VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

chaffis75 skrev:
Pontus skrev:
chaffis75 skrev:
MarkusL skrev:
Mickep skrev:
funderar på leasa id3 vs tesla model 3. tom sr+ är ju dubbel så dyr! (7000 exclusive moms wtf?) är det tesla som är dyr eller id3 som är lågt prisaatt. antar att det är för att id34 kostar 400 och model 3 sr+ nästan 600.
finns det bättre leasing alt för privatpersoner (som inte momsfifflar).

som hot har jag tittat på xc40 automat T2 til ung samma pris (ring 3-4000/mån i 36 mån). Min gamla bil börjar kosta mer än vad den är värd i rep.
Både och skulle jag säga. Id3 kostade ju för några veckor sedan 4300 som billigast, tror de kallar 3500 för kampanj. Plockar du på lite utrustning på id3 kommer du snabbt upp över 6000 vilket är nära sr+ som har mycket utrustning som standard (och är en mycket bättre bil). Den ligger väl runt 6500 med 1500 mil. Du kan inte jämföra privatleasing av en förbränningsbil utan att räkna med drivmedel och ev skatt (som jag Fattat det ingår inte alltid skatten i leasingkostnaden).
Enda sätter att motivera en sr+ framför id3 är alltså om du gillar utrustning, behöver packa mer, ha dragkrok/takbox eller åker på längre resor då och då.
Jag måste ju dock säga att även id3 i sin snålaste version life har ganska mycket utrustning och framförallt sådant som jag själv värderar högt. De som jag själv känner saknas i life versionen är back kamera men kan nog samtidigt leva utan den.

Sen håller jag med, om man väljer en id3 med mycket utrustning så sticker den iväg i pris, samtidigt har den nog då nästan mer utrustning än vad M3 har.

För min del så tycker jag id3 life känns prisvärd men om man "måste" ha en massa annan utrustning så slår de kanske snabbt över mot en m3 sr+
Jag provade ID.3 igår men just nu har dom ju bara MAX versionen så lite svårt att säga med utrustningen men helt klart kommer man sakna en del på Life versionen. Säljaren trodde att Life skulle komma in i slutet av oktober så jag får prova den då. Men jag tänker att ska man ha en snål andrabil så är kanske det lilla batteriet det som gäller och kan dom då få till en start med privat leasing som börjar med en 2a så kommer dom nog lyckas få ut många bilar.
Låter som likande tankar som mig.. Vi tänker den också som andra bil och då duger nog life och kanske man ska vänta på lilla batteriet..
Hoppas de kommer någon life till lämplig handlaren e I Skåne också snart.
ID3 med minsta batteriet (och backkamera + uppdaterad 100 kw laddning) är det vi väntar på. Det batteriet har ca 40% mer tillgänglig kapacitet mot våran e-Golf. Stor förbättring mot det vi har i dag! Den versionen löser det mesta av vårat transportbehov förutom europaresorna :)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14484
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Imorrn kör teslabjörn 1000km challenge med ID3.
Kommer den slå PS2 som gick i mål på 11 timmar och 30 min i onsdags?
Jag tror det är möjligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14484
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

ID3 har tydligen ett "klonk" ala tidiga Model 3 när man snabbladdar. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
ID3 har tydligen ett "klonk" ala tidiga Model 3 när man snabbladdar. :D
VW är duktiga på att klona Teslas bilar... ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14484
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Nu har jag också provat ID3.
Gillade den betydligt mer än etron. :lol:

Hörde inget fejk motorljud som andra rapporterat. Däremot fotgängarljudet, som försvann över 30.
Det var något som tjöt och var rejält irriterande i högre hastigheter. Förhoppningsvis pga nya däck, bilen hade rullat 90 mil.
Annars var den nog lite tystare än Model 3.
Filhållaren var värdelös.
Backkameran buggade ur direkt och det blev bara svart skärm. Sen tutade bilen varje gång jag la i backen(wtf?).
Man satt högt och vindrutan är stor. Ingen kurvsmiskare som Model 3.
All in all helt ok pendlarbil.

