VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Det ryktas ju om att VW erbjuder bättre villkor för laddning hos ionity. Flera olika abonnemang, inkl en flatrate som gäller överallt, dvs inte bara hos ionity. Men det är som sagt bara rykten, vi får hoppas att det inte blir samma skit som Audis charging service. För i så fall kommer VW inte kunna sälja många bilar.
Jag tror att det blir vanligt att el för tex 2000 mil ingår vid köp av bil, dessutom någon form av abonnemang som ger rabatt.
Tror dock inte på flatrate.

Pratade med en Tesla taxi igår, undrade om han laddade gratis.
För det har ju varit snack om att taxi inte ska få ladda gratis.
Han sa att han laddade gratis i hela landet, förutom på Arlanda.

EDIT:
Kan också tänka mig att man kan köpa ett laddkort med 20.000kWh för 20.000kr vid bilköp.

Eller om kortet kostar 25.000kr och ger 3års service och 20.000kWh, borde man kunna göra direktavdrag på som företagare.
Bee har ju en flatrate, så varför inte VW? Visserligen kommer den bli dyrare än 400 kr, men det kan ju ändå vara intressant för en del. För mig skulle det räcka om ett abonnemang inte betyder att man måste binda upp sig i 12 månader.
Bra att Bee har flatrate, men de har ingen stolpe med mera än 50kW.
Helt värdelöst om jag som resande skulle bara kunna ladda i 50kW.

Har faktiskt frågat när de kommer med snabbare laddning.
Fick inget bra svar.

EDIT:
Tror att gratis/flatrate försvinner.
För när fler bilar har eluttag, blir det ju märkligt om man kan ladda sin Cybertruck med 200kWh för att få ström till sitt hus.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Kan man jämföra med bredband? Minns när man hade modem och betalade minutpris. Och sedan kom bredbandsbolaget med 100 Mb för 200kr/mån. Konkurrenterna fattade inte hur de kunde vara så billiga. Nu är flatrate standard.
Elbil ökar ju behovet (och därmed kostnaden) så skulle inte se det som orimligt att elbolag tar fram ett erbjudande om hemladdning och bra priser på supersnabbladdare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Bra att Bee har flatrate, men de har ingen stolpe med mera än 50kW...
Det stämmer ju inte. Det finns 6 stycken 100kW-laddare i Dalarna som betalas med Bee-kortet. Visserligen inget heltäckande nätverk, men rätt ska vara rätt.
Dessutom var det inte det jag var ute efter. Jag säger bara att om en laddoperatör kan erbjuda en flatrate så borde andra kunna göra samma sak. Och Bee har ingen bindningstid heller. Jag kommer nog teckna deras flatrate i sommar och så kan vi åka omkring med husvagnen så mycket vi vill. Och efter sommarn byter jag tillbaka till pris per kWh.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Bra att Bee har flatrate, men de har ingen stolpe med mera än 50kW...
Det stämmer ju inte. Det finns 6 stycken 100kW-laddare i Dalarna som betalas med Bee-kortet. Visserligen inget heltäckande nätverk, men rätt ska vara rätt.
Dessutom var det inte det jag var ute efter. Jag säger bara att om en laddoperatör kan erbjuda en flatrate så borde andra kunna göra samma sak. Och Bee har ingen bindningstid heller. Jag kommer nog teckna deras flatrate i sommar och så kan vi åka omkring med husvagnen så mycket vi vill. Och efter sommarn byter jag tillbaka till pris per kWh.
Vilken kass kundtjänst Bee har, för jag frågade om de hade snabbare laddning än 50kW och de svarade nej.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Bra att Bee har flatrate, men de har ingen stolpe med mera än 50kW...
Det stämmer ju inte. Det finns 6 stycken 100kW-laddare i Dalarna som betalas med Bee-kortet. Visserligen inget heltäckande nätverk, men rätt ska vara rätt.
Dessutom var det inte det jag var ute efter. Jag säger bara att om en laddoperatör kan erbjuda en flatrate så borde andra kunna göra samma sak. Och Bee har ingen bindningstid heller. Jag kommer nog teckna deras flatrate i sommar och så kan vi åka omkring med husvagnen så mycket vi vill. Och efter sommarn byter jag tillbaka till pris per kWh.
Vilken kass kundtjänst Bee har, för jag frågade om de hade snabbare laddning än 50kW och de svarade nej.
Det är väl iofs sant. 100kW-laddarna i Dalarna ägs av Dalakraft. Men det är Bee som driftar dem. Eller nåt sånt. Man betalar i alla fall via Bee.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Bra att Bee har flatrate, men de har ingen stolpe med mera än 50kW...
Det stämmer ju inte. Det finns 6 stycken 100kW-laddare i Dalarna som betalas med Bee-kortet. Visserligen inget heltäckande nätverk, men rätt ska vara rätt.
Dessutom var det inte det jag var ute efter. Jag säger bara att om en laddoperatör kan erbjuda en flatrate så borde andra kunna göra samma sak. Och Bee har ingen bindningstid heller. Jag kommer nog teckna deras flatrate i sommar och så kan vi åka omkring med husvagnen så mycket vi vill. Och efter sommarn byter jag tillbaka till pris per kWh.
Vilken kass kundtjänst Bee har, för jag frågade om de hade snabbare laddning än 50kW och de svarade nej.
Det är väl iofs sant. 100kW-laddarna i Dalarna ägs av Dalakraft. Men det är Bee som driftar dem. Eller nåt sånt. Man betalar i alla fall via Bee.
Sedan ligger de ju utanför Stockholm och existerar per automatik inte. (enligt vissa här på forumet) :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av Headline »

Då har indikativa priser kommit från VW

ID.3 1st under 410.000
ID.3 1st Plus under 475.000
ID.3 1st Max under 535.000
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av Headline »

Headline skrev:
D.3 1ST har en rekkevidde på inntil 420 km, kommer i tre utstyrsversjoner og i fire ulike farger. Alle utstyrsversjonene er godt utstyrt og tilpasset norske forhold, og dette er noe av standardutstyret;

Adaptiv cruise control, navigasjon, full-LED frontlys og 18" lettmetallfelger.
Varmepumpe, oppvarmet ratt, seter, og frontrute.


Startpris fra under kr 330.000,-* for rimeligste ID.3 1ST.
*inkl. frakt og levering Oslo.

Ok, här kommer alltså det EXAKTA priset i SEK! :D

330 KNOK till KSEK 363KSEK. Lägg på diverse vagnskadegaranti etc -> 379KSEK. Lägg på moms 473 750 SEK Avrundad prislista: 479 000 SEK startpris

Var så goda! :D

Ps. 190 000 är bara att sluta drömma om, punkt.
Tycker ändå att jag hade ganska rätt! ;)

Nu är det ju fortfarande indikativa priser som kommer direkt från VW... :roll:
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Headline skrev:
Då har indikativa priser kommit från VW

ID.3 1st under 410.000
ID.3 1st Plus under 475.000
ID.3 1st Max under 535.000
Hmmm.... var det inte under 350.000.- som var kommunicerat tidigare.
Fortfarande någon som tror att importörerna inte snor våra bonuspengar?
(För er som inte fattar vad jag menar 350K + 60K = 410K)
Mvh Barnungen Fanboy.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Walker skrev:
Headline skrev:
Då har indikativa priser kommit från VW

ID.3 1st under 410.000
ID.3 1st Plus under 475.000
ID.3 1st Max under 535.000
Hmmm.... var det inte under 350.000.- som var kommunicerat tidigare.
Fortfarande någon som tror att importörerna inte snor våra bonuspengar?
(För er som inte fattar vad jag menar 350K + 60K = 410K)
Mvh Barnungen Fanboy.
Priserna ovan är väl för 1st edition varianten (62kWh). Det ska ju så småningom även komma en lite billigare ”Standard Range” version (48kWh).
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Ja, det stämmer. 350 tusenkr eller 30 tusen EUR, har de hela tiden sagt är frånpris för lägsta spec, med 50 kW dc laddning. Specen som är intressant, som 1st har, har hela tiden kommunicerats ligga högre i pris. Inga nyheter eller mygel där.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »


ID.3 är startpunkten för en ny epok för elbilar. Topprestanda tillsammans med banbrytande design och generös räckvidd. Vi vill på allvar elektrifiera Sverige, priset på ID.3 kommer därför starta under 350.000 kr. Följ med oss på resan. 
VW Sverige lovar ett pris på under 350.000kr.
Med stöd blir det 290.000kr.

De som har 10% rabatt betalar 315.000kr minus 60.000kr, 255.000kr netto.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Ja, men de lägst specade bilarna för 350 tusen kommer sannolikt inte levereras 2020. Och ingen garanti finns för statligt stöd på 60 tusen för evigt, så ta det lugnt med pukorna och trumpeterna.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Vilken kass kundtjänst Bee har, för jag frågade om de hade snabbare laddning än 50kW och de svarade nej.
Det är väl iofs sant. 100kW-laddarna i Dalarna ägs av Dalakraft. Men det är Bee som driftar dem. Eller nåt sånt. Man betalar i alla fall via Bee.
Alla laddstolpar som Bee har driftas av lokala kommunala elbolag, här i Kalmar är det tex Kalmar Energi. Göteborgs Energi har också snabbladdare på bra mycket mer än 50kW som driftas av Bee. Bee startades av Öresundskraft, Jämtkraft och Tekniska verken i Linköping.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

PapaD skrev:
Ja, men de lägst specade bilarna för 350 tusen kommer sannolikt inte levereras 2020. Och ingen garanti finns för statligt stöd på 60 tusen för evigt, så ta det lugnt med pukorna och trumpeterna.
60.000kr stödet kommer med stor sannolikhet höjas till 100.000kr enligt Centern.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Alla laddstolpar som Bee har driftas av lokala kommunala elbolag, här i Kalmar är det tex Kalmar Energi. Göteborgs Energi har också snabbladdare på bra mycket mer än 50kW som driftas av Bee....
Var då nånstans? I Göteborg är det ju InCharge överallt och mig veterligen finns (tyvärr) bara två laddare med 150kW i Gbg. En laddare står hos Möller bil och den tillhör dem, och den andra står vid falutorget, men den är inte kopplad till Bee såvitt jag vet.
Jag inbillar mig (kan vara helt fel) att laddarna i Dalarna som jag nämnde skiljer sig lite från resten. De var initialt gratis i några år, och sedan när de började ta betalt för laddning tog dåvarande Clever över ansvaret för debiteringen. Men så som jag minns står det ingenstans på laddarna att det är Bees laddare. Det är inte helt uppenbart vilket laddkort man ska använda. En del verkar fortfarande vara lite halvgratis dessutom. Jag har laddat där ett antal gånger i somras, blippat med Clever kortet, men betalat har jag aldrig nånting. Däremot så har t.ex. Clever-laddaren i Karlstad, där vi har laddat några gånger, ett tydligt Clever (numera Bee) branding, och gratis är den inte heller direkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
Ja, men de lägst specade bilarna för 350 tusen kommer sannolikt inte levereras 2020. Och ingen garanti finns för statligt stöd på 60 tusen för evigt, så ta det lugnt med pukorna och trumpeterna.
60.000kr stödet kommer med stor sannolikhet höjas till 100.000kr enligt Centern.
Ojoj, hoppas inte! Tesla går redan m vinst, och konkurrenterna måste lära sig bygga billiga bilar, inte ytterligare pålägg på priset.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW I.D

Inlägg av Surfaren »

PapaD skrev:
Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
Ja, men de lägst specade bilarna för 350 tusen kommer sannolikt inte levereras 2020. Och ingen garanti finns för statligt stöd på 60 tusen för evigt, så ta det lugnt med pukorna och trumpeterna.
60.000kr stödet kommer med stor sannolikhet höjas till 100.000kr enligt Centern.
Ojoj, hoppas inte!
Vi kan väl ta den biten i den specifika tråden för det ämnet, så blir det mindre off topic i denna tråd.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Surfaren skrev:
PapaD skrev:
Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
Ja, men de lägst specade bilarna för 350 tusen kommer sannolikt inte levereras 2020. Och ingen garanti finns för statligt stöd på 60 tusen för evigt, så ta det lugnt med pukorna och trumpeterna.
60.000kr stödet kommer med stor sannolikhet höjas till 100.000kr enligt Centern.
Ojoj, hoppas inte!
Vi kan väl ta den biten i den specifika tråden för det ämnet, så blir det mindre off topic i denna tråd.
Jaha.... du tänker så.... :roll: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: VW I.D

Inlägg av vibrationsfri »

Mellan batteriet på 58 kWh
Insteg. 410 000
Mellan utrustning plus 475 000
Högsta utrustning Max 535 000
Väljer man högre utrustning jämförbart med m3 sr+ så skiljer det inte mycket i pris.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

vibrationsfri skrev:
Mellan batteriet på 58 kWh
Insteg. 410 000
Mellan utrustning plus 475 000
Högsta utrustning Max 535 000
Väljer man högre utrustning jämförbart med m3 sr+ så skiljer det inte mycket i pris.
Typ vad jag hävdat från dag 1. Skillnaden är att Tesla 3 SR+ finns att köpa och har en oslagbar laddinfrastruktur. Tror också att körupplevelsen är outstanding i jämförelse (det senare är dock en ren killgissning)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av Remuz »

Drag på den och lite vettiga CCS längs vägen så tar jag gärna mellanmodellen. Utan trefas som insteget saknar blir det jobbigt för mig att ladda
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av BrooklynS »

Mötte ID3 i trafik (vintertest) mellan Arvidsjaur och Sorsele i fredags. Grön.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Drag på den och lite vettiga CCS längs vägen så tar jag gärna mellanmodellen. Utan trefas som insteget saknar blir det jobbigt för mig att ladda
Har inte den tvåfas åtminstone, som e-Golf? Visserligen inte helt optimalt, men ändå dubbelt så bra som enfas. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: VW I.D

Inlägg av metchristian »

Volkswagen tackar sina kunder för förtroendet. Som kund hos We Charge får köpare av den exklusiva specialversionen ID.3 1ST kostnadsfri tillgång till IONITY under ett år från dagen för överlämnandet av bilen. Erbjudandet gäller på alla nätverkets laddningsstationer upp till maximalt 2000 kWh. IONITY är vårt nätverk av laddningsstationer med högkapacitetsladdning och är anslutna till tjänsten We Charge. Nätverket We Charge innefattar fler än 150 000 laddningsplatser runtom i Europa, och erbjuder laddning med grön el i de flesta europeiska länder. Mer information finns i användarvillkoren för We Charge.
Skriv svar