Men snälla ni. Varför så förvånade. Helt i linje med de förutsägelser jag predikat under lång tid.
Kan vi inte komma överens om det nu, en gång för alla, att vi aldrig kommer att få se en vettig elbil med bra utrymmen och skaplig räckvidd med acceptabel utrustning för under 350.000.- efter bonus?
Sedan får alla tillverkare lova vad de vill. Det som i slutänden avgör är ju siffrorna på prislappen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Men snälla ni. Varför så förvånade. Helt i linje med de förutsägelser jag predikat under lång tid.
Kan vi inte komma överens om det nu, en gång för alla, att vi aldrig kommer att få se en vettig elbil med bra utrymmen och skaplig räckvidd med acceptabel utrustning för under 350.000.- efter bonus?
Sedan får alla tillverkare lova vad de vill. Det som i slutänden avgör är ju siffrorna på prislappen.
Här i Norge finns det gott om elbilar som kostar mindre. Hade jag dock bott i Sverige hade jag nog inte ens funderat på elbil, alldeles för dyrt jämfört med fossilt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Men snälla ni. Varför så förvånade. Helt i linje med de förutsägelser jag predikat under lång tid.
Kan vi inte komma överens om det nu, en gång för alla, att vi aldrig kommer att få se en vettig elbil med bra utrymmen och skaplig räckvidd med acceptabel utrustning för under 350.000.- efter bonus?
Sedan får alla tillverkare lova vad de vill. Det som i slutänden avgör är ju siffrorna på prislappen.
Här i Norge finns det gott om elbilar som kostar mindre. Hade jag dock bott i Sverige hade jag nog inte ens funderat på elbil, alldeles för dyrt jämfört med fossilt.
Ja, tyvärr är det så. Den så kallade folkelbilen ID3 kommer ingen vilja köpa för det priset. Vad vill de ha för iD4 eller ID5 när de lanseras om ungefär lite drygt 5-10 år? En miljon?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vecka 25 kan de som bokat en ID.3 1ST beställa sin bil, och leveranserna planeras sedan till slutet av sommaren. Möjligheten att beställa vanliga ID.3 kommer att öppnas några veckor efter beställningsstarten av ID.3 1ST.
Så det går hyfsat snabbt att beställa vanliga ID3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vecka 25 kan de som bokat en ID.3 1ST beställa sin bil, och leveranserna planeras sedan till slutet av sommaren. Möjligheten att beställa vanliga ID.3 kommer att öppnas några veckor efter beställningsstarten av ID.3 1ST.
Så det går hyfsat snabbt att beställa vanliga ID3.
Beställa ja....
Leverans är en helt annan femma....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Ja de vill att man ska beställa bilen, men de är tröga med återbetalningen av reservationspengarma. Vw kan glömma beställning utan provkörning, dessutom löjligt pris på Ionity. Vw elbilssatsning verkar att ha drabbats hårt av Corona.
Vecka 25 kan de som bokat en ID.3 1ST beställa sin bil, och leveranserna planeras sedan till slutet av sommaren. Möjligheten att beställa vanliga ID.3 kommer att öppnas några veckor efter beställningsstarten av ID.3 1ST.
Så det går hyfsat snabbt att beställa vanliga ID3.
Beställa ja....
Leverans är en helt annan femma....
Trots alla mjukvaruproblem så tror jag att ID3 kommer att sälja bra.
Kanske +100.000 levererade i år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vecka 25 kan de som bokat en ID.3 1ST beställa sin bil, och leveranserna planeras sedan till slutet av sommaren. Möjligheten att beställa vanliga ID.3 kommer att öppnas några veckor efter beställningsstarten av ID.3 1ST.
Så det går hyfsat snabbt att beställa vanliga ID3.
Beställa ja....
Leverans är en helt annan femma....
Trots alla mjukvaruproblem så tror jag att ID3 kommer att sälja bra.
Kanske +100.000 levererade i år.
...vi får väl se. Framtiden får utvisa. Jag vet ju bara vilka leveranstider jag haft på mina VW/Skoda-bilar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Ja de vill att man ska beställa bilen, men de är tröga med återbetalningen av reservationspengarma. Vw kan glömma beställning utan provkörning, dessutom löjligt pris på Ionity. Vw elbilssatsning verkar att ha drabbats hårt av Corona.
Jasså? Jag fick pengarna efter 1 vecka.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ang. leveranser av ID.3 1st efter den 17:e så bör det väl inte ta jättelång tid?
Själva bilarna står ju redan på parkeringsplatsen i Zwickau, så transport därifrån till handlaren typ?
Man har ju faktiskt lyckats producera étron i hyfsade mängder.
Det är ju visserligen en modifierad avgasbil, men ändå.
Tror nog de kan komma upp i 100k/år takt inom något år.
Sen kommer den riktiga utmaningen. 100k/år är bara 1% av deras försäljning. De måste konvertera många fabriker närmaste åren, och se till att det finns batterier för dem.
Det är inte långt till 2025.
Jag har beställningsgrupp 1 och kan således beställa med en gång den 17 juni. Kommer jag göra det? NEJ! ID.3 känns mer och mer som en upp-chaussad e-UP. Relativt plastig, svaga möjligheter att få med sig något på taket och eventuell möjlighet till cyklar bak (inbyggd cykelhållare kommer väl inte på 1st?). Sen känns den väldigt dyr om man ska ha normal utrustning. Måste upp i dyrare kategorier för en del grundläggande utrustning. Nej, jag kan inte se att 1st blir slutsåld särskilt fort. Kanske senare varianter där man specar själv i kombination med prisharmonisering (för att undvika grå-import från Tyskland) gör bot på det, men det återstår att se.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Volkswagen will narrowly meet an end-of-summer deadline to start deliveries of its flagship ID.3 electric car, but early buyers will have to wait months for all the features to work.
Two software functions in the first vehicles delivered in September will be activated only through an update in early 2021, VW said Wednesday in a statement. Customers willing to wait for delivery until the fourth quarter will have full functionality right from the start.
The missing features are for connecting apps from smartphones and other devices to the car's display as well as a long-distance view for the heads-up display system.
Starting a new model with an incomplete version is virtually unheard of for Volkswagen and reflects the internal pressure to get the car on the streets. The software issues contributed to a clash that cost Chief Executive Officer Herbert Diess direct control of Volkswagen's namesake car brand, the group's largest division.
Ralf Brandstaetter was handed operational oversight of the brand on Monday. The move addresses "criticism that has been voiced right from the start: That Diess is doing too much," the CEO said in a video interview posted on LinkedIn.
The ID.3's success is vital for the world's biggest automaker to meet stricter emissions rules in Europe and get the industry's largest push into electric vehicles off the ground. VW intends to flank the ID.3 with an SUV sibling dubbed ID.4 later this year and add two large electric-car factories in China that can churn out more vehicles per year than Tesla Inc. sold in 2019.
The coronavirus crisis along with the recent management turmoil at VW complicated the already ambitious plan to narrow the gap to Tesla, which will add the key Model Y SUV to its bestselling Model 3 in coming months.
VW's supervisory board stripped Diess of his role as head of the VW car brand this week after the CEO accused board members of committing crimes by leaking confidential information to media. Diess apologized for the remarks made at an internal meeting.
Diess had been under pressure already after VW's powerful labor representatives blamed him for the ID.3's production hiccups and electronics issues plaguing the Golf hatchback.
Prices for the first edition of the ID.3 start below 40,000 euros in Germany, making them eligible for government incentives. Three different versions are available, with the top version commanding about 50,000 euros.
Across the 12-brand group, Volkswagen plans to invest 33 billion euros ($37.5 billion) by 2024 in a push to become the world's largest electric-car maker, including 11 billion euros alone for the VW brand. The unit targets producing 1.5 million electric cars per year in 2025.
In the LinkedIn post, Diess vowed to improve talks with Volkswagen's workers, many of whom are concerned because of seismic changes affecting the auto industry including the shift toward electric mobility, he said.
"I can understand that there is a great deal of unrest and also questions and sometimes fear in the system," Diess said. "We need to engage in more dialog."
Jag har beställningsgrupp 1 och kan således beställa med en gång den 17 juni. Kommer jag göra det? NEJ! ID.3 känns mer och mer som en upp-chaussad e-UP. Relativt plastig, svaga möjligheter att få med sig något på taket och eventuell möjlighet till cyklar bak (inbyggd cykelhållare kommer väl inte på 1st?). Sen känns den väldigt dyr om man ska ha normal utrustning. Måste upp i dyrare kategorier för en del grundläggande utrustning. Nej, jag kan inte se att 1st blir slutsåld särskilt fort. Kanske senare varianter där man specar själv i kombination med prisharmonisering (för att undvika grå-import från Tyskland) gör bot på det, men det återstår att se.
Min VW-säljare tyckte också att den blir för dyr och att det känns som att man köper grisen i säcken, framförallt med tanke på mjukvaruproblemen. Hans rekommendation var att behålla e-Golfen några år till eftersom vi är så nöjda med den, det är en helt annan typ av bil. Risken är ju annars att vi blir besvikna med ID3. Jag har visserligen avbokat iD3 för länge sedan, så sett inget nytt för min del, men det var ändå intressant att få höra hans åsikt. Den elbil som säljs riktigt bra just nu enligt honom är e-Up. Lågt pris och bra räckvidd. Efterfrågan för ID3 är ganska måttlig.
Det blir nog riktigt jobbigt för oss när Tesla öppnar sin tyska fabrik, sa han.
Han sa också att Corona kom som en guds gåva för VW, men även för alla andra biltillverkare. Nu har de nåt att skylla på när alla de fina utlovade elbilarna, som skulle komma iår, inte alls kommer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har beställningsgrupp 1 och kan således beställa med en gång den 17 juni. Kommer jag göra det? NEJ! ID.3 känns mer och mer som en upp-chaussad e-UP. Relativt plastig, svaga möjligheter att få med sig något på taket och eventuell möjlighet till cyklar bak (inbyggd cykelhållare kommer väl inte på 1st?). Sen känns den väldigt dyr om man ska ha normal utrustning. Måste upp i dyrare kategorier för en del grundläggande utrustning. Nej, jag kan inte se att 1st blir slutsåld särskilt fort. Kanske senare varianter där man specar själv i kombination med prisharmonisering (för att undvika grå-import från Tyskland) gör bot på det, men det återstår att se.
Min VW-säljare tyckte också att den blir för dyr och att det känns som att man köper grisen i säcken, framförallt med tanke på mjukvaruproblemen. Hans rekommendation var att behålla e-Golfen några år till eftersom vi är så nöjda med den, det är en helt annan typ av bil. Risken är ju annars att vi blir besvikna med ID3. Jag har visserligen avbokat iD3 för länge sedan, så sett inget nytt för min del, men det var ändå intressant att få höra hans åsikt. Den elbil som säljs riktigt bra just nu enligt honom är e-Up. Lågt pris och bra räckvidd. Efterfrågan för ID3 är ganska måttlig.
Det blir nog riktigt jobbigt för oss när Tesla öppnar sin tyska fabrik, sa han.
Han sa också att Corona kom som en guds gåva för VW, men även för alla andra biltillverkare. Nu har de nåt att skylla på när alla de fina utlovade elbilarna, som skulle komma iår, inte alls kommer.
Låter rimligt de din säljare säger.
De jag undrar är varför id3 blir så dyr, de känns ju inte som man lyxat till inredningen snarast tvärtom. Man har även förenklat bilen så den varken har krok eller takräcke vilket är viktigt på Europa marknaden. Ja finns fler saker man kan säga om bilen men frågan återstår, varför blir den så dyr?
Jag har beställningsgrupp 1 och kan således beställa med en gång den 17 juni. Kommer jag göra det? NEJ! ID.3 känns mer och mer som en upp-chaussad e-UP. Relativt plastig, svaga möjligheter att få med sig något på taket och eventuell möjlighet till cyklar bak (inbyggd cykelhållare kommer väl inte på 1st?). Sen känns den väldigt dyr om man ska ha normal utrustning. Måste upp i dyrare kategorier för en del grundläggande utrustning. Nej, jag kan inte se att 1st blir slutsåld särskilt fort. Kanske senare varianter där man specar själv i kombination med prisharmonisering (för att undvika grå-import från Tyskland) gör bot på det, men det återstår att se.
Min VW-säljare tyckte också att den blir för dyr och att det känns som att man köper grisen i säcken, framförallt med tanke på mjukvaruproblemen. Hans rekommendation var att behålla e-Golfen några år till eftersom vi är så nöjda med den, det är en helt annan typ av bil. Risken är ju annars att vi blir besvikna med ID3. Jag har visserligen avbokat iD3 för länge sedan, så sett inget nytt för min del, men det var ändå intressant att få höra hans åsikt. Den elbil som säljs riktigt bra just nu enligt honom är e-Up. Lågt pris och bra räckvidd. Efterfrågan för ID3 är ganska måttlig.
Det blir nog riktigt jobbigt för oss när Tesla öppnar sin tyska fabrik, sa han.
Han sa också att Corona kom som en guds gåva för VW, men även för alla andra biltillverkare. Nu har de nåt att skylla på när alla de fina utlovade elbilarna, som skulle komma iår, inte alls kommer.
Ett problem där är ju att e-Up’en inte kommer in i drivor. Citigon, uppen och mii är slutsålda och bara enstaka exemplar finns ute hos handlarna. Min Škodahandlare har kommit över en eCitigo nu ( alltså EN, 1, one, Uno) när jag frågade vad han ger för rabatt på den asgarvade han och sa (nu citerar jag) ”LISTPRIS, exakt 0.- i rabatt”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Är de på se sätta så har de problem.. De borde verkligen föröka göra tillbehören billiga då för att på något sätt göra den mer prisvärd.
VW för mig är mellanklass bil som ska vara varken billigast eller dyrast men här känns den mer prissatt som dyr men med Skoda deltager i inredningen, de går inte ihop.
Missförstå mig nu inte, jag tycker bilen är fin och kan tänka mig en men inte de de priser som den verkar får, då finns andra alternativ.
VW har ju under rätt många år byggt ganska dyra bilar. Det har jag alltid irriterat mig på. Bilarna är inte dåliga eller så, men de är för dyra jämfört med konkurrenterna. Det hindrar visserligen inte folk från att köpa VW, jag har ju själv köpt en till sist, men att bilarna är relativt dyra är inget man ens behöver diskutera.
Men ID3 känns ju onekligen som en budgetbil. Jag kan ha fel, men det är intrycket jag får. Man kan tycka vad man vill om Golfens inredning, men den känns åtminstone inte billig. Man har inte den där billiga budgetkänslan som man får i t.ex. en Renault eller i vissa japanska bilar. ID3 däremot ger mig just den känslan. Och om man då måste betala mer än för en e-Golf, som känns gedigen och trygg, och som dessutom är välbeprövad och krångelfri, så är det nånting som inte riktigt stämmer. Och eftersom vi inte behöver mer räckvidd än vad e-Golfen erbjuder så hade det varit rent sagt korkat att skaffa en ID3 istället. Nä, jag är inställd på att behålla e-Golfen så länge det bara går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
VW har ju under rätt många år byggt ganska dyra bilar. Det har jag alltid irriterat mig på. Bilarna är inte dåliga eller så, men de är för dyra jämfört med konkurrenterna. Det hindrar visserligen inte folk från att köpa VW, jag har ju själv köpt en till sist, men att bilarna är relativt dyra är inget man ens behöver diskutera.
Men ID3 känns ju onekligen som en budgetbil. Jag kan ha fel, men det är intrycket jag får. Man kan tycka vad man vill om Golfens inredning, men den känns åtminstone inte billig. Man har inte den där billiga budgetkänslan som man får i t.ex. en Renault eller i vissa japanska bilar. ID3 däremot ger mig just den känslan. Och om man då måste betala mer än för en e-Golf, som känns gedigen och trygg, och som dessutom är välbeprövad och krångelfri, så är det nånting som inte riktigt stämmer. Och eftersom vi inte behöver mer räckvidd än vad e-Golfen erbjuder så hade det varit rent sagt korkat att skaffa en ID3 istället. Nä, jag är inställd på att behålla e-Golfen så länge det bara går.
Japp ungefär så jag också ser på id3 men du förklarade tydligare..