Säljarna hävdade att ID4 skulle dyka upp hos dom redan om några veckor. Blir intressant.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Det var något som tjöt och var rejält irriterande i högre hastigheter.
Kanske samma ljud som vi uppfattade som "motorljud"? Det hävdas ju att AVAS-brummet försvinner vid 30km/h, men vi hörde ett tydligt brumm-ljud, som lät ungefär likadant, även i högre hastigheter. Och det var riktigt störande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14484
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Det var något som tjöt och var rejält irriterande i högre hastigheter.
Kanske samma ljud som vi uppfattade som "motorljud"? Det hävdas ju att AVAS-brummet försvinner vid 30km/h, men vi hörde ett tydligt brumm-ljud, som lät ungefär likadant, även i högre hastigheter. Och det var riktigt störande.
Ganska säker på att det är däckljud, har hört samma i andra bilar. Men detta lät betydligt högre. Var 19" Conti tror jag, som sagt rullat 90 mil så kanske försvinner efter en bit till.
Skulle definitivt inte stå ut med det om det är permanent.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
taliz skrev:
Det var något som tjöt och var rejält irriterande i högre hastigheter.
Kanske samma ljud som vi uppfattade som "motorljud"? Det hävdas ju att AVAS-brummet försvinner vid 30km/h, men vi hörde ett tydligt brumm-ljud, som lät ungefär likadant, även i högre hastigheter. Och det var riktigt störande.
Jag var också och provade en bil igår.. Då jag läst om detta ljud så lyssnade jag extra, både med radio på och radio av.. Kunde verkligen inte hörs något som störde mig.. Gillade bilen men är de rätt pris.. Jag man får fundera, kanske minsta batteriet räcker då den ska vara andra bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Ganska säker på att det är däckljud, har hört samma i andra bilar. Men detta lät betydligt högre. Var 19" Conti tror jag, som sagt rullat 90 mil så kanske försvinner efter en bit till.
Skulle definitivt inte stå ut med det om det är permanent.
Jag kände likadant. Kan vara så att det var däckljud, för oss lät det som ett artificiellt brumm-jud som inte borde finnas och som förstörde hela elbilsupplevelsen. Kontentan blev att om bilen låter såhär hela tiden så går den fet bort. Och då spelar det egentligen ingen roll om det är däckljud eller nåt annat som låter.
Jag har aldrig hört detta tidigare i någon bil. Däckljud brukar ju vara högre frekvens på, såvida man inte kör på jättegrova däck, typ fyrhjuling, eller extremt grova vinterdäck.
Är det "bara" däckljud så är det naturligtvis olika beroende på underlaget också, och vi hade kanske otur att vi körde på en sträcka som var extra ogynnsam för ID3. Golfen går hur tyst som helst på dessa sträckor, trots att den rullar på fancy sommarfälgar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

tesla björn berömde hur tyst den var. sa det flera gånger. så det skall bli intressant att veta var det tjutande ljudet kommer ifrån.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: VW I.D

Inlägg av EnTraktor »

Just nu på en SuC i södra Frankrike :D :twisted: :evil: :oops:
IMG_20200919_182032.jpg
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14484
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

EnTraktor skrev:
Just nu på en SuC i södra Frankrike :D :twisted: :evil: :oops:
Vindrutetorkarna kanske är tricket som gör att det funkar?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Är den så kallade buggen fixad på alla V3-SuC? Om inte så har vi ju sett att detta verkar fungera alldeles ypperligt. Så sett är det inte så konstigt att folk försöker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: VW I.D

Inlägg av EnTraktor »

Detta är en V2. För övrigt ska buggen vara fixad.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Synd att det inte fanns en lampa på SuC som indikerade om den var upptagen (laddar). Då hade det varit lättare att se.
Gissar att det är någon som vill reta upp några teslafanboys. Om den faktiskt laddader skulle jag bli förvånad.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: VW I.D

Inlägg av hooked »

Mickep skrev:
Synd att det inte fanns en lampa på SuC som indikerade om den var upptagen (laddar). Då hade det varit lättare att se.
Gissar att det är någon som vill reta upp några teslafanboys. Om den faktiskt laddader skulle jag bli förvånad.
Folk som slänger sig med uttrycket fanboys är värre än de som faktiskt går under epitetet. IMHO.

