VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

mati skrev:
Maw skrev:
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
Nej, jag kan förstås inte veta att rabatten var 4% i just det här fallet, men det är vad jag själv blev erbjuden av VW i höstas när jag pratade personalbil/förmånsbil med dem.

Använder jag mitt LRF-medlemskap och köper den privat eller i enskilda firman får jag just nu 4% + 9000 kr i rabatt på ID3 eller 4% + 10600 kr på ID4 enligt LRF:s hemsida vilket ger totalt ca 6% rabatt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Maw skrev:
mati skrev:
Maw skrev:
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
Nej, jag kan förstås inte veta att rabatten var 4% i just det här fallet, men det är vad jag själv blev erbjuden av VW i höstas när jag pratade personalbil/förmånsbil med dem.

Använder jag mitt LRF-medlemskap och köper den privat eller i enskilda firman får jag just nu 4% + 9000 kr i rabatt på ID3 eller 4% + 10600 kr på ID4 enligt LRF:s hemsida vilket ger totalt ca 6% rabatt.

Nån tidigare i denna tråd fick väl 8% I rabatt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Leo skrev:
Vad blev det för spec på Enyaqen då, och vad fick du ge?
En 80iV, 360 kamera, lastnät, drag, family plus, 125kW laddning, 19” std, tygklädsel std, Arctic silver metallic (Köper V-däck sen i höst) Knappt 550” med min företagsrabatt.
32FDE12B-AF55-4769-BA10-22D28D7BC14C.jpeg
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Leo skrev:
Leo skrev:
Vad blev det för spec på Enyaqen då, och vad fick du ge?
En 80iV, 360 kamera, lastnät, drag, family plus, 125kW laddning, 19” std, tygklädsel std, Arctic silver metallic (Köper V-däck sen i höst) Knappt 550” med min företagsrabatt.
32FDE12B-AF55-4769-BA10-22D28D7BC14C.jpeg
Nice, hur gillar du den då? Vad fick dig att välja den framför ID4?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Knappt hunnit köra. Var egentligen att jag redan haft en ID.3 och att jag gillar den mer ”traditionella” stilen inuti Enyaq.

Så mest lite omväxling. ID.4 max var egentligen mer prisvärd i de flesta avseenden.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Leo skrev:
Leo skrev:
Vad blev det för spec på Enyaqen då, och vad fick du ge?
En 80iV, 360 kamera, lastnät, drag, family plus, 125kW laddning, 19” std, tygklädsel std, Arctic silver metallic (Köper V-däck sen i höst) Knappt 550” med min företagsrabatt.
32FDE12B-AF55-4769-BA10-22D28D7BC14C.jpeg
Grattis till bilen, visste inte ens att de hade börjat leverera den men detta är kanske en av de första?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inlägg av Kubi »

chaffis75 skrev:
Leo skrev:
Leo skrev:
Vad blev det för spec på Enyaqen då, och vad fick du ge?
En 80iV, 360 kamera, lastnät, drag, family plus, 125kW laddning, 19” std, tygklädsel std, Arctic silver metallic (Köper V-däck sen i höst) Knappt 550” med min företagsrabatt.
32FDE12B-AF55-4769-BA10-22D28D7BC14C.jpeg
Grattis till bilen, visste inte ens att de hade börjat leverera den men detta är kanske en av de första?
Enligt cars så finns det 93st i Sverige! Så han är absolut en av dom första privatpersoner! :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Maw skrev:
mati skrev:
Maw skrev:
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
Nej, jag kan förstås inte veta att rabatten var 4% i just det här fallet, men det är vad jag själv blev erbjuden av VW i höstas när jag pratade personalbil/förmånsbil med dem.

Använder jag mitt LRF-medlemskap och köper den privat eller i enskilda firman får jag just nu 4% + 9000 kr i rabatt på ID3 eller 4% + 10600 kr på ID4 enligt LRF:s hemsida vilket ger totalt ca 6% rabatt.

Nån tidigare i denna tråd fick väl 8% I rabatt?
Har för mig det också. Så känns ju inte som bästa dealen att bara få 6% när någon lätt förhandlar sig till 8%.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Någon frågade tidigare om förbrukning på id3.

Igår körde vi Löddeköpinge till tylösand och tillbaka.. Låg strax under 20 kwh/100km. Följer hastigheten dvs 110 och 120 längs motorvägen vilket är typ 95% av sträckan om jag bara gör en uppskattning. En blåsig dag på sommardäck men kall morgon med 4 grader på Hallandssåsen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inlägg av Kubi »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Maw skrev:
mati skrev:
Maw skrev:
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
Nej, jag kan förstås inte veta att rabatten var 4% i just det här fallet, men det är vad jag själv blev erbjuden av VW i höstas när jag pratade personalbil/förmånsbil med dem.

Använder jag mitt LRF-medlemskap och köper den privat eller i enskilda firman får jag just nu 4% + 9000 kr i rabatt på ID3 eller 4% + 10600 kr på ID4 enligt LRF:s hemsida vilket ger totalt ca 6% rabatt.

Nån tidigare i denna tråd fick väl 8% I rabatt?
Har för mig det också. Så känns ju inte som bästa dealen att bara få 6% när någon lätt förhandlar sig till 8%.
Jag fick ingen rabatt på ID.4 när jag beställde men dom gav ett extremt bra pris på min Toyota som inbyte. (Säkert 20% mer än vad jag hade fått av att sälja.)
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

När man har inbytesbil är det ju klurigt och veta hur mycket rabatt man fått. Det beror ju på om dom betalar marknadspris eller inte för inbytesbilen.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: VW I.D

Inlägg av Gargamel »

Idag såg jag en ID4, som långtidstestades av Vi bilägare.
Han stannade till i södertälje och ionity-macken och laddade typ 10 minuter.
Ifall någon har ett intresseblock att anteckna i. :D
benke_berguv
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: VW I.D

Inlägg av benke_berguv »

backe skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
ID WEcharge.jpg
Wow, 3 månader förlängning :lol:
Både KLM och SAS har förlängt mina guldkort för 1 helt år och nu 1 helt år till. DET tycker jag är mer riktigt i dessa tider!
Har SAS EB-poäng som fryser inne sista maj om jag inte använder de. Vet du om man även kan få dessa förlängda?
https://www.sas.se/trafikinformation/fa ... eurobonus/
Om poängen förfaller så kan du gå i deras shop och köpa saker för dem istället för resor. Kostar massor med poäng men kanske bättre än att bara tappa poängen.

//Benke
backe
Inlägg: 1739
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

benke_berguv skrev:
backe skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
ID WEcharge.jpg
Wow, 3 månader förlängning :lol:
Både KLM och SAS har förlängt mina guldkort för 1 helt år och nu 1 helt år till. DET tycker jag är mer riktigt i dessa tider!
Har SAS EB-poäng som fryser inne sista maj om jag inte använder de. Vet du om man även kan få dessa förlängda?
https://www.sas.se/trafikinformation/fa ... eurobonus/
Om poängen förfaller så kan du gå i deras shop och köpa saker för dem istället för resor. Kostar massor med poäng men kanske bättre än att bara tappa poängen.

//Benke

Det gjorde jag för ett tag sen, blev ett helt gäng trisslotter :)
benke_berguv
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: VW I.D

Inlägg av benke_berguv »

Man får inte mycket för sina poäng i den där shoppen inte
Har några hundratusen poäng som förfaller under 2022 och hoppas de går att resa upp dem istället för att spendera i deras shop men bättre än inget

//benke
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: VW I.D

Inlägg av FredrikR »

https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg


Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

FredrikR skrev:
https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg


Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.

När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.

Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Lär väl komma en facelift efter 3-4 år, precis som det brukar göra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dasko
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 jun 2020 07:30

Re: VW I.D

Inlägg av Dasko »

Zalman3 skrev:
FredrikR skrev:
https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg


Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.

När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.

Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.

Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Dasko
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 jun 2020 07:30

Re: VW I.D

Inlägg av Dasko »

Dasko skrev:
Zalman3 skrev:
FredrikR skrev:
https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg


Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.

När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.

Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.

Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara ”billig” hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Dasko skrev:
Zalman3 skrev:
FredrikR skrev:
https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg


Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.

När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.

Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.

Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Lite intressant vore att få veta vad en MG ZS EV kostar att tillverka. Den säljs ju för 339.900kr i Sverige.

Det är inte säkert att en Kina Tesla SR+ kostar så speciellt mycket mera att tillverka.

EDIT:
ID4 har sålt grymt bra.
Blir en av Sveriges mest sålda bilar i april.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW I.D

Inlägg av pingflood »

Zalman3 skrev:
Dasko skrev:
Zalman3 skrev:
FredrikR skrev:
https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg


Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.

När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.

Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.

Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Lite intressant vore att få veta vad en MG ZS EV kostar att tillverka. Den säljs ju för 339.900kr i Sverige.

Det är inte säkert att en Kina Tesla SR+ kostar så speciellt mycket mera att tillverka.

EDIT:
ID4 har sålt grymt bra.
Blir en av Sveriges mest sålda bilar i april.
Har väl lite att göra med att den släpptes i April så alla som väntat får ut och reggar sin. Blir mer intressant att se hur den säljer resten av året.
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW I.D

Inlägg av Hoppsan_84 »

Jag kolla runt lite i vad man betalar med We Charge eftersom det ingår ett år med ID4.

Planen va att det skulle vara ett smidigt kort när Frugan är ute och åker och Ionity inte är tillgängligt.
Jag får nog behålla min palett av taggar och appar ett tag till.

E.on 50kw (4,95 i E.on appen)
5AD414F3-9B00-40D2-B758-A5AC69BD56A5.jpeg
Ionity 350kw (8.70 utan abonnemang)
719C7AD3-1594-4EA2-84BC-703B6B19BCB0.jpeg
BEE 50kw (5.00 i BEE appen)
87B68CDE-E2AD-4307-A233-218752C23091.jpeg
El2an
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: VW I.D

Inlägg av El2an »

Hoppsan_84 skrev:
Jag kolla runt lite i vad man betalar med We Charge eftersom det ingår ett år med ID4.

Planen va att det skulle vara ett smidigt kort när Frugan är ute och åker och Ionity inte är tillgängligt.
Jag får nog behålla min palett av taggar och appar ett tag till.
Helt sjuka priser :shock:
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: VW I.D

Inlägg av Raptor »

Dasko skrev:
Zalman3 skrev:
FredrikR skrev:
https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg


Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.

När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.

Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.

Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Här i Sverige kan kineserna ta över genom att privatleasa de billigt, som de gjort med MG ZS. Då är all bekymmer om hållbarhet och kvalitet inte ditt.
Skriv svar