VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Pratade med en säljare och han trodde 1500 mil kostar +220kr i månaden.
Extramil 7,50kr per mil inkl moms.
Prel levtid v45.
Extramil 7,50kr per mil inkl moms.
Prel levtid v45.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Du är medveten om att du jämför en 150hk Golf med en 300hk BMW 3-serie?thnis skrev:Låter väldigt prisvärt i så fall med det batteriet och den räckvidden Ca 3000kr mindre i månaden än att Privatleasa M3 + den svindyra försäkringen (11-12000kr/år) om man bor i Stockholm. Nu börjar det hända grejer
Givetvis kommer förstnämnda vara billigare...
Jag tror förövrigt det blir billigare att köpa privat. Andrahandsvärdet på elbilar lär fortsätta vara högt närmaste åren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
wector skrev:]Dock inte ändrat på hemsidan ännu..
Där är det 4 295 kr/mån fortfarande.
thnis skrev:3 495 kr/mån kan ju även vara för Life-versionen med 45 KwH batteri som inte är beställningsbar än. Tycker det låter för bra för att vara sant annars.
Re: VW I.D
Fast inte riktigt ca? Id3 har väl 204 hk och SR+ 258 eller något inden stilen. Sedan har ju Teslan bättre bagage SUC osv. men helt tokig är ju inte jämförelsen. Känns som att de insett att folk inte kommer att kasta sig över id3an oavsett vad de tar för den som lite är fallet med Teslan. De tog ju 4295 för samma sak för bara några dagar sedan, alltså en sänkning med 800kr. Kanske inte är så konstigt då det finns många osålda fossilbilar med jättebra privatleasingpriser samt Leaf för 3190 (fast med Bara 2 år, 1500 mil och vinterdäck). Undrar om lilla batteriet landar under 3000kr?taliz skrev:Du är medveten om att du jämför en 150hk Golf med en 300hk BMW 3-serie?thnis skrev:Låter väldigt prisvärt i så fall med det batteriet och den räckvidden Ca 3000kr mindre i månaden än att Privatleasa M3 + den svindyra försäkringen (11-12000kr/år) om man bor i Stockholm. Nu börjar det hända grejer
Givetvis kommer förstnämnda vara billigare...
Jag tror förövrigt det blir billigare att köpa privat. Andrahandsvärdet på elbilar lär fortsätta vara högt närmaste åren.
Re: VW I.D
Nej, 3495 är för 420km versionen, titta på blocket. Dock bara 1000 mil, inga vinterdävk, försäkring och att priset kan ändras med ökad ränta.Revoltra skrev:wector skrev:]Dock inte ändrat på hemsidan ännu..
Där är det 4 295 kr/mån fortfarande.thnis skrev:3 495 kr/mån kan ju även vara för Life-versionen med 45 KwH batteri som inte är beställningsbar än. Tycker det låter för bra för att vara sant annars.
Re: VW I.D
VW sätter press på Nissan Leaf, Renault Zoe, BMW i3, Kia och Hyundai.
Med 420km i räckvidd och ett pris på 3.495kr i månaden så sätter VW en ny nivå.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Ser bra ut till det o priset. Undrar om det är lockpris, dvs det finns inga kvar när man frågar.
För övrigt tittar jag på utrustning på 1'st plus, och hittar inte rattvärme. Ingår i basutrustning på alla nu på VW..se Det var kanske ingen hit att teckna sig på 1'st?
För övrigt tittar jag på utrustning på 1'st plus, och hittar inte rattvärme. Ingår i basutrustning på alla nu på VW..se Det var kanske ingen hit att teckna sig på 1'st?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Kanske inte viktigast i sammanhanget, men i alla fall: Min SR+ har 225 kW (308 hk) reggat hos Transportstyrelsen. 211 kW brukar poppa upp som spec här och var också.MarkusL skrev:Fast inte riktigt ca? Id3 har väl 204 hk och SR+ 258 eller något inden stilen.taliz skrev:Du är medveten om att du jämför en 150hk Golf med en 300hk BMW 3-serie?thnis skrev:Låter väldigt prisvärt i så fall med det batteriet och den räckvidden Ca 3000kr mindre i månaden än att Privatleasa M3 + den svindyra försäkringen (11-12000kr/år) om man bor i Stockholm. Nu börjar det hända grejer
Givetvis kommer förstnämnda vara billigare...