Det är väl bara en korkad italienare som inte förstår bättre. Ska det behöva vara konstigare än så?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14484
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

ID3 verkar slå PS2 med hästlängder på långresa.
Går snålt och laddar mkt mer effektivt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av bylund »

hooked skrev:
Mickep skrev:
Synd att det inte fanns en lampa på SuC som indikerade om den var upptagen (laddar). Då hade det varit lättare att se.
Gissar att det är någon som vill reta upp några teslafanboys. Om den faktiskt laddader skulle jag bli förvånad.
Folk som slänger sig med uttrycket fanboys är värre än de som faktiskt går under epitetet. IMHO.

Det är väl bara en korkad italienare som inte förstår bättre. Ska det behöva vara konstigare än så?
Varför ska vi klanka ner på italienare här? Även om det är en franskreggad bil i Frankrike så förutsätter du att det är korkade italienare som ligger bakom? :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14484
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

bylund skrev:
hooked skrev:
Mickep skrev:
Synd att det inte fanns en lampa på SuC som indikerade om den var upptagen (laddar). Då hade det varit lättare att se.
Gissar att det är någon som vill reta upp några teslafanboys. Om den faktiskt laddader skulle jag bli förvånad.
Folk som slänger sig med uttrycket fanboys är värre än de som faktiskt går under epitetet. IMHO.

Det är väl bara en korkad italienare som inte förstår bättre. Ska det behöva vara konstigare än så?
Varför ska vi klanka ner på italienare här? Även om det är en franskreggad bil i Frankrike så förutsätter du att det är korkade italienare som ligger bakom? :)
Det är det väl alltid? Hen hade säkert med sig Corona också! (Eller vänta nu.. det är mexikanskt va...) :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inlägg av Kubi »

taliz skrev:
ID3 verkar slå PS2 med hästlängder på långresa.
Går snålt och laddar mkt mer effektivt.
Björn passerade 1000km efter 10h48m.
Så väldigt bra!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14484
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Kubi skrev:
taliz skrev:
ID3 verkar slå PS2 med hästlängder på långresa.
Går snålt och laddar mkt mer effektivt.
Björn passerade 1000km efter 10h48m.
Så väldigt bra!
ID3 visar klart och tydligt att elbilar baserade på avgasbilsplattformar tillhör det förgånga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

EnTraktor skrev:
Detta är en V2. För övrigt ska buggen vara fixad.
Det visste kanske inte personen i som körde den här bilen. Jag skulle tro att vi kommer att se ganska många sådana här bilder framöver, ända tills folk inser att kalaset bara var ett kort och ytterst tillfälligt nöje.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Kubi skrev:
taliz skrev:
ID3 verkar slå PS2 med hästlängder på långresa.
Går snålt och laddar mkt mer effektivt.
Björn passerade 1000km efter 10h48m.
Så väldigt bra!
ID3 visar klart och tydligt att elbilar baserade på avgasbilsplattformar tillhör det förgånga.
Hur tänker du då? På vilket sätt visar det det? E-tron var ju betydligt snabbare och EQC, som är mycket större än ID3, ungefär lika snabb. Elbilar baserade på "avgasplattformar" må vara sämre på vissa saker, till exempel disposition av utrymmen, men inte per automatik på förbrukning eller hastighet på långresor.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14484
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
taliz skrev:
ID3 verkar slå PS2 med hästlängder på långresa.
Går snålt och laddar mkt mer effektivt.
Björn passerade 1000km efter 10h48m.
Så väldigt bra!
ID3 visar klart och tydligt att elbilar baserade på avgasbilsplattformar tillhör det förgånga.
Hur tänker du då? På vilket sätt visar det det? E-tron var ju betydligt snabbare och EQC, som är mycket större än ID3, ungefär lika snabb. Elbilar baserade på "avgasplattformar" må vara sämre på vissa saker, till exempel disposition av utrymmen, men inte per automatik på förbrukning eller hastighet på långresor.
Etron och EQC kostar närmare det dubbla.
Vilken annan bil för 400k slår ID3?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Finns de några officiella priser i Sverige på id4 än?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar