Fick min ID.3 i November och har länge misstänkt att snabbladdningen inte håller vad den lovar. Trodde uppdateringen skulle fixa detta men har inte märkt någon skillnad efter den. Tänkte kolla vad ni andra har för hastighet när ni snabbladdar.
Häromdagen var det ca 20 grader ute och jag kom fram till Cirkle Ks 150 kW laddare efter att ha kört några mil.
Anlände med 29 % och fick i början 63 kW (rekord för mig hittills skall sägas). Hastigheten gick, som det bör, ner efterhand och jag låg ungefär omkring 40 kW efter 75%. Droppade därefter snabbt ner mot 30 kW.
Vad får ni andra som laddar under liknande förutsättningar? Detta var som sagt ett rekord i hastighet för mig, tidigare har jag nog aldrig kommit över 50 kW vilket jag antagit måste innebära att det är nåt fel på bilen. Men nu när jag ändå kom över 60 kW (antagligen pga högre temperatur ute) så blev jag osäker.
Hmmmm...är det fel på bilen eller är detta "helt normalt" och VWs snack om "upp till 100 kW" stämmer?
Gör en uppföljning på detta inlägg. Efter att ha läst svaren här och kollat diverse youtube-klipp som handlar om snabbladdning av ID3 så testade jag att köra ner batteriet till ca 8% innan jag laddade idag. Jag jojo-körde också ca 20 min innan jag kom fram till snabbladdaren (med syfte att få upp temperaturen hos batteriet). Det var för övrigt ca 16 grader och sol vid laddtillfället. Dock finns det en YT-video där en ID3 laddar 100kW när det är minus ute.... Troligen spelar alltså jojo-körning/uppvärmning av batteriet störst roll om man ska kunna nå max kW.
Som flera trodde här så verkar det inte vara nåt fel på min bil öht. Jag fick de utlovade 100 kW (103 kw som mest) från 8-29%. Sen droppade hastigheten som väntat, men jag tror att jag snittade ca 75 kW från 8-80% vilket är rätt imponerande! Totalt tog det 35 min, alltså ganska exakt det som utlovas av VW.
Så ni som inte fått 100 kW och kanske tror att det är nåt fel på bilen; testa värma upp batteriet med jojo-körning en stund innan (motorvägsfart ett bra tag fungerar ev också) och se till att SOC ligger lågt. Var gränsen för SOC ligger för att kunna få max kW vet jag inte exakt, men det verkar vara nånstans kring 10%.
Tycker 75 kW i snitt är rätt oimponerande år 2021, men stämmer ju ganska väl med VW:ens siffror. Även om MEB-plattformen laddar väldigt långsamt så har ju ID3 fördelen av att (till skillnad från stora ID4) vara en liten och snål bil som inte drar så mycket. Så totalt sätt så är det ju ändå en effektiv kombination som fungerar mycket väl för ID3. Bra att du testade den rätt uppvärmd och under rätt förhållanden (misstänkte också att det inte var fel på bilen, utan mer omständigheterna).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En kollega som precis bytte sin eGolf 36Kwh mot en ID.3. Hon borde nog läst på lite mer, men blev iaf väldigt besviken. Hon åker mycket skidor och fick efter leverans veta att det inte går att ha takräcke/box. Säljaren verkade inte heller vilja upplysa om denna deficit eftersom hon frågade om det gick att använda takräcke från egolfen på ID.3. Säljaren svarade då att nej, dom kan du sälja med egolfen. Naturligt kanske varit att då säga att det inte går att ha någon sorts takräcke på ID.3. Dessutom så menar hon att det bara finns 1 högtalare i bilen(på instrumentbrädan mellan förare och passagerare). Är det verkligen så? Låter ju helt sjukt. Hon verkade ångra bytet ganska mkt tyvärr.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tycker 75 kW i snitt är rätt oimponerande år 2021, men stämmer ju ganska väl med VW:ens siffror. Även om MEB-plattformen laddar väldigt långsamt så har ju ID3 fördelen av att (till skillnad från stora ID4) vara en liten och snål bil som inte drar så mycket. Så totalt sätt så är det ju ändå en effektiv kombination som fungerar mycket väl för ID3. Bra att du testade den rätt uppvärmd och under rätt förhållanden (misstänkte också att det inte var fel på bilen, utan mer omständigheterna).