Jag tror förövrigt det blir billigare att köpa privat. Andrahandsvärdet på elbilar lär fortsätta vara högt närmaste åren.
Re: VW I.D
ID3 62kWh, 420km WLTP, 3.495kr per månad
Nissan Leaf 62kWh, WLTP 385 km, 3.999kr per månad
Kia Soul 64kWh, 452 km WLTP, 4.850 kr/mån
Nissan Leaf 62kWh, WLTP 385 km, 3.999kr per månad
Kia Soul 64kWh, 452 km WLTP, 4.850 kr/mån
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Det verkar lovande. Det är alltså med försäkring, service et.c.? (vinterdäck?)
Hoppas det sätter press på övriga.
Hoppas det sätter press på övriga.
Re: VW I.D
Inget ingår och bara 1000 mil. Vill man ha backkamera så kostar den 4525 vilket jag antar blir drygt 5000 med 1500 mil och vinterdäck. De måste lärt av Porsche att ta betalt för utrustning.
Re: VW I.D
Med VAG-s historia av att lura kunderna förstår jag inte hur man ens kan överväga en ID - eller något annat från koncernen ifråga...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: VW I.D
Mickep skrev:Ser att det går att hyra Renault Zoe 52 kwh för runt 3100 för 1500 mil/år. Med service.
ID.3 är dock en mycket större bil. Innerutrymmen som en Passat.
Re: VW I.D
Jag skulle faktiskt lägga på några hundra kronor för att fåMickep skrev:Ser att det går att hyra Renault Zoe 52 kwh för runt 3100 för 1500 mil/år. Med service.
en ID3.
En lite intressant fråga är, hur intresserade är folk av en "smart" bil?
Självkörning, appar som kan styra det mesta och Car2X.
AR och HUD.
I jämförelse känns PSA bilarna Opel Corsa och Peugeot 208 inte så smarta.
Inte undra på att VW fått bekymmer med mjukvaran när man vill införa så mycket nytt.
Blir det mjukvaran som gör att ID bilarna känns som en iPhone och konkurrenterna känns som en gammal Nokia 3310?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Har du provsuttit en? Jag tyckte inte den kändes som en Passat invändigt iaf.Verdi skrev:Mickep skrev:Ser att det går att hyra Renault Zoe 52 kwh för runt 3100 för 1500 mil/år. Med service.
ID.3 är dock en mycket större bil. Innerutrymmen som en Passat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Jag skulle säga att gemene man är helt ointresserad av självkörning och faktiskt av elbilar. Elbilar är dyra och kommer att vara det under en lång tid framåt. De flesta tycker att det är meckigt med att ladda på långturer enligt alla de jag har pratat med. Så jag tror att vi är en lite skara som lever i en bubbla om elbilars förträfflighetZalman3 skrev:Jag skulle faktiskt lägga på några hundra kronor för att fåMickep skrev:Ser att det går att hyra Renault Zoe 52 kwh för runt 3100 för 1500 mil/år. Med service.
en ID3.
En lite intressant fråga är, hur intresserade är folk av en "smart" bil?
Självkörning, appar som kan styra det mesta och Car2X.
AR och HUD.
I jämförelse känns PSA bilarna Opel Corsa och Peugeot 208 inte så smarta.
Inte undra på att VW fått bekymmer med mjukvaran när man vill införa så mycket nytt.
Blir det mjukvaran som gör att ID bilarna känns som en iPhone och konkurrenterna känns som en gammal Nokia 3310?
