VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Provkörde ID3 idag.
Positivt överraskad. Hade den kunnat dra 750kg hade jag slagit till direkt.
Positivt överraskad. Hade den kunnat dra 750kg hade jag slagit till direkt.
Re: VW I.D
Min säljare ska höra av sig så fort det går att beställa. Hittills har jag inte hört nåt.backe skrev:Är det någon som lyckats få en offert?
Står säljstart 24 september i pressmeddelandet, men min säljare sa att dom skulle höra något centralt inom några dagar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Oj! Där är verkligen smaken som baken. Jag tycker ID.4:a är klart efter Enyaq:en exteriört, speciellt om man jämför med modellerna som har lackade kjolar (vilket inte verkar gå att få med ID.4:an).iAkita skrev:Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.taliz skrev:
Såhär ser min lista ut när det gäller familjeelbilar (exteriört utseende):
1. Model S
2. E-tron
3. Model 3
4. Polestar 2
5. Enyaq
6. EQC
7. Model X
8. Model Y
9. ID.4
10. E-niro
11. Leaf
Notera att jag kör en E-niro, är sugen på att byta upp mig till en Enyaq eller ID.4. Lutar åt Enyaq för tillfället, även om den blir klart dyrare.
Re: VW I.D
Det måste ju vara möjligt för säljaren att ta reda på detta innan man beställer.Surfaren skrev:Finns det två olika värden för en egenskap hos bilen kan vi väl vänta oss att Transportstyrelsen väljer det som är sämst för bilägaren, i detta fall 1000 kg och inte 1200 eller något ännu högre.
(Nädå, jag är inte pessimist. Vill bara hålla ner förväntningarna, då det minskar risken att bli besviken.)
I Tyskland är det tydligen så att det faktiskt står olika dragviker i regbeviset, dvs upp till 8% och upp till 12% när bilen är typgodkänd på det sättet. Det borde väl vara likadant här? Kanske inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
9.50 in i klippet:taliz skrev:
"Steering wheel with capacitive buttons..."
Åh fy! Svarta högblanka knappar av touch-typ på ratten?! Hard pass.
Senast redigerad av onni, redigerad totalt 1 gånger.
Re: VW I.D
ingen dealbreaker med blandka knappar. (lättare att tolka av) men skulle göra sett matta. Bra att de var bakgrunsbelyst.
Re: VW I.D
Nu har jag pratat med min VW-säljare. Deras system har kraschat och han var lite stressad eftersom det har ringt hur mycket folk som helst som ville ha en offert på ID4, som han dock inte kan lämna eftersom ingenting fungerar. Ett i-lands problem.
Angående dragvikten så har han fått besked "uppifrån" att det är 1200kg, han visste inte heller hur man ska tolka detta med 12% lutning. Han skulle kolla upp detta och hör av sig nästa vecka när allting har lugnat ner sig lite.
Angående dragvikten så har han fått besked "uppifrån" att det är 1200kg, han visste inte heller hur man ska tolka detta med 12% lutning. Han skulle kolla upp detta och hör av sig nästa vecka när allting har lugnat ner sig lite.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Nu går det att bygga ihop en ID4 på VW´s hemsida och få fram en månadskostnad. Men det är kanske inte ditt problem längre?mati skrev:Nu har jag pratat med min VW-säljare. Deras system har kraschat och han var lite stressad eftersom det har ringt hur mycket folk som helst som ville ha en offert på ID4, som han dock inte kan lämna eftersom ingenting fungerar. Ett i-lands problem.
Angående dragvikten så har han fått besked "uppifrån" att det är 1200kg, han visste inte heller hur man ska tolka detta med 12% lutning. Han skulle kolla upp detta och hör av sig nästa vecka när allting har lugnat ner sig lite.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: VW I.D
På vår Merca så sitter det en touchliknande knapp i mitten av knappklustret (med fysiska riktiga knappar runt om) på ratten, men de är till för att scrolla/svepa i menyerna. Inte för att trycka på (det hade varit hemskt håller jag med om). Fungerar riktigt bra! Kanske det är något liknande på denna ID?onni skrev:9.50 in i klippet:taliz skrev:
"Steering wheel with capacitive buttons..."
Åh fy! Svarta högblanka knappar av tuch-typ på ratten?! Hard pass.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Ja dom var inget under av användarvänlighet direkt. Något så enkelt som att justera volymen blev plötsligt komplicerat. Saknade scrollhjulen i M3 rejält när jag provkörde ID3.onni skrev:9.50 in i klippet:taliz skrev:
"Steering wheel with capacitive buttons..."
Åh fy! Svarta högblanka knappar av tuch-typ på ratten?! Hard pass.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
"Bygga". Det finns bara två utrustningsnivåer att välja på och inom dessa är det bara exteriörfärg man kan ändra på.thnis skrev:Nu går det att bygga ihop en ID4 på VW´s hemsida och få fram en månadskostnad. Men det är kanske inte ditt problem längre?mati skrev:Nu har jag pratat med min VW-säljare. Deras system har kraschat och han var lite stressad eftersom det har ringt hur mycket folk som helst som ville ha en offert på ID4, som han dock inte kan lämna eftersom ingenting fungerar. Ett i-lands problem.
Angående dragvikten så har han fått besked "uppifrån" att det är 1200kg, han visste inte heller hur man ska tolka detta med 12% lutning. Han skulle kolla upp detta och hör av sig nästa vecka när allting har lugnat ner sig lite.
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 13 aug 2020 11:58
Re: VW I.D
Får inte riktigt ihop hur Enyaq kan få ett Cd värde på 0.27 och ID.4 0.28.
Spontant ser ju Enyaq ut som en vägg jämnfört med ID.4?
Spontant ser ju Enyaq ut som en vägg jämnfört med ID.4?
Re: VW I.D
Jag kan bara ändra färg? (ingen extra kostnad, vilket var positivt)
men jag kunde inte se någon skillnad på bilån/leasing företag. allt blev lika 3700 kr/mån)
men jag kunde inte se någon skillnad på bilån/leasing företag. allt blev lika 3700 kr/mån)
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: VW I.D
Och ID.4 har ju längre räckvidd än Enyaq (520 km vs 510 km), så det verkar som att Cd inte spelar någon roll för räckvidden ändå.RyssenKefir skrev:Får inte riktigt ihop hur Enyaq kan få ett Cd värde på 0.27 och ID.4 0.28.
Spontant ser ju Enyaq ut som en vägg jämnfört med ID.4?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: VW I.D
Ja? De släpper ju den som 1st Edition först. På samma sätt som man gjorde med ID3onni skrev:"Bygga". Det finns bara två utrustningsnivåer att välja på och inom dessa är det bara exteriörfärg man kan ändra på.thnis skrev:Nu går det att bygga ihop en ID4 på VW´s hemsida och få fram en månadskostnad. Men det är kanske inte ditt problem längre?mati skrev:Nu har jag pratat med min VW-säljare. Deras system har kraschat och han var lite stressad eftersom det har ringt hur mycket folk som helst som ville ha en offert på ID4, som han dock inte kan lämna eftersom ingenting fungerar. Ett i-lands problem.
Angående dragvikten så har han fått besked "uppifrån" att det är 1200kg, han visste inte heller hur man ska tolka detta med 12% lutning. Han skulle kolla upp detta och hör av sig nästa vecka när allting har lugnat ner sig lite.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: VW I.D
Fick höra att svärfar hängde på låset kl.14 och beställde sig en Id.4. Ska tydligen få den v.3 2021.HelectriC skrev:från kl.14 idag ska man kunna beställa i Norge iaf.backe skrev:Är det någon som lyckats få en offert?
Står säljstart 24 september i pressmeddelandet, men min säljare sa att dom skulle höra något centralt inom några dagar?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Är det i Norge? Jag har fortfarande inte fått något vettigt från min säljare.HelectriC skrev:Fick höra att svärfar hängde på låset kl.14 och beställde sig en Id.4. Ska tydligen få den v.3 2021.HelectriC skrev:från kl.14 idag ska man kunna beställa i Norge iaf.backe skrev:Är det någon som lyckats få en offert?
Står säljstart 24 september i pressmeddelandet, men min säljare sa att dom skulle höra något centralt inom några dagar?
Re: VW I.D
Jeppbacke skrev:Är det i Norge? Jag har fortfarande inte fått något vettigt från min säljare.HelectriC skrev:Fick höra att svärfar hängde på låset kl.14 och beställde sig en Id.4. Ska tydligen få den v.3 2021.HelectriC skrev:från kl.14 idag ska man kunna beställa i Norge iaf.backe skrev:Är det någon som lyckats få en offert?
Står säljstart 24 september i pressmeddelandet, men min säljare sa att dom skulle höra något centralt inom några dagar?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Såg en på McDonalds på Rygge i Norge. Trodde den redan gick att köpa. Den var riktigt fin
Re: VW I.D
Det beror på. Är det så att jag får dra min husvagn med den så finns nog inte mycket som talar emot den här bilen vad jag kan se. Och den är ju tack o lov billigare än befarat. Det är alltså ett stort plus. Nästan lite för bra. Var är haken?thnis skrev:Nu går det att bygga ihop en ID4 på VW´s hemsida och få fram en månadskostnad. Men det är kanske inte ditt problem längre?
Förresten så sa min säljare att det finns en stor chans att man får bilen på denna sidan årsskiftet om man beställer den nu. Ingen risk att det skulle dröja till efter 1 juli med leverans. Vi får väl se vad han säger nästa gång jag pratar med honom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Jo, i princip spelar det roll. Men luftmotståndet är Cd-värdet gånger frontyta. Är Enyaq något högre eller bredare så har den ändå högre luftmotstånd än ID4.slugger75 skrev:Och ID.4 har ju längre räckvidd än Enyaq (520 km vs 510 km), så det verkar som att Cd inte spelar någon roll för räckvidden ändå.RyssenKefir skrev:Får inte riktigt ihop hur Enyaq kan få ett Cd värde på 0.27 och ID.4 0.28.
Spontant ser ju Enyaq ut som en vägg jämnfört med ID.4?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
Jaguaren då? Fulare än Leafen tom?onni skrev:Oj! Där är verkligen smaken som baken. Jag tycker ID.4:a är klart efter Enyaq:en exteriört, speciellt om man jämför med modellerna som har lackade kjolar (vilket inte verkar gå att få med ID.4:an).iAkita skrev:Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.
Såhär ser min lista ut när det gäller familjeelbilar (exteriört utseende):
1. Model S
2. E-tron
3. Model 3
4. Polestar 2
5. Enyaq
6. EQC
7. Model X
8. Model Y
9. ID.4
10. E-niro
11. Leaf
Notera att jag kör en E-niro, är sugen på att byta upp mig till en Enyaq eller ID.4. Lutar åt Enyaq för tillfället, även om den blir klart dyrare.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW I.D
Lite ostrukturerad bygg din bil men jag tolkar den som att ID4 kommer med drag som standard även på den enklare versionen.
Re: VW I.D
Håller med, förhoppningsvis så rätter det till sig om några dagar eller så beställer man en utifrån det som står, så får man stå där utan drag. Det står ju i typ alla annonser att de reserverar sig för felskrivningar
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: VW I.D
B99 skrev:Lite ostrukturerad bygg din bil men jag tolkar den som att ID4 kommer med drag som standard även på den enklare versionen.
Det står under standardutrustning på byggsidan att det ingår, så det kan du nog räkna med.