VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: VW I.D

Inlägg av Banane »

Elektrifierad skrev:
Jag bytte till vinterdäck Continental Viking Contact 7 i dagarna och blev rätt förvånad hur mycket sämre grepp dessa har på våt asfalt jmf med sommardäcken. Valde Continentals främst pga att de är tysta (vilket stämde) men missade tyvärr att greppet på våt asfalt är rätt dåligt.

ID3 har ju rätt bra vridmoment och att gå miste om detta när däcken spinner allt för ofta känns inte alls kul. Kommer byta däck och vill gärna ha feedback om någon upplevt samma.

I Teknikens världs däcktest får Continental viking contact 7 en 3a av 10 när det gäller greppet på våt asfalt. På snö och is toppbetyg.

Jag har hittat ett däck som de gav 9 av 10 på grepp våt asfalt och acceptabla egenskaper i övrigt. Eftersom jag bor i Skåne så blir det få dagar med is och snö så kommer prioritera greppet så att man kan trycka plattan i botten utan att det spinner för mycket.

Det är iaf NOKIAN WR SNOWPROOF som jag överväger att byta till. Någon som har nåt att säga om dessa däck?
Däcken spinner inte. Att antispinnlampan tänds beror på att klackarna på däcket är så mjuka att de viker sig och lurar bilens antispinnsystem. Klassiskt beteende på bakhjulsdrivna bilar med känsligt kalibrerad antispinn.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: VW I.D

Inlägg av TobbeTesla »

Elektrifierad skrev:
Jag bytte till vinterdäck Continental Viking Contact 7 i dagarna och blev rätt förvånad hur mycket sämre grepp dessa har på våt asfalt jmf med sommardäcken. Valde Continentals främst pga att de är tysta (vilket stämde) men missade tyvärr att greppet på våt asfalt är rätt dåligt.

ID3 har ju rätt bra vridmoment och att gå miste om detta när däcken spinner allt för ofta känns inte alls kul. Kommer byta däck och vill gärna ha feedback om någon upplevt samma.

I Teknikens världs däcktest får Continental viking contact 7 en 3a av 10 när det gäller greppet på våt asfalt. På snö och is toppbetyg.

Jag har hittat ett däck som de gav 9 av 10 på grepp våt asfalt och acceptabla egenskaper i övrigt. Eftersom jag bor i Skåne så blir det få dagar med is och snö så kommer prioritera greppet så att man kan trycka plattan i botten utan att det spinner för mycket.

Det är iaf NOKIAN WR SNOWPROOF som jag överväger att byta till. Någon som har nåt att säga om dessa däck?
Jag har precis satt på en uppsättning Nokian WR Snowproof P på min Model S. Inte kört så många mil än men de känns bra på blöt asfalt och frostig asfalt såhär i Stockholms väder kring 0 gradigt iaf.
Senast redigerad av TobbeTesla, redigerad totalt 1 gånger.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

PapaD skrev:
chaffis75 skrev:
PapaD skrev:
Taliz; har inte tänkt på auto hold. Måste prova den hur den fungerar.
Chaffis75: vad har du för laddningsproblem?
De har med last vakten att göra. Jag har en last vakt till min laddbox. Denna styrs på amper nivå mellan 16 och 6 amper beroende på lasten i mitt hus och baserat på min 20 amp huvudsäkring.
Problemet jag har är att när både elpatron en i pannan används samtidigt som vårt utomhus spa värmer vatten så går vi upp i en last närmare 20 amp. Vad som då händer är laddboxen stoppar laddningen helt då den inte kan gå under 6 ampere. När lasten åter går ner i huset så försöker laddaren starta laddningen igen men bilen accepterar då ingen laddning.

Workarond är att trycka på lås knappen igen på bilen, då startar laddningen men detta är såklart inte praktiskt utan mer ett bevis på att bilen inte är redo för laddning.

Allt detta gäller när man låser bilen och lämnar den för natten.
De som är lite spännande är att min smart laddning från tibber funkar, dvs vi kopplar sladden vid säg 20 på kvällen och sedan startar laddningen vid tex 2 på natten när de är billig el. Dvs första gången efter man ansluter sladden så funkar de men inte en andra/återstart av laddningen.

Blev ett långt inlägg men kände de behövdes detaljer.. Hoppas jag inte glömt något.
Jag provade nu, och med min Elli laddbox och patchen så har jag inte problemet du beskrev. Jag kopplade in bilen som började ladda. Anslöt Leaf som drar alla 16 A på fas 1. Laddboxen Elli ignalerade att ström inte finns tillgänglig, id3 lyste röd vid laddkort och display sade "fel på laddström, byt laddstolpe." eller något dylikt. Efter två timmar på Leaf ena timer slutade den ladda. Då gick jag ut och såg att VW börjat ladda igen.
Mm.. Detta var ju mycket intressant.. Och bilen var låst och inaktiv på ett sätt som liknar när du lämnar den över natten.. Har nu keyless som låser upp bilder n när du närmar dig? Jag har ju inte de på min bil och om jag tycker på lås eller låsupp knappen så går laddningen igång.

Mm.. Ska nog snacka med min säljare om detta och försöka få den mjukvaran.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Jag har dessa nordiska däck Continental Viking Contact 7 på min Volvo.. Upplevde de som fruktansvärda när jag körde första gången in till Malmö från min lilla förort..
Efter att nu ha kör dem XX mil så fungerar de mycket bättre..
Ge de lite tid..

Har dock valt en central Europa däck på vår id3 eftersom vi kommer köra den nästan uteslutande i Skåne..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

chaffis75 skrev:
... Och bilen var låst och inaktiv på ett sätt som liknar när du lämnar den över natten.. Har nu keyless som låser upp bilder n när du närmar dig? Jag har ju inte de på min bil och om jag tycker på lås eller låsupp knappen så går laddningen igång.

Mm.. Ska nog snacka med min säljare om detta och försöka få den mjukvaran.
Jag hade bilen olåst i mitt garage, men hade inte nyckel med ut. Ganska säker på att det inte var ett "försök igen" scenario. Men jag skall prova en gång till för säkerhets skull, har ett ärende till byn. Återkommer om det är någon skillnad med bilen låst, allt annat lika.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

TobbeTesla skrev:
Elektrifierad skrev:
Jag bytte till vinterdäck Continental Viking Contact 7 i dagarna och blev rätt förvånad hur mycket sämre grepp dessa har på våt asfalt jmf med sommardäcken. Valde Continentals främst pga att de är tysta (vilket stämde) men missade tyvärr att greppet på våt asfalt är rätt dåligt.

ID3 har ju rätt bra vridmoment och att gå miste om detta när däcken spinner allt för ofta känns inte alls kul. Kommer byta däck och vill gärna ha feedback om någon upplevt samma.

I Teknikens världs däcktest får Continental viking contact 7 en 3a av 10 när det gäller greppet på våt asfalt. På snö och is toppbetyg.

Jag har hittat ett däck som de gav 9 av 10 på grepp våt asfalt och acceptabla egenskaper i övrigt. Eftersom jag bor i Skåne så blir det få dagar med is och snö så kommer prioritera greppet så att man kan trycka plattan i botten utan att det spinner för mycket.

Det är iaf NOKIAN WR SNOWPROOF som jag överväger att byta till. Någon som har nåt att säga om dessa däck?
Jag har precis satt på en uppsättning Nokian WR Snowproof P på min Model S. Inte kört så många mil än men de känns bra på blöt asfalt och frostig asfalt såhär i Stockholms väder kring 0 gradigt iaf.
Låter som grymma däck, jag tror dock inte man kan få dom till en ID3.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

PapaD skrev:
chaffis75 skrev:
... Och bilen var låst och inaktiv på ett sätt som liknar när du lämnar den över natten.. Har nu keyless som låser upp bilder n när du närmar dig? Jag har ju inte de på min bil och om jag tycker på lås eller låsupp knappen så går laddningen igång.

Mm.. Ska nog snacka med min säljare om detta och försöka få den mjukvaran.
Jag hade bilen olåst i mitt garage, men hade inte nyckel med ut. Ganska säker på att det inte var ett "försök igen" scenario. Men jag skall prova en gång till för säkerhets skull, har ett ärende till byn. Återkommer om det är någon skillnad med bilen låst, allt annat lika.
Super.. Jätte snällt du ställer upp och testar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

chaffis75 skrev:
Jag har dessa nordiska däck Continental Viking Contact 7 på min Volvo.. Upplevde de som fruktansvärda när jag körde första gången in till Malmö från min lilla förort..
Efter att nu ha kör dem XX mil så fungerar de mycket bättre..
Ge de lite tid..

Har dock valt en central Europa däck på vår id3 eftersom vi kommer köra den nästan uteslutande i Skåne..
Ok, får väl se. Vilka däck har du då på ID3? Spinner dom nånting när du gasar hårt med dom däcken?
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

Är det någon här som har vinterdäck till ID3 som inte "släpper" på våt asfalt vid full gas så får ni gärna skriva här vilka ni valt :)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Elektrifierad skrev:
chaffis75 skrev:
Jag har dessa nordiska däck Continental Viking Contact 7 på min Volvo.. Upplevde de som fruktansvärda när jag körde första gången in till Malmö från min lilla förort..
Efter att nu ha kör dem XX mil så fungerar de mycket bättre..
Ge de lite tid..

Har dock valt en central Europa däck på vår id3 eftersom vi kommer köra den nästan uteslutande i Skåne..
Ok, får väl se. Vilka däck har du då på ID3? Spinner dom nånting när du gasar hårt med dom däcken?
Min däck verkstad rekommenderar hankook icept evo 3 typ något sådant står där på däcket.. De har funkat bra för mig och har inte fått de att spinna på asfalt även vid lite hårdare körning har dock inte ställt mig stillastående och tryckte gasen i botten.. Får kanske ut och prova ikväll men de är inte så blött tyvärr.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: VW I.D

Inlägg av Banane »

Elektrifierad skrev:
chaffis75 skrev:
Jag har dessa nordiska däck Continental Viking Contact 7 på min Volvo.. Upplevde de som fruktansvärda när jag körde första gången in till Malmö från min lilla förort..
Efter att nu ha kör dem XX mil så fungerar de mycket bättre..
Ge de lite tid..

Har dock valt en central Europa däck på vår id3 eftersom vi kommer köra den nästan uteslutande i Skåne..
Ok, får väl se. Vilka däck har du då på ID3? Spinner dom nånting när du gasar hårt med dom däcken?

Jag får väl upprepa mig. De spinner INTE.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Ett tips till chaffis75 ang din signatur. Volkswagen förkortas VW, inte WV :)
Screenshot_20201201-220330_Chrome.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

HelectriC skrev:
Ett tips till chaffis75 ang din signatur. Volkswagen förkortas VW, inte WV :)
Hoppsan.. :lol: 8-)
Får nog fixa till de där..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
HelectriC skrev:
Ett tips till chaffis75 ang din signatur. Volkswagen förkortas VW, inte WV :)
Hoppsan.. :lol: 8-)
Får nog fixa till de där..
Sedan är det tydligen emot forumreglerna att ha referallänkar i signaturen, om du ändå skall inte och uppdatera den. Hade det själv tidigare, utan att jag kände till den regeln.

Någon som förresten vet var dessa forumregler står någonstans, eller är det bara något som man lär sig med tiden?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
HelectriC skrev:
Ett tips till chaffis75 ang din signatur. Volkswagen förkortas VW, inte WV :)
Hoppsan.. :lol: 8-)
Får nog fixa till de där..
Sedan är det tydligen emot forumreglerna att ha referallänkar i signaturen, om du ändå skall inte och uppdatera den. Hade det själv tidigare, utan att jag kände till den regeln.

Någon som förresten vet var dessa forumregler står någonstans, eller är det bara något som man lär sig med tiden?
Antar du hittade forum reglerna för du har ju själv en hel hög länkar i din profil.
Jag tolkar reglerna som att min signatur ska vara helt ok..
"Din Tesla referralkod kan du ange i din profil. Du får inte använda referralkoder någon annanstans på forumet! Du får inte göra reklam för referralkoder."

Men åter till ämnet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Chaffis75 :
Testade igen igårkväll. Med låst id.3. Och nu ser jag på appen att den INTE laddat, allt övrigt lika. Så det är en bugg som är kvar. Prova du med bilen olåst, om den startar ladda efter avbrott.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

PapaD skrev:
Chaffis75 :
Testade igen igårkväll. Med låst id.3. Och nu ser jag på appen att den INTE laddat, allt övrigt lika. Så det är en bugg som är kvar. Prova du med bilen olåst, om den startar ladda efter avbrott.
Ok.. Så tråkigt, jag som hade hoppet uppe..
Nej jag har inte provat när den är upplåst men ska göra de ikväll.. Jag har dock provat när jag satt i bilen(och körde en lite kurs för min pappa :D ) men då är ju bilen aktiv så de är inte så konstigt de fungerade då..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

PapaD skrev:
Chaffis75 :
Testade igen igårkväll. Med låst id.3. Och nu ser jag på appen att den INTE laddat, allt övrigt lika. Så det är en bugg som är kvar. Prova du med bilen olåst, om den startar ladda efter avbrott.
Jag har nu provat med bilen olåst.. Allt funkar då som förväntat så uppenbarligen stängs mer saker ner när man låser bilen så våra bilar verkar ha precis samma beteende..

Ja jag är ju inte sugen på att lämna bilen olåst under nätterna precis.

Synd du inte kommer in i first movers klubben längre för att få mer info där..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Två. saker kommer jag på. Ett, du kan iaf kolla med appen att den laddar så du slipper gå ut. Två,
downloadfile.jpg
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av MarkusL »

Är det så att förvärmningen inte funkar om man inte samtidigt laddar? Verkar vara så för mig men den funkar inte alltid med sladden i heller. När kommer den göra det i så fall, någon som vet?
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Oj, jag har ju lyxen av varmgarage och kör bara lyxbilen (jag har leaf till vardags) vid långkörning och på helger. Men de typ 4-5 ggr jag förvörmt med app utan laddkabel ansluten har alltid funkat.
Edit :
Testade nu, bilen i garaget utan laddkabel. Startade värmen inom 30 s, och avslutade på kommando via app.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

MarkusL skrev:
Är det så att förvärmningen inte funkar om man inte samtidigt laddar? Verkar vara så för mig men den funkar inte alltid med sladden i heller. När kommer den göra det i så fall, någon som vet?
Samma för mig. Försökt härleda när och varför det funkar men hittar inget mönster.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW I.D

Inlägg av Surfaren »

markuswesterberg skrev:
MarkusL skrev:
Är det så att förvärmningen inte funkar om man inte samtidigt laddar? Verkar vara så för mig men den funkar inte alltid med sladden i heller. När kommer den göra det i så fall, någon som vet?
Samma för mig. Försökt härleda när och varför det funkar men hittar inget mönster.
Kan det vara så att det krävs en viss nivå i batteriet för att värmningen ska gå igång? Min Zoe kräver t.ex. minst 40% SoC för att låta mig starta värmen via appen (men detta framgår också i appen, men VW kanske missat den detaljen).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

markuswesterberg skrev:
MarkusL skrev:
Är det så att förvärmningen inte funkar om man inte samtidigt laddar? Verkar vara så för mig men den funkar inte alltid med sladden i heller. När kommer den göra det i så fall, någon som vet?
Samma för mig. Försökt härleda när och varför det funkar men hittar inget mönster.
det kanske är samma som i eGolf, att man måste deaktivera läget där den kräver laddkabel för att förvärma? Det finns en inställning där man så att säga låser förvärmning till kriteriet inkopplad laddkabel.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

HelectriC skrev:
markuswesterberg skrev:
MarkusL skrev:
Är det så att förvärmningen inte funkar om man inte samtidigt laddar? Verkar vara så för mig men den funkar inte alltid med sladden i heller. När kommer den göra det i så fall, någon som vet?
Samma för mig. Försökt härleda när och varför det funkar men hittar inget mönster.
det kanske är samma som i eGolf, att man måste deaktivera läget där den kräver laddkabel för att förvärma? Det finns en inställning där man så att säga låser förvärmning till kriteriet inkopplad laddkabel.
Testat med inkopplad kabel men är lika random då som utan tyvärr. Rätt irriterande eftersom appen alltid säger att det funkar men verkligheten är en annan.
Skriv svar