Själv så tycker jag att ID3 för vårat behov är perfekt. Lagom stor bil med klart större innerutrymme i baksätet än i e-Golfen och lagom mycket teknik. Men jag väntar till 45 KwH versionen kommer. För mig räcker det väldigt bra med en väl fungerande adaptiv farthållare. Förutsätter att den fungerar lika bra som på våran e-golf, dvs utan spökbromsningar som vi hade konstant på teslan.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: VW I.D
Annons i DI (igår)
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: VW I.D
HelectriC skrev:Har du provsuttit en? Jag tyckte inte den kändes som en Passat invändigt iaf.Verdi skrev:Mickep skrev:Ser att det går att hyra Renault Zoe 52 kwh för runt 3100 för 1500 mil/år. Med service.
ID.3 är dock en mycket större bil. Innerutrymmen som en Passat.
Nä, men det sägs ju så.
Re: VW I.D
Jo den har klart större benutrymme i baksätet kontra e-Golf. Har provsuttit denVerdi skrev:HelectriC skrev:Har du provsuttit en? Jag tyckte inte den kändes som en Passat invändigt iaf.Verdi skrev:Mickep skrev:Ser att det går att hyra Renault Zoe 52 kwh för runt 3100 för 1500 mil/år. Med service.
ID.3 är dock en mycket större bil. Innerutrymmen som en Passat.
Nä, men det sägs ju så.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: VW I.D
Han menade inte Tesla Model 3 aka M3?taliz skrev:Du är medveten om att du jämför en 150hk Golf med en 300hk BMW 3-serie?thnis skrev:Låter väldigt prisvärt i så fall med det batteriet och den räckvidden Ca 3000kr mindre i månaden än att Privatleasa M3 + den svindyra försäkringen (11-12000kr/år) om man bor i Stockholm. Nu börjar det hända grejer
Givetvis kommer förstnämnda vara billigare...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: VW I.D
Jo, men generellt så känns det inte som att sitta i en Passat om man tar med alla mått, luftighet etc. Man kan lura sig hur som helst, men det är en mindre bil. Om den passar eller inte till respektive köpare bör var och en avgöra, men någon som byter in sin Passat (av senaste modell) mot en Id.3 och hoppas på samma utrymmen blir nog aningen besviken.thnis skrev:Jo den har klart större benutrymme i baksätet kontra e-Golf. Har provsuttit denVerdi skrev:HelectriC skrev:Har du provsuttit en? Jag tyckte inte den kändes som en Passat invändigt iaf.Verdi skrev:Mickep skrev:Ser att det går att hyra Renault Zoe 52 kwh för runt 3100 för 1500 mil/år. Med service.
ID.3 är dock en mycket större bil. Innerutrymmen som en Passat.
Nä, men det sägs ju så.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Enligt vissa gamla fossilbils journalister har VW ID3 sensationellt små batterier!
Tre räckviddsalternativ
Tack vare att den modulära plattformen (MEB) tillåter olika batteristorlekar, levereras initialt ID.3 med tre olika räckvidder på 330 km (7 kWh), 420 km (9 kWh) och 540 km (12 kWh).
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson är med sina 30 års erfarenhet från olika befattningar inom bilbranschen - både utomlands och i Sverige - en av Sveriges mest erfarna motorskribenter. På hans meritlista finns även banracing i USA på 1980-talet. Sedan några år är Håkan Nilsson motorredaktör där fokus ligger mer på känsla än tekniska detaljer. Ett bevis på yrkesskickligheten är att Håkan Nilsson är Sveriges representant i europeiska AUTOBEST-juryn. Skicka gärna återkoppling på Håkans artiklar till: hakan.nilsson@dagensps.se
Tekniska detaljer är tydligen inte så viktigt!Håkan Nilsson motorredaktör där fokus ligger mer på känsla än tekniska detaljer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Avsaknad av avgaser ger en olustig känsla...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...