Jag skulle inte kalla det väldigt långsamt. En Model 3 SR+ snittar 70 kW mellan 10-80%, så snabbare laddning än den iallafall. ID4 snittar 96 kW i samma intervall och Model 3 LR 115 kW. Många anser att Tesla är marknadsledande vad det gäller laddning, så åsikten att 20% långsammare laddning är att betrakta som väldigt långsamt är du nog relativt ensam om. Vad säger du om Model 3 SR+, som laddar ännu långsammare än den väldigt långsamma ID3?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Vad jag förstår kan man inte aktivera "webbradio" utan att också aktivera nått internetabb(som är gratis för 1gb eller ngt sånt löjligt, och sen är svindyrt).
Kan man få bort felmeddelandet om "webbradio ej tillgänglig" som kommer konstant utan att göra det?
Har kikat i instruktionsboken men hittar ingen lösning.
Har läst någonstans att detta ska lösa sig i nästa mjukvara på något sätt.. Fråga mig inte hur lösningen ser ut..
Tycker 75 kW i snitt är rätt oimponerande år 2021, men stämmer ju ganska väl med VW:ens siffror. Även om MEB-plattformen laddar väldigt långsamt så har ju ID3 fördelen av att (till skillnad från stora ID4) vara en liten och snål bil som inte drar så mycket. Så totalt sätt så är det ju ändå en effektiv kombination som fungerar mycket väl för ID3. Bra att du testade den rätt uppvärmd och under rätt förhållanden (misstänkte också att det inte var fel på bilen, utan mer omständigheterna).
Jag skulle inte kalla det väldigt långsamt. En Model 3 SR+ snittar 70 kW mellan 10-80%, så snabbare laddning än den iallafall. ID4 snittar 96 kW i samma intervall och Model 3 LR 115 kW. Många anser att Tesla är marknadsledande vad det gäller laddning, så åsikten att 20% långsammare laddning är att betrakta som väldigt långsamt är du nog relativt ensam om. Vad säger du om Model 3 SR+, som laddar ännu långsammare än den väldigt långsamma ID3?
Och bättre blir det enligt nedan
Batteri:
45 kwh - Max laddhastighet 110 kw
58 kwh - Max laddhastighet 120 kw
78 kwh - Max laddhastighet 125 kw (samma som tidigare)
Ska bli intressant att se hur det påverkar laddtiden 10-80 %.
Vet inte om det kommer att ske via OTA eller om det bara gäller bilar byggda fr o m ett visst datum.
Ska komma ytterligare höjning av laddhastigheten i slutet av året.
Jag skulle inte kalla det väldigt långsamt. En Model 3 SR+ snittar 70 kW mellan 10-80%, så snabbare laddning än den iallafall. ID4 snittar 96 kW i samma intervall och Model 3 LR 115 kW. Många anser att Tesla är marknadsledande vad det gäller laddning, så åsikten att 20% långsammare laddning är att betrakta som väldigt långsamt är du nog relativt ensam om. Vad säger du om Model 3 SR+, som laddar ännu långsammare än den väldigt långsamma ID3?
Är det så, så säger jag att det är helt kasst och uselt att köpa en M3 SR+. Är inte OK någonstans!
Har dessutom alltid varit tveksam till Kinabatterierna i SR+, även om jag inte visste att det var så skrämmande dåligt.
Kan verkligen inte rekommendera någon att köpa en SR+ om man någon gång tänkt att ha den på resa (samma rekommendation jag ger till de som undrar om ID4).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En kollega som precis bytte sin eGolf 36Kwh mot en ID.3. Hon borde nog läst på lite mer, men blev iaf väldigt besviken. Hon åker mycket skidor och fick efter leverans veta att det inte går att ha takräcke/box. Säljaren verkade inte heller vilja upplysa om denna deficit eftersom hon frågade om det gick att använda takräcke från egolfen på ID.3. Säljaren svarade då att nej, dom kan du sälja med egolfen. Naturligt kanske varit att då säga att det inte går att ha någon sorts takräcke på ID.3. Dessutom så menar hon att det bara finns 1 högtalare i bilen(på instrumentbrädan mellan förare och passagerare). Är det verkligen så? Låter ju helt sjukt. Hon verkade ångra bytet ganska mkt tyvärr.
Det är 4+1 högtalare som grund i ID.3, ett mellanregister och en diskant(?) fram på resp sida samt en centerhögtalare i mitten fram. Skaffar man någon av modellerna mec 6+1 högtalare så får man dessutom en bak på resp sida...
Jag skulle inte kalla det väldigt långsamt. En Model 3 SR+ snittar 70 kW mellan 10-80%, så snabbare laddning än den iallafall. ID4 snittar 96 kW i samma intervall och Model 3 LR 115 kW. Många anser att Tesla är marknadsledande vad det gäller laddning, så åsikten att 20% långsammare laddning är att betrakta som väldigt långsamt är du nog relativt ensam om. Vad säger du om Model 3 SR+, som laddar ännu långsammare än den väldigt långsamma ID3?
Är det så, så säger jag att det är helt kasst och uselt att köpa en M3 SR+. Är inte OK någonstans!
Har dessutom alltid varit tveksam till Kinabatterierna i SR+, även om jag inte visste att det var så skrämmande dåligt.
Kan verkligen inte rekommendera någon att köpa en SR+ om man någon gång tänkt att ha den på resa (samma rekommendation jag ger till de som undrar om ID4).
Tråkigt att höra att du sprider negativitet kring elbilar. Dagen efter jag fick min ID4 körde jag en tur på 100 mil för att testa hur den fungerar på lite längre resor. Jag stannade och laddade totalt tre gånger. Det första och tredje stoppet hade jag gjort även med en fossilbil (lunch och middag). Bilen var klar att köra vidare innan jag var det, så där var laddhastigheten inte begränsande på något sätt. Det andra stoppet hade jag antagligen inte gjort med en fossilbil. Det tog drygt 20 minuter och under den tiden drack jag en kaffe och kollade mailen. Resan tog med andra ord max 10 minuter längre tid än vad den gjort med en Model 3, Ionic 5 eller Kia EV6. Jag antar att du inte heller rekommenderar dessa om man ska ha dem på resa, då motsvarande resa skulle ta 10 minuter längre med dem än med en fossilbil? Samtidigt är det svårt för mig att förstå varför du värderar några minuter så högt, då du verkar ha oändligt med tid att skriva långa kommentarer i precis varenda tråd som postas på detta forum.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Tråkigt att höra att du sprider negativitet kring elbilar..
Nu känns det som du sprider negativitet kring mig.
Men skippar att bemöta personangrepp med samma mynt. Den typen av "debatt" tycke jag är tråkig, och den får du ta med någon annan.
Av fossilbilster på forumet så anklagas jag för att prata negativt om ICE-bilar, och av miljömuppar på forumet så anklagas jag att prata negativ om elbilar.
Sanningen är att de har sina olika styrkor och fördelar, och jag står för mina egna åsikter (placerar inte in mig i någotdera fack, utan försöker se objektivt på saker).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tråkigt att höra att du sprider negativitet kring elbilar..
Nu känns det som du sprider negativitet kring mig.
Men skippar att bemöta personangrepp med samma mynt. Den typen av "debatt" tycke jag är tråkig, och den får du ta med någon annan.
Av fossilbilster på forumet så anklagas jag för att prata negativt om ICE-bilar, och av miljömuppar på forumet så anklagas jag att prata negativ om elbilar.
Sanningen är att de har sina olika styrkor och fördelar, och jag står för mina egna åsikter (placerar inte in mig i någotdera fack, utan försöker se objektivt på saker).
Det blir lite lustigt när du först lite sårat känner dig utsatt för personangrepp , sen antyder att du står över sånt, och till sist avslutar med att benämna forummedlemmar som miljömuppar
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Tråkigt att höra att du sprider negativitet kring elbilar..
Nu känns det som du sprider negativitet kring mig.
Men skippar att bemöta personangrepp med samma mynt. Den typen av "debatt" tycke jag är tråkig, och den får du ta med någon annan.
Av fossilbilster på forumet så anklagas jag för att prata negativt om ICE-bilar, och av miljömuppar på forumet så anklagas jag att prata negativ om elbilar.
Sanningen är att de har sina olika styrkor och fördelar, och jag står för mina egna åsikter (placerar inte in mig i någotdera fack, utan försöker se objektivt på saker).
Det blir lite lustigt när du först lite sårat känner dig utsatt för personangrepp , sen antyder att du står över sånt, och till sist avslutar med att benämna forummedlemmar som miljömuppar
Fossilnördar kunde jag också sagt. Är en allmän gruppering (till skillnad från direkta personangrepp på enskilda medlemmar, som en del sysslar med). Finns, tyvärr, "extremister" och extrema åsikter på bägge sidor. De kan sällan diskutera balanserat eller se saker objektivt.
De som tycker dagens BEV är oanvändbara till allt, och de som tycker dagens BEV är fantastiska och klarar allt.
Sanningen ligger ju någonstans mitt emellan, och vi är just nu mitt uppe i en kraftig transformationsfas där BEV snabbt blir allt bättre (även om de inte är perfekta för allt idag).
Detta är precis som migrationspolitik i Sverige, där många är i det ena extrema lägret eller extrema i det andra lägret. Få som är balanserade i mitten (de som ser både +/- får oftast stark kritik från bägge läger).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tråkigt att höra att du sprider negativitet kring elbilar..
Nu känns det som du sprider negativitet kring mig.
Men skippar att bemöta personangrepp med samma mynt. Den typen av "debatt" tycke jag är tråkig, och den får du ta med någon annan.
Av fossilbilster på forumet så anklagas jag för att prata negativt om ICE-bilar, och av miljömuppar på forumet så anklagas jag att prata negativ om elbilar.
Sanningen är att de har sina olika styrkor och fördelar, och jag står för mina egna åsikter (placerar inte in mig i någotdera fack, utan försöker se objektivt på saker).
Ett tips i all välmening. Du får nog den responsen för att du har en tendens att uttala dig ganska egocentriskt tyvärr. "Det enda som duger för någon överhuvudtaget är det som duger för marinot". Och slänger dig med ganska extrema adjektiv. Är verkligen en M3 SR+ en "USEL" bil för att den enligt dig inte laddar tillräckligt snabbt? Är det verkligen en objektiv observation? Är verkligen inte menat som ett personangrepp, bara en observation från min sida...
Det finns rykten om att detta skulle kunna ökas till upp till 170 kW i år - även med andra MEB-modeller som Skoda Enyaq.
Det är dock ännu inte klart om detta också kommer att vara möjligt med befintliga fordon via mjukvaruuppdateringar.
Även när laddningseffekten för de två mindre batterierna uppdateras är det inte känt om fordon som redan har levererats kan dra nytta av det.
Så snart Volkswagen svarar på vår begäran skickar vi informationen vid denna tidpunkt.
Det finns rykten om att detta skulle kunna ökas till upp till 170 kW i år - även med andra MEB-modeller som Skoda Enyaq.
Det är dock ännu inte klart om detta också kommer att vara möjligt med befintliga fordon via mjukvaruuppdateringar.
Även när laddningseffekten för de två mindre batterierna uppdateras är det inte känt om fordon som redan har levererats kan dra nytta av det.
Så snart Volkswagen svarar på vår begäran skickar vi informationen vid denna tidpunkt.
Det pratas ju om att alla ID modeller kan uppgraderas till V2G.
Intressant vore om det gick att få snabbare laddning med endast en OTA uppgradering.
Mycket spännande! Har ryktats ettag om just detta men det tycks ta lång tid att få det bekräftat. Frågan är om det kan komma något när t ex ID.4 2022 skall annonseras eller när dom släpper info kring första OTA som bara bör vara några veckor bort.
Kan man få bort att den säger tuuuuuuuuuut varje gång man lägger i backen?
Håller på att driva mig till vansinne.
Vet inte om det går att stänga av men det går att sänka. Har för mig man klickar på kugghjulet när man har backvyn uppe så är det en av raderna där.
Tack! Ska provas.
Går att ställa ner volymen, men det är ändå ett irriterande tuuuuuut varje gång man lägger i backen. :/
Ok att den tutar när man är nära något, det vill man ju ha, men bara för att man lägger i backen med inget i närheten? Fattar inte hur dom tänkte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tråkigt att höra att du sprider negativitet kring elbilar..
Nu känns det som du sprider negativitet kring mig.
Men skippar att bemöta personangrepp med samma mynt. Den typen av "debatt" tycke jag är tråkig, och den får du ta med någon annan.
Av fossilbilster på forumet så anklagas jag för att prata negativt om ICE-bilar, och av miljömuppar på forumet så anklagas jag att prata negativ om elbilar.
Sanningen är att de har sina olika styrkor och fördelar, och jag står för mina egna åsikter (placerar inte in mig i någotdera fack, utan försöker se objektivt på saker).
Ett tips i all välmening. Du får nog den responsen för att du har en tendens att uttala dig ganska egocentriskt tyvärr. "Det enda som duger för någon överhuvudtaget är det som duger för marinot". Och slänger dig med ganska extrema adjektiv. Är verkligen en M3 SR+ en "USEL" bil för att den enligt dig inte laddar tillräckligt snabbt? Är det verkligen en objektiv observation? Är verkligen inte menat som ett personangrepp, bara en observation från min sida...
Du för observera precis vad du vill.
Bara för att jag inte tycker vissa bilar har effektiv laddning, så betyder det inte att jag är emot elbilar generellt som vissa hittar på. Därav personangrepp och felaktigheter, vilket bara är tragiskt.
Det är denna svart/vita "vi mot dom"-tolkning som skapar mycket ont på forumet, och i världen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik