Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
Nej, jag kan förstås inte veta att rabatten var 4% i just det här fallet, men det är vad jag själv blev erbjuden av VW i höstas när jag pratade personalbil/förmånsbil med dem.
Använder jag mitt LRF-medlemskap och köper den privat eller i enskilda firman får jag just nu 4% + 9000 kr i rabatt på ID3 eller 4% + 10600 kr på ID4 enligt LRF:s hemsida vilket ger totalt ca 6% rabatt.
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
Nej, jag kan förstås inte veta att rabatten var 4% i just det här fallet, men det är vad jag själv blev erbjuden av VW i höstas när jag pratade personalbil/förmånsbil med dem.
Använder jag mitt LRF-medlemskap och köper den privat eller i enskilda firman får jag just nu 4% + 9000 kr i rabatt på ID3 eller 4% + 10600 kr på ID4 enligt LRF:s hemsida vilket ger totalt ca 6% rabatt.
Nån tidigare i denna tråd fick väl 8% I rabatt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vad blev det för spec på Enyaqen då, och vad fick du ge?
En 80iV, 360 kamera, lastnät, drag, family plus, 125kW laddning, 19” std, tygklädsel std, Arctic silver metallic (Köper V-däck sen i höst) Knappt 550” med min företagsrabatt.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Vad blev det för spec på Enyaqen då, och vad fick du ge?
En 80iV, 360 kamera, lastnät, drag, family plus, 125kW laddning, 19” std, tygklädsel std, Arctic silver metallic (Köper V-däck sen i höst) Knappt 550” med min företagsrabatt.
32FDE12B-AF55-4769-BA10-22D28D7BC14C.jpeg
Nice, hur gillar du den då? Vad fick dig att välja den framför ID4?
Vad blev det för spec på Enyaqen då, och vad fick du ge?
En 80iV, 360 kamera, lastnät, drag, family plus, 125kW laddning, 19” std, tygklädsel std, Arctic silver metallic (Köper V-däck sen i höst) Knappt 550” med min företagsrabatt.
32FDE12B-AF55-4769-BA10-22D28D7BC14C.jpeg
Grattis till bilen, visste inte ens att de hade börjat leverera den men detta är kanske en av de första?
Vad blev det för spec på Enyaqen då, och vad fick du ge?
En 80iV, 360 kamera, lastnät, drag, family plus, 125kW laddning, 19” std, tygklädsel std, Arctic silver metallic (Köper V-däck sen i höst) Knappt 550” med min företagsrabatt.
32FDE12B-AF55-4769-BA10-22D28D7BC14C.jpeg
Grattis till bilen, visste inte ens att de hade börjat leverera den men detta är kanske en av de första?
Enligt cars så finns det 93st i Sverige! Så han är absolut en av dom första privatpersoner!
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
Nej, jag kan förstås inte veta att rabatten var 4% i just det här fallet, men det är vad jag själv blev erbjuden av VW i höstas när jag pratade personalbil/förmånsbil med dem.
Använder jag mitt LRF-medlemskap och köper den privat eller i enskilda firman får jag just nu 4% + 9000 kr i rabatt på ID3 eller 4% + 10600 kr på ID4 enligt LRF:s hemsida vilket ger totalt ca 6% rabatt.
Nån tidigare i denna tråd fick väl 8% I rabatt?
Har för mig det också. Så känns ju inte som bästa dealen att bara få 6% när någon lätt förhandlar sig till 8%.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Igår körde vi Löddeköpinge till tylösand och tillbaka.. Låg strax under 20 kwh/100km. Följer hastigheten dvs 110 och 120 längs motorvägen vilket är typ 95% av sträckan om jag bara gör en uppskattning. En blåsig dag på sommardäck men kall morgon med 4 grader på Hallandssåsen.
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
Nej, jag kan förstås inte veta att rabatten var 4% i just det här fallet, men det är vad jag själv blev erbjuden av VW i höstas när jag pratade personalbil/förmånsbil med dem.
Använder jag mitt LRF-medlemskap och köper den privat eller i enskilda firman får jag just nu 4% + 9000 kr i rabatt på ID3 eller 4% + 10600 kr på ID4 enligt LRF:s hemsida vilket ger totalt ca 6% rabatt.
Nån tidigare i denna tråd fick väl 8% I rabatt?
Har för mig det också. Så känns ju inte som bästa dealen att bara få 6% när någon lätt förhandlar sig till 8%.
Jag fick ingen rabatt på ID.4 när jag beställde men dom gav ett extremt bra pris på min Toyota som inbyte. (Säkert 20% mer än vad jag hade fått av att sälja.)
Idag såg jag en ID4, som långtidstestades av Vi bilägare.
Han stannade till i södertälje och ionity-macken och laddade typ 10 minuter.
Ifall någon har ett intresseblock att anteckna i.
Wow, 3 månader förlängning
Både KLM och SAS har förlängt mina guldkort för 1 helt år och nu 1 helt år till. DET tycker jag är mer riktigt i dessa tider!
Har SAS EB-poäng som fryser inne sista maj om jag inte använder de. Vet du om man även kan få dessa förlängda?
Om poängen förfaller så kan du gå i deras shop och köpa saker för dem istället för resor. Kostar massor med poäng men kanske bättre än att bara tappa poängen.
Wow, 3 månader förlängning
Både KLM och SAS har förlängt mina guldkort för 1 helt år och nu 1 helt år till. DET tycker jag är mer riktigt i dessa tider!
Har SAS EB-poäng som fryser inne sista maj om jag inte använder de. Vet du om man även kan få dessa förlängda?
Om poängen förfaller så kan du gå i deras shop och köpa saker för dem istället för resor. Kostar massor med poäng men kanske bättre än att bara tappa poängen.
//Benke
Det gjorde jag för ett tag sen, blev ett helt gäng trisslotter
Man får inte mycket för sina poäng i den där shoppen inte
Har några hundratusen poäng som förfaller under 2022 och hoppas de går att resa upp dem istället för att spendera i deras shop men bättre än inget
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.
Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.
Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara ”billig” hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.
Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Lite intressant vore att få veta vad en MG ZS EV kostar att tillverka. Den säljs ju för 339.900kr i Sverige.
Det är inte säkert att en Kina Tesla SR+ kostar så speciellt mycket mera att tillverka.
EDIT:
ID4 har sålt grymt bra.
Blir en av Sveriges mest sålda bilar i april.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.
Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Lite intressant vore att få veta vad en MG ZS EV kostar att tillverka. Den säljs ju för 339.900kr i Sverige.
Det är inte säkert att en Kina Tesla SR+ kostar så speciellt mycket mera att tillverka.
EDIT:
ID4 har sålt grymt bra.
Blir en av Sveriges mest sålda bilar i april.
Har väl lite att göra med att den släpptes i April så alla som väntat får ut och reggar sin. Blir mer intressant att se hur den säljer resten av året.
Jag kolla runt lite i vad man betalar med We Charge eftersom det ingår ett år med ID4.
Planen va att det skulle vara ett smidigt kort när Frugan är ute och åker och Ionity inte är tillgängligt.
Jag får nog behålla min palett av taggar och appar ett tag till.
Jag kolla runt lite i vad man betalar med We Charge eftersom det ingår ett år med ID4.
Planen va att det skulle vara ett smidigt kort när Frugan är ute och åker och Ionity inte är tillgängligt.
Jag får nog behålla min palett av taggar och appar ett tag till.
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.
Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Här i Sverige kan kineserna ta över genom att privatleasa de billigt, som de gjort med MG ZS. Då är all bekymmer om hållbarhet och kvalitet inte ditt.