VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

El2an
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: VW I.D

Inlägg av El2an »

mati skrev:
Nu har det ju tillfälligt blivit varmare och förbrukningen har sjunkit till rätt trevliga nivåer igen. Det skulle vara roligt att erfara vad ni som har en ID3 får för förbrukningssiffror nu. Det är ju i princip ingen som har kört sin bil i varmare väder hittills.
E-Golfen går nästan gratis när det är såhär varmt. Den gillar temperaturer runt 20 grader. Det blev 10,7kWh/100km efter 41 km tur och retur. Blandad körning på landsväg (farthållaren inställd på 90) och lite grusväg, dubbfria vinterdäck på originalfälg.
IMG_20210418_155606.jpg
Verkar inte som nån använder sin id3 :roll:
Roligt få verkliga siffror från användare, alltid tyckt men oftast skriver inte folk vad deras bilars förbrukning ligger på. Riktigt låg förbrukning på e-golfen.
Vad är det längsta du kommit på en laddning?

Har tänkt en del på detta kring förvärmningen av batteriet, varför inte en knapp så man startar den själv men att bilen gör det automatiskt om man knappat in adressen till laddstation?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

El2an skrev:
Verkar inte som nån använder sin id3 :roll:
Roligt få verkliga siffror från användare, alltid tyckt men oftast skriver inte folk vad deras bilars förbrukning ligger på. Riktigt låg förbrukning på e-golfen.
Vad är det längsta du kommit på en laddning?
Ja, antingen det eller så vågar ingen berätta vad iD3 förbrukar. :lol:
Ja, e-Golf är en mycket snål bil. Här har VW verkligen lyckats. Vi använder ju inte den på långfärd så mycket, jag kan således inte riktigt svara på frågan. Men den brukar ta sig drygt 20 mil på sommarn (med större fälgar än original) och 18 mil på vintern (med original grytlocksfälgarna). Jag tror inte vi har någonsin kört längre än 16 mil i sträck, men alltid haft god marginal på flera mil.
Det är fullt möjligt att ta sig 23-25 mil på sommarn om man kör på originalfälg och håller sig till lite lagom landsvägshastighet. Vår snittförbrukning på årsbasis ligger på 15kWh/100km, batteriet har ca 33kWh tillgänglig kapacitet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

El2an skrev:
taliz skrev:
Nån som dumpar sin ID3 så fort bonusen kom:
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-3-58kwh-204hk-103526

Första på kvd? Blir intressant att se vad marknaden värderar den till.
345 500 vinnande bud, vad tappade bilen? 50k? 75k? 100k? På 6 månader å 1700 mil.
Reservationspriset är väl inte uppnått men..

Om det är en vanlig 1st base kostade den 409900 som ny, minus ca 4% rabatt och 60000 i bonus så har den i så fall gått plus.

Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Maw skrev:
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Maw skrev:
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
Jag fick lite rabatt på vår id3 när vi köpte den. En life med metalic lack.. Var nog runt 3-4% men minns helt ärligt inte exakt. I princip fick vi metalic lacken" gratis".
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

kvd.jpg
Nja. Auktionen togs om och då blev priset 360500kr. Kört en ID.3 1:st sen september. Blev drygt 1100 i princip problemfria mil. Skulle fått ut den i maj 20 men de blev som bekant försenade. Därför blev det nu en kort period innan min bokade Enyaq hämtades ut igår. Min 1:st av grundmodellen kostade drygt 400000 i inköp med företagsrabatt på ett par procent. (Tror det var 3-4%?) Sen köpte jag vinterdäck själv separat. Fick bud från två olika handlare på 340" så det var alltså ungefär vad jag gett inklusive bonus. Så tycker nog den höll sig bra i värde. :) Den som nu såldes på KVD var en "Plus" som hade 60000kr högre inköpspris MEN personligen tycker jag den utrustningsnivån kändes alldeles för dyr i förhållande till vad man fick. Hade skillnaden varit 20000-25000kr så hade jag kanske valt den istället. Väljer helst ganska låg utrustningsnivå eftersom det ofta ger minsta värdeminskningen när man räknar på det.

