtidigt sälja i stora volymer ?

Är man uppe i 450+k för att få en vettig elbil med appstöd (förvärmning), parkeringssensorer, backkamera, vettig räckvidd och snabbladdning så tycker åtminstone jag att det är för dyrt för en bil i den klassen. Knappast någon folkelbil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

VW I.D

Inlägg av Stevvee »

Laban skrev:
mati skrev:
Näha du vill inte ha ett engångsbatteri? Oj, och du vill ha värme i den också? Då har vi det här lilla extrapaketet för under 10000 euro. Bra va?
Det är så man ökar vinstmarginalerna. En bil i grundutförande går det inte att tjäna pengar på.
Fast folk ska köpa bilen också. Hur mycket kan egentligen en Golf klass bil kosta och samtidigt sälja i stora volymer ?

Är man uppe i 450+k för att få en vettig elbil med appstöd (förvärmning), parkeringssensorer, backkamera, vettig räckvidd och snabbladdning så tycker åtminstone jag att det är för dyrt för en bil i den klassen. Knappast någon folkelbil.
Både golf,passat och tiguan är ju rätt dyra bilar till vad man får och peta på lite utrustning som behövs så sticker det iväg ännu mer. Ändå är dessa 3 med i tio 6 under 2019. Folk handlar ändå.

Precis som att alla vet att outlander är en dyr och dålig hybrid men ändå den som sålt mest under 2019.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Laban skrev:
mati skrev:
Näha du vill inte ha ett engångsbatteri? Oj, och du vill ha värme i den också? Då har vi det här lilla extrapaketet för under 10000 euro. Bra va?
Det är så man ökar vinstmarginalerna. En bil i grundutförande går det inte att tjäna pengar på.
Fast folk ska köpa bilen också. Hur mycket kan egentligen en Golf klass bil kosta och samtidigt sälja i stora volymer ?

Är man uppe i 450+k för att få en vettig elbil med appstöd (förvärmning), parkeringssensorer, backkamera, vettig räckvidd och snabbladdning så tycker åtminstone jag att det är för dyrt för en bil i den klassen. Knappast någon folkelbil.
Jag håller med. Och det är därfor jag aldrig haft en VW tidigare. De är för dyra helt enkelt. Bra bilar förvisso, med dyra när man jämför med andra märken och den utrustning man får där. Jag har alltid stört mig på beteckningen "Folkvagn". För det är knappast bilar för folket i den meningen att de är överkomliga för alla. Och samma sak kommer hända nu igen. Det blir inte någon "folk(el)bil" nu heller. Billigare än Tesla kanske, men dyr i jämförelse med andra märken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

mati skrev:
[
Jag håller med. Och det är därfor jag aldrig haft en VW tidigare. De är för dyra helt enkelt. Bra bilar förvisso, med dyra när man jämför med andra märken och den utrustning man får där.
Min teori är att de säljer bra för att priset är rätt. Marknadsekonomi. Huruvida folkvagns benämningen då är korrekt längre är en annan femma.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Laban skrev:
mati skrev:
[
Jag håller med. Och det är därfor jag aldrig haft en VW tidigare. De är för dyra helt enkelt. Bra bilar förvisso, med dyra när man jämför med andra märken och den utrustning man får där.
Min teori är att de säljer bra för att priset är rätt. Marknadsekonomi. Huruvida folkvagns benämningen då är korrekt längre är en annan femma.
ja, Passat säljer ju inte som smör i solsken i Sverige bara för att den är bra. Självklart har det med priset att göra och alla tjänstebilsförare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Laban skrev:
mati skrev:
[
Jag håller med. Och det är därfor jag aldrig haft en VW tidigare. De är för dyra helt enkelt. Bra bilar förvisso, med dyra när man jämför med andra märken och den utrustning man får där.
Min teori är att de säljer bra för att priset är rätt. Marknadsekonomi. Huruvida folkvagns benämningen då är korrekt längre är en annan femma.
Så är det ju, men tyvärr marknadsför de sig själva som att de fortfarande bygger bilar åt folket, vilket ju var syftet med VW från början. Alla skulle ha råd med en VW. Men så har det inte varit på många många år. VW har mer och mer avancerat till en tillverkare med premiumpriser.
Det senaste uttalandet är ju "vi bygger elbilar för miljoner och inte för miljonärer". Det implicerar naturligtvis att den stora massan ska ha råd med en elbil från VW, men jag är lite skeptisk att det blir så. I så fall får man väl vänta på Skoda eller så, vilket iofs också är en VW rent tekniskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Så är det ju, men tyvärr marknadsför de sig själva som att de fortfarande bygger bilar åt folket, vilket ju var syftet med VW från början.
VW koncernen säljer väl mest bilar av alla tillverkare så nog tycker jag att åt folket stämmer ganska bra. Bara för att det finns billigare bilar innebär inte det att det är det folket köper.
I så fall får man väl vänta på Skoda eller så, vilket iofs också är en VW rent tekniskt.
Det skulle jag nog säga också. Men hur mycket billigare är en Skoda egentligen ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Är vissa ID modeller fyrsits?

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Zalman3 skrev:
Är vissa ID modeller fyrsits?

Japp. Enligt uppgift så är de med stora batteriet det p g a vikten.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

VOLKSWAGEN ID.3
45kWh
Pris 300.000kr enligt:
https://www.miljofordon.se/bilar/soek-b ... ?id=109084
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
VOLKSWAGEN ID.3
45kWh
Pris 300.000kr enligt:
https://www.miljofordon.se/bilar/soek-b ... ?id=109084
Intressant men jag tar det med ett skottkärra salt tills jag ser samma siffra komma från Volkswagen själva.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
VOLKSWAGEN ID.3
45kWh
Pris 300.000kr enligt:
https://www.miljofordon.se/bilar/soek-b ... ?id=109084
Intressant men jag tar det med ett skottkärra salt tills jag ser samma siffra komma från Volkswagen själva.
Jo, de påstår även att 77kWh versionen ska kosta lika mycket som 58kWh versionen vilket ju knappast är troligt.

Konstigt nog verkar alla 3 varianterna ha samma förmånsvärde (2202:-/mån utan tillval) enligt Skatteverket: https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9539d.html
Skriv svar