Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare markuswesterberg » 29 mar 2021 18:00

Om någon är intresserad så har vi en ID.3 First Plus Mangan Grey med original vinterhjul till salu. Kommer annons på Blocket snart. Gått 1000 mil, utplockad 11/9-20. Kontant köpt så ej avdragbar moms/går ej att leasa. Pris kan diskuteras men tänker oss nånstans 400 TSEK. Fungerar fint. Haft en 12V-bärgning men batteriet testat och OK. I övrigt inget strul då vi fick 2.0 väldigt tidigt. Har 2.1 nu. Byter då vi känner att vi måste ha 4WD på båda våra bilar.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Referralkod: olof60414

Re: VW I.D

Inläggav Maw » 29 mar 2021 18:23

markuswesterberg skrev:Om någon är intresserad så har vi en ID.3 First Plus Mangan Grey med original vinterhjul till salu. Kommer annons på Blocket snart. Gått 1000 mil, utplockad 11/9-20. Kontant köpt så ej avdragbar moms/går ej att leasa. Pris kan diskuteras men tänker oss nånstans 400 TSEK. Fungerar fint. Haft en 12V-bärgning men batteriet testat ok OK. I övrigt inget strul då vi fick 2.0 väldigt tidigt. Har 2.1 nu. Byter då vi känner att vi måste ha 4WD på båda våra bilar.


Vad blir det för bil istället för ID3:an?
Maw
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare markuswesterberg » 29 mar 2021 18:27

Maw skrev:
markuswesterberg skrev:Om någon är intresserad så har vi en ID.3 First Plus Mangan Grey med original vinterhjul till salu. Kommer annons på Blocket snart. Gått 1000 mil, utplockad 11/9-20. Kontant köpt så ej avdragbar moms/går ej att leasa. Pris kan diskuteras men tänker oss nånstans 400 TSEK. Fungerar fint. Haft en 12V-bärgning men batteriet testat ok OK. I övrigt inget strul då vi fick 2.0 väldigt tidigt. Har 2.1 nu. Byter då vi känner att vi måste ha 4WD på båda våra bilar.


Vad blir det för bil istället för ID3:an?


M3 och en begagnad Mazda CX5 vi haft i företaget ett bra tag men som åker ut först när vår Y kommer.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Referralkod: olof60414

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Hertsh » 03 apr 2021 10:41

Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?

Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
 
Inlägg: 746
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet
Referralkod: christian15174

Re: VW I.D

Inläggav Kubi » 03 apr 2021 10:47

Hertsh skrev:Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?

Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).


Istället för D så växla över till B så bromsar den in själv.
Det är inget i närheten av resten av one pedal.
Borde finnas autohold nånstans i inställningarna?
Kubi
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Hertsh » 03 apr 2021 12:25

Kubi skrev:
Hertsh skrev:Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?

Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).


Istället för D så växla över till B så bromsar den in själv.
Det är inget i närheten av resten av one pedal.
Borde finnas autohold nånstans i inställningarna?
Tack. Hittade B. Inte särskilt stark broms men bättre än D. Finns autohold, men den verkar aldrig bromsa till helt stilla själv utan man får själv bromsa, sen står den stilla.

Så van vid att bilen bromsar själv när man släpper gasen och att det blir helt stilla att jag verkligen har problem med ID.3'ans setup. Önskar jag kan hitta lite möjligheter i menyn att ändra detta, men det verkar tyvärr saknas.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
 
Inlägg: 746
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet
Referralkod: christian15174

Re: VW I.D

Inläggav Kubi » 03 apr 2021 13:40

Hertsh skrev:
Kubi skrev:
Hertsh skrev:Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?

Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).


Istället för D så växla över till B så bromsar den in själv.
Det är inget i närheten av resten av one pedal.
Borde finnas autohold nånstans i inställningarna?
Tack. Hittade B. Inte särskilt stark broms men bättre än D. Finns autohold, men den verkar aldrig bromsa till helt stilla själv utan man får själv bromsa, sen står den stilla.

Så van vid att bilen bromsar själv när man släpper gasen och att det blir helt stilla att jag verkligen har problem med ID.3'ans setup. Önskar jag kan hitta lite möjligheter i menyn att ändra detta, men det verkar tyvärr saknas.



Detta säger VW är ett aktivt val. Dom säger att ID.3/4 bromsar så mycket som behövs för att ta tillbaka så mycket regen som möjligt.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... t-coasting

"The ID.4 also gets an Eco Assistance feature that pulls data from the navigation system and onboard sensors to improve efficiency. In certain low-speed situations, it will actually tell the driver to take their foot off the accelerator pedal, and use coasting and regenerative braking as needed, according to VW."

https://cleantechnica.com/2020/12/15/re ... -it-right/

Dom har även egentligen gjort regen kopplat med navigation. Om du har slagit in en address och kommer till en avfart/rondell så bromsar den och regenar där.
Så det är lite mer att lära sig än Teslas, släppa gaspedalen.
Kubi
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inläggav elbilist chaffis75 » 03 apr 2021 14:11

Kubi skrev:
Hertsh skrev:
Kubi skrev:
Hertsh skrev:Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?

Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).


Istället för D så växla över till B så bromsar den in själv.
Det är inget i närheten av resten av one pedal.
Borde finnas autohold nånstans i inställningarna?
Tack. Hittade B. Inte särskilt stark broms men bättre än D. Finns autohold, men den verkar aldrig bromsa till helt stilla själv utan man får själv bromsa, sen står den stilla.

Så van vid att bilen bromsar själv när man släpper gasen och att det blir helt stilla att jag verkligen har problem med ID.3'ans setup. Önskar jag kan hitta lite möjligheter i menyn att ändra detta, men det verkar tyvärr saknas.



Detta säger VW är ett aktivt val. Dom säger att ID.3/4 bromsar så mycket som behövs för att ta tillbaka så mycket regen som möjligt.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... t-coasting

"The ID.4 also gets an Eco Assistance feature that pulls data from the navigation system and onboard sensors to improve efficiency. In certain low-speed situations, it will actually tell the driver to take their foot off the accelerator pedal, and use coasting and regenerative braking as needed, according to VW."

https://cleantechnica.com/2020/12/15/re ... -it-right/

Dom har även egentligen gjort regen kopplat med navigation. Om du har slagit in en address och kommer till en avfart/rondell så bromsar den och regenar där.
Så det är lite mer att lära sig än Teslas, släppa gaspedalen.

Du behöver faktiskt inte ens navigera för att de ska köra regen inför en rondell utan detta gör den alltid i D läget. Jag kör numera alltid i D läget, gillar de bäst.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
Tibber länk för 500kr att handla för hos Tibber.
https://invite.tibber.com/68fdc8d9
chaffis75
elbilist
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inläggav Kubi » 03 apr 2021 15:11

chaffis75 skrev:
Kubi skrev:
Hertsh skrev:
Kubi skrev:
Hertsh skrev:Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?

Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).


Istället för D så växla över till B så bromsar den in själv.
Det är inget i närheten av resten av one pedal.
Borde finnas autohold nånstans i inställningarna?
Tack. Hittade B. Inte särskilt stark broms men bättre än D. Finns autohold, men den verkar aldrig bromsa till helt stilla själv utan man får själv bromsa, sen står den stilla.

Så van vid att bilen bromsar själv när man släpper gasen och att det blir helt stilla att jag verkligen har problem med ID.3'ans setup. Önskar jag kan hitta lite möjligheter i menyn att ändra detta, men det verkar tyvärr saknas.



Detta säger VW är ett aktivt val. Dom säger att ID.3/4 bromsar så mycket som behövs för att ta tillbaka så mycket regen som möjligt.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... t-coasting

"The ID.4 also gets an Eco Assistance feature that pulls data from the navigation system and onboard sensors to improve efficiency. In certain low-speed situations, it will actually tell the driver to take their foot off the accelerator pedal, and use coasting and regenerative braking as needed, according to VW."

https://cleantechnica.com/2020/12/15/re ... -it-right/

Dom har även egentligen gjort regen kopplat med navigation. Om du har slagit in en address och kommer till en avfart/rondell så bromsar den och regenar där.
Så det är lite mer att lära sig än Teslas, släppa gaspedalen.

Du behöver faktiskt inte ens navigera för att de ska köra regen inför en rondell utan detta gör den alltid i D läget. Jag kör numera alltid i D läget, gillar de bäst.


Jaså, dåså! Tack för förtydligandet.
Väntar ivrigt på min ID.4 som borde komma antingen Juni eller Juli.
Kubi
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Hertsh » 03 apr 2021 16:01

chaffis75 skrev:
Kubi skrev:
Hertsh skrev:
Kubi skrev:
Hertsh skrev:Testar nu en ID.3 och letar febrilt efter möjlighet att ställa in "one pedal driving" och autostop vid rödljus. Hittar inget. Är det bara frihjul/dieselautomat känsla som gäller när man släpper gasen?

Jag har en i3S idag (som utvecklades av mer eller mindre samma team och har kraftig one pedal driving).


Istället för D så växla över till B så bromsar den in själv.
Det är inget i närheten av resten av one pedal.
Borde finnas autohold nånstans i inställningarna?
Tack. Hittade B. Inte särskilt stark broms men bättre än D. Finns autohold, men den verkar aldrig bromsa till helt stilla själv utan man får själv bromsa, sen står den stilla.

Så van vid att bilen bromsar själv när man släpper gasen och att det blir helt stilla att jag verkligen har problem med ID.3'ans setup. Önskar jag kan hitta lite möjligheter i menyn att ändra detta, men det verkar tyvärr saknas.



Detta säger VW är ett aktivt val. Dom säger att ID.3/4 bromsar så mycket som behövs för att ta tillbaka så mycket regen som möjligt.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... t-coasting

"The ID.4 also gets an Eco Assistance feature that pulls data from the navigation system and onboard sensors to improve efficiency. In certain low-speed situations, it will actually tell the driver to take their foot off the accelerator pedal, and use coasting and regenerative braking as needed, according to VW."

https://cleantechnica.com/2020/12/15/re ... -it-right/

Dom har även egentligen gjort regen kopplat med navigation. Om du har slagit in en address och kommer till en avfart/rondell så bromsar den och regenar där.
Så det är lite mer att lära sig än Teslas, släppa gaspedalen.

Du behöver faktiskt inte ens navigera för att de ska köra regen inför en rondell utan detta gör den alltid i D läget. Jag kör numera alltid i D läget, gillar de bäst.
Irriterande med olika beteende vid olika tillfällen.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
 
Inlägg: 746
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet
Referralkod: christian15174

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.