Hade ett snitt på min ID.3:a sedan februari på ca 19,8kWh/100km. Förvärmer aldrig och kör mest kortkörning. Batterivärmningen går på direkt så drar mer än e-Golf som är väldigt snål. (De saknar batterivärmning/kylning). Vet att VW jobbar på/ändrat batteriförvärmningen i mjukvaran så det kommer att bli lägre framöver. I den e-Niron jag hade innan kunde man i en meny välja om man vill ha batteriförvärmningen (mer) aktiv vintertid.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev:
mati skrev:
Maw skrev:
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
Jag fick lite rabatt på vår id3 när vi köpte den. En life med metalic lack.. Var nog runt 3-4% men minns helt ärligt inte exakt. I princip fick vi metalic lacken" gratis".
När jag var och provkörde ID3 berättade säljaren ganska tidigt i diskussionen att det är 4% som gäller på både ID3 och ID4. Han skrev det t.o.m. på broschyren.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Jag vann en sådan auktion för en tid sådan. Men de ville inte sälja till det priset utan gav ett orimligt högt pris istället. Så jag är lite bränd på sådana auktioner.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Leo skrev:
kvd.jpg
Nja. Auktionen togs om och då blev priset 360500kr. Kört en ID.3 1:st sen september. Blev drygt 1100 i princip problemfria mil. Skulle fått ut den i maj 20 men de blev som bekant försenade. Därför blev det nu en kort period innan min bokade Enyaq hämtades ut igår. Min 1:st av grundmodellen kostade drygt 400000 i inköp med företagsrabatt på ett par procent. (Tror det var 3-4%?) Sen köpte jag vinterdäck själv separat. Fick bud från två olika handlare på 340" så det var alltså ungefär vad jag gett inklusive bonus. Så tycker nog den höll sig bra i värde. :) Den som nu såldes på KVD var en "Plus" som hade 60000kr högre inköpspris MEN personligen tycker jag den utrustningsnivån kändes alldeles för dyr i förhållande till vad man fick. Hade skillnaden varit 20000-25000kr så hade jag kanske valt den istället. Väljer helst ganska låg utrustningsnivå eftersom det ofta ger minsta värdeminskningen när man räknar på det.

Hade ett snitt på min ID.3:a sedan februari på ca 19,8kWh/100km. Förvärmer aldrig och kör mest kortkörning. Batterivärmningen går på direkt så drar mer än e-Golf som är väldigt snål. (De saknar batterivärmning/kylning). Vet att VW jobbar på/ändrat batteriförvärmningen i mjukvaran så det kommer att bli lägre framöver. I den e-Niron jag hade innan kunde man i en meny välja om man vill ha batteriförvärmningen (mer) aktiv vintertid.
Vad blev det för spec på Enyaqen då, och vad fick du ge?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
El2an
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: VW I.D

Inlägg av El2an »

mati skrev:
Maw skrev:
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
Jag hörde med 2 olika VAG handlare då jag testade id3 i höstas och fick också svaret listpris gäller, jag trodde de skulle va som alltid att man iaf skulle få 10% särskilt på dom mer utrustade som Max då extrautrustningen inte kostar mycket extra att tillverka/lägga dit för tillverkaren. Samma funktion i en audi/seat kan va 2-3ggr dyrare i Audi och med lite tur kan typ knappen se annars ut, även lacken skiljer mycket.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

mati skrev:
Maw skrev:
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
Nej, jag kan förstås inte veta att rabatten var 4% i just det här fallet, men det är vad jag själv blev erbjuden av VW i höstas när jag pratade personalbil/förmånsbil med dem.

Använder jag mitt LRF-medlemskap och köper den privat eller i enskilda firman får jag just nu 4% + 9000 kr i rabatt på ID3 eller 4% + 10600 kr på ID4 enligt LRF:s hemsida vilket ger totalt ca 6% rabatt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Maw skrev:
mati skrev:
Maw skrev:
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
Nej, jag kan förstås inte veta att rabatten var 4% i just det här fallet, men det är vad jag själv blev erbjuden av VW i höstas när jag pratade personalbil/förmånsbil med dem.

Använder jag mitt LRF-medlemskap och köper den privat eller i enskilda firman får jag just nu 4% + 9000 kr i rabatt på ID3 eller 4% + 10600 kr på ID4 enligt LRF:s hemsida vilket ger totalt ca 6% rabatt.

Nån tidigare i denna tråd fick väl 8% I rabatt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Leo skrev:
Vad blev det för spec på Enyaqen då, och vad fick du ge?
En 80iV, 360 kamera, lastnät, drag, family plus, 125kW laddning, 19” std, tygklädsel std, Arctic silver metallic (Köper V-däck sen i höst) Knappt 550” med min företagsrabatt.
32FDE12B-AF55-4769-BA10-22D28D7BC14C.jpeg
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Leo skrev:
Leo skrev:
Vad blev det för spec på Enyaqen då, och vad fick du ge?
En 80iV, 360 kamera, lastnät, drag, family plus, 125kW laddning, 19” std, tygklädsel std, Arctic silver metallic (Köper V-däck sen i höst) Knappt 550” med min företagsrabatt.
32FDE12B-AF55-4769-BA10-22D28D7BC14C.jpeg
Nice, hur gillar du den då? Vad fick dig att välja den framför ID4?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Knappt hunnit köra. Var egentligen att jag redan haft en ID.3 och att jag gillar den mer ”traditionella” stilen inuti Enyaq.

Så mest lite omväxling. ID.4 max var egentligen mer prisvärd i de flesta avseenden.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Leo skrev:
Leo skrev:
Vad blev det för spec på Enyaqen då, och vad fick du ge?
En 80iV, 360 kamera, lastnät, drag, family plus, 125kW laddning, 19” std, tygklädsel std, Arctic silver metallic (Köper V-däck sen i höst) Knappt 550” med min företagsrabatt.
32FDE12B-AF55-4769-BA10-22D28D7BC14C.jpeg
Grattis till bilen, visste inte ens att de hade börjat leverera den men detta är kanske en av de första?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inlägg av Kubi »

chaffis75 skrev:
Leo skrev:
Leo skrev:
Vad blev det för spec på Enyaqen då, och vad fick du ge?
En 80iV, 360 kamera, lastnät, drag, family plus, 125kW laddning, 19” std, tygklädsel std, Arctic silver metallic (Köper V-däck sen i höst) Knappt 550” med min företagsrabatt.
32FDE12B-AF55-4769-BA10-22D28D7BC14C.jpeg
Grattis till bilen, visste inte ens att de hade börjat leverera den men detta är kanske en av de första?
Enligt cars så finns det 93st i Sverige! Så han är absolut en av dom första privatpersoner! :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Maw skrev:
mati skrev:
Maw skrev:
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
Nej, jag kan förstås inte veta att rabatten var 4% i just det här fallet, men det är vad jag själv blev erbjuden av VW i höstas när jag pratade personalbil/förmånsbil med dem.

Använder jag mitt LRF-medlemskap och köper den privat eller i enskilda firman får jag just nu 4% + 9000 kr i rabatt på ID3 eller 4% + 10600 kr på ID4 enligt LRF:s hemsida vilket ger totalt ca 6% rabatt.

Nån tidigare i denna tråd fick väl 8% I rabatt?
Har för mig det också. Så känns ju inte som bästa dealen att bara få 6% när någon lätt förhandlar sig till 8%.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Någon frågade tidigare om förbrukning på id3.

Igår körde vi Löddeköpinge till tylösand och tillbaka.. Låg strax under 20 kwh/100km. Följer hastigheten dvs 110 och 120 längs motorvägen vilket är typ 95% av sträckan om jag bara gör en uppskattning. En blåsig dag på sommardäck men kall morgon med 4 grader på Hallandssåsen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inlägg av Kubi »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Maw skrev:
mati skrev:
Maw skrev:
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
Nej, jag kan förstås inte veta att rabatten var 4% i just det här fallet, men det är vad jag själv blev erbjuden av VW i höstas när jag pratade personalbil/förmånsbil med dem.

Använder jag mitt LRF-medlemskap och köper den privat eller i enskilda firman får jag just nu 4% + 9000 kr i rabatt på ID3 eller 4% + 10600 kr på ID4 enligt LRF:s hemsida vilket ger totalt ca 6% rabatt.

Nån tidigare i denna tråd fick väl 8% I rabatt?
Har för mig det också. Så känns ju inte som bästa dealen att bara få 6% när någon lätt förhandlar sig till 8%.
Jag fick ingen rabatt på ID.4 när jag beställde men dom gav ett extremt bra pris på min Toyota som inbyte. (Säkert 20% mer än vad jag hade fått av att sälja.)
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

När man har inbytesbil är det ju klurigt och veta hur mycket rabatt man fått. Det beror ju på om dom betalar marknadspris eller inte för inbytesbilen.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: VW I.D

Inlägg av Gargamel »

Idag såg jag en ID4, som långtidstestades av Vi bilägare.
Han stannade till i södertälje och ionity-macken och laddade typ 10 minuter.
Ifall någon har ett intresseblock att anteckna i. :D
benke_berguv
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: VW I.D

Inlägg av benke_berguv »

backe skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
ID WEcharge.jpg
Wow, 3 månader förlängning :lol:
Både KLM och SAS har förlängt mina guldkort för 1 helt år och nu 1 helt år till. DET tycker jag är mer riktigt i dessa tider!
Har SAS EB-poäng som fryser inne sista maj om jag inte använder de. Vet du om man även kan få dessa förlängda?
https://www.sas.se/trafikinformation/fa ... eurobonus/
Om poängen förfaller så kan du gå i deras shop och köpa saker för dem istället för resor. Kostar massor med poäng men kanske bättre än att bara tappa poängen.

//Benke
backe
Inlägg: 1738
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

benke_berguv skrev:
backe skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
ID WEcharge.jpg
Wow, 3 månader förlängning :lol:
Både KLM och SAS har förlängt mina guldkort för 1 helt år och nu 1 helt år till. DET tycker jag är mer riktigt i dessa tider!
Har SAS EB-poäng som fryser inne sista maj om jag inte använder de. Vet du om man även kan få dessa förlängda?
https://www.sas.se/trafikinformation/fa ... eurobonus/
Om poängen förfaller så kan du gå i deras shop och köpa saker för dem istället för resor. Kostar massor med poäng men kanske bättre än att bara tappa poängen.

//Benke

Det gjorde jag för ett tag sen, blev ett helt gäng trisslotter :)
benke_berguv
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: VW I.D

Inlägg av benke_berguv »

Man får inte mycket för sina poäng i den där shoppen inte
Har några hundratusen poäng som förfaller under 2022 och hoppas de går att resa upp dem istället för att spendera i deras shop men bättre än inget

//benke
Skriv svar